Gå til innhold

Verdens beste sjakkspiller heter ikke Magnus Carlsen, men «Stockfish»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I kveld er det litt julaften for oss sjakkentusiaster. Verdensmesterskapet med Carlsen går av stabelen samtidig som det uoffisielle verdensmesterskapet for datasjakk TCEC begynner. Samtidig spiller også fire av verdens beste stormestere mot hverandre i St. Louis.

 

Forøvrig kan jeg nevne at selv om Stockfish, Houdini og Komodo er svært gode til å spille sjakk fra begynnelse til slutt, så er de faktisk litt middelmådige på sjakkoppgaver der man setter dem til å løse en spesifikk stilling. Det finnes stillinger en klubbspiller kan stirre på et kvarters tid og se løsningen på, mens en datamaskin kan tenke i flere timer uten å finne løsningen. Dette har jeg selv prøvd ut med Stockfish på en AMD FX-8350 prosessor @ 4 GHz der jeg lot datamaskinen tenke i et par timer på en oppgave jeg hadde løst selv.

 

Grunnen til at de er dårlig på taktikk er at sjakkmotorer ofte sliter med å skjønne underpromotering og at de ofte finner seg en bane de tenker på og dermed misser på kreative taktikker. Det var ihverftfall det Mark Lefler (mannen bak Komodo) fortalte meg på et forum.

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I kveld er det litt julaften for oss sjakkentusiaster. Verdensmesterskapet med Carlsen går av stabelen samtidig som det uoffisielle verdensmesterskapet for datasjakk TCEC begynner...

 

Ja i går var det bare å sette seg i sofaen og kose seg! Trompowsky!

Interessant det du sier om sjakkmotorer og oppgaver, det skal jeg sannelig teste ut selv :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...