Gå til innhold

Kom med innspill på forumstrukturen!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

I tiden fremover ser vi for oss å omstrukturere forumet. I sammenheng med det ønsker vi tilbakemeldinger og forslag på forumstrukturen. Vi har sett et behov for å fokusere i større grad på teknologi og vitenskap. Samtidig er det begrenset til hvor mange hovedkategorier vi kan ha, og vi ser derfor for oss å slå sammen enkelte kategorier.

 

Ingenting er fastbestemt enda, og endringer vil selvsagt kunne skje.

 

1) Teknologi og vitenskap" blir egen hovedkategori. Vi ser for oss følgende underkategorier:

 

Teknologi og vitenskap:

  • Klima  (Diskusjon rundt klimaproblematikk, miljø værfenomen)
  • Astronomi (Diskusjon rundt tema knyttet til verdensrommet. Romfart.)
  • Energi (Diskusjon rundt elektrisitet, fornybar energi (vindkraft, vannkraft osv.), petroleum)
  • Samferdsel og bygg (Teknologiske nyvinninger innenfor skip, fly, biler, tog, infrastruktur, arkitektur osv.)

Siden dette blir en relativt ny kategori, ønsker vi å begynne med relativt få underkategorier. Vil dette favne for vidt, smalt eller vil det fungere? Vi har også mulighet til å 

 

2) Slå sammen «Lyd og bilde» og «Foto og video». Ny hovedkategori får navnet "Multimedia":

  • Lyd
  • Bilde
  • Hjemmekino
  • Kabler
  • Butikker og verksteder (data) (snarvei)
  • Prosjekter og arbeidslogger for lyd og bilde
  • Annet (lyd og bilde)
  • Fotografering
  • Bilderedigering og programvare
  • Fotokamera
  • Videokamera
  • Objektiver oa. utstyr
  • Skannere, fotoskrivere og utskrift
  • Visuell kreativitet
  • Butikker og verksteder (foto) (snarvei)
  • Annet om digital foto og video
  • Diskuter fotoartikler (Tek.no)
  • Tek.no Bildekritikk
  • Tek.no Bildekritikk - Tilbakemeldinger
  • (Tilbakemeldinger til Tek.no - snarvei)
  • (Tilbakemeldinger til forumet - snarvei) 

 

Her har jeg samlet alle kategoriene. Hvis vi skal samle disse kategoriene i én hovedkategori er vi nødt til å kutte/samle kategorier. Hvordan kan dette isåfall gjøres? Forslag legges i spoiler:

 

 

  • Lyd
  • Bilde
  • Hjemmekino
  • Kabler
  • Butikker og verksteder (data) (snarvei)
  • Prosjekter og arbeidslogger for lyd og bilde
  • Annet (lyd, video, foto og bilde)
  • Fotografering
  • Bilderedigering og programvare
  • Fotokamera
  • Videokamera
  • Objektiver oa. utstyr
  • Skannere, fotoskrivere og utskrift
  • Visuell kreativitet
  • Butikker og verksteder (foto) (snarvei)
  • Annet om digital foto og video
  • Diskuter fotoartikler (Tek.no)
  • Tek.no Bildekritikk (Tilbakemeldinger som underkategori)
  • Tek.no Bildekritikk - Tilbakemeldinger
  • (Tilbakemeldinger til Tek.no - snarvei)
  • (Tilbakemeldinger til forumet - snarvei)

 

3) "Forbruker" avvikles. Forbruker legges inn under "Fritid" som "Fritid og forbruker"

  • Vervekampanjer flyttes til Fritid
  • Butikkerfaring flyttes til Fritid
  • - (masse snarveier)
  • Forbrukerrett flyttes til Fritid og/eller Samfunn
  • Hjelp til kjøp og salg flyttes til Fritid
  • - (masse snarveier)
  • Pris og produktjakt flyttes til Fritid
  • Økonomi flyttes til Fritid og/eller Samfunn
  • Tilbakemeldinger til Bruktmarked.no (snarvei) flyttes til Fritid eller fjernes
  • Diskuter artikler (Tek.no) flyttes til "Teknologi og vitenskap"
  • Diskuter artikler (Teknofil.no) flyttes til "Off-topic" -> "Forumarkiv"
  • Diskuter handlelister (Prisguide.no) flyttes til "Off-topic" -> "Forumarkiv"

 

Forslag og innspill tas i mot med stor takk!

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med fare for å bli lynsjet; kan dere ikke fjerne religionskategorien? Den tiltrekker seg mye rart og virker som et fluepapir på gærninger.

 

 

Den syns jeg var ganske smålig Twin.. det hadde jeg ikke ventet av deg. "Gærninger" har livets rett de og :)

 

Mule man kunne skille Filosofi fra Religion & Livsyn. Men det blir jo isåfall flere kategorier, og det er vel ikke ønskelig. 

Går jo fint syns jeg.

 

 

 

Lenke til kommentar

Det første spørsmålet jeg stiller meg er HVORFOR?

 

Hva er fordelen med å gjøre en slik endring, både for dere i TEK-systemet  og for oss brukere?

 

Når det gjelder det dere forslår så virker punkt 1 relativt logisk på meg, når det gjelder punkt 2 ser jeg ingen fordeler med en samling (for meg som bruker). Jeg kan tildels se logikken med å samle punkt som gjelder "hardware" fra lyd/bilde og foto/video, men som andre har nevnt så virker det på meg ulogisk med det kreative i den gruppen. I tillegg så mener jeg gruppen "Multimedia" lett kan bli for omfattende.

Vedrørende punkt 3 så ser jeg heller ikke noe stort problem med en samling når jeg ser på de emnene som blir samlet.

 

Men det er vanskelig å gi et godt svar uten å vite bakgrunnen for at dere ønsker slike endringer. Hvis hovedmålet er endring for endringens skyld så blir det rett og slett for dumt, hvis det er en god logikk bak (mer praktisk for dere, bedre løsning for oss) så er det kanskje en god ide.

 

Men først må vi få vite HVORFOR?

Endret av polljen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det første spørsmålet jeg stiller meg er HVORFOR?

 

Eneste jeg har merket meg, at det har skjedd en bevegelse mot pratekaféer på bekostning av fagkategoreiene, til en viss grad.

Og så er det vel FB da. Er vel litt av de samme beveggrunnene som spiller inn der.

Så en rekke fagkategorier er hvertfall blitt mye mindre active enn før i tiden.

Lenke til kommentar

Å blande teknisk diskusjon (lyd og bilde) og kreativitet i samme kategori, virker lite logisk.

 

Ikke helt enig i det - slik er det jo allerede i dag der 'foto og video' inneholder både kreativitet (bildekritikk og diskusjon rundt dette) og teknisk diskusjon både om kamera og programvare. Synes vel dette er ting som hører greit sammen i en hovedkategori.

 

Synes det virker mindre intuitivt å skulle dele dette i to hovedkategorier - hver vil jo få sine seksjoner under hovedkategoriene så det er ikke slik at teknisk/kreativitet blandes i samme forum.

 

Med fare for å bli lynsjet; kan dere ikke fjerne religionskategorien? Den tiltrekker seg mye rart og virker som et fluepapir på gærninger.

 

 

På den annen side så er det kanskje greit å ha en kategori der disse kan samles (og som vi andre kan unngå)? Politikk og religion er to kategorier jeg ofte setter pris på at en debattside har - min teori er at disse to forumene gjør resten av debattsiden desto bedre og det er enkelt å la være å klikke seg inn på dem ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med fare for å bli lynsjet; kan dere ikke fjerne religionskategorien? Den tiltrekker seg mye rart og virker som et fluepapir på gærninger.

 

Et av prinsippene med diskusjon.no skal jo være at det er en plass man kan uttrykke sine meninger. Det blir feil å skjerme oss for kontroversielle idéer. Litt av poenget med en debatt er å dele forskjellige idéer og drive andre mot fornuft.

 

Det er nå bedre at de blir her på diskusjon.no og møter motstand, fremfor at de rømmer til et ekkokammer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Med fare for å bli lynsjet; kan dere ikke fjerne religionskategorien? Den tiltrekker seg mye rart og virker som et fluepapir på gærninger.

 

Forøvrig veldig gledelig at dere fremhever vitenskapskategorien.

 

Til sist, kategorien elektronikk kan renames til Elkraft & Elektronikk da det er to vidt forskjellige fagfelt som likevel blander seg der.

 Religionskategorien kommer til å forbli. :) 

 

Tenker du på denne kategorien? Tanken er at diskusjon rundt Elkraft skal kunne passe inn i en ny kategori for teknologi og vitenskap (Energi). Dette kan nok presiseres bedre i en beskrivelse av underkategorien.

 

 

Det første spørsmålet jeg stiller meg er HVORFOR?

 

Hva er fordelen med å gjøre en slik endring, både for dere i TEK-systemet  og for oss brukere?

 

Når det gjelder det dere forslår så virker punkt 1 relativt logisk på meg, når det gjelder punkt 2 ser jeg ingen fordeler med en samling (for meg som bruker). Jeg kan tildels se logikken med å samle punkt som gjelder "hardware" fra lyd/bilde og foto/video, men som andre har nevnt så virker det på meg ulogisk med det kreative i den gruppen. I tillegg så mener jeg gruppen "Multimedia" lett kan bli for omfattende.

Vedrørende punkt 3 så ser jeg heller ikke noe stort problem med en samling når jeg ser på de emnene som blir samlet.

 

Men det er vanskelig å gi et godt svar uten å vite bakgrunnen for at dere ønsker slike endringer. Hvis hovedmålet er endring for endringens skyld så blir det rett og slett for dumt, hvis det er en god logikk bak (mer praktisk for dere, bedre løsning for oss) så er det kanskje en god ide.

 

Men først må vi få vite HVORFOR?

Vurdering av forumstrukturen er en kontinuerlig prosess hvor vi ønsker å ha et forum som er oversiktlig og enkelt å finne frem i. Antall kategorier vs. oversiktlighet er alltid en flytende balanse. Sidevisninger for kategoriene er også aktuelt å se på når vi omstrukturerer. Vi føler at vi har et forbedringspotensiale på nevnte punkt. Ellers takk for innspill!

 

.

Lenke til kommentar

1) Virker fornuftig.

 

2) Blir veldig stor, og det slår meg som rart at alt som har med media skal inn i samme hovedkategori, med unntak av media som spel og underholdningsmedia. Burfe ikkje kategorien heite "lyd, bilde og video" når det er dette kategorien omhandlar, og ikkje tradisjonell media?

 

3) Fritid og forbruker er også en kategori som er lite intuitivt. Særlig forbrukerrett og økonomi fortjener vell ein forumdel der det kan settast litt større krav til sakligheit og kompetanse enn tema som omhandler meir uformelle fritidsting?

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor stort, og ikke minst viktig, bioteknologiske fremskritt har blitt i dagens samfunn syns jeg at bioteknologi burde være en egen underkategori under "Teknologi og vitenskap". Bioteknologi passer ikke inn i noen av de kategoriene som er foreslått, samtidig som det er et veldig bredt tema som dekker et veldig stort område. Eksempler er genmanipulering, oppdrett, kreftmedisin og ølbrygging, og spesielt de førstnevnte er viktige temaer som fortjener plass på forumet. :)

Endret av Kontorstol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde likt en kategori for samfunnsvitenskapene. Det er et lite hjertesukk at det ikke er så lett å diskutere uten folk som på død og liv skal blande inn politisk ideologi i alt. Men i teknologi og vitenskap er jo samfunnsvitenskapelige emner som psykologi og sosiologi fullstendig ikke-eksisterende så jeg skjønner at det kanskje ikke er så aktuelt å lage en kategori for dette.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men det frister svært, svært lite å starte en tråd relevant for fagfeltet samfunnsøkonomi i en kategori som nærmest uten unntak handler om hvordan man betaler regninger, hvordan man blir rik på aksjer eller om vi er midt i en boligboble. Derfor gjør jeg heller ikke det.

 

De fleste samfunnsvitenskapelige fag har ikke engang den muligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...