Gå til innhold

Nå kommer WD Blue og Green som SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok.

 

Hvordan står Sandisk seg da mot søppelmerket OCZ (kontrollerfeil som dreper enheter), det er det mest interessante. Samt at WD har lagt til en litt større buffer av lagring eller hva det går i, slik at lagringsenheten ikke er ferdig med døde celler fullt like raskt?

Endret av G
Lenke til kommentar

Det som er viktigst med lagringsenheter er påliteligheten, da blir fargen mindre viktig (sekundær). Prøvde å gjenopprette med Shift-Del slettet fil på min SSD (samsung), men det var klin umulig med forsøk fra tre gratisverktøy. Så gamle platelagerbaserte enheter har tydeligvis en fordel mhp. gjenoppretting:

 

http://security.stackexchange.com/questions/12503/can-wiped-ssd-data-be-recovered

 

 

EDIT:

rettet et ord "end" til det riktige ordet "med" i teksten.

Endret av G
Lenke til kommentar

Finnes jo store SSD-lagringsenheter å få, som er betydelig større enn "SD" flash-minne (typisk brukt i kamera og mobiltelefoner mer og mer av typen micro-SD formfaktoren). Poenget med 2.5" SSD er at det har en ytre formfaktor som er kompatibel med brønner i PC-kabinetter, samt at det er myntet mot samme kabelgrensesnitt S-ATA som gamle snurredisker også bruker. De kunne selvsagt laget enhetene mindre om de ville, noe de også har gjort med slike interne SSD-kort, som det finnes et par eller flere formfaktorer av også å få kjøpt SSD-lagring på.

 

En 2,5" SSD modell fra Sandisk åpnet (du får mye luft med på kjøpet):

 

04_w_600.png

 

Finnes mange typer for "intern og mer ubeskyttet for statisk elektrisitet"-montering, har ikke fulle oversikten selv. Her er et par av dem. Obs proporsjonene på bildene er ikke like. Kortene nedenfor er sannsynligvis mindre enn 2,5" SSD formfaktoren. Fordelen med 2,5" SSD er fullt innkapslet beskyttelse, ulempen er det trege S-ATA kabelgrensesnittet og for ikke å glemme den store fysiske størrelsen. Kanskje også ventilering blir en gyldig faktor å regne på:

 

big_samsung-m2-msata-850-6_jpg.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Det som er viktigst med lagringsenheter er påliteligheten, da blir fargen mindre viktig (sekundær). Prøvde å gjenopprette end Shift-Del slettet fil på min SSD (samsung), men det var klin umulig med forsøk fra tre gratisverktøy. Så gamle platelagerbaserte enheter har tydeligvis en fordel mhp. gjenoppretting:

 

http://security.stackexchange.com/questions/12503/can-wiped-ssd-data-be-recovered

 

Du forstår vel hvorfor du ikke kunne gjenomrette filen? når du sletter 1 fil og prøver og installerer andre software så er det sjanse for at akkurat det du slettet ble overskrevet og da du installerte nye programmer. Jo flere programmer du prøver jo mindre sjanse.

 

Kan være flere årsaker hvorfor du ikke fant, har du kanskje SSD som er nokså full? om du slettet filen og installert recovery programmet etterpå, og enda 3 stk? er man maks uheldig så har du klart å skrive over akkurat filen du slettet.

 

Prøv engang til, installer recovery programmet og slett filen, kjør programmet og scan, jeg er rimelig sikker på at du vil finne den igjen. Jeg har prøvd dette på mobiler, hadde bare 1GB igjen og jeg slettet et par bilder, installerte recovery program og fant filene, men jeg tror jeg har hatt flaks, eller jeg fant dem fordi jeg installerte programmet med engang. Hadde jeg brukt telefonen i et par dager med så lite plass så er jeg rimelig sikker på at disse bildene hadde vært bortevekk.

Lenke til kommentar

 

Det som er viktigst med lagringsenheter er påliteligheten, da blir fargen mindre viktig (sekundær). Prøvde å gjenopprette end Shift-Del slettet fil på min SSD (samsung), men det var klin umulig med forsøk fra tre gratisverktøy. Så gamle platelagerbaserte enheter har tydeligvis en fordel mhp. gjenoppretting:

 

http://security.stackexchange.com/questions/12503/can-wiped-ssd-data-be-recovered

 

Du forstår vel hvorfor du ikke kunne gjenomrette filen? når du sletter 1 fil og prøver og installerer andre software så er det sjanse for at akkurat det du slettet ble overskrevet og da du installerte nye programmer. Jo flere programmer du prøver jo mindre sjanse.

 

Forstår konseptet du skisserer fullt ut. For moroskyld så testet jeg en Shift-Del også på en fil fra skrivepulten som jeg slettet etter at gjenopprettingsprogrammet var innstallert. Det fungerte ikke da heller.

 

Her er nok en faktor som må tas med i selv "det regnestykket". SSD'en min var ikke frikoblet, men det er den SSD'en Win10 kjører i fra. Så selvsagt så foregår det mye i bakgrunnen med bruk av SSD'en til en hver tid.

 

Men, uten å ha prøvd så tror jeg det hadde gått lukt til helvete om jeg hadde koblet den til som en ekstra lagringsenhet, og forsøkt også.

 

Det lille jeg har fått med meg, så langt er at etter sletting så gjemmer SSD'en dataene på et nytt friskt sted, eller motsatt, at den frigir stedet som tomt, og allokerer ledig plass på en ny frisk celle. Her er det sikkert uante muligheter fra fabrikat til fabrikat med tilhørende kompliserende fleksibilitet.

 

Vis meg en programvare, kan gjerne koste noen dollar, som tør å åpenlyst skrive at de greier å gjenopprette SSD lagrede data, som er slettet utenfor Unerase fra Windows-søppelbøtta. Typisk Shift-Del, formattering etc.

 

Du vil finne et hav av programvare som påstår at de greier den type gjenoppretting, men det er på snurredisk. Du vil finne et hav av programvare som påstår at de klarer minnebrikker til kamera/telefoner og USB minnepenner, men det er jo ikke en SSD som har SSD-kompleksitet.

 

I tillegg så må du ha testet det ut selv før presentasjon, slik at du faktisk vet at det virker. Det ville jeg ha satt pris på, som en hjelpsom gest i fra deg.  :)

 

Tror ikke f.eks. Recuva klarer jobben, for å si det slik. De to andre jeg forsøkte fra Win10-drevet var EaseUS, og minitool Solutions eller hva de nå heter.

 

Filgjenopprettingsverktøy er etter hva jeg erfarer noe som tilhører snurredisk-æraen. Nå er det backup-backup-backup som gjelder. Det kan selvsagt finnes verktøy og tilkomme ting etterhvert som folk krever løsninger av bransjen. Inntil videre så har nok bedrifter som Ibas gode tider for å forsøke hjelpe folk med SSD.

 

Det er sikkert også en av årsakene til at Steve hos grc.com sitter på gjerdet og ikke slipper versjon 7 av Spinrite. Versjon 6.0 har jo allerede problem med diskstørrelser over et visst antall gigabyte på relativt gamle S-ATA disker også. Steve gidder jo ikke å fikse selv det en gang. Løpet for Spinrite er mest sannsynligvis kjørt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det som er viktigst med lagringsenheter er påliteligheten, da blir fargen mindre viktig (sekundær). Prøvde å gjenopprette end Shift-Del slettet fil på min SSD (samsung), men det var klin umulig med forsøk fra tre gratisverktøy. Så gamle platelagerbaserte enheter har tydeligvis en fordel mhp. gjenoppretting:

 

http://security.stackexchange.com/questions/12503/can-wiped-ssd-data-be-recovered

 

Lenken din underbygger ikke den påstanden i det hele tatt.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Du forstår vel hvorfor du ikke kunne gjenomrette filen? når du sletter 1 fil og prøver og installerer andre software så er det sjanse for at akkurat det du slettet ble overskrevet og da du installerte nye programmer. Jo flere programmer du prøver jo mindre sjanse.

 

 

Dette er nok ikke grunnen. Grunnen til at det er umulig å gjenopprette filer fra en SSD-disk er på grunn av Trim-kommandoen. Denne funksjonen gjør at filer slettet fra en SSD forsvinner neste gang operativsystemet sender en Trim-kommando.

 

Trim irreversibly deletes from the SSD affected data, without possible recovery. This is unlike a magnetic drive from which deleted data may often be recovered.

Det er kun SSD-er som bruker Trim-kommandoen, mens minnekort ikke har dette implementert. Enkelte mobiltelefoner/nettbrett kan ha denne kommandoen implementert, men de kjører gjerne denne operasjonen sjeldnere enn på en PC.

Endret av havarhen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor en 2.5" SSD som har et innvendig volum sikkert hundre ganger større enn et micro-SD kort, kan være stuck på samme kapasitets-"grense" som et micro-SD?!

Tar "HD" flash-minne så mye mer plass enn "SD" flash-minne?

 

Nei. Å kjøpe i Norge i dag finnes microSDXC opp til 256 GB, mens SSD i 2,5-tommer finnes opp til 4 TB i normal 9,5 mm tykkelse. Det er en faktor 16 bare det.

(Større disker i 2,5-tommerformat er også på vei, bl.a. har Samsung en tykkere på vei med 15 TB.)

Det er ikke mangel på fysisk plass som setter grensen her, uten brist på folk som vil betale prisen for større disker. Veldig få trenger større plass en så på en enkelt disk.

Bedriftskunder som trenger mer plass kombinerer ofte en større lagringspool på harddisker med automatisk caching av skriving og lesing på SSD-disker (da gjerne med PCIe-tilkobling og ikke i 2,5-tommerformat), f.eks. med ZFS.

Lenke til kommentar

 

Det som er viktigst med lagringsenheter er påliteligheten, da blir fargen mindre viktig (sekundær). Prøvde å gjenopprette end Shift-Del slettet fil på min SSD (samsung), men det var klin umulig med forsøk fra tre gratisverktøy. Så gamle platelagerbaserte enheter har tydeligvis en fordel mhp. gjenoppretting:

 

http://security.stackexchange.com/questions/12503/can-wiped-ssd-data-be-recovered

 

Lenken din underbygger ikke den påstanden i det hele tatt.

 

AtW

 

 

 

Nei, selvsagt. Du har rett  :)

 

As it happens, researchers have been studying the fundamental importance of color for years. It’s hard to gather empirical data on color as it relates to the quality of one’s life; most research in this area deals with memory and brand identity. Yet the data clearly sheds light on just how powerful a tool color can be.

 

 

https://psmag.com/just-how-important-is-color-7e1db21dd1f7

 

 

Selvsagt så finnes det scenario hvor farge er svært viktig:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4748451/

 

Personlig så ville jeg ønsket mer data om en lagringsenhets pålitelighet, mens andre gjerne hadde kjøpt den basert på hvilken fargekoding som var brukt i markedsføringen.

 

Du har så rett, smaken er som baken.

Lenke til kommentar

Men, det er denne forskjellen saken handler om. Havarhen nevner TRIM. Og det samme står i lenken jeg tidligere ga i fra meg. Det står som et underinnlegg, så det er kanskje litt vanskelig å få øye på med det første:

 

 

 

I know this thread is a bit old but I was looking for information on this topic and thought it might be worth mentioning the following: Although one can recover data from SSDs using third party tools it seems that one use case was omitted here.. From my understanding, deleted DATA on internal SSDs with "TRIM" enabled cannot be recovered (see this article).. – JayC Jan 20 at 9:36
Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor en 2.5" SSD som har et innvendig volum sikkert hundre ganger større enn et micro-SD kort, kan være stuck på samme kapasitets-"grense" som et micro-SD?!

Tar "HD" flash-minne så mye mer plass enn "SD" flash-minne?

De er ikke "stuck" på samme kapasitet som SD-kort i det hele tatt. Har du nok gryn, så kan du kjøpe SSDer på mangfoldige terabytes. Pris per gigabyte på SSD og SD-kort ligger nær hverandre fordi teknologiene har mye til felles. Dersom det blir betydelig billigere å lage 128 GB minnekort, så er det god sjanse for at det også blir betydelig billigere å lage SSDer på 128 GB.

 

2.5"-størrelsen er ikke valgt på grunn av at de trenger den menge fysisk plass for å lage enheten, men fordi det sørger for at alle datamaskiner som i dag bruker 2.5" harddisker skal være kompatible med de. Det gjør diskene mye lettere å selge.

 

Det er så klart også andre faktorer som spiller inn. Flere mindre kretser som arbeider i parallell kan gi mye høyere ytelse enn én brikke med mer kapasitet. microSD-kort har ofte *veldig* dårlig skriveytelse, og leseytelsen er i mange tilfeller dårligere enn på snurredisker. SSDer kan lett trykke ut 5 ganger så høy leseytelse over S-ATA grensesnitt, og noen m.2 eller pcie-baserte10-SSDer klarer 20 ganger mer.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

 

 

Det som er viktigst med lagringsenheter er påliteligheten, da blir fargen mindre viktig (sekundær). Prøvde å gjenopprette end Shift-Del slettet fil på min SSD (samsung), men det var klin umulig med forsøk fra tre gratisverktøy. Så gamle platelagerbaserte enheter har tydeligvis en fordel mhp. gjenoppretting:

 

http://security.stackexchange.com/questions/12503/can-wiped-ssd-data-be-recovered

 

Du forstår vel hvorfor du ikke kunne gjenomrette filen? når du sletter 1 fil og prøver og installerer andre software så er det sjanse for at akkurat det du slettet ble overskrevet og da du installerte nye programmer. Jo flere programmer du prøver jo mindre sjanse.

 

Forstår konseptet du skisserer fullt ut. For moroskyld så testet jeg en Shift-Del også på en fil fra skrivepulten som jeg slettet etter at gjenopprettingsprogrammet var innstallert. Det fungerte ikke da heller.

 

Her er nok en faktor som må tas med i selv "det regnestykket". SSD'en min var ikke frikoblet, men det er den SSD'en Win10 kjører i fra. Så selvsagt så foregår det mye i bakgrunnen med bruk av SSD'en til en hver tid.

 

Men, uten å ha prøvd så tror jeg det hadde gått lukt til helvete om jeg hadde koblet den til som en ekstra lagringsenhet, og forsøkt også.

 

Det lille jeg har fått med meg, så langt er at etter sletting så gjemmer SSD'en dataene på et nytt friskt sted, eller motsatt, at den frigir stedet som tomt, og allokerer ledig plass på en ny frisk celle. Her er det sikkert uante muligheter fra fabrikat til fabrikat med tilhørende kompliserende fleksibilitet.

 

Vis meg en programvare, kan gjerne koste noen dollar, som tør å åpenlyst skrive at de greier å gjenopprette SSD lagrede data, som er slettet utenfor Unerase fra Windows-søppelbøtta. Typisk Shift-Del, formattering etc.

 

Du vil finne et hav av programvare som påstår at de greier den type gjenoppretting, men det er på snurredisk. Du vil finne et hav av programvare som påstår at de klarer minnebrikker til kamera/telefoner og USB minnepenner, men det er jo ikke en SSD som har SSD-kompleksitet.

 

I tillegg så må du ha testet det ut selv før presentasjon, slik at du faktisk vet at det virker. Det ville jeg ha satt pris på, som en hjelpsom gest i fra deg.  :)

 

Tror ikke f.eks. Recuva klarer jobben, for å si det slik. De to andre jeg forsøkte fra Win10-drevet var EaseUS, og minitool Solutions eller hva de nå heter.

 

Filgjenopprettingsverktøy er etter hva jeg erfarer noe som tilhører snurredisk-æraen. Nå er det backup-backup-backup som gjelder. Det kan selvsagt finnes verktøy og tilkomme ting etterhvert som folk krever løsninger av bransjen. Inntil videre så har nok bedrifter som Ibas gode tider for å forsøke hjelpe folk med SSD.

 

Det er sikkert også en av årsakene til at Steve hos grc.com sitter på gjerdet og ikke slipper versjon 7 av Spinrite. Versjon 6.0 har jo allerede problem med diskstørrelser over et visst antall gigabyte på relativt gamle S-ATA disker også. Steve gidder jo ikke å fikse selv det en gang. Løpet for Spinrite er mest sannsynligvis kjørt.

Husker jeg brukte Testdisk til gjenoppretting på laptopen min, som da har ssd. Hadde dualboot med Windows og ubuntu, og da jeg oppgraderte fra Windows 7 til 10 så ble jo, selvfølgelig hele ubuntu partisjonen slettet. Testdisk gjenopprettet hele partisjonen med alle filene intakt tror jeg.

 

Hver ikke helt hvordan dette blir i forhold til shift-del, men tenkte jeg kunne slenge det ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...