Gå til innhold

Dells lekre ultrabærbare er blitt enda bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

22 timer er fantastisk hvis det stemmer.

De hadde 15 timer og 21 minutter for Broadwell-modellen. Da anandtech testet med sin "light" test fikk de akkurat 15 timer og 21 minutter! Så Dell tester altså akkurat likt som Anandtech sin Light modell. Kan sikkert lese om testmetodikken deres for det der.

 

Heavy testen deres er derimot mer realistisk for faktisk bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om de oppdaterer 15-tommeren, setter webkameraet på riktig plass og priser den riktig, ville dette vært et kupp av de sjeldne og en konkurrent til ryktede nye MacBook Pro 15R. :)

Enig med deg der.  :) Har selv sett på 15-tommeren, men tenker å vente til det kommer noe med kaby lake og gtx 10- serien.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Får tro de har fikset varmeproblemene som forrige modeller har.

Hvilke da? Jeg har aldri opplevd noe på min Broadwell XPS 13 med Core i5. Faktisk har den vært strålende. Jeg har tom kjørt Rainbow Six Siege på den, 720p alt på low og fått 40 fps. Så lenge du får løftet den litt opp av bordet så kjører PCen på turbo frekvenser hele tiden, og klokker aldri ned til grunnfrekvens pga varme engang!

 

 

 

Så på tallene. Orginale XPS 13 og denne er akkurat like store, men batteriet er gått fra 52 Whr til 60 Whr (!) Alle dimensjoner er like, men vekten er opp 20 gram. Det er ganske bra jobbet, med tanke på at den hadde like stort batteri som MBA 13 når den kom ut. Til tross for at den er langt mindre enn MBA 13. 60 Whr i en så liten maskin er ganske ekstremt, er det noen som engang er i nærheten av Dell her?

 

Så Dell hevder 43.3% økning i batteritid siden Broadwell modellen. Noe som ikke er urealistisk. Batteriet er 15% større i seg selv. Og vanligvis gir 15% større batteri mer enn 15% mer batteritid. Så har du to generasjoner med nye intel CPUer, DDR4 osv.

 

Originalt hadde XPS 8 timer i heavy testen, som er beskrevet som:

Heavy web surfing, 1080p 12 mbit H.264 + 1mbps download

 

Det vil si at den bør havne på ca 11 timer og 30 minutter i heavy. Og jeg tror heavy til tross for navnet er ganske representativ for hvor mye du kan forvente i bruk. Har hvertfall vært slik for meg. Hvis du tenker på batteritid og er konservativ med lysstyrke og bruk så havner du nok nærmere Light, men det er ingen grunn til det med en maskin som dette. Så en skal ikke se vekk ifra at en lett kan forvente 11-12 timer batteritid her, med ganske vanlig bruk. Det er ganske ekstremt.... Jeg kan godt forstå hvorfor jeg ser masse XPSer for tiden, når folk leser reviewsene så er det litt sånn, finnes det egentlig noe lignende til dette engang? Hvertfall om en ser på kun Windows, Apple har ganske gode maskiner, bare synd MBA er så utdatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Får tro de har fikset varmeproblemene som forrige modeller har.

Hvilke da? Jeg har aldri opplevd noe på min Broadwell XPS 13 med Core i5. Faktisk har den vært strålende. Jeg har tom kjørt Rainbow Six Siege på den, 720p alt på low og fått 40 fps. Så lenge du får løftet den litt opp av bordet så kjører PCen på turbo frekvenser hele tiden, og klokker aldri ned til grunnfrekvens pga varme engang!

Hvis du må løfte den opp fra bordet for at den skal kjøre på maks, så er jo det et varmeproblem...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min har i7 og den blir ihvertfall varm. Til dels bråkete vifte også når den går på maks. Bare ta et google søk etter "XPS 13 Fan noise" og du finner masse, nettopp fordi den blir varm.

Varm? Hva definerer du som varm er nå egentlig? Hvilken temperaturer?

 

 

Jeg vurderer XPS 13 fortløpende, ønsker da egentlig developer edition, ikke at jeg finner den igjen på dell sine nettsider akkurat nå.

 

Så var det bare det å forsvare kjøpt av laptop.

Lenke til kommentar

Hvis du må løfte den opp fra bordet for at den skal kjøre på maks, så er jo det et varmeproblem...

 

Intel CPUer har en TDP verdi. Denne er 15W for XPS 13. Det vil si at den genererer 15W varme ved grunnfrekvens.  Den har derimot en høyere maks, altså turbofrekvensene. Ingen PCer er laget for å kjøre på turbofrekvenser over tid. Turbo er kun periodisk. Det som er bra med XPS 13 er at du kan kjøre turbo i lengre perioder med ekstrem workload, bare du får den 2-3 cm over bordet for airflow.

 

XPS 13 møter ikke minimumskravene for Rainbow six. I det hele tatt. Det at spillet engang kjører på maskinen er ekstremt, og at det er spillbart er enda er ekstremt.

 

Om jeg bruker den vanlig, til web ol. så kjører viften ikke i det hele tatt. Når jeg gjør noe vanlig tungt, så høres jo viften selvfølgelig, men jeg trenger ikke å løfte den opp fra bordet. Den klare fint å kjøle 15W, som er hva den skal klare. Den klarer ikke 20W+ over tid, men det klarer ingen PCer. Og den bruker over 20W ved turbo.

 

Vifteprofilene er akkurat som på min stasjonære hvor jeg har bestemt selv, så de er veldig gode. Om den blir litt varm kjører den opp viftene litt, og så rett av igjen. Når den kommer til 80 grader så øker den mer og mer på viften om du fortsetter å stige. Så viften er aldri mer på enn absolutt nødvendig.

 

Er problemene med støyende vifte muligens bare på i7 modellene? Har de noe med 1080p/1800p versjonen å gjøre? For jeg har hatt Pc med slikt problem, der viftene går alt for mye for ingenting, og min modell er langt ifra slik. Oppfører seg eksemplarisk.

 

Varm? Hva definerer du som varm er nå egentlig? Hvilken temperaturer?

 

Jeg vurderer XPS 13 fortløpende, ønsker da egentlig developer edition, ikke at jeg finner den igjen på dell sine nettsider akkurat nå.

 

Så var det bare det å forsvare kjøpt av laptop.

 

Den har en temperature limit på 80 grader, men varme er ikke en god måte å måle det på. Det som har noe å si er om ytelsen blir dårligere over tid, om den kjører noe tungt lenge. Det skjer ikke. Det andre som har noe å si er viftestøyen. Jeg vet ikke for andre, og åpenbart har det vært et problem på noen modeller med viftestøy hvertfall, men min har ikke hatt noe slikt. Om jeg kun har på headsettet mitt (passiv støydemping) uten noe lyd, hører jeg ikke viften om den er på fult heller.

 

Men hvis problemet er fikset nå, så er det jo uansett ikke problematisk om du skal ha den nye versjonen da. Med gaming og lading samtidig kan du få den litt varm i tastaturområdet, men den er egentlig ganske standard når det kommer til overflatetemperatur. Kjører du en maskin lenge nok og lader samtidig, vil alle bli varme, siden du lar varmen få tid til å spre seg.

 

Developer edition er ikke på lager nå. Altså om den ikke er på nettsiden er den ikke på lager, så du må bare vente på at den kommer på nettsiden, ellers kan du ikke bestille den, og når det skjer er det ingen måte å finne ut av tror jeg. Jeg spurte en gang, de sa bare de ikke hadde den. Ganske dårlige greier..., men de får den nok inn når de får startet Kaby Lake salget sitt skikkelig. Er ikke i USA engang(!).

 

Jeg lurer på hva som er grunnen til at den koster $799 for billigste modell i USA, mens tilsvarende i Norge koster 12.490 kroner.

 

En god deal i USA, altså, men den blir for dyr i Norge. Flott design, da.

799$ modellen i USA selges ikke i Norge :(

 

Den har blant annet i3. Så du får ikke så billig modell i Norge.

 

De har ikke Kaby Lake XPS 13 i USA enda...., men de har i Norge. Så kan ikke vite hva det koster i USA enda. Koster vel en 11-12 ganger dollarpris, men slik er det for alle PCer, ikke bare XPS.

 

Og når en ny modeller holder på å komme så selger de bare ut det de har på lager, og fjerner modeller fra nettsidene. Det var 1-2 mnd at Dell hadde veldig få modellvalg i Norge, før Skylake. Når Skylake kom fikk de mange valg plutselig. Selv om de ikke er på lager i Norge engang..... Så hva som er tilgjengelig er litt tilfeldig rundt launch av ny modell. Som er ganske dumt.

 

Det nærmeste blir vel 1100 USD modellen i USA med Skylake og 256 GB SSD, mot Kaby Lake og 128 GB i Norge.  det som er trist derimot er at vi aldri får de laveste konfigurasjonene, som 800 USD modellen, til Norge. Vi får bare de ~8 konfigurasjonene Dell velger å gi oss. Ingen mulighet til å velge CPU og minnemengde, RAM og skjerm. Det er de 4 forskjellene det er og de kunne lett latt deg konfigurere slik du vil. Eksempelvis er gjerne de billigste modellene i Norge i5 og 4 GB RAM, og 4GB er for lite, men skal du oppgradere så må du oppgradere SSD og, og så blir et 1000 kr mer. Og du får ikke mye lagring og 1080p skjerm, eller i7 og 1080p skjerm.. De lar deg konfigurere Alienware, hvorfor ikke XPS? Apple har blant annet denne muligheten, hvorfor kan ikke Dell gjøre det?

Lenke til kommentar

 

Hvis du må løfte den opp fra bordet for at den skal kjøre på maks, så er jo det et varmeproblem...

Intel CPUer har en TDP verdi. Denne er 15W for XPS 13. Det vil si at den genererer 15W varme ved grunnfrekvens.  Den har derimot en høyere maks, altså turbofrekvensene. Ingen PCer er laget for å kjøre på turbofrekvenser over tid. Turbo er kun periodisk.

 

Nei. Turbofrekvensen innebærer at én kjerne kjører på høyere klokkefrekvens på bekostning av at de andre kjernene ikke er belastet. TDP er 15 watt uansett.

 

Det du beskriver er at PCen din har et varmeproblem.

 

CPUen møter dessuten minimumskravet greit: https://www.cpubenchmark.net/compare.php?cmp[]=7&cmp[]=2440&cmp[]=740

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Det du sier er helt feil. Vet du engang hva TDP står for?

 

Ærlig, hvis du tror det du gjør vet jeg ikke hva jeg skal si til deg engang. Om du tror CPUene har en power limit på 15W tar du helt feil.

 

Som jeg skrev så trenger jeg ikke å ha Pcen løftet over bordet ved 100% CPU last på grunnfrekvenser, som er når den bruker 15W, og nei turbo gjør ikke at den fortsatt bruker 15W.... Jeg vet ikke engang hva jeg skal si om du tror at turbo ikke øker strømforbruket...

 

PCen møter ikke minimumskravet til Rainbow Six Siege. Det står tom når du starter spillet.

 

Hvis du fortsetter å mene at Pcen min har et varmeproblem kommer jeg ikke til å svare engang. Det blir for useriøst, på grensen til troll. Den gjør det strålende med tanke på varme. Kan ikke få mye bedre enn det for en Ultrabook. Kan godt være andre modeller sliter med viftestøy, som ikke er et varmeproblem, men det gjør ikke min. 

Lenke til kommentar

Det du sier er helt feil. Vet du engang hva TDP står for?

 

Ærlig, hvis du tror det du gjør vet jeg ikke hva jeg skal si til deg engang. Om du tror CPUene har en power limit på 15W tar du helt feil.

 

Som jeg skrev så trenger jeg ikke å ha Pcen løftet over bordet ved 100% CPU last på grunnfrekvenser, som er når den bruker 15W, og nei turbo gjør ikke at den fortsatt bruker 15W.... Jeg vet ikke engang hva jeg skal si om du tror at turbo ikke øker strømforbruket...

 

PCen møter ikke minimumskravet til Rainbow Six Siege. Det står tom når du starter spillet.

 

Hvis du fortsetter å mene at Pcen min har et varmeproblem kommer jeg ikke til å svare engang. Det blir for useriøst, på grensen til troll. Den gjør det strålende med tanke på varme. Kan ikke få mye bedre enn det for en Ultrabook. Kan godt være andre modeller sliter med viftestøy, som ikke er et varmeproblem, men det gjør ikke min. 

Du har nok bare glemt å rense den for støv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...