Gå til innhold

ANMELDELSE: Sid Meier's Civilization VI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kost meg mange timer med dette allerede, noen mangler opplevere man, men vil også tro dette blir patchet etterhvert.

 

AI'en har et stykke å gå. Blir litt lei etterhvert når Ghandi for n'te gang ønsker fred, men tilgjengjeld skal han ha alle pengene mine og alle pengene per turn, selv om jeg er få runder unna å knuse han.

Endret av klo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppsummering

Avsnitt 1: Spillet er bra because vi har troen på det

Avsnitt 2: Spillet er ikke simplifisert, det er mer morsommere og taktisk because ???

Avsnitt 3: Grunnlegge by krever å se på tilesn som tidligere

Avsnitt 4: En kan bestemme production i byene mellom militære enheter og bygninger som tidligere

Avsnitt 5: Spillet gjør deg trygg med at du må ikke kan overse å bevege bygge ting før du trykekr end turn

Avsnitt 6: Spillet har flere type enheter

Avsnitt 7: Du kan bevege enheter på kartet

Avsnitt 8: Som tidligere har du forskjellige styresett

Avsnitt 9: Tilnyttet styresett har du et nytt kort bonuser en kan velge

Avsnitt 10: Som i Civ 1 og Civ 2 ser du byene utfolde seg etterhvert som du bygger stuff

Avsnitt 11: I motsetning til gamle spillene kan ikke alle units oppraderes

Avsnitt 12: Ai'en er dårlig

Avsnitt 13: Civ6 er bedre enn forgjengerne på alle måter because preferences

Lenke til kommentar

Ser at ett av dine store irritasjonsmoment, ikke burde være det hvis du hadde kunnet kontrollene :p
Det fins en til, veldig enkel måte å bevege seg i kartet på. Hold inne midtknappen/mushjulet og dra kartet hvor du vil. Mye bedre til og med enn de du foreslår ;)

Endret av SJF1
Lenke til kommentar

Her er min oppsummering av spillet: "please wait".

 

Utrolig mye venting på at maskinen skal gjøre seg ferdig, selv om man skrur av animasjoner og setter på raskeste modus i settings (har topp-speccet overklokket vannkjølt PC, gtx1080, PCIe SSD)...

 

Resten handler mest om å gjøre den samme handlingen om og om igjen for forskjellige byer. Ca 10% dreier seg om å gjøre gode valg og ta viktige avgjørelser.

Lenke til kommentar

Her er min oppsummering av spillet: "please wait".

 

Utrolig mye venting på at maskinen skal gjøre seg ferdig, selv om man skrur av animasjoner og setter på raskeste modus i settings (har topp-speccet overklokket vannkjølt PC, gtx1080, PCIe SSD)...

 

Resten handler mest om å gjøre den samme handlingen om og om igjen for forskjellige byer. Ca 10% dreier seg om å gjøre gode valg og ta viktige avgjørelser.

 

Prøv å slå av ubrukelige windows defender.

 

AtW

Lenke til kommentar

Eg kosar meg veldig med Civilization 6 so langt, sjølv om eg er einig i dei viktigaste manglane: eit brukarsnitt som treng mykje polering, og ein AI som er komplett idiotisk. Der er andre ting som kan forbetrast òg, men dette er dei store. Eit litt formildande punkt når det gjeld AIen, er at eg likar det nye agenda-systemet. Det er langt ifrå perfekt, men det å tilordne leiarane ein agenda er med på å gi dei meir karakter, og å gjere handlingane deira meir forståelege. Det er eit steg i retning av korleis ting var i Alpha Centauri.

 

Trass manglar, seier Steam at eg nesten har 100 timar i Civ 6 allereie. For meg stiller Civilization i ei anna klasse enn dei fleste andre 4x-spel. Der andre spel lukkast dersom dei interesserar meg i 100 timar, kjennast det som om eg nettopp har starta med Civ 6. Eg hadde 2000 timar i Civ 5. Der er noko ved denne serien som grip meg meir enn andre spel klarar.

Lenke til kommentar

Skulle gjerne likt å vite hvilken vanskelighetsgrad anmelder spiller på, min erfaringer at AI'en er helt ELENDIG! Den har ikke sjanse til å følge med i det nye tech-treet med det nye eureka systemet.

 

Ser du fant opp "Flight" med biplanes i 1922AD, hvilken vanskelighetsgrad var det?

 

I 1930AD sente jeg nettopp opp siste del av romskipet for en science victory. Dette var mitt første Civ6 game på King.. Biplanes fikk jeg vel i år 1330AD.

 

De Ai'ene som var nærmest meg lå 1.5-2 eraer bak meg. Det virkelig rare er at selv når de kan bygge AT og Infantery så har de fremdeles masser av katapulter, warriors, horsemen, spearmen som de ikke bruker til noe!

 

Slik Civ6 er i dag kan jeg kun anbefale det til helt nye spillere eller de som syntes "prince" var mer en vanskelig nok i Civ5. De av oss som trives på king / emperor får 0 utfordring i Civ6 og det skuffet meg stort!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg har samme erfaring, har kun spelt på king so langt. Eg har òg sett folk spele på emperor, og det er akkurat som i Civ 5: AI er ikkje noko betre, men får store bonusar. Dessverre bidreg ikkje bonusar til utfordringa på nokon god måte. Det blir berre eit irritasjonsmoment at AI juksar, samstundes som du fortsatt vinn lett, fordi dei velger å sende hærane sine ut i havet for å døy.

 

Eg tippar det kjem AI mods etter kvart, som det kom til Civ 5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skulle gjerne likt å vite hvilken vanskelighetsgrad anmelder spiller på, min erfaringer at AI'en er helt ELENDIG! Den har ikke sjanse til å følge med i det nye tech-treet med det nye eureka systemet.

 

Ser du fant opp "Flight" med biplanes i 1922AD, hvilken vanskelighetsgrad var det?

 

I 1930AD sente jeg nettopp opp siste del av romskipet for en science victory. Dette var mitt første Civ6 game på King.. Biplanes fikk jeg vel i år 1330AD.

 

De Ai'ene som var nærmest meg lå 1.5-2 eraer bak meg. Det virkelig rare er at selv når de kan bygge AT og Infantery så har de fremdeles masser av katapulter, warriors, horsemen, spearmen som de ikke bruker til noe!

 

Slik Civ6 er i dag kan jeg kun anbefale det til helt nye spillere eller de som syntes "prince" var mer en vanskelig nok i Civ5. De av oss som trives på king / emperor får 0 utfordring i Civ6 og det skuffet meg stort!

 

Det var min første fil og jeg spilte på "Emperor"-graden. Da var det til og med nasjoner som var foran meg i tech-treet, så det virker som om intelligensen kan variere fra fil til fil, noe jeg også nevner i teksten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er min oppsummering av spillet: "please wait".

 

Utrolig mye venting på at maskinen skal gjøre seg ferdig, selv om man skrur av animasjoner og setter på raskeste modus i settings (har topp-speccet overklokket vannkjølt PC, gtx1080, PCIe SSD)...

 

Resten handler mest om å gjøre den samme handlingen om og om igjen for forskjellige byer. Ca 10% dreier seg om å gjøre gode valg og ta viktige avgjørelser.

 

Har en maskin med 1-2 år gamle deler, utenom GPU, som er en eldgammel Radeon HD6870. Sent i spillet tar det likevel ikke mer enn ca 6 sekunder mellom hver omgang.

Lenke til kommentar

Her er min oppsummering av spillet: "please wait".

 

Utrolig mye venting på at maskinen skal gjøre seg ferdig, selv om man skrur av animasjoner og setter på raskeste modus i settings (har topp-speccet overklokket vannkjølt PC, gtx1080, PCIe SSD)...

 

Resten handler mest om å gjøre den samme handlingen om og om igjen for forskjellige byer. Ca 10% dreier seg om å gjøre gode valg og ta viktige avgjørelser.

 

Tenker du på tiden det tar at AI'en gjør seg ferdig med sine "trekk", eller spillets ytelse generelt?

 

Hvis det er førstnevnte kan dette ordnes ved å endre innstillingene. Tror det heter "Quick Combat" eller noe, så man slipper å vente på så mye AI'en driver med.

 

Ellers synes jeg spillet kjører raskt og greit på selv min bærbare ASUS ROG som er et halvt år gammel...

Lenke til kommentar

"men at man kan komme seg til atomalderen i år 1990 e.Kr uten å først vite hva moderne demokrati betyr, er lite gjennomtenkt. "

 

Ser ikke helt hvorfor dette er lite "gjennomtenkt".

Hele poenget med et slikt spill er jo at man kan få historien til å utvikle seg på nye måter og observere effektene av dette...

 

Hvis du har spilt Europa Universalis skjønner du hva jeg mener, men de færreste mener at EU har "dårlig" AI av den grunn...

Lenke til kommentar

"men at man kan komme seg til atomalderen i år 1990 e.Kr uten å først vite hva moderne demokrati betyr, er lite gjennomtenkt"

 

Russland? Nord-Korea? Iran?

 

Nuvel.

 

 Men AI-en er tragisk dårlig. Og agendaene trigges alt for lett / raskt. 

 

Selve konseptet "demokrati" er jo tilstede i Russland, det er bare at styresmaktene ikke liker'e :)

Lenke til kommentar

 

Skulle gjerne likt å vite hvilken vanskelighetsgrad anmelder spiller på, min erfaringer at AI'en er helt ELENDIG! Den har ikke sjanse til å følge med i det nye tech-treet med det nye eureka systemet.

 

Ser du fant opp "Flight" med biplanes i 1922AD, hvilken vanskelighetsgrad var det?

 

I 1930AD sente jeg nettopp opp siste del av romskipet for en science victory. Dette var mitt første Civ6 game på King.. Biplanes fikk jeg vel i år 1330AD.

 

De Ai'ene som var nærmest meg lå 1.5-2 eraer bak meg. Det virkelig rare er at selv når de kan bygge AT og Infantery så har de fremdeles masser av katapulter, warriors, horsemen, spearmen som de ikke bruker til noe!

 

Slik Civ6 er i dag kan jeg kun anbefale det til helt nye spillere eller de som syntes "prince" var mer en vanskelig nok i Civ5. De av oss som trives på king / emperor får 0 utfordring i Civ6 og det skuffet meg stort!

Det var min første fil og jeg spilte på "Emperor"-graden. Da var det til og med nasjoner som var foran meg i tech-treet, så det virker som om intelligensen kan variere fra fil til fil, noe jeg også nevner i teksten.

 

 

Takk for svar!

 

Rart om hvert game skal ha så forskjellig AI intelligens selv om vanskelighetsgraden er lik. Kanskje startposisjon og personligheten til AI'en betyr for mye for hvor fort de klarer å utvikle seg? F.eks om de mangler mountains og ikke bygger campus i nærheten av et. 

 

Er ellers bare passelig fornøyd med det nye Agenda systemet. Det er jo fint at AI'en har en klar agenda, men når alle har ulik agenda så fører det jo til at alle AI'ene hater hverandre og at man selv kanskje bare klarer å være venner med 1 AI.

 

Forrige game var jeg f.eks gode kompiser med America som satte pris på at jeg ikke kriget. Vi var best buddies i 5500 år fra 4000 BC til ca 1500 AD, så SURPRISE WAR! Fordi jeg tilsynelatende var et slemt menneske... eller noe.. 1 mislykket angrep senere ville han gjerne gi meg alle sine eiendeler. 

 

I Civ 5 var det mer lagt opp til at dersom du gjorde det bra på ditt kontinent, så var det nesten alltid en AI som klarte å følge utviklingen din på et annet kontinent, slik at forspranget ikke skulle bli for stort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg liker godt at AIene ikke ligger likt med hverandre, det gir et dynamisk system. Men det med krig er litt dårlig behandlet, det som er bra er at de også kriger like mye(?) internt, det som er dårlig er litt det du er inne på, det er forsåvidt greit at man må passe seg litt og ikke kan regne med fred alltid, men det er mye folk som går til krig plutselig, og mot en mye bedre motstander, straffes beinhardt, og vil ha fred (noe som også er bra, at de gir seg), og så er det noen andre som prøver seg, eller kanskje tilogmed de samme igjen, selv om de ligger med brukket rygg etter forrige gang. Hadde krigene gitt litt mer strategisk mening hadde det kanskje vært mer realistisk, det er "lov" å gå til krig bare for å fremme sin egen ekspansjon på bekostning av andre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...