Gå til innhold

Apple saksøkes for iPhone 6-feil som fører til at skjermen slutter å fungere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gratulerer til Apple for dårlig kundeservice, dårlig kvalitet og at de presterer å gi så faen at det må et søksmål til :)

 

 

Edit; Nei, jeg er ikke noen Apple-hater, men man bør kunne forvente litt mer av en telefon som nærmer seg 10.000,- og firmaet som selger dem. Glemmer alltid at jeg er nødt til å spesifisere slike ting hvis ikke så blir det et sabla mas :p

 

 

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Merkelig at produsenten ikke tar på seg ansvaret for dette dersom årsaken klart skyldes produksjonsfeil slik som artikkelen antyder.

 

Hvordan argumenterer produsenten i denne saken ?

 

... noe som har tvunget mange forbrukere til å rett og slett kjøpe ny telefon.

Jeg håper de da har tatt sitt forbrukeransvar og valgt en annen produsent.

Lenke til kommentar

Gratulerer til Apple for dårlig kundeservice, dårlig kvalitet og at de presterer å gi så faen at det må et søksmål til :)

 

 

Edit; Nei, jeg er ikke noen Apple-hater, men man bør kunne forvente litt mer av en telefon som nærmer seg 10.000,- og firmaet som selger dem. Glemmer alltid at jeg er nødt til å spesifisere slike ting hvis ikke så blir det et sabla mas :p

 

 

 

Uansett hvor mye du betaler kan du aldri forvente å få noe som varer evig og uten feil. Hvis det er det du forventer og til og med tror at det betyr at det er dårlig kvalitet så tror jeg du må ta en realitetssjekk. Mest sannsynlig gjelder dette veldig få telefoner.

Å få det fikset gratis blir derimot noe helt annet. I Norge hadde du hatt krav på dette. I andre land, not so much, men uansett burde det absolutt blitt tilbudt gratis reparasjon.

Lenke til kommentar

 

Så beleilig, rett etter at garantitiden (i USA der denne saken er tatt opp) har gått ut, så gjør en programmerbar chip sånn at telefonen streiker skikkelig. Minner veldig om hvordan blekkskrivere oppfører seg..

Tror du virkelig på denne konspirasjonsteorien? (iPhone, ikke blekkskriverne)

Er ikke sikkert det er så usannsynlig. Det ble jo for noen år tilbake avslørt at Apple konstruerte batteriene til iPoden slik at dem tok kvelden etter at garantien var utløpt. Og kundeservice ble opplært til å fortelle kundene sine at dem skulle 'kjøpe en ny iPod'

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gratulerer til Apple for dårlig kundeservice, dårlig kvalitet og at de presterer å gi så faen at det må et søksmål til :)

 

 

Edit; Nei, jeg er ikke noen Apple-hater, men man bør kunne forvente litt mer av en telefon som nærmer seg 10.000,- og firmaet som selger dem. Glemmer alltid at jeg er nødt til å spesifisere slike ting hvis ikke så blir det et sabla mas :p

 

 

 

Uansett hvor mye du betaler kan du aldri forvente å få noe som varer evig og uten feil. Hvis det er det du forventer og til og med tror at det betyr at det er dårlig kvalitet så tror jeg du må ta en realitetssjekk. Mest sannsynlig gjelder dette veldig få telefoner.

Å få det fikset gratis blir derimot noe helt annet. I Norge hadde du hatt krav på dette. I andre land, not so much, men uansett burde det absolutt blitt tilbudt gratis reparasjon.

Alt er relativt, men når 10000 er med på søksmålet må man også gå ut i fra at 10000 eller fler har dette problemet. Og selv om Apple selger mye så er dette et høyt tall. Og når en komponent feiler på denne måten og det tydeligvis er en svakhet så er det dårlig kvalitet. Det hjelper ikke at mye annet er bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ingen selskaper er for store eller for "snille"/"troverdige" til å legge inn feil med vilje. Vi har hatt mange tilfeller, og har stadig tilfeller med selskaper som lager produktene slik at de går i stykker etter reklamasjon. Til og med konspirasjoner der aller går sammen for å gjøre det samme.

 

Det er ikke konspirasjonsteori å påpeke at det er beleilig, det ville vært naivt å ikke tenke på at det er en mulighet. Det å si at det garantert er gjort med vilje derimot er konspirasjonsteori :)

 

For å si det slik, om du avfeier alle som er litt i tvil som konspirasjonsteorister, så kommer du aldri til å finne ut om det faktisk finnes en konspirasjon! Litt skepsis er alltid sunt. Å gjøre alt om til konspirasjonsteori er ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Så beleilig, rett etter at garantitiden (i USA der denne saken er tatt opp) har gått ut, så gjør en programmerbar chip sånn at telefonen streiker skikkelig. Minner veldig om hvordan blekkskrivere oppfører seg..

Tror du virkelig på denne konspirasjonsteorien? (iPhone, ikke blekkskriverne)

Er ikke sikkert det er så usannsynlig. Det ble jo for noen år tilbake avslørt at Apple konstruerte batteriene til iPoden slik at dem tok kvelden etter at garantien var utløpt. Og kundeservice ble opplært til å fortelle kundene sine at dem skulle 'kjøpe en ny iPod'

 

 

 

Avslørt? Nei, det ble derimot _påstått_ av enkelte, men at har gjort noe slikt med forsett er er ikke på noen måte sannsynliggjort. Det var jo også slik at batterienes livslengde varierte mye fra bruker til bruker, slik at ulik bruk og feilbruk nok også var en faktor - som at noen f.eks kan ha latt iPoden ligge i bilen og "koke" på varme sommerdager, med temperaturer (80 grader+) som disse batteriene tålte heller dårlig. At Lithium-baserte oppladbare batterier fra alle produsenter var vesentlig dårligere og hadde kortere levetid for 10-15 år siden er derimot en kjensgjerning. Den gang tålte batteriene kanskje 3-500 fulle ladesykluser, mens de i dag kan tåle 1000 eller mer.

Endret av Newton
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken konspirasjonsteori? Jeg bare påpeker en veldig beleilig tilfeldighet..

 

Hva med de landene som har kjøpslov som gjør garantitid delvis ugyldig, programmerer de tlf slik at de varer lenger i de landene?

Kjenner en drøss med folk som har 6, aldri hørt om problemet, og kjøpte selv en 6 for to år siden, den funker visstnok fint enda. Den burde jo ha fått det problemet sånn beleilig nå i høst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så beleilig, rett etter at garantitiden (i USA der denne saken er tatt opp) har gått ut, så gjør en programmerbar chip sånn at telefonen streiker skikkelig. Minner veldig om hvordan blekkskrivere oppfører seg..

 

Kjøpte en Dell maskin i USA for noen år siden. Fungerte som en drøm helt til det var gått 1 år og to dager. Da havarerte den fullstendig uten forvarsel, og jeg fikk en pris på reparasjon som kostet omtrent det samme som ny maskin. Garanti på reparasjon var 90 dager...

Så av og til kan man hvert fall begynne å lure.

På en annen side har jeg en Canon blekkskriver som nærmer seg 10 år og fremdeles er i bruk :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Gratulerer til Apple for dårlig kundeservice, dårlig kvalitet og at de presterer å gi så faen at det må et søksmål til :)

 

 

Edit; Nei, jeg er ikke noen Apple-hater, men man bør kunne forvente litt mer av en telefon som nærmer seg 10.000,- og firmaet som selger dem. Glemmer alltid at jeg er nødt til å spesifisere slike ting hvis ikke så blir det et sabla mas :p

 

 

Uansett hvor mye du betaler kan du aldri forvente å få noe som varer evig og uten feil. Hvis det er det du forventer og til og med tror at det betyr at det er dårlig kvalitet så tror jeg du må ta en realitetssjekk. Mest sannsynlig gjelder dette veldig få telefoner.

Å få det fikset gratis blir derimot noe helt annet. I Norge hadde du hatt krav på dette. I andre land, not so much, men uansett burde det absolutt blitt tilbudt gratis reparasjon.

 

Jeg forventer aldri at ting skal vare evig, hvor leste du det? Du tolket tydeligvis innlegget mitt feil, ikke det at det var noe å tolke. Jeg tror du må ta en realitetssjekk :)

 

Det betyr ikke at det er dårlig kvalitet at noe går i stykker, duh, men når det er en feil som går igjen på så mange telefoner så er det noe galt. Eller? Skal jeg tolke deg opp og ned så kan vi si at Samsung ikke har noen problemer og at det ikke er dårlig kvalitet da man ikke kan forvente at noe varer evig og er uten feil :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forventer aldri at ting skal vare evig, hvor leste du det? Du tolket tydeligvis innlegget mitt feil, ikke det at det var noe å tolke. Jeg tror du må ta en realitetssjekk :)

 

Det betyr ikke at det er dårlig kvalitet at noe går i stykker, duh, men når det er en feil som går igjen på så mange telefoner så er det noe galt. Eller? Skal jeg tolke deg opp og ned så kan vi si at Samsung ikke har noen problemer og at det ikke er dårlig kvalitet da man ikke kan forvente at noe varer evig og er uten feil :p

"Evig" var en overdrivelse for å illustrere poenget mitt og ikke ment bokstavlig.

Hvor mange telefoner er "så mange"? Hvor går grensen?

 

Poenget mitt er at du ikke virker til å skille mellom "dårlig kvalitet" og det å "gi faen".

 

Denne saken handler ikke i mine øyne om dårlig kvalitet. Denne ene feilen mener ikke jeg beviser noenting om dårlig kvalitet da alle kan være uheldige med modeller. La oss se kjapt på de tallene som er tilgjengelige. Det var solgt over 100 millioner iPhone 6-telefoner i mars 2015. Tallet på antall ødelagte telefoner er satt til minst 10 000. Hvis vi regner konservativt på begge tall så betyr det at det er problemer med 0,01 % av alle telefoner. Hvis vi antar at antallet ødelagte telefoner er ti ganger så stort som de som faktisk er med i saksøkelsen (eller hvordan man skriver det) så betyr det at de utgjør maks 0,1% av solgte telefoner. Ikke noen svære kvalitetsproblemer i mine øyne sammenlignet med andre lignende produkter.

 

Denne saken handler mer om at Apple ikke rydder opp i uheldighetene. De er ikke lovpålagt å gjøre dette i USA tydeligvis, men i dag forventer vi mer enn som så. Spesielt når det er et utbredt problem, det vil si at samme feil går igjen i flere telefoner. Jeg vil ikke så så langt som å kalle det forkastelig, men de er åpenbart klar over dette og burde bare ta regningen og sørge for at kundene blir fornøyde.

 

Angående Samsung-kommentaren din. Det er en åpenbar forskjell på at eldre iPhoner får problemer med touch-funksjonen og at flunkende nye Note 7-telefoner sprenger OG at erstatningsenheter ikke fikset problemet. Uheldig eller dårlig kvalitet vil jeg ikke spekulere i hva angår Samsung, da jeg ikke har satt meg inn i saken. Jeg ser dog ikke noen udiskutabel konklusjon på at Note 7-problemet betyr at Samsung har generelt dårlig kvalitet basert på det jeg har lest.

Lenke til kommentar

Så beleilig, rett etter at garantitiden (i USA der denne saken er tatt opp) har gått ut, så gjør en programmerbar chip sånn at telefonen streiker skikkelig. Minner veldig om hvordan blekkskrivere oppfører seg..

 

Når det gjelder lyspærer så hadde de begrenset levetid av en veldig god grunn.

Jo hvor tykkere glødetråd i en glødelampe jo hvor lenger varer den, men strømforbruket øker også kraftig.

Er derfor en lov som ironisk nok begrenser levetiden på glødepærer til opplysning i Norge.

Sier ikke at dette ikke gjøres, blekkskrivere som du nevner er kjent.

Er imidlertid vanskelig å skjule og kan lett slå hard tilbake, ett annet problem er at bruken er veldig forskjellig og du ønsker ikke masse produkter som ryker i garanti tiden.

Når det gjelder denne iphone saken ser det ut til å være dårlig lodding kobling til brikke.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...