Gå til innhold

Si adjø til Nexus, hils på nye Pixel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ExcaliBuR: Google har foreløpig ikke sagt noe om det, men de er svært tilbakeholdne med når en eventuell "andrebølge"-lansering kommer. Det kan meget vel tenkes at nettopp det du spør om her er årsaken. Vi vet eksempelvis av Google Nå brukte veldig lang tid på å dukke opp i både Norden og Norge. Kan hende er hele telefonlanseringen avhengig av en lokal tilpasning av Google-assistenten. I så fall kan det ta lang tid før vi ser telefonene.

 

Norsk språkpakke pleier imidlertid alltid å være en del av Googles Android-utgivelser, så å få norske menyer og funksjoner så langt Google støtter dem burde være en smal sak. Men en av de mest spennende funksjonene kan det hende vi ikke får brukt.

Lenke til kommentar
$649? Jeg betalte $399 for de samme spesifikasjonene på en mye penere OP3 for 4 måneder tilbake. Gjorde det rette i å ikke vente, ser det ut som...

 

Dette er for all del fine telefoner, og som vanlig langt bedre enn mengden av andre Android-telefoner uten Stock-grensesnitt. Men som vanlig er den også altfor sent ute på markedet med de spesifikasjonene den har. Nå skal det dog sies at det delvis skyldes det faktum at OnePlus 3 er en knakende god telefon; men et Pixel-kjøp er i beste fall et sidesprang. Prosessoren er nesten det samme (SD821 har noe høyere frekvens enn SD820), og ellers er spesifikasjonene noenlunde like. Da begge kjører Stock, virker det som Pixel ser ut til å ha bedre kamera og programvare (i form av garanti på kjappe oppdateringer) som sine største styrke. Til gjengjeld er OP3 langt tynnere, estetisk vakrere og utnytter i tillegg skjermarealet bedre. Og ikke minst er den langt billigere, og har i tillegg vært tilgjengelig på markedet i 4 måneder. Når Pixel er ute på det norske markedet, er SD830 på vei inn i nyere generasjon telefoner.

 

Om man derimot ikke har en telefon med Stock Android-grensesnitt fra 2016, er det vanskelig å ikke anbefale enhver person å kjøpe seg det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

$649? Jeg betalte $399 for de samme spesifikasjonene på en mye penere OP3 for 4 måneder tilbake. Gjorde det rette i å ikke vente, ser det ut som...

 

Dette er for all del fine telefoner, og som vanlig langt bedre enn mengden av andre Android-telefoner uten Stock-grensesnitt. Men som vanlig er den også altfor sent ute på markedet med de spesifikasjonene den har. Nå skal det dog sies at det delvis skyldes det faktum at OnePlus 3 er en knakende god telefon; men et Pixel-kjøp er i beste fall et sidesprang. Prosessoren er nesten det samme (SD821 har noe høyere frekvens enn SD820), og ellers er spesifikasjonene noenlunde like. Da begge kjører Stock, virker det som Pixel ser ut til å ha bedre kamera og programvare (i form av garanti på kjappe oppdateringer) som sine største styrke. Til gjengjeld er OP3 langt tynnere, estetisk vakrere og utnytter i tillegg skjermarealet bedre. Og ikke minst er den langt billigere, og har i tillegg vært tilgjengelig på markedet i 4 måneder. Når Pixel er ute på det norske markedet, er SD830 på vei inn i nyere generasjon telefoner.

 

Om man derimot ikke har en telefon med Stock Android-grensesnitt fra 2016, er det vanskelig å ikke anbefale enhver person å kjøpe seg det.

 

Spørs hva prisen kommer på for min del. Google Pixel har først og fremst et pent design (synes jeg), bruker heldigvis ikke Quallcomm sin quickcharge (den følger ikke USB3 spec) samt den har et godt og kjapt kamera. Vil du ha noe lignende så har du ZTE Axon 7 som er designet i samarbeid med BMW http://cdon.no/elektronikk/zte-axon-7-gra-p38814795

 

Etter problemene med minnehåndtering, batterier som eksploderer og proprietær ladeløsningen til OP3... så ville jeg styrt unna.

Lenke til kommentar

Var det denne lanseringen vi skulle huske 8 år fra nå?

 

Tror Apple ler hele veien til banken etter dette.

Tja, rent objektivt må det vel være en av disse to tingene Google mener/håper vi skal huske dagen for:

- Dagen da Google, en framtidig ledende produsent av mobiltelefoner, slapp sitt første egne produkt,

eller

- Dagen da Google, en framtidig viktig leder i smart-markedet slapp Google Assistant og Google Home.

 

Så den subjektive delen:

 

Jeg heller mot den siste. Siden Android har 80% markedsandel, siden de hele tiden har hatt Nexus-telefonene og siden de har eid Motorola, så skal de slite litt med å si at det var i går de startet som mobilprodusent. Men strengt tatt var ikke gårdagen noen åpenbar merkedag for Google Home heller, siden den allerede var annonsert, og Google Assistant var vel ikke noen hemmelighet akkurat.

 

På sikt kan det vise seg at Amazon Echo har vært den virkelig viktige katalysatoren for Smarthus-markedet, og Google bør kunne utkonkurrere Amazon på det markedet. Markedet er potensielt et mangemilliardsmarked. Potensielt et mye viktigere marked å kontrollere enn "bare" smarttelefoner. Da kan slippet av Google Home og Google Assistant være en historisk signifikant dag - men likevel i skyggen av Amazon Echo og Alexa.

 

Var det derimot Google-telefonen som de tenkte på, så vet vi at det har skyggesider for Google. De har tidligere vært redde for å miste OEMene sine. HTC, Sony og flere vil være dårlig motiverte til å konkurrere med Google på Googles premisser. Og Samsung bygger opp Tizen i bakgrunnen og kan gjøre storslipp på Tizen på mobilmarkedet så snart de begynner å miste kontrollen over Android-markedet. Denne annonseringen betyr helt åpenbart at Samsung i dag leser gjennom Tizen-strategien på nytt og lurer på om en av triggerne de har planlagt for, ble utløst i går.

 

Oppi alt dette har ikke Apple klar smarthus-løsninga enda, så jeg tror ikke de ler, jeg tror de jobber.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Var det denne lanseringen vi skulle huske 8 år fra nå?

 

Tror Apple ler hele veien til banken etter dette.

Tja, rent objektivt må det vel være en av disse to tingene Google mener/håper vi skal huske dagen for:

- Dagen da Google, en framtidig ledende produsent av mobiltelefoner, slapp sitt første egne produkt,

eller

- Dagen da Google, en framtidig viktig leder i smart-markedet slapp Google Assistant og Google Home.

 

Så den subjektive delen:

 

Jeg heller mot den siste. Siden Android har 80% markedsandel, siden de hele tiden har hatt Nexus-telefonene og siden de har eid Motorola, så skal de slite litt med å si at det var i går de startet som mobilprodusent. Men strengt tatt var ikke gårdagen noen åpenbar merkedag for Google Home heller, siden den allerede var annonsert, og Google Assistant var vel ikke noen hemmelighet akkurat.

 

På sikt kan det vise seg at Amazon Echo har vært den virkelig viktige katalysatoren for Smarthus-markedet, og Google bør kunne utkonkurrere Amazon på det markedet. Markedet er potensielt et mangemilliardsmarked. Potensielt et mye viktigere marked å kontrollere enn "bare" smarttelefoner. Da kan slippet av Google Home og Google Assistant være en historisk signifikant dag - men likevel i skyggen av Amazon Echo og Alexa.

 

Var det derimot Google-telefonen som de tenkte på, så vet vi at det har skyggesider for Google. De har tidligere vært redde for å miste OEMene sine. HTC, Sony og flere vil være dårlig motiverte til å konkurrere med Google på Googles premisser. Og Samsung bygger opp Tizen i bakgrunnen og kan gjøre storslipp på Tizen på mobilmarkedet så snart de begynner å miste kontrollen over Android-markedet. Denne annonseringen betyr helt åpenbart at Samsung i dag leser gjennom Tizen-strategien på nytt og lurer på om en av triggerne de har planlagt for, ble utløst i går.

 

Oppi alt dette har ikke Apple klar smarthus-løsninga enda, så jeg tror ikke de ler, jeg tror de jobber.

Smarthus kan bli en milliardgruve HVIS de klarer å holde seg til standarder. Jeg håper alle Smarthus produsenter som lager/går mot propritært utstyr går konk og dør ut. Inkludert smarthuset jeg gikk for for 3 år siden, Loxone.

 

Når det er sagt så håper jeg faktisk Google / Amazon får det til med de "hubbene" sine. Ville vært genialt å få til å virke i huset med å rope stemmekommandoer. Men mest av alt håper jeg den Google saken kan ta over markedet til svindyre Sonos.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

$649? Jeg betalte $399 for de samme spesifikasjonene på en mye penere OP3 for 4 måneder tilbake. Gjorde det rette i å ikke vente, ser det ut som...

 

Dette er for all del fine telefoner, og som vanlig langt bedre enn mengden av andre Android-telefoner uten Stock-grensesnitt. Men som vanlig er den også altfor sent ute på markedet med de spesifikasjonene den har. Nå skal det dog sies at det delvis skyldes det faktum at OnePlus 3 er en knakende god telefon; men et Pixel-kjøp er i beste fall et sidesprang. Prosessoren er nesten det samme (SD821 har noe høyere frekvens enn SD820), og ellers er spesifikasjonene noenlunde like. Da begge kjører Stock, virker det som Pixel ser ut til å ha bedre kamera og programvare (i form av garanti på kjappe oppdateringer) som sine største styrke. Til gjengjeld er OP3 langt tynnere, estetisk vakrere og utnytter i tillegg skjermarealet bedre. Og ikke minst er den langt billigere, og har i tillegg vært tilgjengelig på markedet i 4 måneder. Når Pixel er ute på det norske markedet, er SD830 på vei inn i nyere generasjon telefoner.

 

Om man derimot ikke har en telefon med Stock Android-grensesnitt fra 2016, er det vanskelig å ikke anbefale enhver person å kjøpe seg det.

 

Etter problemene med minnehåndtering, batterier som eksploderer og proprietær ladeløsningen til OP3... så ville jeg styrt unna.

 

 

"Problemene" med minnehåndtering er pr dags dato fikset slik jeg har fått med meg, samt at det egentlig ikke var store problemet, har selv OP3 og aldri merket stort til det.

 

Batteri som eksploderte er vell bare 1 tilfelle av flere 1000 talls telefoner.

 

Ladeløsningen er ikke proprietær, men dashcharge er det, ikke noe problem og lade med en hvilken som helst USB-C kabel, men hurtigladingen får du ikke med andre enn org kabel/adapter. Det er dog et kompromiss for og slippe Qualcomm QC med sine "problemer" (hurtiglading funker dårlig når telefonen er aktiv, fører til unødvendig varmeutvikling i telefonen osv)

Lenke til kommentar

 

Smarthus kan bli en milliardgruve HVIS de klarer å holde seg til standarder. Jeg håper alle Smarthus produsenter som lager/går mot propritært utstyr går konk og dør ut. Inkludert smarthuset jeg gikk for for 3 år siden, Loxone.

 

Når det er sagt så håper jeg faktisk Google / Amazon får det til med de "hubbene" sine. Ville vært genialt å få til å virke i huset med å rope stemmekommandoer. Men mest av alt håper jeg den Google saken kan ta over markedet til svindyre Sonos.

 

 

Jeg er stort sett enig i det du sier. Jeg tror det blir en milliardgruve uansett nå, og tror det vil skje enten det er Apple som vinner uten noen åpne standarder, eller Amazon, Samsung, Google eller noen helt andre. 

 

Når det er sagt føler jeg ikke noen av de som har vært på markedet så langt hverken kan eller vil levere gode nok løsninger til å vinne markedet, og når du sier det du sier så forsterker det bare mitt inntrykk. 

 

Jeg har også håp på Amazon og Google i denne runden, men egentlig tror jeg at som bevisst forbruker er jeg litt redd for at en leverandør, og det vil da være Google, skal vinne alle markeder. På samme måte som jeg ikke vil at Apple eller Microsoft, Samsung eller gud forby Facebook skal vinne alle markeder. Men når smarthus-markedet får fart på seg, så tror jeg at det vil ha en gigantisk dominoeffekt på alle tilknyttede markeder, fra den der brødristeren med Java vi har hørt så mye om i så mange år, til valg av bil. Definitivt smarttelefon også. 

 

Kortsiktig: 

En mobiltelefon kjøper man for 18 måneder. Og kostnadene er overkommelige. Finnes det et bedre alternativ om 18 måneder, vil de fleste vurdert å skifte skip.

 

Mellomlang sikt:

En bil lever i 10-20 år. Det er en investering for mange år. Operativsystemet der kan man ikke enkelt bytte ut. Hvis bilen ikke godt kan kobles opp mot mobiltelefoner eller andre enheter, er det lettere å bytte telefon enn bil. 

 

Lang sikt:

Huset forventer man å betale mye for, og ha i mange år. Og det samme gjelder det elektriske anlegget og etterhvert det elektroniske kjernesystemet. "Husets Eget Operativsystem" vil være inkorporert i utstyr som ofte ikke er lett å skifte ut. Valget av operativsystem for smarthjemmet kan lett bli permanent. 

 

Dersom man velger OS 1 til huset, vil man ha det som virker best når man kjøper bil. Og når man kjøper TV. Når man kjøper mobiltelefon og smartklokke. Når man kjøper kjøleskap og badevekt. Når man kjøper lyspærer. Når man kjøper fuktsensorer og alarmsystemer. Og plutselig så foretrekker man OS 1 på alle enheter. 

 

Denne dominoeffekten kan kaste over hele mobilmarkedet på få år. Dersom det blir som du forutsetter, at alt er basert på standarder, så kan man velge delene uavhengig av hverandre, og alt skal virke like godt sammen. Men det er i min og din interesse. Det er egentlig ikke i noen produsenters interesse.

 

Ingen av disse store selskapene har vist seg å være villige til å støtte åpne protokoller bare for å støtte åpne protokoller. Det har min tid som Trillian IM-bruker bevist for meg. Alle som en har de jobbet mot å lukke IM-protokollene sine slik at du tvinges over til å bruke deres programvare. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Var det denne lanseringen vi skulle huske 8 år fra nå?

 

Tror Apple ler hele veien til banken etter dette.

Tja, rent objektivt må det vel være en av disse to tingene Google mener/håper vi skal huske dagen for:

- Dagen da Google, en framtidig ledende produsent av mobiltelefoner, slapp sitt første egne produkt,

eller

- Dagen da Google, en framtidig viktig leder i smart-markedet slapp Google Assistant og Google Home.

 

Så den subjektive delen:

 

Jeg heller mot den siste. Siden Android har 80% markedsandel, siden de hele tiden har hatt Nexus-telefonene og siden de har eid Motorola, så skal de slite litt med å si at det var i går de startet som mobilprodusent. Men strengt tatt var ikke gårdagen noen åpenbar merkedag for Google Home heller, siden den allerede var annonsert, og Google Assistant var vel ikke noen hemmelighet akkurat.

 

På sikt kan det vise seg at Amazon Echo har vært den virkelig viktige katalysatoren for Smarthus-markedet, og Google bør kunne utkonkurrere Amazon på det markedet. Markedet er potensielt et mangemilliardsmarked. Potensielt et mye viktigere marked å kontrollere enn "bare" smarttelefoner. Da kan slippet av Google Home og Google Assistant være en historisk signifikant dag - men likevel i skyggen av Amazon Echo og Alexa.

 

Var det derimot Google-telefonen som de tenkte på, så vet vi at det har skyggesider for Google. De har tidligere vært redde for å miste OEMene sine. HTC, Sony og flere vil være dårlig motiverte til å konkurrere med Google på Googles premisser. Og Samsung bygger opp Tizen i bakgrunnen og kan gjøre storslipp på Tizen på mobilmarkedet så snart de begynner å miste kontrollen over Android-markedet. Denne annonseringen betyr helt åpenbart at Samsung i dag leser gjennom Tizen-strategien på nytt og lurer på om en av triggerne de har planlagt for, ble utløst i går.

 

Oppi alt dette har ikke Apple klar smarthus-løsninga enda, så jeg tror ikke de ler, jeg tror de jobber.

Smarthus kan bli en milliardgruve HVIS de klarer å holde seg til standarder. Jeg håper alle Smarthus produsenter som lager/går mot propritært utstyr går konk og dør ut. Inkludert smarthuset jeg gikk for for 3 år siden, Loxone.

 

Når det er sagt så håper jeg faktisk Google / Amazon får det til med de "hubbene" sine. Ville vært genialt å få til å virke i huset med å rope stemmekommandoer. Men mest av alt håper jeg den Google saken kan ta over markedet til svindyre Sonos.

 

 

Enig, man trenger standarder, så utrolig sårt. Dvs det finnes ganske ok standarder for endel bruk, men masse folk skal lage sitt eget opplegg.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Disse var ikke akkurat grisebillige. Så det er best de leverer på høyeste nivå dersom de skal kunne overtale folk til å betale så mye for den. 5x og 6p var jo meget bra, men de var jo også i en ganske annen prisklasse... Spørs om de hadde blitt like godt mottatt med en pris på 6.500 og 7.500 kr...

Lenke til kommentar

Google burde virkelig utvide sin support tid for nye versoner av Android. Man burde få nye versoner i 3 år og sikkerhetsoppdateringer i 5 år. Som flere sier, så er det altfor mye bezel rundt skjermen på disse Pixel telefonene. Pixel kunne fint fått plass til en 5.2" skjerm og Pixel XL en 5.7" skjerm. Ser frem til min OP3 kommer i posten jeg heller da ;)

Lenke til kommentar

Sliter med å forstå hvorfor google vil inn på markedet, spesielt med en så kjedelig telefon. HW og slik var bra det, men om de har brukt millioner av dollar på å designe den telefonen der så har de blitt lurt

 

De vil nok konkurere mer direkte med Apple. Det er fordeler med å designe både hardware og software under samme tak, slik som Apple gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...