Gå til innhold

Samsungs nye M.2-disker er større og raskere enn vi trodde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse bruker det samme V-NAND-minnet, har den samme Polaris-kontrolleren, det samme PCIe 3.0 x4-grensesnittet og NVMe-støtten som 960 Pro-modellen.

 

Det er ikke det samme minnet i Evo- og Pro-utgaven. Evo er bygd på TLC mens Pro er bygd på MLC. Husk at V-NAND og vanlig NAND er en separat "akse" fra SLC, MLC og TLC. Med andre ord vil 960 Pro benytte MLC V-NAND og 960 Evo benytte TLC V-NAND.

Endret av HFalch
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye m.2 og pcie lagring har å si i praksis. Å lagre og hente store filer går sikkert kjappere men jeg tviler på at man får den åpenbaringen man fikk når man for første gang jobbet med et system på ssd kontra hdd.

Mellom 2\3 ganger i praksis bruk mot sata versjoner.

Eneste untakket må være benchmark f.eks crystal diskmark og ligdene test programmer.

Ferreste bruker PCI-E ssd diskene til kompilieringer etc.

 

 

Samsungs nye M.2-disker er større

Hvor mye større er de nye SSD disken? Må man ha nytt hovedkort\ slot?

 

sm951a.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mye m.2 og pcie lagring har å si i praksis. Å lagre og hente store filer går sikkert kjappere men jeg tviler på at man får den åpenbaringen man fikk når man for første gang jobbet med et system på ssd kontra hdd.

Nå er det ikkje m.2 og pci-e som er det store her, det er nvme :)

 

Det er ikkje like stor forskjell fra sata ssd til m.2 pci-e 3.0 nvme som ved HDD til sata ssd, men i noen tilfeller vil det absoulutt merkes. Alt kommer ann på hva man driver med.

Lenke til kommentar

Det er ikkje like stor forskjell fra sata ssd til m.2 pci-e 3.0 nvme som ved HDD til sata ssd, men i noen tilfeller vil det absoulutt merkes. Alt kommer ann på hva man driver med.

Lurer på hva du bruker slike til da du har vel kjøpt 2 stk samsung 960 pro SSD disker i raid.

Må vel ha noe grunn annet til kompilering av linux distribusjoner eller Reactos.

 

Hvis du ikke er fanboy?

Lenke til kommentar

 

Lurer på hvor mye m.2 og pcie lagring har å si i praksis. Å lagre og hente store filer går sikkert kjappere men jeg tviler på at man får den åpenbaringen man fikk når man for første gang jobbet med et system på ssd kontra hdd.

Mellom 2\3 ganger i praksis bruk mot sata versjoner.

Eneste untakket må være benchmark f.eks crystal diskmark og ligdene test programmer.

Ferreste bruker PCI-E ssd diskene til kompilieringer etc.

 

 

Samsungs nye M.2-disker er større

Hvor mye større er de nye SSD disken? Må man ha nytt hovedkort\ slot?

 

 

 

 

For det første heter det ikkje ssd disk, da ssd ikkje er disk.

For det andre:

 

 

 

Og det viser seg at de er betydelig kjappere – og kan by på større kapasitet – enn vi opprinnelig kunne melde om.

 

Det er nok dette de mener er større, ikkje fysisk størrelse på m.2 ssden. Jeg har 2stk Sm961nvme 1TB og sm951nvme og 950pro, og alle disse er like i fysisk størrelse. Så da hadde det vært rart om 960-serien hadde vært fysisk større enn f.eks OEM versjonen sm961/pm961...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ikkje like stor forskjell fra sata ssd til m.2 pci-e 3.0 nvme som ved HDD til sata ssd, men i noen tilfeller vil det absoulutt merkes. Alt kommer ann på hva man driver med.

Lurer på hva du bruker slike til da du har vel kjøpt 2 stk samsung 960 pro SSD disker i raid.

Må vel ha noe grunn annet til kompilering av linux distribusjoner eller Reactos.

 

Hvis du ikke er fanboy?

 

 

Skriv setningene på nytt. Skjønner ikkje helt hva du mener :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da burde tek skrive "større kapasitet".

Istedenfor å skrive større fordi da tror vi samsung går for m.4 slot istedenfor.

 

Men man kan jo diskutere hvor lenge det vil ta før Samsung 1050 Pro kommer med m.4 slot.

For tror det snart blir for kostbart å lage små raske SSD disker Slike som den under er vel kun for nettbrett\ laptop stasjonære trenger man vel ikke slike? Da er det bedre med 2-1 TB ssd.

 

nano-ssd-1.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Disse bruker det samme V-NAND-minnet, har den samme Polaris-kontrolleren, det samme PCIe 3.0 x4-grensesnittet og NVMe-støtten som 960 Pro-modellen.

 

Det er ikke det samme minnet i Evo- og Pro-utgaven. Evo er bygd på TLC mens Pro er bygd på MLC. Husk at V-NAND og vanlig NAND er en separat "akse" fra SLC, MLC og TLC. Med andre ord vil 960 Pro benytte MLC V-NAND og 960 Evo benytte TLC V-NAND.

Takk, har nå fått dette med i teksten.
Lenke til kommentar

Tipper at han har for mye penger. Hadde jeg hatt nok hadde jeg også hatt noe sånt. Uten at jeg har så mye fornuftig å bruke det til.

 

Jeg skal antagelig kjøre en oppgradering når amd kommer med zen. Men lurer på om jeg skal bytte ut ssd disken til nvme eller ikke. Det kan bedre for meg om jeg setter inn en ekstra 500 gb ssd slik at jeg får spillene på ssd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper at han har for mye penger. Hadde jeg hatt nok hadde jeg også hatt noe sånt. Uten at jeg har så mye fornuftig å bruke det til.

 

Jeg skal antagelig kjøre en oppgradering når amd kommer med zen. Men lurer på om jeg skal bytte ut ssd disken til nvme eller ikke. Det kan bedre for meg om jeg setter inn en ekstra 500 gb ssd slik at jeg får spillene på ssd.

Er primært snakk om prioriteringer. Selv om det virker "ekstremt" med SSD oppsettet til Nizzen så er det ikke mer enn ca 20.000 i året på disker, om en vanlig person med vanlig økonomi går gjennom hva man bruker på sine hobbyer iløpet av et år kommer du fort opp i de summene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tipper at han har for mye penger. Hadde jeg hatt nok hadde jeg også hatt noe sånt. Uten at jeg har så mye fornuftig å bruke det til.

 

Jeg skal antagelig kjøre en oppgradering når amd kommer med zen. Men lurer på om jeg skal bytte ut ssd disken til nvme eller ikke. Det kan bedre for meg om jeg setter inn en ekstra 500 gb ssd slik at jeg får spillene på ssd.

Er primært snakk om prioriteringer. Selv om det virker "ekstremt" med SSD oppsettet til Nizzen så er det ikke mer enn ca 20.000 i året på disker, om en vanlig person med vanlig økonomi går gjennom hva man bruker på sine hobbyer iløpet av et år kommer du fort opp i de summene.

 

 

Nå skal det også sies at jeg har en kjærlighet for lagring og raid også :p

 

Ssd'er er spesielt gøy :) 

 

festessd16xintel.jpg

Lenke til kommentar

 

Tipper at han har for mye penger. Hadde jeg hatt nok hadde jeg også hatt noe sånt. Uten at jeg har så mye fornuftig å bruke det til.

Det er jo idiotisk, godt mulig jeg brukte en del penger før har flere stasjonære jeg overklokker derfor kjøper jeg flere pcer.

 

Men når folk betaler 250 000 kr for en pc de overklokker, og blir verdiløs på 5 års heftig brukt.

Vet enkelte bruker maskinvaren til datasimulasjon og forskning på kreft, men fremdeles idiotisk. Ellers mangel på fritid?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...