Gå til innhold

TEST: Samsung HW-K960


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne håpet dere testet wimp hifi eller noe musikk også, da en høytallerannlegg i den prisen bør være brukbar også der.

 

Mistenker det blir mye mellomtone\bass men lite diskant her?

 

Vil også anta klipsch og cerwin vega gir mere trøkk.

 

Kjenner ikke til at CV har noen lydplanker isortimentet, og Klipsch har to av det jeg ser, men ingen som ligger i dette prissjiktet, eller leveres med bakhøyttalere.

 

Dessuten er dette første lydplanke-oppsettet jeg har sett med Dolby Atmos, så jeg ser ikke Klipsch sine lydplanker som konkurrenter her.

 

Eller gjør du en sammenligning nå med store høyttaleroppsett og glemmer at de krever en kompatibel hjemmekinoreciever?

 

Bare recieveren alene, med Dolby Atmos, må du vel opp i prisen av det testede oppsettet, om du finner noen så billig.

 

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjekke at filmene støtter DTS?

Omtrent alle filmer har et DTS-HD Master spor, og om man bitstreamer så vil signalet dekodes og mikses i recieveren.

 

Men DTS i to kanaler? Hva mener med det? Stereo? Hvordan får man lyd foran og i taket med kun 2 kanaler? Hele dette opplegget hørtes veldig rart ut syntes jeg.

 

Da er det langt bedre å handle en reciever med Atmos og/eller DTS:X støtte samt en grei surroundpakke.

 

Onkyo TX-NR646 har støtte for Atmos og DTS:X og kan mikse i 7 kanaler. En god sub og en grei 7.0 høyttalerpakke får man til ca 10k. Så om man skal handle en planke i denne prisklassen bør det være utelukkende fordi man har svært dårlig plass eller andre i familien som motsetter seg fullstendig å ha noen fine høyttalere stående ved siden av TV.

 

Slike plankesystemer har aldri gitt, og vil aldri gi like god lyd for pengene som et separat system. Og om planken er 120cm som denne er så får man ikke noe mer stereoinnlevelse enn det man får fra en TV. Poenget med stereo er å spasialisere lyden for å kunne mikse vokaler og musikk til å komme fra midten mens effekter som eksplosjoner etc skal kunne komme fra siden. Dette gir en dypere innlevelse i lyden. Surround er en utvidelse av stereokonseptet for å gi enda bedre innlevelse enn det stereo kan gi. Med 120cm spasialisering i front vil absolutt alt som er ment til å komme fra siden, oppleves å kun komme fra midten.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bare recieveren alene, med Dolby Atmos, må du vel opp i prisen av det testede oppsettet, om du finner noen så billig.

 

;-)

 

Enig med det andre du skrev, men ikke mye research som ligger bak siste påstanden her. De fleste store hjemmekinoreceiverprodusentene har etterhvert kommet med rimelige Dolby Atmos-kompatible receivere i 5-7000-kronersklassen. En del også med pre-ut, så du kan bygge ut med kraftige effektforsterkere og bedre høyttalere. Da er det også stort sett innebygget platespillerinngang, WiFi, Bluetooth, [Mira/Chrome]Cast, Airplay, 3D, 4K og HDR-støtte over hele fjøla.

 

Lydmessig får du nok en langt bedre opplevelse med et slikt oppsett. Planken er nok laget for folk som vil at anlegget skal ta opp lite plass, men her er de allerede på vei bort fra det konseptet, med både subwoofer og bakhøyttalere, og prisen (synes i hvert fall jeg) er aldeles for høy for et plankeanlegg.

Lenke til kommentar

 

Bare recieveren alene, med Dolby Atmos, må du vel opp i prisen av det testede oppsettet, om du finner noen så billig.

 

;-)

 

Enig med det andre du skrev, men ikke mye research som ligger bak siste påstanden her. De fleste store hjemmekinoreceiverprodusentene har etterhvert kommet med rimelige Dolby Atmos-kompatible receivere i 5-7000-kronersklassen. En del også med pre-ut, så du kan bygge ut med kraftige effektforsterkere og bedre høyttalere. Da er det også stort sett innebygget platespillerinngang, WiFi, Bluetooth, [Mira/Chrome]Cast, Airplay, 3D, 4K og HDR-støtte over hele fjøla.

 

Lydmessig får du nok en langt bedre opplevelse med et slikt oppsett. Planken er nok laget for folk som vil at anlegget skal ta opp lite plass, men her er de allerede på vei bort fra det konseptet, med både subwoofer og bakhøyttalere, og prisen (synes i hvert fall jeg) er aldeles for høy for et plankeanlegg.

 

Du har rett der, jeg undersøkte ikke det godt nok. Kan være fordi fokuset mitt har vært på systemer som takler 7x1x2 og 7x1x4. Har ikke tenkt tanken at de som er interessert i Dolby Atmos nøyer seg med 5x1x2.

 

;-)

Lenke til kommentar

For å være helt ærlig så har jeg aldri skjønt hvorfor folk gidder å bruke så mye penger på et surround-anlegg hvor halvparten av komponentene er en lydplanke... Jeg brukte samme summen som denne koster på et ordentlig hifi-anlegg som spiller kraftig helt ned i 25hz, og det er uten sub...

Lenke til kommentar

 

Sjekke at filmene støtter DTS?
Omtrent alle filmer har et DTS-HD Master spor, og om man bitstreamer så vil signalet dekodes og mikses i recieveren.
 
Men DTS i to kanaler? Hva mener med det? Stereo? Hvordan får man lyd foran og i taket med kun 2 kanaler? Hele dette opplegget hørtes veldig rart ut syntes jeg.
 
 

 

Det er riktig at de fleste har DTS MA lydsport, men på UHD BD så har de fleste Dolby Atmos. DTS:X er det veldig få utgivelser av enda av en eller annen grunn. Har kun "Independence Day" på UHD BD i det formatet.

 

Ikke noe problem å omgjøre stereo til full Atmos/DTS:X lyd. Dolby gjør dette veldig bra med deres oppdaterte som kom med Atmos chippene/oppdateringene i forhold til det de fikk til med Pro Logic II. Det samme har DTS fått til.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Kunne håpet dere testet wimp hifi eller noe musikk også, da en høytallerannlegg i den prisen bør være brukbar også der.

 

Mistenker det blir mye mellomtone\bass men lite diskant her?

 

Vil også anta klipsch og cerwin vega gir mere trøkk.

 

Kjenner ikke til at CV har noen lydplanker isortimentet, og Klipsch har to av det jeg ser, men ingen som ligger i dette prissjiktet, eller leveres med bakhøyttalere.

 

Dessuten er dette første lydplanke-oppsettet jeg har sett med Dolby Atmos, så jeg ser ikke Klipsch sine lydplanker som konkurrenter her.

 

Eller gjør du en sammenligning nå med store høyttaleroppsett og glemmer at de krever en kompatibel hjemmekinoreciever?

 

Bare recieveren alene, med Dolby Atmos, må du vel opp i prisen av det testede oppsettet, om du finner noen så billig.

 

;-)

Denon leverer Atmos og DTS-X på alle modeller, selv den billigste.

Også støtte for 4K HDR.

Lenke til kommentar

Hei.

har nylig kjøpt meg Samsung sitt system HW-K960. men får ikke til surround lyd. Når jeg streamer fra viaplay/netflix å skrur på dolby 5.1 så forsvinner lyden??

Så har dessverre ikke fått til den opplevelsen jeg har ønsket fra dette oppsettet...

Hvordan har du dette koblet opp, og fra hvor streamer du?

Lenke til kommentar

Har fått denne lydplanken i dag. Hjelpes for en kraft! Men får ikke lyd ut av bakhøyttalerne ved vanlig stereolyd, kan man ikke velge at bakhøyttalerene skal spille samme lyd som front? Tenkte nemlig å flytte én bakhøyttaler til badet og én til kjøkkenet når jeg skal høre på musikk i festlig lag. :hmm:

 

Edit: Viste seg at volumet i bakhøyttalerene bare var veldig lavt. Etter å ha justert planken til -3 og bakhøyttalerene til +3 (som er hhv. min og maks) så kommer det lyd ut bak også, men fremdeles lavt i forhold til planken. Er det normalt?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

HW-N960, dvs den nyere og bedre versjonen:

ARC fungerer ikke på dette anlegget. Totalt ustabilt. Må ty til optisk kabel, noe som ikke er aktuelt for meg ihvertfall. Ikke til denne prislappen her.

Bra lyd, spesielt fra Blu-Ray. Men lyd fra TV via ARC, det kan du se lenge etter.

/Angrende kjøper.

Endret av niqen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...