Gå til innhold

Nå kan YouTube vise mye finere videoer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke ganske misvisende å skrive:

 

"HDR-teknikken går i korte trekk ut på å slå sammen flere bilder, der noen av dem er for lyse og noen er for mørke, med det resultat at bildene får langt bedre detaljer både i de mørke og lyse partiene av bildet. Teknologien har mye å si for bildekvaliteten og er behørig bejublet, også av oss her på verket."

 

Når det er snakk om HDR-visning av video?

 

AtW

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Er det ikke ganske misvisende å skrive:

 

"HDR-teknikken går i korte trekk ut på å slå sammen flere bilder, der noen av dem er for lyse og noen er for mørke, med det resultat at bildene får langt bedre detaljer både i de mørke og lyse partiene av bildet. Teknologien har mye å si for bildekvaliteten og er behørig bejublet, også av oss her på verket."

 

Når det er snakk om HDR-visning av video?

 

AtW

 

Sist jeg hørte bestod film av flere frames, bilder? 24 (eller hundre for den saks skyld) frames per second?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så har HDR-video mer til felles med RAW-foto enn med HDR-foto.

HDR-video leverer høyere dynamikk, slik at man kan utnytte hele området fra kullsort til sveiselys. Nye filmkamera som støtter HDR leverer flere nivåer (bits) både av lysinformasjon og fargeinformasjon for hver piksel enn dagens standard, og dette må videreformidles i de nye videostandardene og hos Youtube.

 

For å vise dette på en tradisjonell skjerm må man etterbehandle videoen og krympe ned lys og fargespennet, på samme måte som man gjør en RAW-bildefil til JPG-bildefil. Youtube gjør dette automatisk med HDR-filmer hvis man ikke har HDR-utstyr.

Lenke til kommentar

HDR betyr simpelthen high dynamic range. Det er mange måter å generere media som har høyere dynamisk rekkevidde enn normalt, og det å slå i sammen flere fotografier er kun én metode, pluss at HDR-bilder vist på en standard skjerm fremdeles ikke har høyere dynamisk rekkevidde, men brukeren lures til å tro det på grunn av tonemapping og andre effekter som normalt sett legges til.

Man kan lett lage bilder med høyere dynamisk rekkevidde uten å slå i sammen flere eksponeringer, så lenge man har en god nok fotosensor i kameraet sitt.

Å si at HDR-video lages på denne måten blir helt feil, og indikerer en fullstendig mangel på kunnskap om hva HDR egentlig er.

 

Men hvor står egentlig dette i artikkelen? Har den blitt redigert i etterkant?

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

8k støtte og 7.1 audio er verre problem?

Tror jeg heller ville hatt støtte før høyere FPS videoer en 8K først.

 

 

Youtube har støttet 8K siden i fjor sommer, f.eks. 

. FPS er maks 60. Lyd er 5.1 maks (er det egentlig behov for 7.1?). HDR er det neste naturlige, og skjønner egentlig ikke hvorfor folk klager over at de gir oss flere muligheter.
Lenke til kommentar

 

 

8k støtte og 7.1 audio er verre problem?

Tror jeg heller ville hatt støtte før høyere FPS videoer en 8K først.

 

 

Youtube har støttet 8K siden i fjor sommer, f.eks. 

. FPS er maks 60. Lyd er 5.1 maks (er det egentlig behov for 7.1?). HDR er det neste naturlige, og skjønner egentlig ikke hvorfor folk klager over at de gir oss flere muligheter.

 

Har du forsøkt å spille det av? Blir jo bildeshow deluxe, ikke film som 4k.

 

Mente det var et spill som viste i 120 hz men man trenger chrome for å spille det av.

Men husker ikke url til den nå.

Lenke til kommentar

 

 

 

8k støtte og 7.1 audio er verre problem?

Tror jeg heller ville hatt støtte før høyere FPS videoer en 8K først.

 

 

Youtube har støttet 8K siden i fjor sommer, f.eks. 

. FPS er maks 60. Lyd er 5.1 maks (er det egentlig behov for 7.1?). HDR er det neste naturlige, og skjønner egentlig ikke hvorfor folk klager over at de gir oss flere muligheter.

 

Har du forsøkt å spille det av? Blir jo bildeshow deluxe, ikke film som 4k.

 

Mente det var et spill som viste i 120 hz men man trenger chrome for å spille det av.

Men husker ikke url til den nå.

 

 

Spiller av helt fint på min maskin i Chrome, men så er den helt ny (6700K, GTX 1080). Det at det krever sitt for å spille av 8K bør vel egentlig ikke overraske heller.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

ENDELIG! (neida, he he).

Jeg har hatt HDR-tv i flere år, for all del (både 4K Sony 65" og nå LG Oled 65"), men endelig er kanskje å ta litt hardt i.

 

Det fins et fåtall av HDR-serier på netflix, et fåtall på Amazon Prime.. Så jeg synes fremdeles at YouTube da er tidlig ute (det er lite innhold i dag).

 

På LCD/LED ser jeg ikke helt vitsen med HDR, men på Oled er det noe helt annet. Utfordringen til LCD/LED med HDR er at man får enda dårligere sortnivå.

 

Og da testet jeg HDR på en BAK-LED TV med lokaldimming... Greit nok at det ble mer lys, men det sorte ble gråere enn det var fra før, men på en OLED beholder man sortnivået selv om man får mer lys og mer "dybde".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...