Gå til innhold

FEATURE: Månedens ti anbefalte spill til mobil og nettbrett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gamer fortsetter som vanlig i den tro at vi som leser på disse sidene kun spiller på mobile enheter med iOS og Android. Som en motbør til dette lager jeg derfor månedens anbefalte mobilspill til Windows 10 og Windows 10 mobile.
 
Fokus ligger på tablett/nettbrett-pc og mobile enheter. En del av disse vil like vel også kunne kjøres på andre enheter, som PC, XBOX One etc.
 
Jeg har imidlertid ikke tid til å anbefale så mange spill som ti, da jeg i motsetning til artikkelforfatter ikke får betalt for å drive med dette. Men, om det ble for få denne gangen, finner du forrige måneds anbefalinger her. Da ble det riktig nok ikke skrevet så mye om hver enkelt.
 
Another Case Solved
anothercasesolved.jpg
Er du en detektivspire, liker du puzzle-spill. I Another Case solved får du jobbe deg opp fra grunnen av som nyetablert detektiv i en verden der godterier ikke er tillatt. Another Case Solved har et humoristisk bakteppe bakt inn i en historie med overraskende dybde der du løser saker som omhandler alt fra manglende katter til andre mer eller mindre viktige problemstillinger. Når du løser saker gjøres dette ved å løse et utvalg puzzles som gir deg viktige spor. Disse er lette i starten, men blir stadig vanskeligere.
anothercasesolved2.jpg
Etter hver som oppgavene blir vanskeligere får du også hjelpeverktøy som kan benyttes, men disse kommer i begrenset opplag. Puzzledelen av spillet går på at du spiller slike minispill og hvor bra du utfører disse avgjør også hvor mange ledetråder du klarer å plukke opp. De små silhuettene over viser hva de respektive vitnene og tysterne behøver for å si det de vet.
anothercasesolved3.jpg
Man bruker så informasjonen man får til å finne lokasjoner av interesse.
 
anothercasesolved4.jpg
Og så etter hvert til å finne fram til mulige misstenkte. Når du har et sett misstenkte kan du bruke ledetråder for å etter hvert skille ut den skyldige.
 
Du starter med å ta enkle saker fra lokalavisen, men etter hvert som omdømmet stiger får du også viktigere saker å jobbe med. Etter hvert som du tjener penger kan du også oppgradere kontorlokalene for å få verktøy som gir deg nye muligheter og saker.
 
Spillet starter ganske enkelt, men blir progressivt vanskeligere. Spillet er imidlertid gratis, og inntekten baserer seg på in game kjøp. Man vil føle et visst press på dette, og det kan for de som ikke ønsker å støtte spill med denne typen kjøp sette en liten demper på fremgangen. Men tar man seg litt god tid mener jeg det ikke fremstår som noe stort problem.
 
Finnes på tablet og mobil
 
geoDefense & geoDefense Swarm
geodefense.JPGDette spillet er det umulig å få et riktig inntrykk av ved å se på bilder. Det er faktisk vanskelig å få riktig inntrykk av spillet ved å prøve det en gang også. Dette skyldes nok mye godt det noe spesielle grafiske inntrykket dette spillet gir. Selv installerte jeg det og lot det ligge lenge fra jeg prøvde det første gang til jeg begynte å spille det. Men det jeg etter hvert oppdaget var at dette er et av de mest underholdende og gode tower defence spillene jeg har prøvd. Og den spesielle grafikken blir raskt noe man setter pris på, samtidig som spillet også vokser fram som et knallgodt spill etter hvert som man klarerer et nytt brett.
 
Liker man sjangeren er dette et spill man ikke kommer utenfor, og selv om det tar noe tid å komme gjennom det hele med perfekt score, vil man føle at det ble for lite brett.
 
Spillet fikk også en oppfølger i form av geoDefense Swarm som ikke når helt opp til forgjengeren, men som snur litt opp ned på hvordan brettene er bygd opp og hvordan tårn kan plasseres. Fremfor en predefinert rute har man her et brett der fienden beveger seg delvis fritt, og du må bruke tårn for å lede dem på en lengst mulig rute fra start til mål.
geodefense2.JPG
 
 
 
LunarX
LunarX.JPG
LunarX er et enkelt, men like vell komplisert spill med mange muligheter. Plottet er enkelt, du må reise ut i universet på søken etter et nytt hjem, men romskipet bryter sammen og havarerer. Med noen enkle deler bygger du et nytt romskip, og må reise rundt på en måne for å finne flere deler for å bygge stadig større og bedre romskip. Enkelt forklart letter du fra en landingsplattform, og må finne og lande på en annen plattform før du går tom for drivstoff, og uten å krasje i steinveggen.
LunarX2.JPG
Romskipet styres ved at man fyrer av en eller flere rakettmotorer, eller boostere, knyttet til et sett med knapper. Kompleksiteten ved dette kan justeres ved å velge om skipet holder seg nogen lunde stabilt av seg selv, eller om det kan rotere fritt.
 
Når man finner nye deler kan man altså bygge stadig nye og mer avanserte skip. Flere deler, gir rom for mer drivstoff, som blir nødvendig etter hvert som brettene blir større og stadig mer kompliserte.
 
Også boosterne kan plasseres ganske fritt på skipet, og hvordan disse plasseres avgjøres også om man spiller med et stabilt skip, eller full bevegelsesfrihet. Når man plasserer en eller flere boostere på skipet, må disse så knyttes til en eller flere knapper som du skal bruke til å kontrollere skipet. Du kan selv velge hvor mange knapper du skal ha, og hvor hvor disse skal plasseres, innenfor en viss ramme. En knapp kan fyre av en eller flere motorer, etter hva du selv ønsker. Du kan altså ha noen få knapper som styrer mange boostere, eller en knapp per booster for full kontroll om du ønsker det.
LunarX1.JPG
Dette spillet finnes i en vanlig variant, gratis, samt en variant for barn (kidz).
 
Finnes på mobil
Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gamer fortsetter som vanlig i den tro at vi som leser på disse sidene kun spiller på mobile enheter med iOS og Android. Som en motbør til dette lager jeg derfor månedens anbefalte mobilspill til Windows 10 og Windows 10 mobile.

 

 

Hei, og takk for bidraget.

 

Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å ta med spill som har kommet den siste måneden i artikkelen. De spillene du nevner her er vel eldre enn dette. Har spilt LunarX tidligere, og det er et godt, men litt enkelt spill som ikke nådde helt opp i sin tid.

 

Jeg finner ikke mobilversjonen til Another Case Solved, men kanskje jeg leter på feil plass?

 

-Gøran

Lenke til kommentar

 

Gamer fortsetter som vanlig i den tro at vi som leser på disse sidene kun spiller på mobile enheter med iOS og Android. Som en motbør til dette lager jeg derfor månedens anbefalte mobilspill til Windows 10 og Windows 10 mobile.

 

 

Hei, og takk for bidraget.

 

Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å ta med spill som har kommet den siste måneden i artikkelen. De spillene du nevner her er vel eldre enn dette. Har spilt LunarX tidligere, og det er et godt, men litt enkelt spill som ikke nådde helt opp i sin tid.

 

Jeg finner ikke mobilversjonen til Another Case Solved, men kanskje jeg leter på feil plass?

 

-Gøran

Hei. Ja, jeg vet. Men jeg poster disse innleggene fordi jeg vil minne om at det finnes mange spill til Windows plattformen også, og så er det også mange spill som allerede er oversett som jeg ville nevne først ;) Jeg gjør som jeg såvidt nevnte disse innleggene på et par femminutter også, så jeg får ikke nødvendigvis testet det som er nyest. Det var liksom det jeg mener du kunne gjøre :p

 

Det fine med mye av det som slippes i Windows Store er at det også er tilgjengelig for flere typer devicer, alt fra mobiler til tablet/touch maskiner til vanlig PC med tastatur og mus.

 

Another Case Solved dukker opp når jeg søker i store, men jeg har Windows 10 på en Lumia 950XL, ikke Windows Phone 8.x. Mulig denne ikke finnes for begge.

 

LunarX må vi bare være enige om å være uenige om, men så har jeg alltid like "lander sjangeren" godt, helt siden jeg spilte denne typen spill på de veldig gode gamle konsollene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...