Gå til innhold

ANNONSE: Slik unngår du nybegynnertabben ved kjøp av hvitevarer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, det er sikkert helt greit med "annonseartikler", men på akkurat de her syntes jeg Tek.no burde påta seg litt ansvar å gå litt i sømmene på det som skrives... Miele skryter hemningsløst av lang levetid, spesielt på hvitevarer og bruker jo ofte betegnelser som 20-års levetid når det kommer til vaskemaskiner som et eksempel.

 

Hele denne annonseantiklen bygger jo på nøyaktig det samme. Kjøp Miele, kvalitet koster men du sitter igjen med noe som vil vare i mange, mange år. Dette er jo flott konsept og budskap, og jeg har selv god erfaring med hvitevarer ifra Miele.

 

 

MEN! Til tross for alt dette (unnskyld uttrykket) "tåkepratet" så leverer de altså det meste av produkter, inkludert hvitevarer med helt vanlig tradisjonell, lovpålagt 2 år garanti og 5 år reklamasjonsrett.

 

Er det ikke litt spesielt at man driver slike annonseartikler som det her og skryter levetiden på egne produkter så til de grader opp i skyene, men samtidig så gir de altså ingen garantier ovenfor kunder utover hva som er lovpålagt og som da samtidig blir gitt av alle andre?

 

Fult mulig at Miele har en hel masse statistikk på sine side, men hvorfor i allverden ikke tilby en garanti som er i nærheten av å matche denne statistikken og markedsføringen? Det hele blir jo utrolig suspekt og smått "dobbeltmoralsk" spør du meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Altså, det er sikkert helt greit med "annonseartikler", men på akkurat de her syntes jeg Tek.no burde påta seg litt ansvar å gå litt i sømmene på det som skrives... Miele skryter hemningsløst av lang levetid, spesielt på hvitevarer og bruker jo ofte betegnelser som 20-års levetid når det kommer til vaskemaskiner som et eksempel.

 

Hele denne annonseantiklen bygger jo på nøyaktig det samme. Kjøp Miele, kvalitet koster men du sitter igjen med noe som vil vare i mange, mange år. Dette er jo flott konsept og budskap, og jeg har selv god erfaring med hvitevarer ifra Miele.

 

 

MEN! Til tross for alt dette (unnskyld uttrykket) "tåkepratet" så leverer de altså det meste av produkter, inkludert hvitevarer med helt vanlig tradisjonell, lovpålagt 2 år garanti og 5 år reklamasjonsrett.

 

Er det ikke litt spesielt at man driver slike annonseartikler som det her og skryter levetiden på egne produkter så til de grader opp i skyene, men samtidig så gir de altså ingen garantier ovenfor kunder utover hva som er lovpålagt og som da samtidig blir gitt av alle andre?

 

Fult mulig at Miele har en hel masse statistikk på sine side, men hvorfor i allverden ikke tilby en garanti som er i nærheten av å matche denne statistikken og markedsføringen? Det hele blir jo utrolig suspekt og smått "dobbeltmoralsk" spør du meg.

 

Det du skriver ang. garanti stemmer ikke; det er ikke noe som heter lovpålagt garanti.

Reklamasjonsrett derimot, er lovpålagt. For store hvitevarer er det 5 års begrenset reklamasjonsrett i Norge.

 

Når det gjelder garanti så gir Miele 5 år, ikke 2 som du skriver. Alle andre hvitevareprodusenter gir 2 år (noen bare 1 år).

Dvs. at Miele gir 2,5 ganger lenger garanti enn f.eks Bosch, Siemens, Electrolux.

Det sier noe om forventet levetid.

Lenke til kommentar

 

Altså, det er sikkert helt greit med "annonseartikler", men på akkurat de her syntes jeg Tek.no burde påta seg litt ansvar å gå litt i sømmene på det som skrives... Miele skryter hemningsløst av lang levetid, spesielt på hvitevarer og bruker jo ofte betegnelser som 20-års levetid når det kommer til vaskemaskiner som et eksempel.

 

Hele denne annonseantiklen bygger jo på nøyaktig det samme. Kjøp Miele, kvalitet koster men du sitter igjen med noe som vil vare i mange, mange år. Dette er jo flott konsept og budskap, og jeg har selv god erfaring med hvitevarer ifra Miele.

 

 

MEN! Til tross for alt dette (unnskyld uttrykket) "tåkepratet" så leverer de altså det meste av produkter, inkludert hvitevarer med helt vanlig tradisjonell, lovpålagt 2 år garanti og 5 år reklamasjonsrett.

 

Er det ikke litt spesielt at man driver slike annonseartikler som det her og skryter levetiden på egne produkter så til de grader opp i skyene, men samtidig så gir de altså ingen garantier ovenfor kunder utover hva som er lovpålagt og som da samtidig blir gitt av alle andre?

 

Fult mulig at Miele har en hel masse statistikk på sine side, men hvorfor i allverden ikke tilby en garanti som er i nærheten av å matche denne statistikken og markedsføringen? Det hele blir jo utrolig suspekt og smått "dobbeltmoralsk" spør du meg.

 

Det du skriver ang. garanti stemmer ikke; det er ikke noe som heter lovpålagt garanti.

Reklamasjonsrett derimot, er lovpålagt. For store hvitevarer er det 5 års begrenset reklamasjonsrett i Norge.

 

Når det gjelder garanti så gir Miele 5 år, ikke 2 som du skriver. Alle andre hvitevareprodusenter gir 2 år (noen bare 1 år).

Dvs. at Miele gir 2,5 ganger lenger garanti enn f.eks Bosch, Siemens, Electrolux.

Det sier noe om forventet levetid.

Med tanke på EU-reglene rundt 2-års garanti, tror jeg man kan kalle det lovpålagt - selv om det ikke er en direkte del av norsk lovgivning. Tror det i EU-dokumentene brukes "warrenty" som begrep. En rekke produkter som i andre verdensdeler har 1 års garanti, men er pålagt 2 år innenfor EU-reglene.

Lenke til kommentar

 

Altså, det er sikkert helt greit med "annonseartikler", men på akkurat de her syntes jeg Tek.no burde påta seg litt ansvar å gå litt i sømmene på det som skrives... Miele skryter hemningsløst av lang levetid, spesielt på hvitevarer og bruker jo ofte betegnelser som 20-års levetid når det kommer til vaskemaskiner som et eksempel.

 

Hele denne annonseantiklen bygger jo på nøyaktig det samme. Kjøp Miele, kvalitet koster men du sitter igjen med noe som vil vare i mange, mange år. Dette er jo flott konsept og budskap, og jeg har selv god erfaring med hvitevarer ifra Miele.

 

 

MEN! Til tross for alt dette (unnskyld uttrykket) "tåkepratet" så leverer de altså det meste av produkter, inkludert hvitevarer med helt vanlig tradisjonell, lovpålagt 2 år garanti og 5 år reklamasjonsrett.

 

Er det ikke litt spesielt at man driver slike annonseartikler som det her og skryter levetiden på egne produkter så til de grader opp i skyene, men samtidig så gir de altså ingen garantier ovenfor kunder utover hva som er lovpålagt og som da samtidig blir gitt av alle andre?

 

Fult mulig at Miele har en hel masse statistikk på sine side, men hvorfor i allverden ikke tilby en garanti som er i nærheten av å matche denne statistikken og markedsføringen? Det hele blir jo utrolig suspekt og smått "dobbeltmoralsk" spør du meg.

Det du skriver ang. garanti stemmer ikke; det er ikke noe som heter lovpålagt garanti.

Reklamasjonsrett derimot, er lovpålagt. For store hvitevarer er det 5 års begrenset reklamasjonsrett i Norge.

 

Når det gjelder garanti så gir Miele 5 år, ikke 2 som du skriver. Alle andre hvitevareprodusenter gir 2 år (noen bare 1 år).

Dvs. at Miele gir 2,5 ganger lenger garanti enn f.eks Bosch, Siemens, Electrolux.

Det sier noe om forventet levetid.

 

 

Miele sin garanti er på 2 år.

 

https://www.miele.no/husholdning/utvidet-garanti-3008.htm#p3010

Lenke til kommentar

Dette med garantitiden var det første jeg stusset over når jeg kjøpte Miele. Kjøper hvitevarer til en verdi av 30k for å så finne ut at de har kun 2 år garanti. Jeg har lenger garantitid på barbermaskinen min som koster under tusenlappen enn min vaskemaskin som er laget for over 20 års bruk.

 

Om de faktisk varer i over 20 år er en helt annen sak, men det får jeg ikke et endelig svar på før om 19 1/2 år.

Lenke til kommentar

Når det gjelder garanti så gir Miele 5 år, ikke 2 som du skriver. Alle andre hvitevareprodusenter gir 2 år (noen bare 1 år).

Tøys. LG har ti års garanti på motoren, og mange andre produsenter gir mer enn to år. Forøvrig har jeg bitt meg merke i det samme; om produktene virkelig er bygget for å vare i 20 år, hvorfor har man ikke baller nok til å gi 20 års garanti? Finnes det virkelig ikke regler for markedsføring som nekter en produsent å argumentere med lenger holdbarhet enn de selv er villige til å garantere for?

 

Forøvrig artig at Miele trekker frem høy vekt på hvitevarer som en negativ ting - når de produserer de desidert tyngste hvitevarene av alle. Hilsen en som har jobbet flere år på lager hos ulike forretninger som fører hvitevarer og som har løftet mang en vaskemaskin :)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Dette med garantitiden var det første jeg stusset over når jeg kjøpte Miele. Kjøper hvitevarer til en verdi av 30k for å så finne ut at de har kun 2 år garanti. Jeg har lenger garantitid på barbermaskinen min som koster under tusenlappen enn min vaskemaskin som er laget for over 20 års bruk.

 

Om de faktisk varer i over 20 år er en helt annen sak, men det får jeg ikke et endelig svar på før om 19 1/2 år.

Forsåvidt enig. Jeg kjøpte Miele vaskemaskin nå for tre uker siden, ettersom min AEG hadde røket et lager etter 6-7 år og det ville koste mer enn det smakte å reparere den. Jeg skumleste bruksanvisningen og så det sto at Miele maskina var beregnet å vare 20 år, og synes godt de da kunne gitt 10 års garanti på den.

Jeg kjøpte Miele oppvaskmaskin og komfyr den dagen vi kjøpte huset i 2000, og de fungerer prikkfritt etter over 16 år og var en bidragsyter til valget denne gang. Miele koster litt mer, men jeg har en god tro på at det virkelig er en grunn til det. I tillegg hadde denne vaskemaskina eget doseringsystem for vaskemiddel og ett år forbruk av dette, noe som var en uventet men gledelig overraskelse.

Lenke til kommentar

For min del håper jeg at vaskemaskinteknologien kommer såpass langt på 20 år at man strengt tatt burde bytte hvert tiende år.

 

Kjøpte forresten akkurat en bosch til 4444 på elkjøp. Varer den i seks år, er jeg fornøyd. Varer den i 4,5 år slik at jeg får en ny på reklamasjonsretten, er jeg enda mer fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...