Gå til innhold

– Nei, du kommer ikke til å trenge én app per butikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg blir stadig matt av denne mobilbetalingsdebatten.

Så godt som alle norske butikker har allerede terminaler som støtter NFC betalinger, og ved å vippe om en bryter kan disse terminalene godta betalinger med kontaktløse kort, Android pay, Apple Pay og Samsung Pay.

 

Så enkelt kan det være, helt uten ekstra infrastruktur.

 

Men, neida, her skal vi lage en særnorsk løsning, som gjennom flere år med forhandlinger mellom banker, butikker og annet byråkrati enda ikke er i mål, og som mest sannsynlig ikke kan brukes utenfor landets grenser.

 

Er virkelig de internasjonale aktørene så skumle som man skal ha det til hele tiden?

 

Legg ballen dø, spar pengene, samarbeid med dem istedenfor å kaste bort penger på slikt særnorsk tull.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Gi oss én løsning, og basér den på BankAxept. Sørg deretter for at pengene blir overført med én gang, uansett bank. Da skal jeg vurdere det.

Her er jeg helt enig. Vi har en god betalingsløsning i norge - BankAxept. Og terminalene i de fleste butikker støtter NFC. Så her kunne bankene laget hver sin app om de ville, men rundt samme standard. Først når det skjer kommer mobilbetaling til å bli bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Hva med å inkludere Eika-gruppen? De består av over 80 forskjellige banker, i all hovedsak lokale sparebanker. Løsningen deres heter SnapCash.

Å, Herre Gud! Betyr dette at vi har FEM mobile løsninger, pluss ValYou?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

@Håvard: heldigvis. Og det paradoksale er et det er et godt tegn. Noen har tydeligvis sett at mobilbetaling ikke er enkelt. Og i hvert fall ikke når det er fem løsninger som skal konkurrere med bankkortet.

Lenke til kommentar

Nå skal en kanskje aldri si aldri, men jeg kommer høyst sannsynlig aldri til å bruke mobilbetaling for alvor med mindre vi slutter med dette særnorske idiotiet og hiver oss på de store, globale løsningene - Apple Pay, Android Pay og Microsoft Wallet. Det finnes ingenting som er så helt eksepsjonelt med norsk elektronisk betaling at vi ikke kan bruke det samme som alle andre bruker.

Lenke til kommentar

Hva med å inkludere Eika-gruppen? De består av over 80 forskjellige banker, i all hovedsak lokale sparebanker. Løsningen deres heter SnapCash.

 

Det er jo egentlig ikke en mobilbetalingsløsning i det hele tatt. Det er en løsning for at vanlige nettbankbetalinger du gjør, som du kan gjøre fra nettbanken på mobilen, skal bli overført til mottaker øyeblikkelig. Det er "bare" umiddelbar kontooverføring. Dessverre fungerer det bare mellom Eika-kunder.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal en kanskje aldri si aldri, men jeg kommer høyst sannsynlig aldri til å bruke mobilbetaling for alvor med mindre vi slutter med dette særnorske idiotiet og hiver oss på de store, globale løsningene - Apple Pay, Android Pay og Microsoft Wallet. Det finnes ingenting som er så helt eksepsjonelt med norsk elektronisk betaling at vi ikke kan bruke det samme som alle andre bruker.

Det er det faktisk: Vi har verdens mest (eller nest, husker ikke) kostnadseffektive kortbetaling gjennom BankAxept-systemet. LANGT mer kostnadseffektivt enn Visa og MC, som de alternativene du viser til bruker. I tillegg kan "alle" knytte seg på, så det er åpent og fungerende system i motsetning til de bakstreverste markeds- og forbrukerfienbdtlige lock in-systemene du nevner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nå skal en kanskje aldri si aldri, men jeg kommer høyst sannsynlig aldri til å bruke mobilbetaling for alvor med mindre vi slutter med dette særnorske idiotiet og hiver oss på de store, globale løsningene - Apple Pay, Android Pay og Microsoft Wallet. Det finnes ingenting som er så helt eksepsjonelt med norsk elektronisk betaling at vi ikke kan bruke det samme som alle andre bruker.

Det er det faktisk: Vi har verdens mest (eller nest, husker ikke) kostnadseffektive kortbetaling gjennom BankAxept-systemet. LANGT mer kostnadseffektivt enn Visa og MC, som de alternativene du viser til bruker. I tillegg kan "alle" knytte seg på, så det er åpent og fungerende system i motsetning til de bakstreverste markeds- og forbrukerfienbdtlige lock in-systemene du nevner.

 

Og nettopp dette, sammen med at de fleste betalingsterminaler nå støtter NFC, burde gjøre mobilbetaling til en enkel sak her til lands. En enkel og rimelig standard alle kan benytte. Bankene kan godt lage hver sin app om de vil, men de må alle snakke samme språk. Og der tror jeg BankAxept er veien å gå. 

 

Problemet oppstår jo med en gang de bruker forskjellige standarder, som i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå skal en kanskje aldri si aldri, men jeg kommer høyst sannsynlig aldri til å bruke mobilbetaling for alvor med mindre vi slutter med dette særnorske idiotiet og hiver oss på de store, globale løsningene - Apple Pay, Android Pay og Microsoft Wallet. Det finnes ingenting som er så helt eksepsjonelt med norsk elektronisk betaling at vi ikke kan bruke det samme som alle andre bruker.

Det er det faktisk: Vi har verdens mest (eller nest, husker ikke) kostnadseffektive kortbetaling gjennom BankAxept-systemet. LANGT mer kostnadseffektivt enn Visa og MC, som de alternativene du viser til bruker. I tillegg kan "alle" knytte seg på, så det er åpent og fungerende system i motsetning til de bakstreverste markeds- og forbrukerfienbdtlige lock in-systemene du nevner.

 

 

Ja, det virker som folk ikke helt vet at til tross for endel ting som kunne vært bedre, så er norge faktisk ganske i front her.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går det ann å logge på paypal med mobilbetalinger så man slipper avslutte kontant avtalen på mobilen?

For det skal være veldig små beløp hvis man har 500 kr på kortet.

 

Tror ikke butikkløsninger kommer i android app som fakturer varer man handler i butikk.

Særlig fordi disse tjeneste koster, men man kan få mastercard billig fra komplettbank og remember har jeg lite tro på det lønner seg. Hvis man betaler før rentene begynner å løpe.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Så vidt jeg har skjønt, så bruker MobilePay allerede NFC. Jeg behøver i hvert fall kun å berøre platen på Rema 1000 med min Lumia 950 XL (altså ikke scanne QR-koden) for å starte appen. En autentisering og et sveip senere, så har jeg betalt, og fått kvitteringen tilsendt.

Jepp, men de bruker en egen standard, som tvinger brukeren til å betale via VISA/Mastercard, i stede for BankAxept

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...