Gå til innhold

Derfor har Apple økt MacBook Pro-prisene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes en Macbook PRO 15 til nesten 30K er mer verdt pengene enn en iPhone 7 Plus 256GB til nesten 11K...

Med det argumentet at en Macbook har man som regel lenger enn en iPhone. Med disse prisene så håper jeg folk som kjøper dem får nye versoner av MacOS gratis resten av levetiden på maskinen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes en Macbook PRO 15 til nesten 30K er mer verdt pengene enn en iPhone 7 Plus 256GB til nesten 11K...

Med det argumentet at en Macbook har man som regel lenger enn en iPhone. Med disse prisene så håper jeg folk som kjøper dem får nye versoner av MacOS gratis resten av levetiden på maskinen...

 

Skulle gjerne ha byttet fra 13" til 15", men synes nærmere 30k er ganske stiv pris.

Har forsåvidt også hatt min iPhone 5 siden launch, så en iPhone leverer ikke nødvendigvis vesentlig kortere enn Macbook. Eneste "feilen" med iP5 for min del er manglende add-block...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Raskeste og mest effektive måten å få billigere Macbook på er å sende spesialsoldater til Saudi-Arabia og setter fyr på alle oljefeltene deres. Deretter opprette vi avtale med Iran om senking av alle oljetankere på vei inn eller ut av Saudi-Arabia. Så kan vi trene opp sabotasjegrupper i Yemen (ikke vanskelig å rekruttere folk der mtp på hva Saudi-Arabia har gjort).

 

Men dett bekrefter vel egentlig at Apple ikke egentlig er så mye dyrere enn annen high-end elektronikk.

 

 

Hvilken relevans har egentlig norsk KPI? Det er jo i Kina disse produseres og der har vel lønningene generelt steget mer enn her?

Du så jo nettopp på en breakdown av iPhone 7. Hvor mye av pengene var direkte relatert til fabrikken i Kina? Det er en svært liten del.

 

Si at du har 2 TB SSD og 32 GB RAM. Det er lagring for 15.000 kr, laget ved fabrikker i Sør-Korea.

CPU er laget ved en Intel fabrikk som kan være USA/Irland: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_manufacturing_sites

GPU er laget i enten USA eller Sør-Korea (GloFou og Samsung har samme prosess, vet ikke hvem som lager GPUene derimot)

Skjerm er veldig sannsynlig LG, så igjen Sør-Korea. Mulighet for Sharp modeller eller lignende, som da er Japan.

Batteri Kina/Japan/Sør-Korea, hvem vet?

Diverse småkretser for alt er vel mye sannsynlig Kina(Taiwan), mens PCB er nok Kina.

 

Japan har jo så godt som nullvekst i lønn, noe de har hatt lenge:

http://www.tradingeconomics.com/japan/wages

Sør-Korea har nettopp gått ned i lønn:

http://www.tradingeconomics.com/south-korea/wages

USA er også ned:

http://www.tradingeconomics.com/united-states/wage-growth

Men Kina ikke overraskende er mye opp:

http://www.tradingeconomics.com/china/wages

 

Så de fleste verdiene her går nok til Sør-Korea, USA, Taiwan i den rekkefølgen. USA er bare med om GPU/CPU er laget der.  LG/Samsung/SK Hynix outsourcer veeeldig lite, så om du kjøper noe fra dem er det stor sannsynlighet for at det aller meste er gjort i Sør-Korea. Taiwan pga TSCM. Japan om de har noen selskaper der som suppliers i tillegg til noen andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Prisen på annen elektronikk, inkl. datamaskiner går jo ned, så at Apple øker prisene er noe merkelig synes jeg. 

Jasså. Det er ikke jeg enig i men, syntes headset, datakomponenter, telefoner, skjermer blir bare dyrere og dyrere jeg :)

 

Prisene på elektronikk er veldig like i Norge som Europa. Dra til Tyskland og kjøp det de har på Elkjøp, og prisene er like.

 

Gå i en dagligvarebutikk i Tyskland og kjøp mat, og prisene er klart lavere.

 

Så hvis en ser på elektronikk er det lik pris i Europa kan en si, men kostnaden for å kjøpe andre artikler er ulik. Så selv om KPI endres/senkes i Norge er det irrelevant, da vi har Europa-priser for elektronikk uansett.

 

For mat f.eks har det veldig mye å si. Eller bolig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes en Macbook PRO 15 til nesten 30K er mer verdt pengene enn en iPhone 7 Plus 256GB til nesten 11K...

Med det argumentet at en Macbook har man som regel lenger enn en iPhone. Med disse prisene så håper jeg folk som kjøper dem får nye versoner av MacOS gratis resten av levetiden på maskinen...

 

Er ikke MacOS gratis for Mac-brukere da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg synes en Macbook PRO 15 til nesten 30K er mer verdt pengene enn en iPhone 7 Plus 256GB til nesten 11K...

Med det argumentet at en Macbook har man som regel lenger enn en iPhone. Med disse prisene så håper jeg folk som kjøper dem får nye versoner av MacOS gratis resten av levetiden på maskinen...

 

Er ikke MacOS gratis for Mac-brukere da?

 

 

Joda, men poenget mitt var at ikke Apple legger inn en kunstig sperre i MacOS som sier at kun de med x antall år gammel MacBook kan få siste verson ellerno sånt. Når man betaler så mye penger, burde man kunne oppdatere helt til maskinen dauer...

Lenke til kommentar

Joda, men poenget mitt var at ikke Apple legger inn en kunstig sperre i MacOS som sier at kun de med x antall år gammel MacBook kan få siste verson ellerno sånt. Når man betaler så mye penger, burde man kunne oppdatere helt til maskinen dauer...

Hvilken sperre?

Jeg har satt opp macOS på en Macbook fra 2007, når de fortsatt var i plast, uten problemer.

Maskinen er vel EOL for noen år siden, men var ingenting som var vanskelig.

Lenke til kommentar

 

Prisen på annen elektronikk, inkl. datamaskiner går jo ned, så at Apple øker prisene er noe merkelig synes jeg. 

Jasså. Det er ikke jeg enig i men, syntes headset, datakomponenter, telefoner, skjermer blir bare dyrere og dyrere jeg :)

 

Vel, for ti år siden kostet de rimeligste dum-telefonene rundt tusenlappen. Smart-telefoner startet på 5-6000 kr. I dag får du en smart-telefon til 500 kr, og en dum-telefon til 99. Klart du fremdeles får dyre produkter også, men prisen generelt er gått ned.

 

Eller hva med en PC?

I 2006 måtte du ut med minst 10 000 kr for å få en grei laptop. Det fantes selvfølgelig billige PCer den gang også, men de var av kvalitet og ytelsesnivåer alle for lengst har fortrengt. For kun 5000 kr i dag får du en rimelig grei PC, fullt på ytelsesnivå med en 15 000 kr 12" MacBook.

 

Og når det gjelder det siste, jeg har en MacBook Pro jeg kjøpte to uker etter lansering i 2012. Minste modellen. Betalte 10 990 kr helt ny. Nå er det nettopp kommet nye modeller, og den minste ligger på 16 000 kr. Faktisk selger de fremdeles fjorårs-modellen til 14 000 kr. Det betyr i praksis en pris-stigning på ca 5000 kr på fire år, noe som er ekstremt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Joda, men poenget mitt var at ikke Apple legger inn en kunstig sperre i MacOS som sier at kun de med x antall år gammel MacBook kan få siste verson ellerno sånt. Når man betaler så mye penger, burde man kunne oppdatere helt til maskinen dauer...

Hvilken sperre?

Jeg har satt opp macOS på en Macbook fra 2007, når de fortsatt var i plast, uten problemer.

Maskinen er vel EOL for noen år siden, men var ingenting som var vanskelig.

 

 

Nå skrev jeg heller ikke at Apple kommer til å gjøre noe sånt heller da...

Lenke til kommentar

 

 

Prisen på annen elektronikk, inkl. datamaskiner går jo ned, så at Apple øker prisene er noe merkelig synes jeg. 

Jasså. Det er ikke jeg enig i men, syntes headset, datakomponenter, telefoner, skjermer blir bare dyrere og dyrere jeg :)

 

Vel, for ti år siden kostet de rimeligste dum-telefonene rundt tusenlappen. Smart-telefoner startet på 5-6000 kr. I dag får du en smart-telefon til 500 kr, og en dum-telefon til 99. Klart du fremdeles får dyre produkter også, men prisen generelt er gått ned.

 

Eller hva med en PC?

I 2006 måtte du ut med minst 10 000 kr for å få en grei laptop. Det fantes selvfølgelig billige PCer den gang også, men de var av kvalitet og ytelsesnivåer alle for lengst har fortrengt. For kun 5000 kr i dag får du en rimelig grei PC, fullt på ytelsesnivå med en 15 000 kr 12" MacBook.

 

Og når det gjelder det siste, jeg har en MacBook Pro jeg kjøpte to uker etter lansering i 2012. Minste modellen. Betalte 10 990 kr helt ny. Nå er det nettopp kommet nye modeller, og den minste ligger på 16 000 kr. Faktisk selger de fremdeles fjorårs-modellen til 14 000 kr. Det betyr i praksis en pris-stigning på ca 5000 kr på fire år, noe som er ekstremt.

 

 

Så moralen er at all elektronikk blir rimeligere, bortsett fra macbooks som bare blir dyrere? :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel, for ti år siden kostet de rimeligste dum-telefonene rundt tusenlappen. Smart-telefoner startet på 5-6000 kr. I dag får du en smart-telefon til 500 kr, og en dum-telefon til 99. Klart du fremdeles får dyre produkter også, men prisen generelt er gått ned.

 

Eller hva med en PC?

I 2006 måtte du ut med minst 10 000 kr for å få en grei laptop. Det fantes selvfølgelig billige PCer den gang også, men de var av kvalitet og ytelsesnivåer alle for lengst har fortrengt. For kun 5000 kr i dag får du en rimelig grei PC, fullt på ytelsesnivå med en 15 000 kr 12" MacBook.

 

Og når det gjelder det siste, jeg har en MacBook Pro jeg kjøpte to uker etter lansering i 2012. Minste modellen. Betalte 10 990 kr helt ny. Nå er det nettopp kommet nye modeller, og den minste ligger på 16 000 kr. Faktisk selger de fremdeles fjorårs-modellen til 14 000 kr. Det betyr i praksis en pris-stigning på ca 5000 kr på fire år, noe som er ekstremt.

 

Søk opp "Samsung 960 Pro", se hva en 256 GB versjon koster. Gå deretter til ark.intel.com. 

 

Ser du på CPU og GPU sine utsalgspriser ligger de på 6000 kr alene. Si at Apple får bra avslag, og får dem for 5000 kr.

 

Kan du linke til den PC produsenten som har kjøpt samme CPU og SSD, og fått alt annet gratis og selger uten å tjene noe som helst?

 

Alltid når folk gjør spec comparisons med Apple produkter så "glemmer" de å ta med ting, som at "SSD" ikke er en unversal modell som selges for samme pris f.eks.

 

Anbefaler deg å ta en kikk på kronekursen også. Jeg tror du kommer til å bli overrasket. Beklager å måtte meddele deg dette, emn i forhold til dollar har det vært ekstreme endringer siden 2012.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...