Gå til innhold

ANALYSE: Mobilbetaling har kommet for å bli, la oss bruke det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

Fordi Norge er nissete og har flere foskjellige løsninger i førskjellige butikker og en løsning som er elendig.

 

hadde alle brukt Apple Pay hadde jeg brukt mobilen til å betale med fra dag 1.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

hadde alle brukt Apple Pay hadde jeg brukt mobilen til å betale med fra dag 1.

 

Få alle butikker til å støtte android pay og apple pay så er problemet løst. 2 enkleste og beste løsningene for begge platformene.

 

 

 

ikke sant, og det er allerede godt utprøvd og er over hele verden.

hvorfor i alle dager må vi altid finne på en annen løsning som er dårligere, rimelig lei det egentlig.

 

med de to løsningene har vi NFC og kan bare klaske mobilen ved termininalen... ferdig

Lenke til kommentar

Vi er i gang allerede. På enkelte butikker som Coop eier så kan en scanne varene selv. Og betale etterpå med kort. Etter å ha betalt så scanner man kvitteringen for å kunne få lov til å gå ut med det du har handlet. Enkelt og greit. Man slipper å stå i kø. Og er det varer som ligger i tilbudskassa så blir varene rabattert når en scanner de.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Vi har fire løsninger, og det er tre for mange. Den fjerde er så ukjent at det burde deles ut bonuspoeng til den som vet hva den heter. Nei, det er ikke ValYou.

 

Edit: løsningene er foreløpig basert på at transaksjonene håndteres via Visa. Det er ikke bærekraftig å basere betaling på firmaer som tar 1+ prosent av omsetningen i gebyr fra brukerstedene.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

 

hadde alle brukt Apple Pay hadde jeg brukt mobilen til å betale med fra dag 1.

 

Få alle butikker til å støtte android pay og apple pay så er problemet løst. 2 enkleste og beste løsningene for begge platformene.

Begge disse krever vel at du uansett har ett kredittkort?

 

Det er uansett håpløst å overlevere dette til amerikanske selskaper som Google og Apple. Dette må være underlagt norske selskaper.

Endret av Zicos
  • Liker 4
Lenke til kommentar

25iu6fs.jpg

 

Det finnes enda ikke noen brukervennlig form for anonyme digitale kontanter. Løsningene her er greit for å kjøpe en liter melk på Rema, men hva når du skal ha fem gram pot?

 

Du kan riktignok fint brukte Vips e.l. til å kjøpe tungt dop som lar deg ligge bevistløs i en rundkjøring på en lørdagskveld, men om du vil ha et litt sunnere alternativ til f.eks en runde med Ringenes Herre på lørdagskvelden så blir det vanskelig å få på Rema.

 

Om Politiet banker på døra til han du kjøpte av så tror jeg ikke DNB kommer til å blånekte for å utlevere transaksjonshistorien på Vips-kontoen hans. Og da banker de fort på din dør også. Spesiellt om du bor på et lite sted hvor onkel har lite å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er jeg litt usikker på hva tek.no serverte her. En artikkel? En mening? Et innlegg?

En liten realitetsorientering er kanskje lurt. Kontanter er fortsatt det mest trygge i forhold til å få kjøpt det man trenger der og da. Alle elektroniske betalingsløsninger har hatt uventet nedetid og ustabilitet i løpet av dette og forrige år. Altså ikke noen dønn solid løsning.

De ulike apper for betaling, sniffer på litt vel mye annet i mobilen, som kanskje ikke alle syntes er like greit. Hvordan vil selskapene bruke informasjonen fra appene i fremtiden? Vil dem gjøre slik vipps har gjort, utvide datainnhentingsvilkår når brukere har blitt "avhengige"? Vipps brukere kan reservere seg mot at opplysninger gis til Facebook, den reservasjonsmuligheten kom først etter noen avisartikler. Når skribenten har lest vilkårene for de ulike betalingsapper om bruk av persondata, så burde han være ydmyk på at ikke alle ønsker dette.

 

Jeg ser jo at det helt klart burde bli en eller maks to betalingsløsninger på mobil. Men da også med selskap som er under annen kontroll og med personvern i fokus. Så blir det kanskje en liten betaling/gebyr i året o.l. Det vil det være verdt.

 

Visa selger ikke min bruksinformasjon til tredejepart for brukertilpasset markedsføring m.m. slik betalingsapper gjør. Med visakort gir jeg ikke også tilgang til å dele kontakter og annet på min mobil.

 

Til slutt, Norge er i unik verdensklasse på tilgang til kortbetaling. Se bare til nabolandet Danmark, det er et u-land i forhold til Norge. Tyskland er heller ikke i nærheten av Norge. Dermed har ikke vi samme behov for alternativer til kort.

Jeg er åpen for mobilbetaling den dagen egnet standard er på plass, med egnet personvern.

Endret av plankeby
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

 

hadde alle brukt Apple Pay hadde jeg brukt mobilen til å betale med fra dag 1.

 

Få alle butikker til å støtte android pay og apple pay så er problemet løst. 2 enkleste og beste løsningene for begge platformene.

Begge disse krever vel at du uansett har ett kredittkort?

 

Det er uansett håpløst å overlevere dette til amerikanske selskaper som Google og Apple. Dette må være underlagt norske selskaper.

 

 

 

Hvorfor? det fungerer helt fint å bruke Apple til å betale i App store, musikk, tv, film og online lagring. hvorfor ikke dette?

kan ikke se problemet med Apple pay og Android pay. men jeg ser bare problemer med løsninger Norge absolutt skal sløse masse resuser og penger på når det finnes løsninger som er vedig gode

Lenke til kommentar

Manglende standardisering.

 

I dag må du bruke en app per butikk, som er gå rundt med et bank kort for hver butikk du skal handle i.

 

Synes Finans Norge( de som laget BankAxept) bør komme på bane med en standard løsning som alle banker i Norge vil bruk, så kan vi bruke den appen som vi ønsker.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

 

hadde alle brukt Apple Pay hadde jeg brukt mobilen til å betale med fra dag 1.

 

Få alle butikker til å støtte android pay og apple pay så er problemet løst. 2 enkleste og beste løsningene for begge platformene.

Begge disse krever vel at du uansett har ett kredittkort?

 

Det er uansett håpløst å overlevere dette til amerikanske selskaper som Google og Apple. Dette må være underlagt norske selskaper.

 

 

De får ikke tilgang til kredittkortinformasjonen din såvidt jeg vet.

Jeg stoler akkurat like mye på apple og google som jeg gjør på vipps eller mCash f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både Rema 1000, Bunnpris, Narvesen og 7-Eleven har støtte – men bruker du den?

 

ANALYSE: Mobilbetaling har kommet for å bli, la oss bruke det

 

Her var det mye dårlige argumenter.

 

"Den største fordelen er dermed åpenbar: distribusjonsnettverket for mobilbetaling er allerede utbygd."

 

Hva i? Distribusjonsnettverket for kort og kontantbetaling er enda bedre utbygd. Tilgjengelighet er definitivt ikke en fordel for mobilbetaling. Det er en håpløs påstand.

 

"Mobilen er sikrere enn kortet ditt"

 

Godt mulig. Sannheten er at kortbetaling allerede er så sikkert for meg som forbruker at jeg ikke ser behov for noe ytterligere sikkerhet. 

 

"Produsentene av kortterminaler og systemene bak tar seg nemlig godt betalt, ofte gjerne både i oppstartspris, månedsgebyr og gebyrer for hver eneste transaksjon."

 

Melka er like dyr uansett om jeg betaler med kort, kontant eller mobil.

 

 

Det er en marginal fordel med mobilbetaling at du får lagret kvitteringen digitalt automatisk. Utover det så er det bare en tregere måte å handle på Rema på. 

 

Kortbetaling fungerer helt glimrende i Norge. Kjapt og enkelt. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Både Rema 1000, Bunnpris, Narvesen og 7-Eleven har støtte – men bruker du den?

 

ANALYSE: Mobilbetaling har kommet for å bli, la oss bruke det

 

Her var det mye dårlige argumenter.

 

"Den største fordelen er dermed åpenbar: distribusjonsnettverket for mobilbetaling er allerede utbygd."

 

Hva i? Distribusjonsnettverket for kort og kontantbetaling er enda bedre utbygd. Tilgjengelighet er definitivt ikke en fordel for mobilbetaling. Det er en håpløs påstand.

 

"Mobilen er sikrere enn kortet ditt"

 

Godt mulig. Sannheten er at kortbetaling allerede er så sikkert for meg som forbruker at jeg ikke ser behov for noe ytterligere sikkerhet. 

 

"Produsentene av kortterminaler og systemene bak tar seg nemlig godt betalt, ofte gjerne både i oppstartspris, månedsgebyr og gebyrer for hver eneste transaksjon."

 

Melka er like dyr uansett om jeg betaler med kort, kontant eller mobil.

 

 

Det er en marginal fordel med mobilbetaling at du får lagret kvitteringen digitalt automatisk. Utover det så er det bare en tregere måte å handle på Rema på. 

 

Kortbetaling fungerer helt glimrende i Norge. Kjapt og enkelt. 

Dette er problemet. Forbrukere som ikke makter å tenke bærekraftig og fornuftig. Verden går fremover.

 

Jeg vil si at et av de sterkeste argumentene for mobilbetaling er at man slipper det fysiske kortet.

Lenke til kommentar

Manglende standardisering.

 

I dag må du bruke en app per butikk, som er gå rundt med et bank kort for hver butikk du skal handle i.

 

Synes Finans Norge( de som laget BankAxept) bør komme på bane med en standard løsning som alle banker i Norge vil bruk, så kan vi bruke den appen som vi ønsker.

 

Det er lite som tyder på at norske banker er i stand til å lage en god nok løsning for betaling i kasse med mobil. Hvis BankAxept ønsker å være relevante innen mobilbetaling bør de forhandle med Apple Pay og Google Pay. Da kan vi få en løsning som er enkel nok til at folk vil bruke den, og som har lave gebyrer.

 

Alternativet er at Apple og Google Pay kommer med betaling via Visa/MasterCard.

Lenke til kommentar

Det hadde også hvert til stor hjelp at de som sitter i kassen, faktisk vet å bruke denne form for betaling. Har har erfart på Rema 1000 butikken ved siden av oss har jeg ca 3 av 5 ganger ikke kunne betale med min mobil (Samsung S7) , fordi den som sitter i kassen ikke har fått tilstrekkelig opplæring i dette og jeg blir spurt om jeg kan betale med kort i steden for. P.g.a dette så har jeg brukt 3 ganger så lang tid med å betale. Så p.g.a dette betaler jeg kun med kort på denne butikken, for jeg gidder ikke dette maset nesten hver gang jeg handler! :-(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er problemet. Forbrukere som ikke makter å tenke bærekraftig og fornuftig. Verden går fremover.

Jeg vil si at et av de sterkeste argumentene for mobilbetaling er at man slipper det fysiske kortet.

 

 

Det er da ingenting som tilsier at mobilbetaling er noe mer bærekraftig. Da kan man jo si at å bygge ut et ekstra betalingssystem er ressurssløsing.

 

Slippe det fysiske kortet? Jeg går ikke inn på Rema uten kort på meg. Og selv om jeg hadde følt meg trygg på at mobilen ville fungere så snakker vi fremdeles om en minimal fordel.

 

Forbrukere har byttet betalingsløsning før uten problemer. Forskjellen denne gang er at det nye alternativet ikke tilbyr like klare fordeler som tidligere overganger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er kjekt å slippe bankkortet, men jeg har noen innvendinger. 1. Det må opprettes en standard lik den vi har i dag for BankAxept slik at mobilen med den samme appen kan benyttes ved alle betalingssteder. 2. Det må bli færre trykk: Jeg ser for meg å ta mobilen opp av lomma, legge den inntil terminal og verifisere med fingeravtrykk. Jeg har løst det siste i dag med Tasker og Autoinput i Android. Det det ihvertfall slik at jeg slipper unna med å åpne telefonen, trykke på en snarvei og godkjenne med fingeravtrykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...