Gå til innhold

Ny Nvidia-driver samler inn brukerdata i hemmelighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er folk redde for dette?

 

Folk klager på drivere, og nVidia svarer med realtime innsamling av data for å luke ut flere feil. Enkelt og greitt.

 

Mulig greitt å ha svaret fra nvidia i artikkelen?

 

 

 

GeForce Experience collects data to improve the application experience; this includes crash and bug reports as well as system information needed to deliver the correct drivers and optimal settings. NVIDIA does not share any personally identifiable information collected by GeForce Experience outside the company. NVIDIA may share aggregate-level data with select partners, but does not share user-level data. The nature of the information collected has remained consistent since the introduction of GeForce Experience 1.0. The change with GeForce Experience 3.0 is that this error reporting and data collection is now being done in real-time.

All of this information is included in the EULA and the FAQ posted on GeForce.com: 

http://www.geforce.com/geforce-experience/faq

 

https://forums.geforce.com/default/topic/975330/geforce-drivers/seems-the-new-nvidia-telemetry-spying-policy-is-a-great-hit-/2/

Endret av Nizzen
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg er ikke redd for det... siden jeg ikke engang har nVidia-kort... men den viktigste utfordringen jeg ser her er ikke innsamling av telemetri, som jeg i utgangspunktet aksepterer som et gode dersom brukt riktig. Det jeg vet nVidia gjør feil her er mangelen på transparens rundt datainnsamlingen. Hadde det vært tydelig hva og hvorfor, hadde debatten kommet tidligere, men kanskje roligere. 

 

Og det gjelder jo i enda større grad Microsoft, som svært mange ugleser først og fremst fordi Microsoft ikke er tydelige nok på hva de samler inn av informasjon og hvorfor. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke redd for det... siden jeg ikke engang har nVidia-kort... men den viktigste utfordringen jeg ser her er ikke innsamling av telemetri, som jeg i utgangspunktet aksepterer som et gode dersom brukt riktig. Det jeg vet nVidia gjør feil her er mangelen på transparens rundt datainnsamlingen. Hadde det vært tydelig hva og hvorfor, hadde debatten kommet tidligere, men kanskje roligere. 

 

Og det gjelder jo i enda større grad Microsoft, som svært mange ugleser først og fremst fordi Microsoft ikke er tydelige nok på hva de samler inn av informasjon og hvorfor. 

 

Det står nok sikkert allerede i EULA. Men det er nok ikke tydelig. Det er vel kanskje også et tilfelle av at "Dette blir så teknisk at vi lager en "enkel" forklaring". Som på sin side kun blir grobunn for mer skepsis.. Jeg er i alle fall tilhenger at informasjon, slik som du nevner om telemetri, blir forklart med alt det tekniske inkludert, selv om de fleste ikke vil forstå det, så vil i alle fall noen kunne forstå det. Dog, disse kan jo igjen misbruke informasjonen og vinkle det slik at det igjen blir mer skepsis..

Lenke til kommentar

 

Det står nok sikkert allerede i EULA. Men det er nok ikke tydelig. Det er vel kanskje også et tilfelle av at "Dette blir så teknisk at vi lager en "enkel" forklaring". Som på sin side kun blir grobunn for mer skepsis.. Jeg er i alle fall tilhenger at informasjon, slik som du nevner om telemetri, blir forklart med alt det tekniske inkludert, selv om de fleste ikke vil forstå det, så vil i alle fall noen kunne forstå det. Dog, disse kan jo igjen misbruke informasjonen og vinkle det slik at det igjen blir mer skepsis..

 

 

Nå tror jeg ikke i utgangspunktet skeptikerne mener å misbruke informasjonen, de (vi?) bare overtolker den - vanligvis. 

EULAer er av natur slik at de gir rom for alt og tydeliggjør ingenting, så ja, de har sikkert dekket sitt i EULA. 

Lenke til kommentar

Er så lei dette tullet der man skal sidestille telemetrifunksjonalitet fra selskaper man i utgangspunktet stoler på med spionprogramvare, keyloggere og annen dritt.

 

DETTE ER TO HELT FORSKJELLIGE TING.

 

Ja, diskuter gjerne telemetri, men ikke driv med idiotisk skremselspropaganda. Plant føttene på bakken, dropp klickbaiten. Så slipper vi en milliard tullinger som går apeshit på alskens nettsider og forum.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dett er nok et eksempel på storm i vannglass... :(

 

http://www.howtogeek.com/280101/relax-nvidias-telemetry-didnt-just-start-spying-on-you/

 

Her er hva Nvidia logger:

  • Your GPU’s specification, vendor, clock speed, and overclock information.
  • Your monitor information and display resolution.
  • Driver settings for some specific games, such as whether you’ve disabled G-Sync or chosen a type of antialiasing for a game in the NVIDIA Control Panel.
  • The resolution and quality settings you’ve chosen for some specific games.
  • A list of games and applications installed, so NVIDIA can see how many people have Origin, Steam, Counter-Strike: GO, Overwatch, and other games installed.
  • How much RAM you have.
  • Information about your CPU, motherboard, and BIOS version.

Hvis dette er hårreisende så er det bare å la være å installere GeForce Experience.

Lenke til kommentar

Fra hvilket driver-nummer gjelder dette da? Jeg har installert v.372.70 (Win 7, manuell installasjon, kun driver og PhysX), uten alt som involverer 3D og "Gaming Experience", og jeg får ikke opp noe om telemetri gjennom Autoruns.

 

Er bare kommet 4 drivere siden, så dette må da være ganske nytt. Har installert v.375.70 (siste utgitte driver i skrivende stund) på Win 10 SSDen, så jeg kan sjekke der også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...