Gå til innhold

Razers nye spillmus er både supersensitiv og superrask


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En gledelig nyhet.

Hvorfor er det en gledelig nyhet?

 

Ingen mennesker i hele verden klarer å spille på 16000 DPI. Og hva skal man med 450" pr sekund? Det er 41 kilometer i timen. Skulle likt å se noen bevege hånden i 41kmt under spilling :p

 

Poenget mitt er at det er useless. Det er et marketing scheme som ikke er annet enn en gimmick.

 

Elite-spillere flest, i spill som CS:GO og lignende, bruker 800 DPI, og noen av de eldre bruker 400 DPI (da dette var native DPI på mus før i tiden). Til bruk i Windows er alt over 1200-1600 tungvint for de fleste for da bommer man raskt på knapper i databaser, word, kundesystemer eller lignende.

 

For hardcore gaming er det viktigste å bruke RAW mouse input, DPI 800 (da 99% av alle mus har dette som native og det vil da være mest presist) og mus akselerasjon avskrudd (for å oppnå et godt muscle memory).

 

Sporingshastigheten må minimum være det som de aller beste peaker på i et spill, og det er hvertfall mye mindre enn 41kmt. Se for deg et 450" stort kinolerret, og at du på ett sekund skal klare å flytte musen tvers over hele lerretet ;)

 

Men for all del, det er bare bra at mus får bedre og mer presise sensorer, men vi har allerede nådd et nivå der de beste musene har en 100% pikselperfekt nøyaktighet, selv for de som swiper musene sine ekstremt raskt over musematten sin. Da kan det heller være lurt å fokusere ressurser på R&D avdelingene på andre ting som kan forbedres, eksempelvis lavere vekt. Mange sliter med at de beste musene på markedet fortsatt er litt for tunge, og noen produsenter bruker fortsatt mikrobrytere på feks midtre musehjul og disse blir fort dårlige. Så det er flere andre områder man bør fokusere mer på nå enn akkurat sensoren.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Hva i allverden er dette tullete jaget etter høyere og høyere DPI? Finnes vel ikke en sjel som spiller på høyere enn toppen 3200 DPI, og de fleste som spiller FPS osv spiller jo gjerne på 400-1600 DPI. Man har kanskje noe høyere i MOBA og RTS osv, men går du over 3200 DPI så har du jo null kontroll.

 

Mulig at et inntog av 4K skjermer osv kan føre til et behov for noe høyere DPI for høyere oppløsning betyr vel at du trenger høyere DPI på musa for å bevege musepeker samme distanse på skjermen ved tilsvarende bevegelse av musa? Men disse tallene er jo totalt meningsløse.

Lenke til kommentar

Bra fordi det kommer en ny utgave av den musa jeg bruker, ikke minst pga bryterne. DPI bryr jeg meg ikke om så lenge det er nok.

 

Dere vet vel at man kan manipulere parametrene for x- og y-aksen ingame slik at man fremdels kun snur synsvinkelen halvannen gang (540 grader) per 30 CM bevegelse (Dette er for raske spill og énskuddsvåpen som hagle og rakettkaster)? Man er ikke nødt til å bruke standardverdier som i sin tid ble satt for å virke mot selv det minst følsome av kulemus.

 

Problemet er heller at musene er for lette. Det er ikke uvanlig å åpne skallet og lime fast lodd for å øke vekta 50-150 gram.

 

Når man flytter pekeren over 5 skjermer er det kjekt med høyfølsomhet på musa.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...