Gå til innhold

Med denne «rimelige» 3D-skriveren kan du skrive ut ekstra kompliserte objekter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har greie på det som kan si noe om det er noe som helst med teknologien brukt i disse skriverene som tilsier at de skal være så dyre?

Skulle ikke typiske 3D skrivere, når/om de etterhvert blir produsert i store volum, kunne produseres til en like lav, om ikke enda lavere, som blekkskrivere?

Teknologien bak er jo relativt enkle greier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ubrukelig tull. Kan overhodet ikke brukes til noe fornuftig.

 

Ubrukelig? Den er jo perfekt til å lage prototyper!

 

Jeg jobber i en liten bedrift og kunne virkelig ønske at vi hadde en slik. Hvis jeg designer et produkt og ønsker å se om det blir slik jeg ønsker, så kan jeg printe det ut i løpet av en del timer i stede for å betale mange kroner for å få det produsert av en annen bedrift, noe som fort tar ei uke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som har greie på det som kan si noe om det er noe som helst med teknologien brukt i disse skriverene som tilsier at de skal være så dyre?

Skulle ikke typiske 3D skrivere, når/om de etterhvert blir produsert i store volum, kunne produseres til en like lav, om ikke enda lavere, som blekkskrivere?

Teknologien bak er jo relativt enkle greier?

 

ser for meg vanlige printere har større kundebase og mer "bruk (lite), kjøp ny, helst med blekk-avhengighet til samme leverandør" funksjon som gjør dem billige selv om de mye det samme utstyret når det gjelder step motorer. De har jo ikke extrudere men det er uansett ingen forklaring på den høye prisen.

 

Hvor mange kjøpte printer til amiga i sin tid? Printeren var der til salgs, men det fantes ikke word. Kanskje det er noe lignende her?

Lenke til kommentar

Denne modelle ner voldsom dyr ja. får jo tilsvarende\samme kvalitet om du spyttter ut 5-10000kr på en 3d printer :)

 

Ubrukelig tull. Kan overhodet ikke brukes til noe fornuftig.

Nå er det jo ikke alle som har like liten hjernekapasitet som deg da.

Slik som denne? http://www.multisupply.no/products/velleman-k8400-vertex-3d-printerpakke-k8402-second-nozzle-for-print-i-2-farger

 

Men, hvordan vet du at det er tilsvarende\samme kvalitet?

Lenke til kommentar

Noen som har greie på det som kan si noe om det er noe som helst med teknologien brukt i disse skriverene som tilsier at de skal være så dyre?

Skulle ikke typiske 3D skrivere, når/om de etterhvert blir produsert i store volum, kunne produseres til en like lav, om ikke enda lavere, som blekkskrivere?

Teknologien bak er jo relativt enkle greier?

Det er ikke masseproduksjon av dem på en slik skala som mye annet enda. Og mange av bedriftene som lager printere virker litt "hobby aktige" ut.

 

Hvis de skulle ha blitt masseprodusert på en seriøs måte måtte mye av produksjonsmetodene ha blitt endret. Man ser f.eks en god del CNC maskinerte deler og til og med en del 3D printede deler i dagens modeller, og dette er ikke kompatibelt med billig masseprosuksjon.

Etter mitt syn ville billig masseprosuksjon innebære:

  • Die cast eller ekstruderte hot end deler, IKKE CNC maskinerte.
  • Injection molded drev/tannhjul.
  • MIM (metal injection molding) eller sintring brukes til å lage "hob" hjulet på ekstruderen og dyser til hot end.
  • Billige DC motorer og encoder striper langs aksene brukes istedenfor steppermotorer (slik det er blitt på blekkprintere i dag). Og man slipper da også endebrytere siden man har laget en servo og man har mulighet til å kjøre større hastigheter enn med en stepper.
  • Chassis lages av enten utstempling av platemetall eller injection molding med plastikk, IKKE med CNC fresing eller laser skjæring.
  • Klips og lim i selve chassis deler brukes utstrakt fremfor skruer til å feste det sammen.
  • Ekstruderte profiler eller platemetall utstempling brukes til å lage lineærføringer fremfor "dyre" slipte føringer med kulelager vogner som brukes mye i dag.
  • Elektronikk optimaliseres og alt plasseres på samme kretskort.
  • Monteringen totalautomatiseres og gjøres uten et eneste menneske involvert.
  • Mye kan også spares på å standardisere på en type skruer, en type materialer i hele chassis, osv. også kjøpe inn dette i bulk med store rabatter.
  • Og med mange produserte enheter blir R&D kostnader, ol. spredd utover flere enheter og dermed lavere per enhet.
Med gode produksjonsmetoder og et stort nok marked til å kunne produsere tilstrekkelig antall enheter kunne man nok fint ha kommet ned i kanskje 2000 kr for en medium størrelse 3D printer ferdig montert og klar til bruk rett ut av eska.

Men det ville nok ha krevd ganske store innvesteringer i verktøy og utstyr til fabrikken til å begynne med.

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

 

Denne modelle ner voldsom dyr ja. får jo tilsvarende\samme kvalitet om du spyttter ut 5-10000kr på en 3d printer :)

 

Ubrukelig tull. Kan overhodet ikke brukes til noe fornuftig.

Nå er det jo ikke alle som har like liten hjernekapasitet som deg da.

Slik som denne? http://www.multisupply.no/products/velleman-k8400-vertex-3d-printerpakke-k8402-second-nozzle-for-print-i-2-farger

 

Men, hvordan vet du at det er tilsvarende\samme kvalitet?

 

Det er begrenset hvor god kvalitet du kan få på disse printerene.

 

eks:

https://www.dustinhome.no/product/5010782858/replicator-z18-3d-skrivare-2ar-serviceavtal

den koster i overkant av 70.000kr

 

min printer som jeg kjøpte for rundt 10.000 har like god eller bedre print-egenskaper enn den.

den dyre varianten kan riktignok printe en del større volume, men slikt kan enkelt "fikses" i 3d print verdenen hvor man kan printe ting i deler :)

Lenke til kommentar

Noen som har greie på det som kan si noe om det er noe som helst med teknologien brukt i disse skriverene som tilsier at de skal være så dyre?

Skulle ikke typiske 3D skrivere, når/om de etterhvert blir produsert i store volum, kunne produseres til en like lav, om ikke enda lavere, som blekkskrivere?

Teknologien bak er jo relativt enkle greier?

 

Prisen på high-end 3d printere er høy grunnet de bruker høy kvalitet på alle delene. Dog tror jeg de har god avanse likevel. For hvermannsen tror jeg de fleste ville klart seg med en original prosa i3 printer, som koster en brøkdel av en ultimaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...