Gå til innhold

Microsoft skal lansere et ergonomisk tastatur med Surface-navnet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som har prøvd sculp tastaturet? Og brukt det til f.eks. programmering? Jeg bruker et mekanisk tastatur, men ser etter en erstatning.

 

Ja, jeg bruker det til programmering, og er veldig fornøyd med det. Det er et par ting du må være klar over.

- ESC-tasten og alle F-tastene er harde, som på en fjernkontroll

- Det er mulig å sette fast F-tastene hvis du trykker dem skjevt inn. Jeg klarte en gang å få F11 til å stå fast, og skjønte ikke hvorfor enkelte tastekombinasjoner ikke lengre fungerte, og hvorfor batteriet ble tomt på en dag

- piltastene og home/end/pgup/pgdn er plassert annerledes enn du er vant til

- numpaden er løs. Det er en stor fordel hvis du ikke bruker den hele tiden, siden du da kan legge den vekk og får musen nærmere senterlinjen, som igjen fører til mindre belastning på skuldrene.

- tastaturet har en avtagbar støtte i front som gjør at det tipper motsatt vei av det de fleste er vant til. Ikke ta den av. Prøv å bli vant til det - det vil håndleddene dine takke deg for.

 

Jeg bruker tastaturet på mac. Siden det er et PC-tastatur har jeg måttet mappe om windows- og alt-tastene for at layouten skal bli den samme på laptoptastaturet. Det gjøres enkelt i operativsystemet. I tillegg må en vite om at enkelte av tastene er merket annerledes enn den faktiske funksjonen. For eksempel er alle parentesene på 8 og 9 ({[]}) med ulike modifiers på en mac, men det er jo merket annerledes på tastaturet siden dette er et pc-tastatur. PC-brukere trenger ikke tenke på dette, og vil kjenne seg igjen på dette tastaturet rimelig kjapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...