Gå til innhold

TEST: Apple MacBook Pro 13 med Touch Bar (2016)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Det er ikke så rart, Apple begynner å bli i overkant grådige.
F.eks 10.000kr for en mobiltelefon er helt på viddene.

 



Som ikke er dyrere enn andre toppmodeller ved lansering.
Vi har kronekursen å takke for de høye prisene.

 

 

- Du har rett i at dem ikke akkurat er i strupen på hverandre...
Men er rimelig sikker på at selv om Apple's konkurenter hadde halvert prisen på sine respektive toppmodeller, på enten "Mobil-TLF"-fronten eller om det hadde vært på "Bærbar"-fronten, så er Apple hoven nok til å fortsette med å overprise produktene sine.

Og i kjent Apple-stil så finner dem alltid på en unskyldning for grunnen til at dem ligger så høyt i pris.

Noe som en fanatiker ikke bry seg noe særlig om.
Selv om dem fint kunne ha funnet noe som er tilnærmet like bra, bare mye billigere.

Som det heter i reklamen...
"Må ha det... Bare MÅ ha det...!!!"


 

Endret av BizzyX78
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Touch bar, formfaktor, design, batteri, styreflate osv. virker alt veldig spennende. Er jo generelt fan av multi-use-porter, men enn så lenge er det aalt for tidlig for meg å gi slipp på alle vanlige USB-kontakter og dedikert HDMI-port.

 

Noe som Apple-fanatikerne ikke ser ut til å bry seg noe særlig om.

Igjen bekreftes mitt inntrykk at det er anti-apple-gjengen som er tidligst og mest ivrig/fanatisk på å rakke ned på andre.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke så rart, Apple begynner å bli i overkant grådige.

F.eks 10.000kr for en mobiltelefon er helt på viddene.

 

 

 

Som ikke er dyrere enn andre toppmodeller ved lansering.

Vi har kronekursen å takke for de høye prisene.

 

 

- Du har rett i at dem ikke akkurat er i strupen på hverandre...

Men er rimelig sikker på at selv om Apple's konkurenter hadde halvert prisen på sine respektive toppmodeller, på enten "Mobil-TLF"-fronten eller om det hadde vært på "Bærbar"-fronten, så er Apple hoven nok til å fortsette med å overprise produktene sine.

 

Og i kjent Apple-stil så finner dem alltid på en unskyldning for grunnen til at dem ligger så høyt i pris.

 

Noe som Apple-fanatikerne ikke ser ut til å bry seg noe særlig om.

Selv om dem fint kunne ha funnet noe som er tilnærmet like bra, bare mye billigere.

 

Som det heter i reklamen...

"Må ha det... Bare MÅ ha det...!!!"

Det virker som om du sliter med at andre gjør innkjøpsvalgene sine basert på andre preferanser enn det DU gjør?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke så rart, Apple begynner å bli i overkant grådige.

F.eks 10.000kr for en mobiltelefon er helt på viddene.

 

 

 

 

Som ikke er dyrere enn andre toppmodeller ved lansering.

Vi har kronekursen å takke for de høye prisene.

 

 

 

- Du har rett i at dem ikke akkurat er i strupen på hverandre...

Men er rimelig sikker på at selv om Apple's konkurenter hadde halvert prisen på sine respektive toppmodeller, på enten "Mobil-TLF"-fronten eller om det hadde vært på "Bærbar"-fronten, så er Apple hoven nok til å fortsette med å overprise produktene sine.

 

Og i kjent Apple-stil så finner dem alltid på en unskyldning for grunnen til at dem ligger så høyt i pris.

 

Noe som Apple-fanatikerne ikke ser ut til å bry seg noe særlig om.

Selv om dem fint kunne ha funnet noe som er tilnærmet like bra, bare mye billigere.

 

Som det heter i reklamen...

"Må ha det... Bare MÅ ha det...!!!"

 

 

 

Det virker som om du sliter med at andre gjør innkjøpsvalgene sine basert på andre preferanser enn det DU gjør?

 

 

 

- Du trenger ikke utheve ordet "DU".

Jeg kjønner at du sikter til meg...he he...

 

Med det sagt...

 

For all del...

Folk kan bruke pengene sine på hva dem vil.

 

At jeg brukte uttrykket "Apple-fanatikerne" var bare fordi Apple var topic'en.

 

Jeg kunne like gjerne bare ha sagt "fanatikerne" for å generalisere.

Siden jeg også er fanatisk interesert i noe, på lik linje som alle andre.

 

Skal rette på det med en gang...

 

Men jeg lar hoved poenget mitt forbli som det står skrevet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår jeg anmelder riktig sier han det ikke finnes en av/på knapp? Nå sitter jeg med en 15" , men om det er likt på 13" så er av / på knappen på samme sted som fingertrykksensoren. Det innebærer at du må " trykke " på sensoren kontra legge fingeren forsiktig på

 

Hei, det har du jammen rett i! Oppdaterer testen :)

Lenke til kommentar

Eg fekk min MBP13m/touch på fredag, og er veldig einig med det Anders skriv. Du skriv godt og har fått med veldig mange gode moment. Artikkelterningkast seks :)

 

Eg skulle ikkje ha ein Pro-maskin, men erstatta den seks år gamle MBA13 m/2GB RAM!!. Ønske om Touch ID gjor at eg ikkje valgte den minste modellen, og så langt er eg nøgd med maskina.

 

Småpirk: Klikkelyden i styreflata var overraskande plagsom, så eg har for lengst aktivert "tap-to-click". Tastaturet har også mykje klikkelyd, men det får gå.

 

Ein ting eg ikkje trur du fekk med, er escape-tasten. Den er flytta opp til Touch Bar (kontrollstripe). Då kan du ikkje kvila fingen på Esc-tasten og trykka ned akkurat på ønska tidspunkt. Er du borti Esc-tasten, _har du trykt_.

 

Eg savna Ctrl+Shift+Power (Ctrl+Shift+Eject) for å låsa skjermen (tilsvarar Win+L). Så etter tips i den her artikkelen, fekk eg bytta ut Siri-ikonet med låseknapp.

 

Absolutt _ikkje_ småpirk: Magsafe er borte!! Krise! Den dagen maskina deiser i gulvet, eller et knekker kontakten, blir det banning og skuffelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke så rart, Apple begynner å bli i overkant grådige.

F.eks 10.000kr for en mobiltelefon er helt på viddene.

 

 

 

Som ikke er dyrere enn andre toppmodeller ved lansering.

Vi har kronekursen å takke for de høye prisene.

 

 

 

- Du har rett i at dem ikke akkurat er i strupen på hverandre...

Men er rimelig sikker på at selv om Apple's konkurenter hadde halvert prisen på sine respektive toppmodeller, på enten "Mobil-TLF"-fronten eller om det hadde vært på "Bærbar"-fronten, så er Apple hoven nok til å fortsette med å overprise produktene sine.

 

 

 

 

Dette blir jo rene spekulasjoner. Men i en verden hvor konkurrentene neppe kommer til å halvere prisene på sine toppmodeller så ser jeg ikke helt poenget med å dra inn slike fiktive problemstillinger inn i diskusjonen?

Lenke til kommentar

Eg savna Ctrl+Shift+Power (Ctrl+Shift+Eject) for å låsa skjermen (tilsvarar Win+L). Så etter tips i den her artikkelen, fekk eg bytta ut Siri-ikonet med låseknapp.

 

Du kan også gå inn på innstillingene for skjermsparer, og valget for "Hot Corners" og sette opp sånn at maskinen låser seg ved at du drar musa til et valgfritt hjørnet av skjermen osv..

Lenke til kommentar

Eg fekk min MBP13m/touch på fredag, og er veldig einig med det Anders skriv. Du skriv godt og har fått med veldig mange gode moment. Artikkelterningkast seks :)

 

Eg skulle ikkje ha ein Pro-maskin, men erstatta den seks år gamle MBA13 m/2GB RAM!!. Ønske om Touch ID gjor at eg ikkje valgte den minste modellen, og så langt er eg nøgd med maskina.

 

Småpirk: Klikkelyden i styreflata var overraskande plagsom, så eg har for lengst aktivert "tap-to-click". Tastaturet har også mykje klikkelyd, men det får gå.

 

Ein ting eg ikkje trur du fekk med, er escape-tasten. Den er flytta opp til Touch Bar (kontrollstripe). Då kan du ikkje kvila fingen på Esc-tasten og trykka ned akkurat på ønska tidspunkt. Er du borti Esc-tasten, _har du trykt_.

 

Eg savna Ctrl+Shift+Power (Ctrl+Shift+Eject) for å låsa skjermen (tilsvarar Win+L). Så etter tips i den her artikkelen, fekk eg bytta ut Siri-ikonet med låseknapp.

 

Absolutt _ikkje_ småpirk: Magsafe er borte!! Krise! Den dagen maskina deiser i gulvet, eller et knekker kontakten, blir det banning og skuffelse.

 

Takk for hyggelig tilbakemelding, Håkon :)

 

La oss krysse fingrene for denne, selv om det blir _enda_ et adapter:

http://www.tek.no/artikler/enda-et-magsafe-alternativ-dukker-opp-pa-kickstarter/364063

Lenke til kommentar

En "Pro"-maskin som ikke lar deg ha funksjonstastene på bekostning av at du skal spole i youtubevideoer? Merkelig valg. Mangel på USB A er fullstendig krise. I mitt hode sluttet Macbook Pro å være proff da de kuttet ut ethernet, men det er vel bare jeg som er en sur gubbe før tiden. :p

 

Magsafe var bra, men Apples misbruk av patenter for å hindre konkurrenter i å lage ladekabler var et stort minus - særlig med tanke på at kvaliteten (og da mener jeg holdbarheten) på ledningene, som selvfølgelig ikke var utbyttbare (gjett hvorfor) - gjorde dem til en pine og ikke et pluss. Jeg tipper vi ser USB C-adaptere med magsafeliknende løsning snart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...