Gå til innhold

TEST: Intel SSD 600p Series 512 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er

Intel 600P 1TB (SSDPEKKW010T7X1)

 

Vesentlig bedre eller er samme på i\o og ytelse eneste er de mindre SSD diskene er mindre fysisk eller har defekte minnemoduler som har blitt deaktivert?

 

Uansett kommer det tydlig frem samsung 950 pro er den SSD disken man bør gå for.

Hvis man skriver mye eller vil ha ytelse.

 

SM961 er ute og 960 Pro + 960 Evo kommer snart ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

72TB skriving..uff da. best at en har nok med ram på maskina da sånn at du ikke trenger swap lagring.

Før du får skrevet denne minimums spesifikasjonen, så er ssden utdatert og blitt for liten for deg :p

 

Ikke sikkert, bruker man ccleaner flere ganger hver dag eller diskdefragmentering eller superantispyware og ashampoo optimizer free eller crystal diskmark\ eller ligdene programmer kan det fort begrense levetiden før 5 år.

Men ja prisene har nok gått ned og kapasiteten opp.

Problemet få butikker bortsett fra digitalimpuls har mulighet å betale mellomlegg til bedre SSD disk.

Så hvis den rykter må man ofte klage 3 ganger før man får hevet kjøpet.

 

Hvordan multicom er her er jeg usikker på kanskje de kan tilby samme hvis de vil.

Lenke til kommentar

Ganske strengt å gi 6/10? Forstår jeg artikkelen så er det halv pris i forhold til konkurrentene, med ulemper som ofte ikke lar seg vise i normal bruk?

 

AtW

 

Overrasket meg og. Ulempene var veldig spesifike, og ikke et problem for den vanlige brukeren. Ekspert-brukeren kan man forvente leser litt nøyere enn bare et terningkast.

Lenke til kommentar

Litt kunstig å sammenligne Intel 600p med forrige generasjon fra konkurrentene og unnlate å nevne at andre har fornyet seg. Så vidt jeg har fått med meg skal Samsung sine tilsvarende prisede ha bedre spesifikasjoner. Adata kom så sent som i går med nye SSDer som ser ut til å bli litt billigere NVMe-varianter uten at spesifikasjonene er så mye dårligere.

 

Det blir vanskelig å gjøre gode valg når så mange konkurrenter står unevnt. Hvis dere alltid skal vente til dere har testet ting før dere tar det med så vil dere alltid henge langt etter på anbefalingene.

Endret av Simen1
Beklager feil kritikk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt kunstig å sammenligne Intel 600p med forrige generasjon fra konkurrentene og unnlate å nevne at andre har fornyet seg. Så vidt jeg har fått med meg skal Samsung sine tilsvarende prisede ha bedre spesifikasjoner. Adata kom så sent som i går med nye SSDer som ser ut til å bli litt billigere NVMe-varianter uten at spesifikasjonene er så mye dårligere.

Ja det prøver jeg å nå frem med når konkuranse gjør at det blir dårligere SSD disker gjerne billige piratkopier av samsung med elendig levetid og få reklamsjons muligheter, heldigvis er vi godt dekket i norge, gjennom 5 års reklamasjonsrett.

Men hjelper lite ved tap av data eller samt de ferreste butikkene ikke kan heve kjøpet før produktet har blitt byttet 3 ganger.

så hvis disse SSD diskene senere skulle vise ha stor RMA andel kan samsung prise seg høyt hvis de vil fordi andre ikke har noe gode SSD disker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske strengt å gi 6/10? Forstår jeg artikkelen så er det halv pris i forhold til konkurrentene, med ulemper som ofte ikke lar seg vise i normal bruk?

 

AtW

 

Jeg gikk noen runder på om jeg skulle gi karakteren 6 eller 7. Den er ekstra vanskelig ettersom det er et nytt prispunkt i en ganske fersk produktgruppe. Hvorvidt jeg har vært for streng får nesten historien vise når flere produkter av samme klasse dukker opp (noe som skjer ganske så snart).

 

Under karakteren 6 står det godkjent, og det er nettopp det inntrykket jeg sitter igjen med etter mine tester. Jeg kan strekke meg til en sterk sekser faktisk (skal skrive det inn i teksten). Men for meg er det litt for mange usikkerhetsmomenter (ulemper som kanskje eller kanskje ikke vil slå inn) til at jeg ønsker å stemple den som «bra». Andre tester på andre måter og/eller vektlegger annerledes. Heldigvis, ellers hadde det jo ikke vært noe poeng i å lese noe annet enn én eneste test av et gitt produkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan er det å bruke disse dersom man har et eldre hovedkort uten det slottet.

Forsto det finnes PCI-E adaptere.

 

Jepp, det finnes. Du kan fint benytte en slik for å ta i bruk en PCIe M.2-SSD på et eldre hovedkort. Men dersom hovedkortets BIOS ikke støtter NVMe, får du ikke startet opp fra den disken. I så fall må du nøye deg med å bruke den som en sekundær disk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan er det å bruke disse dersom man har et eldre hovedkort uten det slottet.

Forsto det finnes PCI-E adaptere.

Jepp, det finnes. Du kan fint benytte en slik for å ta i bruk en PCIe M.2-SSD på et eldre hovedkort. Men dersom hovedkortets BIOS ikke støtter NVMe, får du ikke startet opp fra den disken. I så fall må du nøye deg med å bruke den som en sekundær disk.

 

Enkelte på forumet her mener de har fått det til:

Men jeg har aldri fått det til, antar man må ha UEFI bios som støtter dette eller programvare som booter disken fra CD\minnepenn eller annen sata disk. Eller må man være ekstremt heldig å ha fått bios oppdatering som støtter PCI-E boot ved å velge AHCI eller RAID i bios.

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan er det å bruke disse dersom man har et eldre hovedkort uten det slottet.

Forsto det finnes PCI-E adaptere.

Jepp, det finnes. Du kan fint benytte en slik for å ta i bruk en PCIe M.2-SSD på et eldre hovedkort. Men dersom hovedkortets BIOS ikke støtter NVMe, får du ikke startet opp fra den disken. I så fall må du nøye deg med å bruke den som en sekundær disk.

 

Enkelte på forumet her mener de har fått det til:

Men jeg har aldri fått det til, antar man må ha UEFI bios som støtter dette eller programvare som booter disken fra CD\minnepenn eller annen sata disk. Eller må man være ekstremt heldig å ha fått bios oppdatering som støtter PCI-E boot ved å velge AHCI eller RAID i bios.

 

interesangt, hovedkortet mitt sies å støtte uefi

https://www.komplett.no/product/652807?noredirect=true

trodde det var eldre en 3 år men må ha byttet det.

Ikke noe som haster men en opplagt neste investering.  

Lenke til kommentar

 

Litt kunstig å sammenligne Intel 600p med forrige generasjon fra konkurrentene og unnlate å nevne at andre har fornyet seg. Så vidt jeg har fått med meg skal Samsung sine tilsvarende prisede ha bedre spesifikasjoner. Adata kom så sent som i går med nye SSDer som ser ut til å bli litt billigere NVMe-varianter uten at spesifikasjonene er så mye dårligere.

Ja det prøver jeg å nå frem med når konkuranse gjør at det blir dårligere SSD disker gjerne billige piratkopier av samsung med elendig levetid og få reklamsjons muligheter, heldigvis er vi godt dekket i norge, gjennom 5 års reklamasjonsrett.

 

Er det sikkert at en SSD har/skal ha, 5 års levetid, eller tar du dette som en selvfølge?

Lenke til kommentar

Ja tar det som selvfølge en ting er hvis harddisker kun skal holde 2 år.

Men selv digitalimpuls gir 5 års reklamasjon på harddisker.

Så da ville det vært rart SSD ikke skal ha samme.

 

Eneste som faktisk kan ødlegge SSD uten kortsluttning\fysk ødleggelse.

Må være dårlig firmware\kontroller eller mye skriving over tid.

 

Særlig når SSD diskene blir varme er kanskje dette et problem men da burde produsentene sette ned ytelsen eller lage programmer som overvåker ssd disken.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...