Gå til innhold

Nå har SanDisk avduket et minnekort på én terabyte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes vel proffe speilreflekser der ute som tar 70 MPX bilder og i RAW så blir det vel en del MB per bilde. Med ukomprimert 4K video så blir det også mye plass. Er også interesert i lese og skrivehastighet men det er vel ikke så viktig når man skal ha det til lagring av foto og video der man kan ta seg en kopp kaffe mens man venter på overføringen til PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dvs altså si at en har enda flere bilder/videoer å miste om det blir en feil på minnekortet det da........

 

 

Har allerede opplevd det 2 ganger at alle filene er borte, så jeg fordeler heller bilder som betyr noe på flere minnekort, slik at jeg i hvert fall har noe fra den begivenheten som betyr noe.

 

Joda, det ble forsøkt et rescue program, og kortene ble sendt avgårde fra Japan Photo til noen som virkelig kunne finne filene tilbake, men resultatet var at jeg fikk tilbake to helt nye minnekort pga feil på dem, men noen bilder klarte de ikke å finne.

 

 

Så stort minnekort (i GB), nei takk for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dvs altså si at en har enda flere bilder/videoer å miste om det blir en feil på minnekortet det da........

 

 

Har allerede opplevd det 2 ganger at alle filene er borte, så jeg fordeler heller bilder som betyr noe på flere minnekort, slik at jeg i hvert fall har noe fra den begivenheten som betyr noe.

 

Joda, det ble forsøkt et rescue program, og kortene ble sendt avgårde fra Japan Photo til noen som virkelig kunne finne filene tilbake, men resultatet var at jeg fikk tilbake to helt nye minnekort pga feil på dem, men noen bilder klarte de ikke å finne.

 

 

Så stort minnekort (i GB), nei takk for min del.

Oddsene for å miste bilder øker for hvert minnekort du har.

Så du skifter en lav sjanse for å miste alle bildene, i en høyere sjanse for å miste noen av bildene.

 

Er dette noe du genuint bekymrer deg for burde du skaffe en kamera med to kortlesere og speile kortene.

Eventuelt tømme kortene til ekstern lagring ofte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dvs altså si at en har enda flere bilder/videoer å miste om det blir en feil på minnekortet det da........

 

 

Har allerede opplevd det 2 ganger at alle filene er borte, så jeg fordeler heller bilder som betyr noe på flere minnekort, slik at jeg i hvert fall har noe fra den begivenheten som betyr noe.

 

Joda, det ble forsøkt et rescue program, og kortene ble sendt avgårde fra Japan Photo til noen som virkelig kunne finne filene tilbake, men resultatet var at jeg fikk tilbake to helt nye minnekort pga feil på dem, men noen bilder klarte de ikke å finne.

 

 

Så stort minnekort (i GB), nei takk for min del.

 

Du mister ikke mere bilder i året med å ha større minnekort (forutsatt samme rutiner for backup).

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Oddsene for å miste bilder øker for hvert minnekort du har.

Så du skifter en lav sjanse for å miste alle bildene, i en høyere sjanse for å miste noen av bildene.

 

Er dette noe du genuint bekymrer deg for burde du skaffe en kamera med to kortlesere og speile kortene.

Eventuelt tømme kortene til ekstern lagring ofte.

 

 

 

Ser ikke helt det problemet jeg for min del, for jeg fordeler allerede dette over 2 kameraer.

 

Så jeg har lært meg at minnekort større enn 32GB er ikke noe jeg satser på. Lar det være igjen litt plass på det minnekortet, bytter til neste kamera, og skifter minnekort i det første kameraet, osv, jeg har da også flere brennvidder/bildevinkler tilgjengelig ved bruk av to kameraer.

 

Hjelper jo ikke med et stort minnekort på x-antall GB om det svikter, da har du ingen biler/video alt avhengig av hvordan en jobber og er ute etter å forevige. Er en heldig så kan et rescue program redde bilder/video, er en uheldig som jeg var, så har en ingenting.

For min del så er det kun til privat bruk, og video er jeg totalt uinteressert i, så jeg trenger ikke større minnekort av den grunnen 

heller.......

 

Enhver får jobbe og lære seg sine egne prosedyrer de vil satse på, jeg har lært av to ødelagte minnekort som skulle være av god kvalitet.......

Lenke til kommentar

 

 

Du mister ikke mere bilder i året med å ha større minnekort (forutsatt samme rutiner for backup).

 

AtW

 

 

Hva har det med saken å gjøre om det ene store minnekortet en har valgt å satse på svikter mens det er i kameraet?

 

Jeg vet at det kan skje, for jeg har opplevd dette 2 ganger med forskjellige kameraer, og minnekort av forskjellig merke, mens alle andre minnekort både før og etter har fungert optimalt. Så satser jeg likevel ikke på å legge alle ‹‹eggene›› i samme kurven lenger, en har større muligheter for flere hele egg fordelt på flere kurver, selv om det blir mer å passe på.

Lenke til kommentar

 

 

 

Du mister ikke mere bilder i året med å ha større minnekort (forutsatt samme rutiner for backup).

 

AtW

 

 

Hva har det med saken å gjøre om det ene store minnekortet en har valgt å satse på svikter mens det er i kameraet?

 

Jeg vet at det kan skje, for jeg har opplevd dette 2 ganger med forskjellige kameraer, og minnekort av forskjellig merke, mens alle andre minnekort både før og etter har fungert optimalt. Så satser jeg likevel ikke på å legge alle ‹‹eggene›› i samme kurven lenger, en har større muligheter for flere hele egg fordelt på flere kurver, selv om det blir mer å passe på.

 

 

Nei, det er akkurat det du ikke har, du får ikke flere hele egg. Fordi med dobbelt så mange kurver så vil dobbelt så mange kurver gå i stykker, selv om det bare er halvparten så mange egg i de kurvene, så taper du like mange egg.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du mister ikke mere bilder i året med å ha større minnekort (forutsatt samme rutiner for backup).

 

AtW

 

 

Hva har det med saken å gjøre om det ene store minnekortet en har valgt å satse på svikter mens det er i kameraet?

 

Jeg vet at det kan skje, for jeg har opplevd dette 2 ganger med forskjellige kameraer, og minnekort av forskjellig merke, mens alle andre minnekort både før og etter har fungert optimalt. Så satser jeg likevel ikke på å legge alle ‹‹eggene›› i samme kurven lenger, en har større muligheter for flere hele egg fordelt på flere kurver, selv om det blir mer å passe på.

 

 

Nei, det er akkurat det du ikke har, du får ikke flere hele egg. Fordi med dobbelt så mange kurver så vil dobbelt så mange kurver gå i stykker, selv om det bare er halvparten så mange egg i de kurvene, så taper du like mange egg.

 

AtW

 

 

 

Nå må du gi deg.

 

For det første så mister jeg kun de eggene som ligger i den ene kurven, ikke de andre.

 

For det andre så om en tenker bildemessig, så skal en ta bilder i en dåp, konfirmasjon, bryllup etc. og fyller et minnekort på 128GB eller mer, en får ingen feilmeldinger og fortsetter å ta bilder gjennom hele seansen/selskapet og er fornøyd med det. Kommer hjem og skal laste over bildene til pc, da får du ikke frem et eneste bilde. Og de kan heller ikke reddes med et rescue program, hva gjør en da???

 

Jeg for min del vil da kun ha mistet bildene som lå på det minnekortet, men jeg har de andre bildene.

 

Hvilken ‹‹fotograf›› tror du er mest fornøyd her?

 

Satt ordet fotograf i gåsetegn, fordi jeg fremdeles snakker om ting på hobbybasis.

 

 

EDIT: Men det vil bety mye for den som enten får bilder fra den kvelden eller ikke får noen i det hele tatt, om det er en hobbyfotograf eller ikke som har tatt dem.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Det er ingen som har sagt at det ikke er kjipt å miste bilder. Det er det. Men det som er sagt, er at du vil i snitt miste akkurat like mange bilder feks med to minnekort på 32 GB som ett på 64 GB. (eller 10 på 100 GB og ett på 1TB for den saks skyld)

 

AtW

 

 

Det er helt sant, tapte bilder kan være en ‹‹tragedie›› om det er en spesiell seanse eller noe annet en skulle forevige av betydning.

 

Men jeg får ikke helt det til å gå opp slik som du beskriver det her, så det får du nesten forklare litt bedre......

 

 

Altså, se på dette tenkte eksemplet her,

 

To ‹‹fotografer›› som jobber på forskjellige måter.

 

  • Den ene har to kameraer og to fulle minnekort på 32GB, og det ene minnekortet svikter og bildene kan ikke reddes. Da har han fremdeles alle bildene fra det andre kortet, selv om det bare blir halvparten av alle bildene han tok total sett.

 

  • Den andre ‹‹fotografen›› satser på et minnekort på 64GB som han fyller og det svikter og bildene kan ikke reddes, da har han ingen bilder.

 

Hvilken av disse løsningene gjør at en i det hele tatt har noen bilder fra den seansen en fotograferte på?

Så hvilken av ‹‹fotografene›› ville du ha vært om du tok bilder for noen i din familie eller vennekrets, det er fremdeles bare et tenkt eksempel?

 

Jeg vet i hvert fall godt hvilken av disse to jeg ville ha vært.

 

 

Jeg snakker i fra en opplevd situasjon jeg ikke ønsker at noe skal komme opp i, det er derfor jeg ikke satser på større minnekort. Men heller to kameraer og flere minnekort fordelt på begge kameraene.

Men det er jo selvfølgelig bare min fasit dette da, det er ingen andre som behøver å gjøre det på den måten.

Jeg deler kun en trist erfaring jeg selv har opplevd, ikke bare en, men faktisk to ganger. Og derfor jobber jeg slik jeg gjør, så får andre velge sin egen løsning.

Endret av fotonisse
Lenke til kommentar

Man kan anta at det er en viss sannsynlighet for at et lagringsmedie går i stykker, uavhenigg av hvor stort det er (dette er underbygd av statistikk). La oss bare for enkelhets skyld si at det er 10% sannsynlighet per år. Har du ett kort på 64 gb så vil du hvert tiende år miste 64GB med bilder (litt overforenklet), har du to minnekort vil du hvert 10 år miste 2*32 GB med bilder. Man mister halvparten så mange bilder per gang et minnekort går i stykker, men dobbelt så mange minnekort vil gå i stykker, totalt sett mister du like mange bilder.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Du mister ikke mere bilder i året med å ha større minnekort (forutsatt samme rutiner for backup).

 

AtW

 

 

Hva har det med saken å gjøre om det ene store minnekortet en har valgt å satse på svikter mens det er i kameraet?

 

Jeg vet at det kan skje, for jeg har opplevd dette 2 ganger med forskjellige kameraer, og minnekort av forskjellig merke, mens alle andre minnekort både før og etter har fungert optimalt. Så satser jeg likevel ikke på å legge alle ‹‹eggene›› i samme kurven lenger, en har større muligheter for flere hele egg fordelt på flere kurver, selv om det blir mer å passe på.

 

 

Er du redd for det kjøper du heller et kamera med plass til to minnebrikker, og velger duplisering. Du kan godt legge både råfiler og jpeg på begge brikkene, for den del. Bedre sikret er det vanskelig å bli, om du ikke i tillegg overfører kontinuerlig til telefon over WiFi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Statistikk er vanskelig, gitt. 

Da vår førstefødte var nyfødt hadde vi en nyutdannet helsesøster som "vår" på helsestasjonen. Hun hadde heller ikke skjønt statistikk. Datteren vår la på seg lite, hovedsaklig fordi hun var veldig aktiv (første armheving dagen etter hun ble født), så hun ble liggende under middelverdien. Da ble vi bedt om å gi henne morsmelkstillegg for å få vekstkurven over middelverdien, for hun "ville ikke ha ansvar for noen som lå under middelverdien". Mitt svar var da at "det har du da heller ikke, hun er vårt ansvar". Føler jeg er litt stolt over at jeg som nybakt far klarte å svare på den måten:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan anta at det er en viss sannsynlighet for at et lagringsmedie går i stykker, uavhenigg av hvor stort det er (dette er underbygd av statistikk). La oss bare for enkelhets skyld si at det er 10% sannsynlighet per år. Har du ett kort på 64 gb så vil du hvert tiende år miste 64GB med bilder (litt overforenklet), har du to minnekort vil du hvert 10 år miste 2*32 GB med bilder. Man mister halvparten så mange bilder per gang et minnekort går i stykker, men dobbelt så mange minnekort vil gå i stykker, totalt sett mister du like mange bilder.

 

AtW

Da går du utifra at man ikke overfører bilder til et annet lagringsmedium på minst 10 år. 

 

Er man på en ferie og tar 1000 bilder og fordeler de over 2 kort så er sannsynligheten for at 100% av bildene blir korrupte på begge kortene samtidig utrolig liten, mer sannsynlig er 500 bilder korrupte dvs. 50%, men tar man 100% av bildene på 1 kort er sjansen for korrupte bilder doblet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...