Gå til innhold

ANBEFALING: Disse skjermene kan være noe for deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som vanlig når Tek publiserer en anbefalings-artikkel, får jeg lyst til å poste et innlegg over alternativer, da jeg ikke helt skjønner hvor skribenten henter informasjonen sin fra. :p

 

Icon%204_zpsn3b7s0rb.png

Agentspoon Anbefaler

 

Valget av skjerm i dag er stort sett avhengig av hvilket merke skjermkort du har. Dette fordi merkene støtter hver sin standard, FreeSync og G-SYNC, som gir utrolig mye mer flyt i bildet når spillet ikke nødvendigvis kjører på skyhøy FPS på topp innstillinger...

 

Også for de som ikke spiller, vil det være hensiktsmessig med en skjerm med høy frekvens (>75Hz). Dette fordi høy frekvens også vil være merkbart på skrivebordet. Det finnes i dag skjermer som har svært god bildekvalitet, i tillegg (!) til lav responstid. Disse fungerer både til spilling og mediebehandling, og er klassifisert som "Premium allrounder" nedenfor.

 

I de tilfellene der skjermen aldri blir brukt til spill, er det mulig å spare cirka en tusenlapp på premium-skjermer uten FreeSync eller G-Sync. De fleste vil dog være tjent med å få høy frekvens i tillegg, og betale det som det koster. En fordel derimot, er at du kan gå for 16:10 formatet og få flere piksler i høyden som er gull verdt til f. eks. nettlesing.

 

 

 

VdpfoDt.png?1

Anbefalt skjermkort til disse skjermene er AMD Radeon RX 480

 

 

1. Rimelig skjerm til spilling

 

Asus VG245H (1790,-)

+ AMD FreeSync, 1080p og 75Hz panel

 

9rDxfuO.jpg?1

 

 

2. Premium gamer

Asus MG2480Q (3050,-)

+ AMD FreeSync, 1080p og 144Hz panel

X0RNeI3.jpg?1

2. Premium allrounder

Asus MG279Q (5750,-)

+ AMD FreeSync, 1440p, IPS og 144Hz panel

1Qn2fp9.jpg

 

TXjK501.png?1

Anbefalt til disse skjermene er nVIDIA GeForce GTX 1070

 

1. Premium gamer

Asus ROG PG248Q (4390,-) 

+ nVIDIA G-SYNC, 1080p og 180Hz

qRtJJzQ.jpg?1

 

1. Premium allrounder

P8yfReD.jpg?1

 

Asus ROG Swift PG279Q (8250,-) 

+ nVIDIA G-Sync, 1440p, IPS og 144Hz panel

 

-----------------------------------------

 

Rimelig kontorskjerm

Dell UltraSharp U2415 (2990,-) ✾Spesielt Anbefalt

+ 16:10, 60Hz, 1200p, IPS 

3lG4uUd.jpg

Endret av Agentspoon
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Skuffende at dere ikkje nevner noen 16:10 skjerm, som er bedre arbeids skjermer en de dere har nevnt.

Det er vel kanskje ikke så ettertraktet når man kommer over en viss størrelse >24". Personlig syns jeg det er ganske kjekt å ha på en 24" (1920x1200), men kjenner ikke det helt store savnet så snart jeg kommer over på 27" (2560x1440). Vet ikke om det kan ha sammenheng med PPI e.l.. I tillegg blir det vel fort kostbart med 16:10 når en får litt størrelse på skjermen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Eg har lyst på mykje større skjerm. Er det nokre alternativ i denne kategorien: 4K, 40-55"? Fekk reklame om denne i dag: https://www.netonnet.no/art/lyd-og-bilde/tv/46-50/lg-49uh603v/237187.11451/ Det står ofte 100Hz, men eg har forstått dette ikkje kan overførast direkte til FPS. Denne modellen har òg HDR, står det. Korleis veit eg om det er ein framtidsretta og god versjon av dette? Andre ting eg må tenke på? Er det nokon som har tips i denne kategorien? Eg treng ikkje meir enn 60 fps, spelar ikkje FPS med høge krav. Redigerer mykje film og bileter m.m.

Lenke til kommentar

Nå er det vel snart et år siden Asus lanserte PG279Q. PG278Q ble lansert ca et år før dette igjen. Det er vel da en mulighet for at arvtakeren til PG279Q blir lansert ganske snart.

 

Jeg er litt usikker på hva jeg ønsker. Har en venn som har kjøpt en 4k skjerm men med 60Hz(tror det var Asus PG27AQ han har). Ser at ting blir fryktelig lite på skjermen hans. Ikoner, tekst og så videre. Steam blir for eksempel helt horribelt å bruke på hans 4k skjerm, for alt er så lite. Han sier man blir vant til det, men jeg vet ikke. Men tenker det også kan ha sammenheng med skjermstørrelse. Kanskje 27" blir for lite med 4k oppløsning. Kanskje man må opp på 32", slik som den som anbefales her. Egentlig så ser jeg en skjerm som PG279Q som et langt bedre valg. Hz som står i stil til formålet(Gaming). Og en oppløsning som er en mellomting av full hd og 4k. Men den er sykt dyr. Så jeg vet ikke...

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Skuffende at dere ikkje nevner noen 16:10 skjerm, som er bedre arbeids skjermer en de dere har nevnt.

 

Det som er endå meir skuffande er at det knapt lagast slike skjermer større enn 24 tommar. Og viss du vil ha meir enn 60 hz, so er det berre å gløyme det. Av ein eller annan grunn er det eit format for film som har blitt standard for skjermer overalt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Skuffende at dere ikkje nevner noen 16:10 skjerm, som er bedre arbeids skjermer en de dere har nevnt.

 

Det som er endå meir skuffande er at det knapt lagast slike skjermer større enn 24 tommar. Og viss du vil ha meir enn 60 hz, so er det berre å gløyme det. Av ein eller annan grunn er det eit format for film som har blitt standard for skjermer overalt...

 

Jeg kjøpte en U2412M brukt med 1920x1200p og 16:10 format, for en drøy tusenlapp. Veldig god skjerm egentlig. :) Det er som du sier synd at de ikke produserer større skjermer, og iallefall ikke høy oppløsning og høy hertz til fornuftig pris. Likevel, slike skjermer egner seg jo best til kontorbruk, og da synes jeg i grunn ikke det gjør noe å ha en sekundærskjerm, ettersom rammer generelt ikke er forstyrrende i disse tilfellene (ulikt spill). Må bare ha plass på skrivebordet da. ;) To 24-tommere er langt bedre enn en 27 eller 30 tommer spør du meg. 

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale PG279Q til noen. Jeg har til nå testet ut 2 stk av denne skjermen og en XB271HU. Begge disse bruke samme IPS panel. Makan til problemer med backlight bleed og IPS glow skal man lete lenge etter. Alle mine skjermer har ikke stått i stil til hvor mye Asus eller Acer skal ha betalt for disse. Kvalitetskontrollen må være totalt fraværende. Alle mine skjermer går tilbake igjen. Tror jeg velger et godt gammelt TN-panel hvor jeg hvertfall får "svart" bakgrunn og ikke mørkt grått. Hvis du sitter i mørkt rom og spiller. IKKE VELG DAGENS IPS-PANELER!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skuffende at dere ikkje nevner noen 16:10 skjerm, som er bedre arbeids skjermer en de dere har nevnt.

 

Det som er endå meir skuffande er at det knapt lagast slike skjermer større enn 24 tommar. Og viss du vil ha meir enn 60 hz, so er det berre å gløyme det. Av ein eller annan grunn er det eit format for film som har blitt standard for skjermer overalt...

 

 

16:9 brukes vel ikke så veldig mye på film? TV-serier du tenker på?

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale PG279Q til noen. Jeg har til nå testet ut 2 stk av denne skjermen og en XB271HU. Begge disse bruke samme IPS panel. Makan til problemer med backlight bleed og IPS glow skal man lete lenge etter. Alle mine skjermer har ikke stått i stil til hvor mye Asus eller Acer skal ha betalt for disse. Kvalitetskontrollen må være totalt fraværende. Alle mine skjermer går tilbake igjen. Tror jeg velger et godt gammelt TN-panel hvor jeg hvertfall får "svart" bakgrunn og ikke mørkt grått. Hvis du sitter i mørkt rom og spiller. IKKE VELG DAGENS IPS-PANELER!

Venter heller på OLED dersom jeg vil unngå grått. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Virker ikke som de bruker sine egne "før du handler"-tips når de selv skal komme med anbefalinger, så synes dette ble ganske uinteressant og lite informativt..

 

De kunne startet med å dele opp etter størrelse på skjermene, slik at de som vil ha 27" slipper å bli anbefalt 24" eller 34", da det er totalt uinteressant.

 

Som nummer 2 kunne de skilt på formfaktor, der man i realiteten kun trenger å se på vanlig bredskjerm (16:9 og 16/10) og Ultrabred (21:9 og tilsvarende).

 

Dernest kunne de segmentert på pris, og kommet med ett alternativ for AMD-freesync, ett for Nvidia G-sync og ett alternativ for de som ikke trenger noen av disse. Tross alt, ikke alle er spillere eller ser etter skjerm for den bruken.

 

Så burde de heller skrevet hvilken paneltype som brukes.

 

Først da ville dette vært en god guide som ville hjulpet de fleste, selv om enkelte fremdeles har mer spesifikke krav.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Som en med meget sensitive øyne, så har jeg spesifikke krav: en gloss/"glansende" skjerm. Dvs., 0 AG-coating/matt belegg på den.
Noe som aldri dekkes i noen av skjermtestene deres.

Forøvrig nekter jeg å gå ned igjen til 16:9 formatet (spesifikt 1920x1080). 16:10 eller oppløsning over 1920x1080. Har ingen spesifikke krav til fargegjengivelse (og backlightbleed kan antageligvis ikke bli verre enn de skjermene jeg allerede har, så ingen "krav" der heller).

16:10, LED/TN, glans, 120/144Hz synes å være en "sweetspot" for meg.

Bonus er pivot og høydejustering. Og hvit eller sølv ramme (orker ikke mer matt sort hardware...).

Prisen er egentlig irrelevant bare jeg kan få tak i skjermer jeg faktisk kan bruke.

Men hver eneste gang jeg ser etter noe nytt, så er det ingen som frister eller kan tilby det jeg må ha for å i det hele tatt kunne bruke skjermen over en lengre periode.

Har nå 2x Acer Predator G24OID 16:10, CCFL/TN, glans, 60 Hz,1920x1200 kjøpt 2007 og 2008 til ~3500kr. pr. stk. den gangen.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...