Gå til innhold

SAMLETEST: Klar for vinterdekk? Vi tester muttertrekkere på batteri


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Minst 1 måned for seint da de fleste har skiftet dekk allerede

Da bor du på en annen kant av landet enn meg, for her er det slik at de fleste ikke har skiftet dekk og helst gjør det 1 måned for seint.

 

Har ikke skiftet selv, så for meg så kom testen tidsnok, men så har jeg M+S dekk, såkalte helårsdekk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cryobi, AEG og Milfuckee er samme kinesiske driten med annen plast rundt. Skal du kjøpe en av disse så ville jeg valgt den billigste av de. Noen har mer bling enn andre, men om du skal gjøre noe mer enn å løsne bolter en gang i skuddåret så ville jeg muligens kjøpt noe annet.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Cryobi, AEG og Milfuckee er samme kinesiske driten med annen plast rundt.

 

Trodde Milwaukee var amerikansk kvalitet? Har ikke hatt problemer med det i jobbsammenheng i hvert fall. AEG er vel eid av Milwaukee, så der kan det sikkert være mye av det samme.

 

På privaten kjører jeg Makita.

Lenke til kommentar

 

Cryobi, AEG og Milfuckee er samme kinesiske driten med annen plast rundt.

Trodde Milwaukee var amerikansk kvalitet? Har ikke hatt problemer med det i jobbsammenheng i hvert fall. AEG er vel eid av Milwaukee, så der kan det sikkert være mye av det samme.

 

På privaten kjører jeg Makita.

 

 

Milwaukee var tools of the trade før de ble kjøpt opp av TTI. Nå er det stort sett bare samme greia som resten av TTI, solgt på et gammelt rykte. De gjør en ok jobb, men er ikke av samme klasse som det Milwaukee er kjent for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Muttertrekker?

Om du bare skal skifte dekkene høst og vår, så tror jeg at investeringen er temmelig lite relevant om du ikke er veldig glad i selv jobben.

Ytterligere en "ding" som skal ivaretas og lades?

Jeg får byttet dekk på max. 10 minutter, og det koster 250 kroner.

Da er det bare å ta fram kalkulator, og pare dette med litt økonomisk basiskunnskap.

Jeg klarer med ute i alle fall.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Milwaukee var tools of the trade før de ble kjøpt opp av TTI. Nå er det stort sett bare samme greia som resten av TTI, solgt på et gammelt rykte. De gjør en ok jobb, men er ikke av samme klasse som det Milwaukee er kjent for.

Finnes det noe datagrunnlag på at kvaliteten er vesentlig dårligere en før? At ett selskap eier flere merker med forskjellige profiler viser ikke noe i seg selv. Kinesiske selskaper kan utmerket godt levere kvalitet om de vil.

 

Bosch gjør jo også tilsvarende, men de har to merker med samme navn men forskjellig farge. Blå (proff) og grønn (amatør), ditto Dewalt/B&D/Stanley.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For det første bruker de ALLER fleste muttertrekkere slag ved tiltrekking. Dermed frafaller alt som heter "dreiemoment" i sin helhet.

Så å bruke boltetrekkere for å bytte hjul er nok noe av det mest idiotiske en kan gjøre. Og ikke nok med det - man anbefaler en dreiemoment i artikkelen. Seriøst?

 

Dette er direkte farlig, og dere i Tek får ta skylden hvis noen er uheldig etter å ha brukt deres "råd".

 

Jeg vil på det aller sterkeste anbefale å anskaffe en helt vanlig momentnøkkel, og følge produsentens anbefaling for dreiemoment.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
 
Finnes det noe datagrunnlag på at kvaliteten er vesentlig dårligere en før? At ett selskap eier flere merker med forskjellige profiler viser ikke noe i seg selv. Kinesiske selskaper kan utmerket godt levere kvalitet om de vil.

 

Bosch gjør jo også tilsvarende, men de har to merker med samme navn men forskjellig farge. Blå (proff) og grønn (amatør), ditto Dewalt/B&D/Stanley.

 

 

Har ikke noe bedre grunnlag enn det Tek.no har til å anmelde kvaliteten. Det jeg vet er at innmaten i Ryobi og Milwaukee er alt for like til å kunne forsvare prisforskjellen, og at profesjonelle og utlånere har sluttet å sverge seg til Milwaukee fordi de ikke har den påliteligheten som kreves. Dette hadde ikke vært store problemet hadde det bare ikke vært for at Milwaukee blir priset i skyene og vasser i fanboys som drømmer om gamledager når det egentlig er en Ryobi med ekstra bling.

Lenke til kommentar

For det første bruker de ALLER fleste muttertrekkere slag ved tiltrekking. Dermed frafaller alt som heter "dreiemoment" i sin helhet.

Så å bruke boltetrekkere for å bytte hjul er nok noe av det mest idiotiske en kan gjøre. Og ikke nok med det - man anbefaler en dreiemoment i artikkelen. Seriøst?

 

Dette er direkte farlig, og dere i Tek får ta skylden hvis noen er uheldig etter å ha brukt deres "råd".

 

Jeg vil på det aller sterkeste anbefale å anskaffe en helt vanlig momentnøkkel, og følge produsentens anbefaling for dreiemoment.

Bare fordi dreiemomentet oppnås med en slagmekanisme betyr ikke at det ikke kan omtales som dreiemoment. Slagmekanismenes dreiemoment er vanskelige å måle og kontrollere, men når det er sagt så er ikke dreiemoment heller noe som er noe veldig presist mål på riktig tildraging av en bolt. Det er strekket i bolten som er viktig, ikke dreiemomentet som må påføres for å oppnå strekket. Dreiemomentet kan variere med ting som rust, smøring og forurensing av kontaktflatene.

 

Hva sikkerheten angår så står det da i artikkenen å bruke momentkontroll enten i form av elektronisk kontroll, momentstav eller momentnøkkel i artikkelen, så prosedyremessig virker det da ikke så galt. De kunne kanskje vært klarere på at man må sjekke hvilket moment som kjelder akkurat ens egne hjul og at 120Nm bare er et eksempel (Alminnelig eksempel men likevel). Muttertrekkerens viktigste oppgave er å ta av vanskelige bolter, for den jobben ser jeg ingen problemer med å bruke de, men man må naturligvis ikke dra til ukritisk med slike maskiner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...