Gå til innhold

Endelig offisielt: GTX 1050 og GTX 1050 Ti kommer 25. oktober


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NV-GF-GTX-1050-KV-High_1476743985.300x16

Skal gi AMDs budsjettkort konkurranse, men Ti-versjonen skuffer.

 

Endelig offisielt: GTX 1050 og GTX 1050 Ti kommer 25. oktober

 

Eh.. Altså. På bildet som viser relativ ytelse der GTX1050 er "3x", så er jo det da åpenbart i forhold til GTX650. Ikke 750Ti som dere skriver. 750Ti er også nesten på "2x" linjen over GTX650. Noe som gjør at litt elementær matte kunskap gjør en i stand til å se at GTX1050 da skal være litt over 50% raskere enn GTX750Ti..

 

Edit: En kjapp titt på TPUs test av et GTX950 viser at GTX950 er ~35% raskere enn GTX750Ti i 1080p.

 

Om vi sier at GTX750Ti er på 1,9x over GTX650, og legger på 35%, så legger GTX950 seg på ~2,57x. Det igjen betyr at det er ~16,7% opp til GTX1050 fra GTX950. Så litt under det man normalt har lov til å forvente fra en ny generasjon altså. Det er tydelig at Nvidia driter fullstendig i dette segmentet..

 

Edit 2: Vi kan regne litt videre på det. Ser man her på siste testen hos TPU. Så ser vi at GTX950 +17% er nokså nøyaktig GTX960 ytelse. Altså rett rundt 9% raskere enn et RX460.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

NV-GF-GTX-1050-KV-High_1476743985.300x16

Skal gi AMDs budsjettkort konkurranse, men Ti-versjonen skuffer.

 

Endelig offisielt: GTX 1050 og GTX 1050 Ti kommer 25. oktober

 

Eh.. Altså. På bildet som viser relativ ytelse der GTX1050 er "3x", så er jo det da åpenbart i forhold til GTX650. Ikke 750Ti som dere skriver. 750Ti er også nesten på "2x" linjen over GTX650. Noe som gjør at litt elementær matte kunskap gjør en i stand til å se at GTX1050 da skal være litt over 50% raskere enn GTX750Ti..

 

Edit: En kjapp titt på TPUs test av et GTX950 viser at GTX950 er ~35% raskere enn GTX750Ti i 1080p.

 

Om vi sier at GTX750Ti er på 1,9x over GTX650, og legger på 35%, så legger GTX950 seg på ~2,57x. Det igjen betyr at det er ~16,7% opp til GTX1050 fra GTX950. Så litt under det man normalt har lov til å forvente fra en ny generasjon altså. Det er tydelig at Nvidia driter fullstendig i dette segmentet..

Takk, en glipp fra min side i bildeteksten her. Rettet.

Lenke til kommentar


 

 

NV-GF-GTX-1050-KV-High_1476743985.300x16



Skal gi AMDs budsjettkort konkurranse, men Ti-versjonen skuffer.



Endelig offisielt: GTX 1050 og GTX 1050 Ti kommer 25. oktober

 
 

Eh... Altså...
På bildet som viser relativ ytelse der GTX1050 er "3x", så er jo det da åpenbart i forhold til GTX650.
Ikke 750Ti som dere skriver...
750Ti er også nesten på "2x"-linjen over GTX650.
Noe som gjør at litt elementær matte kunskap gjør en i stand til å se at GTX1050 da skal være litt over 50% raskere enn GTX750Ti...
 
Edit: En kjapp titt på TPUs test av et GTX950 viser at GTX950 er ~35% raskere enn GTX750Ti i 1080p.
 
Om vi sier at GTX750Ti er på 1,9x over GTX650, og legger på 35%, så legger GTX950 seg på ~2,57x.
Det igjen betyr at det er ~16,7% opp til GTX1050 fra GTX950.
litt under det man normalt har lov til å forvente fra en ny generasjon altså.
Det er tydelig at Nvidia driter fullstendig i dette segmentet...
 
Edit 2: Vi kan regne litt videre på det.
Ser man her på siste testen hos TPU.
Så ser vi at GTX950 +17% er nokså nøyaktig GTX960 ytelse.
Altså rett rundt 9% raskere enn et RX460.

 

 

- Jeg er helt enig med deg i at "~16,7%" er et noe svakt når det kommer til generasjons-skille...
Da det bør være lov til å forvente 25% forbedring i forhold til forgje generasjon.

Men det blir jo vanskeligere og vanskeligere å vri kluten nå til dags, so to speak...
Så "~16,7%" er ikke så alt for ille når alt kommer til alt.

 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Det er nok ingen klut som har vært vanskelig å vri her nei. Dette er en nøye utregnet nisje de har bestemt seg for å legge seg i. 20% ekstra i pris, for 10% ekstra ytelse over AMDs produkt.

 

Nvidia har overhodet ikke lyst til å være "billig merket". Samtidig har de heller ikke lyst til å kanibalisere sine egne produkter. Så de må være forsiktige så 1050Ti ikke kommer for nærme 1060 3GB.

 

Når de snakker om at kortet kan overklokkes opp mot 600MHz så må man jo ellers lure på hvorfor de har satt frekvensen der de har?

  • Liker 2
Lenke til kommentar


 



Det er nok ingen klut som har vært vanskelig å vri her nei.
Dette er en nøye utregnet nisje de har bestemt seg for å legge seg i.
20% ekstra i pris, for 10% ekstra ytelse over AMDs produkt.
 
Nvidia har overhodet ikke lyst til å være "billig merket".
Samtidig har de heller ikke lyst til å kanibalisere sine egne produkter.
Så de må være forsiktige så 1050Ti ikke kommer for nærme 1060 3GB.
 
Når de snakker om at kortet kan overklokkes opp mot 600MHz så må man jo ellers lure på hvorfor de har satt frekvensen der de har?


 

 

- Jeg skjønner hva du sier, men kan ikke si meg helt enig...

Det der med kanibalisme utover egne produkter i større eller mindre grad, det kan jeg for såvidt si meg enig i, men det kommer helt an på hvordan man definerer det.

Om det kun gjelder den siste og nyeste generasjonen, så ja...
Men så er da spørsmålet om det er tatt høyde for overklokking?

Som f.eks. de "25%" som jeg nevnte...
Er det ikke tatt høyde for overklokking så er det høyst sannsynlig for at kanibalisme kan forekomme.
Særlig om det kun er enkelte modeller som legger seg på dette "25%"-punktet.
Men mindre sannsynlig om alle modellene legger seg på dette "25%"-punktet.
Og da fra generasjon til generasjon.

Er det på den annen side tatt høyde for overklokking og at alle modellene legger seg på dette "25%"-punktet, så er det svært liten sannsynlighet for overlap eller kanibalisme som du kaller det.

En annen ting som du never er det at Nvidia ikke ønsker å bli sett på som billigmerke...
Den tanken synes jeg blir litt missvisende.

Ta f.eks. Bugatti...
Dem lager og selger primært biler fra Million-klassen og oppover til titalls millionen kroner.
Om dem mot formodning skulle begynne å lage og selge biler fra "100-tusen kroner"-klassen, så vil jeg alikevel ikke klassifisere dem som et billigmerke bare fordi dem da vil appilere til flere potensielle brukere.

På lik linje som med B&W...
Dem lager og selger høytalere til svimmlende priser, men dem lager og selger også billigere alternativer.
Det er da ikke dermed sagt at dem er et billigmerke for det.

Så med andre ord billig sett opp imot ytelsen, kanskje..., men Nvidia er ikke helt der ennå...
Med tanken på ratio'en som du nevnte..., altså "20% dyrere og 10% bedre".

Klarer dem å snu på det der så er løpet fullstendig kjørt for AMD...
Om ikke helt så i hvert fall så godt som.

Da må AMD ha vrikelig mange ESS i erme for å klare å henge med.

 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Interessant at de benytter Samsung for disse, når TSCM lager resten. Ganske uvanlig. Det må vel bety at Samsung er bedre på mindre brikker, men sliter med yieldsene på store brikker, som er de fleste mid og high end GPUer. Eller at de har mer ledig kapasitet enn TSCM. Ellers kan dere trygt skrive Samsung i parantes på AMD sine kort også.

 

Siden de har 75W typisk forbruk, har de da bare strøm over PCIe? Eller har de også med ekstra strømkontakt (jeg vet begge deler kommer, bare lurer på hva som blir standarden). Et 1050 med kun PCIe strøm på billig HK bør nok ikke overklokkes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...