Gå til innhold

Nå kommer det VR-skjermer som skal fjerne «netting-effekten»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Galaxy S7 har en PPI på 577 med oppløsning på 1440 x 2560 og har masse nettingeffekt med Gear VR. Du trenger sannsynligvis 8K-skjerm eller bedre for å få den virkelig redusert. Subpiksler og kurvet skjerm kan også hjelpe.

 

800 PPI vil forøvrig innebære 4K-skjerm, noe som ikke akkurat er unikt i mobiltelefonstørrelse.

Endret av flinx
Lenke til kommentar

Galaxy S7 har en PPI på 577 med oppløsning på 1440 x 2560 og har masse nettingeffekt med Gear VR. Du trenger sannsynligvis 8K-skjerm eller bedre for å få den virkelig redusert. Subpiksler og kurvet skjerm kan også hjelpe.

 

800 PPI vil forøvrig innebære 4K-skjerm, noe som ikke akkurat er unikt i mobiltelefonstørrelse.

"masse" kan vel diskuteres. Betydelig mykje betre med 2560x1440 cardboard enn vive, og nesten umerkbart i "the heat of the moment".. :whistle:

Lenke til kommentar

 

Galaxy S7 har en PPI på 577 med oppløsning på 1440 x 2560 og har masse nettingeffekt med Gear VR. Du trenger sannsynligvis 8K-skjerm eller bedre for å få den virkelig redusert. Subpiksler og kurvet skjerm kan også hjelpe.

 

800 PPI vil forøvrig innebære 4K-skjerm, noe som ikke akkurat er unikt i mobiltelefonstørrelse.

"masse" kan vel diskuteres. Betydelig mykje betre med 2560x1440 cardboard enn vive, og nesten umerkbart i "the heat of the moment".. :whistle:

 

 

Oppløsningen er jo nesten den samme som på vive?

 

AtW

Lenke til kommentar

Netting effekten kommer vel egentlig av "det døde området" mellom pikslene, og ikke oppløsning/piksel tetthet. 

 

Ved høyere piksel tetthet, vil det jo være mer "netting"... Så om det handler om å fjerne nettingen, handler vel om noe annet enn å øke oppløsningen, eller?

 

For all del, høyere oppløsning har jo så klart andre fordeler, men akkurat nettingen vil jo enda være der.

 

En løsning som er brukt på LCD monitorer er å bruke matte skjermer, dette fører til at pikslene optisk blir noe større enn fysisk er (som de er ut av fokus). Det må vel være mulig å gjøre det samme med VR headset, hvor en allerede har linsene lett tilgjengelig?

Ser for meg at om en får linsene til å fokusere ett lite stykke foran selve panelet, så pass at pikslene "vokser" nok til å dekke "netting området", ville muligens dette problemet være borte? Eller ha ett diffusjons belegg (skjerm matting) foran panelene for å oppnå samme effekt?

Lenke til kommentar

Netting effekten kommer vel egentlig av "det døde området" mellom pikslene, og ikke oppløsning/piksel tetthet. 

 

Ved høyere piksel tetthet, vil det jo være mer "netting"... Så om det handler om å fjerne nettingen, handler vel om noe annet enn å øke oppløsningen, eller?

 

 

mer men mindre størrelse. 

Lenke til kommentar

Ikke noe poeng i å skrive "japansk selskap". Er bare et selskap som kan lage dette, og det er Japan Display. Alt som er er jo merget eller solgt, så eneste som er igjen for denne typen skjermer er Japan Display.

 

 

Bra det jobbes med, men kontrast på 700:1 er helt elendig for immersion. Må vel være LCD? Vive bruker jo OLED.

Japan Display har ikke OLED tech, så ja LCD. Og ja, 700 kontrast er elendig, og jeg tipper gråfargene er helt horrible. Mye tyder på at generelt så er bildekvaliteten her elendig.

 

Galaxy S7 har en PPI på 577 med oppløsning på 1440 x 2560 og har masse nettingeffekt med Gear VR. Du trenger sannsynligvis 8K-skjerm eller bedre for å få den virkelig redusert. Subpiksler og kurvet skjerm kan også hjelpe.

 

800 PPI vil forøvrig innebære 4K-skjerm, noe som ikke akkurat er unikt i mobiltelefonstørrelse.

OLED i Galaxy S7 bruker Diamond Pixel, som er et PenTile oppsett. Altså deles det på sub-piksler. Hver hvit piksel består jo av Rød Blå Grønn (RBG). Disse tre grunnfargene er sub-piksler. I Diamond Pixel setup så deles det på sub-piksler. Så:

Grønn: 577 PPI

Blå:      408 PPI

Rød:    408 PPI

LCD har nesten alltid lik mengde av hver. OLED har sjeldent (pga produksjonsproblemer, levetid osv osv) Dermed vil en 577 PPI LCD eller en 577 PPI OLED med like mye av hver oppleves som mer høyoppløst. Da den på en måte har flere piksler. Bilde for å illustrere:

Samsung_Diamond_Pixels_2.jpg

Lenke til kommentar

 

 

 

- Er det bare meg eller hadde de eksemplene i arikkelen store menger av Moiré?

 

Det er plagsomt nok på store skjermer, men jeg hadde blitt totalt tullete i øynene om jeg hadde måttet stirre på det på en liten skjerm, på veldig kort avstand, og over lengre tids intervaller.

 

Forhåpentligvis så er det bare screenshot'ene som lider av dette fenomenet, og ikke selve produktet.

Lenke til kommentar

 

 

Galaxy S7 har en PPI på 577 med oppløsning på 1440 x 2560 og har masse nettingeffekt med Gear VR. Du trenger sannsynligvis 8K-skjerm eller bedre for å få den virkelig redusert. Subpiksler og kurvet skjerm kan også hjelpe.

 

800 PPI vil forøvrig innebære 4K-skjerm, noe som ikke akkurat er unikt i mobiltelefonstørrelse.

"masse" kan vel diskuteres. Betydelig mykje betre med 2560x1440 cardboard enn vive, og nesten umerkbart i "the heat of the moment".. :whistle:

 

 

Oppløsningen er jo nesten den samme som på vive?

 

AtW

 

 

Vive er 2160x1200->2.6mpix. 2560x1440->3.67mpix. Ganske så stor forskjell med andre ord.

Lenke til kommentar

Netting effekten kommer vel egentlig av "det døde området" mellom pikslene, og ikke oppløsning/piksel tetthet. 

 

Ved høyere piksel tetthet, vil det jo være mer "netting"... Så om det handler om å fjerne nettingen, handler vel om noe annet enn å øke oppløsningen, eller?

 

For all del, høyere oppløsning har jo så klart andre fordeler, men akkurat nettingen vil jo enda være der.

 

En løsning som er brukt på LCD monitorer er å bruke matte skjermer, dette fører til at pikslene optisk blir noe større enn fysisk er (som de er ut av fokus). Det må vel være mulig å gjøre det samme med VR headset, hvor en allerede har linsene lett tilgjengelig?

Ser for meg at om en får linsene til å fokusere ett lite stykke foran selve panelet, så pass at pikslene "vokser" nok til å dekke "netting området", ville muligens dette problemet være borte? Eller ha ett diffusjons belegg (skjerm matting) foran panelene for å oppnå samme effekt?

 

Du får mer netting, men maskene blir mindre og tynnere. Gitt høy nok oppløsning forsvinner nettingeffekten helt, akkurat som når du ser på en vanlig HDTV.

 

Forøvrig har matte skjermer ingen virkning på pikselstørrelse, men brukes for å eliminere reflekser fra belysning. Du har forsåvidt rett i én ting derimot, og det er at hvis du defokuserer linsene litt, kan du redusere nettingeffekten uten at det går nevneverdig på bekostning av detaljer/oppløsning. Det brukes f.eks. ved kalibrering av projektorer. Med høy nok oppløsning på LCD-panelet og oppskalering av kildemateriale kan denne teknikken benyttes med fordel på VR til å redusere/eliminere nettingeffekten.

Lenke til kommentar

 

Netting effekten kommer vel egentlig av "det døde området" mellom pikslene, og ikke oppløsning/piksel tetthet. 

 

Ved høyere piksel tetthet, vil det jo være mer "netting"... Så om det handler om å fjerne nettingen, handler vel om noe annet enn å øke oppløsningen, eller?

 

For all del, høyere oppløsning har jo så klart andre fordeler, men akkurat nettingen vil jo enda være der.

 

En løsning som er brukt på LCD monitorer er å bruke matte skjermer, dette fører til at pikslene optisk blir noe større enn fysisk er (som de er ut av fokus). Det må vel være mulig å gjøre det samme med VR headset, hvor en allerede har linsene lett tilgjengelig?

Ser for meg at om en får linsene til å fokusere ett lite stykke foran selve panelet, så pass at pikslene "vokser" nok til å dekke "netting området", ville muligens dette problemet være borte? Eller ha ett diffusjons belegg (skjerm matting) foran panelene for å oppnå samme effekt?

 

Du får mer netting, men maskene blir mindre og tynnere. Gitt høy nok oppløsning forsvinner nettingeffekten helt, akkurat som når du ser på en vanlig HDTV.

 

Forøvrig har matte skjermer ingen virkning på pikselstørrelse, men brukes for å eliminere reflekser fra belysning. Du har forsåvidt rett i én ting derimot, og det er at hvis du defokuserer linsene litt, kan du redusere nettingeffekten uten at det går nevneverdig på bekostning av detaljer/oppløsning. Det brukes f.eks. ved kalibrering av projektorer. Med høy nok oppløsning på LCD-panelet og oppskalering av kildemateriale kan denne teknikken benyttes med fordel på VR til å redusere/eliminere nettingeffekten.

 

Det jeg prøvet å få frem, er at høyere oppløsning ikke nødvendigvis betyr mindre og tynnere masker (selv om det ofte er tilfelle).

 

Som en kan se her fra ett bilde mellom to forskjellige Ipad skjermer.

iPad2-vs-iPad4th-bd1-1024x714.jpg

 

Oppløsning er klart høyere, men maskene ca like store (de krymper ikke tilsvarende med den økte oppløsningen ihvertfall).

 

 

Når det gjelder matte skjermer, vil dette filteret sørge for at pikslene "blør" ut forbi sin maske, som igjen vil føre til at nettingen blir mer uklar.

hqdefault.jpg

 

Sammenligner den nederste matte skjermen her mot de klare skjermene fra Ipaddene, ser en hva jeg prøver å få frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...