Gå til innhold

SNIKTITT: Vipps, så har du betalt for flytog-billetten din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt uaktuelt å bli kunde av grådige DNB. Vipps kommer aldri til å bli allemannseie fordi:

- Kun for DNB kunder
- Mottakere må registrere seg, laste ned app og logge inn
- Fungerer ikke med alle enheter som har nettleser, både for sender og mottaker
- Høye gebyr for større beløp

Håpløst å lage sånne sær-programmer som skal gjøre det så vanskelig. Gi oss heller et system som fungerer for alle sendere, alle mottakere og alle enheter med nettleser, uten gebyrer.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vipps ble umiddelbart avinstallert, og konto slettet, i det det vise seg at DNB delte kundeopplysninger med Facebook i reklameøyemed (såkalt "anonymisert" informasjon). I etterkant av dette, samt avsløringer om hvordan det står til med bankens forretningsetikk, kastet jeg forsåvidt også hele DNB på dør.

 

Fungerer heller ikke på rootet Android-enhet.

 

 

Synd det ikke er samme iver etter å støtte en generell løsning som android pay og apple pay.

 

Selv om jeg personlig ikke kommer til å bruke Vipps, synes jeg det blir for dumt å bare pense rett inn på det som Googles og Apples løsning hver gang.

Endret av Lutra
  • Liker 3
Lenke til kommentar

klipp

 

1) Vipps er for alle, uansett bank.

2) Det sier seg vel selv at de må laste ned appen for å kunne sende / motta penger?

3) Usikker på hva du mener her, så kan ikke kommentere.

4) Vipps er ikke en normal bankoverføring, men en slags vennebetaling og snart en betaling via butikker. Betalte ikke én krone i avgift når jeg kastet 10.000 kr til elkjøp via vipps. Du kan omså overføre 2-3 ganger med 6000 kr hvis du absolutt skal overføre så mye.

 

Jeg liker Vipps jeg, og syns det er den beste betalingsløsningen vi har sett siden nettbanken kom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Epps:

1. Greit, da har jeg misforstått den biten

2. Nei det er ikke selvsagt. Med Skandiabanken sin trenger ikke mottaker å registrere seg som kunde for å motta penger. Ei heller laste ned noen app som kun fungerer med et par telefon-OS.

3. Apper er et et lock-in system som kun fungerer på et par telefon-OS. Det fungerer for eksempel ikke over den vanlige nettleseren hverken på telefonen, PCen eller andre enheter. Kun via de to lock-in systemene. Så vidt jeg vet fungerer det vel ennå ikke med Microsoft sitt telefon-OS?

4. Vipps kan overføre inntil 100 000 kr og tar 1% av beløp fra 5000 kr. Dvs. 50 kr ved 5000 kr og 1000 kr i gebyr ved 100 000 kr. Sånne gebyr har man ikke ved bankoverføring via andre banker og tjenester. DNB er grådige.

Lenke til kommentar

Epps:

1. Greit, da har jeg misforstått den biten

2. Nei det er ikke selvsagt. Med Skandiabanken sin trenger ikke mottaker å registrere seg som kunde for å motta penger. Ei heller laste ned noen app som kun fungerer med et par telefon-OS.

3. Apper er et et lock-in system som kun fungerer på et par telefon-OS. Det fungerer for eksempel ikke over den vanlige nettleseren hverken på telefonen, PCen eller andre enheter. Kun via de to lock-in systemene. Så vidt jeg vet fungerer det vel ennå ikke med Microsoft sitt telefon-OS?

4. Vipps kan overføre inntil 100 000 kr og tar 1% av beløp fra 5000 kr. Dvs. 50 kr ved 5000 kr og 1000 kr i gebyr ved 100 000 kr. Sånne gebyr har man ikke ved bankoverføring via andre banker og tjenester. DNB er grådige.

 

Ikke at jeg er Vipps-frelst, men:

 

1. (denne er dekket allerede)

2. Det er sant man må registrere seg, hvordan får jeg løsningen til Skandiabanken og hvordan fungerer den?

3. Vipps er på iOS, Android og Windows Phone. Hvilke smarttelefon OS mener du ikke dekkes?

4. Galskap å overføre disse summene via Vipps uansett. Men det fungerer helt fint hvis man skal dele regningen etter en middag f.eks.

Lenke til kommentar

Epps:

1. Greit, da har jeg misforstått den biten

2. Nei det er ikke selvsagt. Med Skandiabanken sin trenger ikke mottaker å registrere seg som kunde for å motta penger. Ei heller laste ned noen app som kun fungerer med et par telefon-OS.

3. Apper er et et lock-in system som kun fungerer på et par telefon-OS. Det fungerer for eksempel ikke over den vanlige nettleseren hverken på telefonen, PCen eller andre enheter. Kun via de to lock-in systemene. Så vidt jeg vet fungerer det vel ennå ikke med Microsoft sitt telefon-OS?

4. Vipps kan overføre inntil 100 000 kr og tar 1% av beløp fra 5000 kr. Dvs. 50 kr ved 5000 kr og 1000 kr i gebyr ved 100 000 kr. Sånne gebyr har man ikke ved bankoverføring via andre banker og tjenester. DNB er grådige.

2. Akkurat denne ser jeg ikke helt problemet med, men ja: det Hadde vært fint å kunne sende til kontonummer også! Vipps bruker jo tross alt mobilnummer og derfor må man ha appen.

 

3. Til dels enig, men nå har jeg alltid mobilen med meg, så har ikke møtt det problemet enda. Hadde forøvrig vært fint å kunne hatt PC som backup.

 

4. Det viste jeg faktisk ikke. Har til dags dato ikke betalt gebyrer, så der lærte du meg noe nytt. 1% er faktisk mye og jeg enig med deg der. Det kan kanskje omgås med å sende flere transaksjoner på under 5k? (hvor enn knotete det er da).

Lenke til kommentar

Helt uaktuelt å bli kunde av grådige DNB. Vipps kommer aldri til å bli allemannseie fordi:

 

- Kun for DNB kunder

- Mottakere må registrere seg, laste ned app og logge inn

- Fungerer ikke med alle enheter som har nettleser, både for sender og mottaker

- Høye gebyr for større beløp

 

Håpløst å lage sånne sær-programmer som skal gjøre det så vanskelig. Gi oss heller et system som fungerer for alle sendere, alle mottakere og alle enheter med nettleser, uten gebyrer.

 

Kanskje gjøre litt research før du uttaler deg til neste gang. Vipps er ikke bare for DNB Kunder. Vipps fungerer med mobile enheter som kjører IOS, Android eller WP, skjønner ikke helt hvilke enheter du føler at blir eksludert? Blir litt sært å reagere på at man ikke kan benytte seg av PC ved mobil betaling hvis det er dette du sikter til. Gebyr for beløp på over 5000kr kan lett unngås ved å dele opp betalingen, ved betaling til bedrifter(kjøp i butikker gjennom app etc) påløper det ikke noe gebyr uansett kjøpesum.

Med over 2 millioner registrerte brukere vil jeg absolutt påstå at Vipps er på vei til å bli allmannseie

Lenke til kommentar

Ett problem med vipps, og kanskje andre apper også? er at overføringene ikke er faktiske realtime transaksjoner. Jeg vet om flere eksempler der vippsbrukere har blitt trukket dobbelt, men at mottaker har fått beløpet to ganger. At pengene forlater din konto er altså ingen garanti for at pengene står på mottakers konto. En transaksjon skal være en overføring fra konto a til konto b med bekreftelse i begge ender. Hvor dobbeltoverføringene har havnet har ingen fått gode svar på.

Lenke til kommentar

Ett problem med vipps, og kanskje andre apper også? er at overføringene ikke er faktiske realtime transaksjoner. Jeg vet om flere eksempler der vippsbrukere har blitt trukket dobbelt, men at mottaker har fått beløpet to ganger. At pengene forlater din konto er altså ingen garanti for at pengene står på mottakers konto. En transaksjon skal være en overføring fra konto a til konto b med bekreftelse i begge ender. Hvor dobbeltoverføringene har havnet har ingen fått gode svar på.

Rune må vel ha til smør på skiva  :rofl:

Lenke til kommentar

Gebyret ved høye overføringer er vel mye pga. avgift til Visa. Innom DNB går det som kontooverføring, men ellers har de brukt Visa om jeg har forstått det rett. Det burde vært NETS som lagde en løsning som gikk over bankaxept og som var instantane mellom alle banker.

I tillegg er det kun en konto / et kort koblet til. For betaling i butikk f.eks. vil jeg ha mulighet til å enkelt velge husholdningskontoen eller en av mine egne, alt ettersom hva jeg betaler.

Per nå er ikke betaling i butikk (bare testet mobilepay på WinOS) noe raskere eller enklere enn bankkort heller.

Endret av IceHeim
Lenke til kommentar

 

Epps:

1. Greit, da har jeg misforstått den biten

2. Nei det er ikke selvsagt. Med Skandiabanken sin trenger ikke mottaker å registrere seg som kunde for å motta penger. Ei heller laste ned noen app som kun fungerer med et par telefon-OS.

3. Apper er et et lock-in system som kun fungerer på et par telefon-OS. Det fungerer for eksempel ikke over den vanlige nettleseren hverken på telefonen, PCen eller andre enheter. Kun via de to lock-in systemene. Så vidt jeg vet fungerer det vel ennå ikke med Microsoft sitt telefon-OS?

4. Vipps kan overføre inntil 100 000 kr og tar 1% av beløp fra 5000 kr. Dvs. 50 kr ved 5000 kr og 1000 kr i gebyr ved 100 000 kr. Sånne gebyr har man ikke ved bankoverføring via andre banker og tjenester. DNB er grådige.

2. Akkurat denne ser jeg ikke helt problemet med, men ja: det Hadde vært fint å kunne sende til kontonummer også! Vipps bruker jo tross alt mobilnummer og derfor må man ha appen.

 

3. Til dels enig, men nå har jeg alltid mobilen med meg, så har ikke møtt det problemet enda. Hadde forøvrig vært fint å kunne hatt PC som backup.

 

4. Det viste jeg faktisk ikke. Har til dags dato ikke betalt gebyrer, så der lærte du meg noe nytt. 1% er faktisk mye og jeg enig med deg der. Det kan kanskje omgås med å sende flere transaksjoner på under 5k? (hvor enn knotete det er da).

Det er ikke gebyr vist den du betaler til er en bedrift.

Derfor du ikke fikk noen gebyrer da du brukte vips hos elkjøp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg er 99,99 % sikker på at når du bruker Vipps til å betale i butikk, så er det butikken som betaler gebyr til Vipps. Grunnen til at jeg er såpass sikker, er at Vipps bygger på betalingsformidling via VISA, som tar gebyr fra brukerstedene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Og da kommer et interessant spørsmål: hvis Vipps blir ledende i Norge på mobil handel: er det bæredyktig at VISA skal sitte igjen med 1-3 % av omsetningen i detaljhandelen?

Lenke til kommentar

Og da kommer et interessant spørsmål: hvis Vipps blir ledende i Norge på mobil handel: er det bæredyktig at VISA skal sitte igjen med 1-3 % av omsetningen i detaljhandelen?

Jeg vil også ha 1-3% av omsetningen i norsk detaljhandel - hvor melder jeg meg på? :p

 

Poenget er at bankene styrer dette og de er grådige. De gjør praktisk talt ingenting for å skumme fløten av marginene til detaljhandelen.

 

Årsaken til at kjøperne ikke belastes for visa-gebyrene er fordi det er kunden som tar valget om betalingsmetode og kortselskapene vil dermed "skjerme" de for å vite kostnaden av dette. Butikkenes avtale om bruk av betalingsterminaler har en klausul som forbyr de å formidle gebyret videre til kunden. Altså "skjerme" de fra å se de reelle kostnadene. Konsekvensen er at butikkene må smøre jevnt på prisene sine, inkludert for kontantkunder, slik at kortselskapene får den betalingen de vil ha. For 2-3 tiår siden når betalingskort fortsatt var ganske ferskt og kontanter fortsatt mye i bruk så forsøkte mange butikker å boikotte kortselskaper med høye gebyrer i protest. Dette ble tatt ille opp av kundene og tolket som dårlig service, i stedet for å bli tolket som et forsøk på å fjerne et unødvendig kostnadsdrivende mellomledd til fordel for kundene. Butikkene måtte bare gi opp boikotten. Konklusjonen er at kortselskapene sitter med makta og kortterminal-kontrakter som pressmiddel for å usynliggjøre de høye gebyrene for de som tar avgjørelsen om betalingsmetode. Den tapende part er alle som bruker betalingskort, altså folk flest. 1-3% av omsetningen i all handelsnæring er ikke akkurat småpenger. Dette sier litt om hvor råttent kortselskapene driver. Vipps gjør dessverre ikke saken bedre ved at butikkene må betale de samme gebyrene og usynliggjøre de for kundene. Vipps gjør det faktisk bare verre ettersom enkelte private betalinger (>5000kr) nå også ilegges gebyr. Mye skal ha mer og fanden vil ha fler.

 

Dette er noe av bakgrunnen for at jeg mener Norge bør erstatte kontanter med offisielle elektroniske penger, altså noe utstedt av staten, uten større gebyr enn kostpris for å drive systemet (i størrelseorden 0,01% - 0,1%). Om den digitale erstatningen bør være i form av kort, mobilbetaling, begge deler eller andre måter skal jeg ikke konkludere med ennå. Gebyrene bør selvsagt ikke usynliggjøres. Altså ingen gigantutbytte til grådige kortselskaper. Forøvrig er de store kortselskapene USA-baserte så disse gebyrene er i all hovedsak eksport av penger. Det koster Norge et milliardbeløp hvert år. Penger vi burde beholdt i landet i form av bedre kjøpekraft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...