Gå til innhold

DRM-BIOS-ene kommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Minnekontrolleren lagt til CPU...Ingen jumpers sller brytere...Mange valg er satt til AUTO. Flashingen kan gjøres fra Windows. Man har insett at det ikke er noe BasicInOutSystem lenger. Da styres vel det hele som Plug and Play mot Cpu fra operativsystemet.........snart... :no: "Kjære Cpu hva har vi tilkoblet i dag da?"

Lenke til kommentar

Hehehehe - jeg ser antydningen til samme reaksjon :scared: som når aktiveringen av XP gjorde sitt spede inntog. Nå har jo alle vent seg til det, slik at dette er jo ikke noen "sak" lenger...... :p

 

DRM er jeg selvfølgelig ikke enig i, men jeg synes å anta at å rope "dette vil jeg ikke ha" vil være rimelig fåfengt. Dette er noe som bare kommer enten du vil eller ikke............ :scared:

Lenke til kommentar
Tror dette blir bra.. Åpner sikkert for muligheter som man ikke tenker på også. Ny muligheter for å overklokke pc'en. Og masse andre nyttige ting.

Hvordan i alle dager har du tenkt at dette skal gi deg nye muligheter til å overklokka pc'n? Dette er jeg veldig lite begeistret for, men jeg håper at en liten produsent ser markedet for drm frie bioser og kjenner sin besøkelses tid ;) Hvis det er en som produserer hovedkort uten drm vet jeg hva jeg vil velge!

 

Eneste som kan bli litt dumt er at man kanskje mister muligheten til å spille av eller kjøre beskyttede filmer/programmer. Hm.. nevnte noen virituell pc med drm emulering? :thumbs:

Endret av astrox
Lenke til kommentar

Som flere tidligere har nevnt; dette ser ut til å være negativt for oss. Uansett kunne det være gøy å finne ut hvilke implikasjoner dette har for Linux og BSD. Jeg håper virkelig at dette vil bli bekjempet på alle mulige måter selv om det sikkert blir ønsket hjertelig velkommen av andre. Blant annet vil jeg tro at systemadministratorer vil få en langt enklere hverdag.

Lenke til kommentar
Som flere tidligere har nevnt; dette ser ut til å være negativt for oss. Uansett kunne det være gøy å finne ut hvilke implikasjoner dette har for Linux og BSD. Jeg håper virkelig at dette vil bli bekjempet på alle mulige måter selv om det sikkert blir ønsket hjertelig velkommen av andre. Blant annet vil jeg tro at systemadministratorer vil få en langt enklere hverdag.

Får håpe noen open-source genier klarer å komme seg unna denne knipa, da er det ingen tvil om hva jeg skal ha på maskina mi, hvertfall hvis drm blir like strengt som tcpa.

Lenke til kommentar

Nå er det dessverre slik at DRM ikke kommer over natta og overrasker alle til å nekte å benytte det. Dem satser på å introdusere det gradvis slik at når alt er på plass vil du allerede være for avhengig av de positive ekstrafunksjonene på de delene som er infisert med drm til å kunne nekte! Og DA sitter du i saksa.

 

Håper indelig dette er deaktivert som standard, hvis ikke kommer den mengden av uvitende brukere rundt omkring til å være koldtbord for "datasnoker"! :) La oss heller velge om vi vil ha det på enn å velge om vi vil ha det av.

Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at acpi skal ta over for bios i fremtiden. En del av denne overgangen er så vidt jeg har forstått det startet. Strømsparingsfunksjoner er flyttet vekk fra APM(bioskall) og over til ACPI funksjoner som styres av os mot hver enkelt enhet.

 

Ellers så synes jeg at det er en uting det som Phoenix driver med nå, fingerne av fatet!

På en annen side synes jeg det er fint at store firmaer kaster bort penger på å lage noe som de regner for å være sikkert, men som i lengden viser seg å være bare tull.

Lenke til kommentar

Abit kommer sikkert til å fortsette med sin egen bios, og enda en gang gjøre revolusjon (les: de begynte med oc-muligheter).

DRM, som alle andre "nå skal du få det vanvittig mye enklere enn før" kommer til å bli crakcet og herpa som f.eks. WinXP aktiveringen :thumbup:

OOOOG; om dette hindrer bruk av Linux/Unix, vil dette bli monopolisme i domstoler, dermed gone! I Norge er det vel heller ikke lovlig å se hva folk bruker pcen sin til... (krenkelse av privat eiendom)

Lenke til kommentar

Les litt om DRM og TCPA. Det er ikke nubbesjans for at det blir tatt knekken på med det første, særlig ikke komplette løsninger med Fritz ombord.

 

http://www.cl.cam.ac.uk/~rja14/tcpa-faq.html

http://www.efn.no/tcpa-faq-no.html (norsk versjon)

http://www.linuxdevices.com/articles/AT7225637142.html

http://www.newsforge.com/business/02/10/21...50.shtml?tid=19

 

BTW: Har noen lest EULAen for WMP?

'Microsoft may provide security related updates [...] that will be automatically downloaded onto your computer. These security related updates may disable your ability to copy and/or play Secure Content and use other software on your computer.'

http://folk.uio.no/gisle/essay/rosing01.html

 

Ting skjer. Farlige ting.

Lenke til kommentar

Jeg hilser en ny bios velkommen, begriper ikke hvorfor vi i 2003 fortsatt bruker steinalder-os for å sette opp maskinene. Noe jeg derimot *ikke* vil ha noe av er drm eller annet kopibeskyttelses-dritt. Forhåpentligvis vil mange av kort-produsenten lytte til oss entusiaster og produsere hk uten drm-beskyttet bios. Dell pc'er derimot... :no:

 

Eneste negative jeg kan se med en ny bios er potensiell hacking (forhåpentligvis ikke) og bios-bsod :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...