Gå til innhold

HD DVD-format godkjent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

DVD Forum har ingen reell myndighet til å bestemme noe som helst. De har avholdt en avstemning og kommet fram til noe de synes er ok. Hvorvidt dette blir en de facto standard eller ei, gjenstår å se. Kina har tross alt en milliard forbrukere, og de har sin helt egen standard (EVD med en helt egen kodekløsning).

 

Det kan være verdt å merke seg at det er de samme aktørene som står mot hverandre i andre 'formatkriger', SACD vs DVD-A, +R/RW vs -R/RW.

Lenke til kommentar

Dette er først og fremst en standard for video, ikke for fremtidens lagringsformat... selv om det er godt mulig den vil bruke samme teknologi.

 

Jeg synes det var et godt valg, alternativet de endte opp med er 15-20Gb per layer, hvilket holder i massevis til 5+ timer i full 1280x720 eller litt mindre i 1920x1080. Det bruker sannsynligvis WMV9 eller H264 som codec, disse har _langt_ bedre komprimeringsgrad enn MPEG2, og er også mye bedre egnet til så høye oppløsninger.

 

Det andre alternativet var Bluray med 20-30Gb per layer, hvilket betyr ny teknologi (blå laser), dermed dyrere spillere/plater. De var også ment å leveres i cartridges, dvs en "boks" rundt plata, hvilket betyr at den blir inkompatibel med PC. I tillegg er Bluray ment å benytte seg av MPEG2, noe som vil si at du ikke oppnår samme kvalitet (vi er i 2003 ffs!).

 

Men jeg tror ikke kampen er over, begge formatene vil nok bli lansert... så får vi bare håpe den beste vinner (i motsetning til VHS vs Beta).

Lenke til kommentar

Det skinner jo gjennom at filmindustrien har stor innflytelse i DVD-forum og PC-produsentene tilsvarende liten. Egenskapene til HD-DVD passer perfekt for film (og enklere teknologi = lavere pris -> flere DVD spillere, tidligere). Blue-Ray er antagelig bedre egnet til datalagring.

 

Jeg tviler på at det er plass til to helt ulike formater for å dekke det samme behovet. Tipper HD-DVD vil vinne her pga. støtten fra filmindustrien og lavere pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...