Gå til innhold

TEST: SanDisk Extreme 900 Portable SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har gått på smeller flere ganger når det gjelder havarerte disker. En løsning med 2 disker (RAID 0) er bare helt uaktuelt. Det blir dermed dobbelt så stor mulighet for tryning.

Det er alltid bare et tidsspørsmål før det feiler.

Jeg vil heller ha to separate disker, selv om prisen er lavere hastighet. Da har man en reell backup på den ene.

Lenke til kommentar

RAID 0 med to disker (HDDer) er no -no.

RAID 0 med to driver (SSDer) er go-go!

Dette er så klart med tanke på at begge oppsettende er satt opp i ett dedikert RAID system (med RAID firmware).

 

Det typiske "disk kræsj" som folk flest frykter og har opplevd, eksisterer ikke på chip baserte "disker".

 

Denne bekymringen som trigges automatisk når en leser "RAID 0", burde altså blitt en myte/uvitenhet/"det-var-slik-før" etter at SSDer kom på markedet for flere år siden.

 

Vil påstå at om dette produktet hadde vært solgt med RAID 1, ville det vært mindre sikkert med tanke på at forbruker ville fått inntrykk av at de har en backup av dataen sin, og dermed potensielt ikke ville laget en sikker backup en annen plass (som feks "i skyene" eller en annen fysisk enhet). Dette ville resultert til at all dataen ville gått tapt pga fysisk skade og/eller at enheten ville blitt mistet/stjålet, noe som er mer sannsynlig for slike mobile enheter enn "SSDer i RAID 0" kræsj.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er jo kjempestor, er det virkelig nødvendig?

 

AtW

 

Det var min første tanke og, spesielt med tanke på hvor liten SSDen egentlig er. Men så er det Sandisk, og de kjøper vel bare standard-disker og monterer de i et kabinett, og slenger inn litt software.

 

Hadde denne kommet fra Kingston, Crucial, Samsung eller en annen SSD-produsent, så burde de ha klart å dytte dette inn i et kabinett med mindre fysisk størrelse.

 

Ser heller ikke store poenget med å hive 2 disker i raid. Burde heller ha en single SSD i dobbel lagringsstørrelse i forhold til hver av enkeltdiskene.

Lenke til kommentar

RAID 0 med to disker (HDDer) er no -no.

RAID 0 med to driver (SSDer) er go-go!

Dette er så klart med tanke på at begge oppsettende er satt opp i ett dedikert RAID system (med RAID firmware).

 

Det typiske "disk kræsj" som folk flest frykter og har opplevd, eksisterer ikke på chip baserte "disker".

 

Denne bekymringen som trigges automatisk når en leser "RAID 0", burde altså blitt en myte/uvitenhet/"det-var-slik-før" etter at SSDer kom på markedet for flere år siden.

 

Vil påstå at om dette produktet hadde vært solgt med RAID 1, ville det vært mindre sikkert med tanke på at forbruker ville fått inntrykk av at de har en backup av dataen sin, og dermed potensielt ikke ville laget en sikker backup en annen plass (som feks "i skyene" eller en annen fysisk enhet). Dette ville resultert til at all dataen ville gått tapt pga fysisk skade og/eller at enheten ville blitt mistet/stjålet, noe som er mer sannsynlig for slike mobile enheter enn "SSDer i RAID 0" kræsj.

 

Man har da backup uansett. SSD'er dør også, og det er typisk at selve kontrolleren til ssd'en som tar kvelden. Bakdelen med usb harddisker/usb ssd'er er at også selve usb kontrolleren dør. Ofte er usbkontrolleren noe billig dritt...

 

Jesus saves, God takes backup ;)

Lenke til kommentar

Overrasker meg at det virkelig er et marked for en så fysisk stor disk med "lite" kapasitet. Klarer ikke helt å se hvordan den f.eks. skal klare å konkurrere mot Samsung sine lette små.

 

De har vel backup av dataene sine med Raid 1?

Mange som bare bruker en vanlig disk i dag, så med denne løsningen så hadde de vært sikrere

 

Jeg har alle mine data på gmail/drive og på en minnepinne, som rent sagt, bare er 2 plasser det også, lik denne disken i Raid 1

Gir ingen mening med Raid 1 på en ekstern harddisk i "liten og lett"-kategorien. Raid har ingen ting med backup å gjøre og er først og fremst for å oppnå enten "høy oppetid"/HA eller god hastighet, hvilket er tilfellet her. Det hadde nok vært en annen sak om dette var en nettverksdisk, men da bør man også som forbruker relativt enkelt kunne bytte ut disken som feiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De har vel backup av dataene sine med Raid 1?

Mange som bare bruker en vanlig disk i dag, så med denne løsningen så hadde de vært sikrere

 

Jeg har alle mine data på gmail/drive og på en minnepinne, som rent sagt, bare er 2 plasser det også, lik denne disken i Raid 1

 

Å gå fra USB disk (HDD) til USB drive (SSD) burde være backup nok. Det er mer "backup" enn å gå fra samme utgangspunkt til USB disker i RAID 1

Lenke til kommentar

 

Den er jo kjempestor, er det virkelig nødvendig?

 

AtW

 

Det var min første tanke og, spesielt med tanke på hvor liten SSDen egentlig er. Men så er det Sandisk, og de kjøper vel bare standard-disker og monterer de i et kabinett, og slenger inn litt software.

 

Hadde denne kommet fra Kingston, Crucial, Samsung eller en annen SSD-produsent, så burde de ha klart å dytte dette inn i et kabinett med mindre fysisk størrelse.

 

Ser heller ikke store poenget med å hive 2 disker i raid. Burde heller ha en single SSD i dobbel lagringsstørrelse i forhold til hver av enkeltdiskene.

Poenget er nok for å booster hastigheten.

Lenke til kommentar

 

RAID 0 med to disker (HDDer) er no -no.

RAID 0 med to driver (SSDer) er go-go!

Dette er så klart med tanke på at begge oppsettende er satt opp i ett dedikert RAID system (med RAID firmware).

 

Det typiske "disk kræsj" som folk flest frykter og har opplevd, eksisterer ikke på chip baserte "disker".

 

Denne bekymringen som trigges automatisk når en leser "RAID 0", burde altså blitt en myte/uvitenhet/"det-var-slik-før" etter at SSDer kom på markedet for flere år siden.

 

Vil påstå at om dette produktet hadde vært solgt med RAID 1, ville det vært mindre sikkert med tanke på at forbruker ville fått inntrykk av at de har en backup av dataen sin, og dermed potensielt ikke ville laget en sikker backup en annen plass (som feks "i skyene" eller en annen fysisk enhet). Dette ville resultert til at all dataen ville gått tapt pga fysisk skade og/eller at enheten ville blitt mistet/stjålet, noe som er mer sannsynlig for slike mobile enheter enn "SSDer i RAID 0" kræsj.

Man har da backup uansett. SSD'er dør også, og det er typisk at selve kontrolleren til ssd'en som tar kvelden. Bakdelen med usb harddisker/usb ssd'er er at også selve usb kontrolleren dør. Ofte er usbkontrolleren noe billig dritt...

 

Jesus saves, God takes backup ;)

Ja, det er sant, men i de tilfellene hvor en har backup uansett, er en jo ikke redd for å miste dataene sine og kan nyte godt av denne USB 2xSSD RAID 0 løsningen.

 

Innlegget mitt var mer ment for de som er bekymret for å miste dataen sin i forbindelse med dette RAID 1 produktet. (altså de som ikke tar skikkelig backup, "Jesusene")

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...