Gå til innhold

Dette er Sonys første 4K-Blu-ray-spiller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Ser tynt ut med 4K innhold til streaming. Jeg leste en artikkel fra sent i 2015 og da var det en film i 4K og 8 serier (som jeg ikke var interessert i å se) i 4K på netflix, som tydeligvis er den eneste tjenesten som tilbyr 4K? Er det noen som har oppdaterte tall? Jeg vurderte å kjøpe 4K TV men uten HDMI 2.0a/b fordi jeg tenkte jeg kunne streame innholdet, men fant nesten ikke noe innhold noe sted. Dette undersøkte jeg i går. Ca. 2(!!) av de noe omkring 350 4K TV'ene i salg i dag har støtte for avspilling av 4K-bluray i 10-Bits fargerom (HDR), hvis jeg ikke tar feil. Og ingen har 12-Bit HDR-støtte... den sparer de vel til 8K... :(

 

Kilde for TV-tallene: Prisjakt.no

 

(Og jeg gidder ikke begynne å kjøpe 4K-plater... streaming er tingen...)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

 

Ca. 2(!!) av de noe omkring 350 4K TV'ene i salg i dag har støtte for avspilling av 4K-bluray i 10-Bits fargerom (HDR), hvis jeg ikke tar feil.

Hvordan kom du fram til det? Iflg prisjakt.no er det 165 modeller som kan vise 4K HDR (og dermed 10 bit) innhold.

 

Jeg krysset av for HDCP 2.2 og HDMI 2.0b men jeg ser det er 18 hvis jeg tar med 2.0a som jeg trodde jeg gjorde. :) min feil.

 

Men så lenge jeg har en full-HD (1080p) TV som fungerer (dritbra :)  ) så synes jeg det er for mye å bruke 10-15-20 tusen kroner på en 4K TV når de har bare 10Bit støtte, og ikke 12-bit. Min gamle 2011 mediespiller til 600 kroner har 12-Bit støtte så da burde TV'er ha det i dag... :( 

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

 

Ca. 2(!!) av de noe omkring 350 4K TV'ene i salg i dag har støtte for avspilling av 4K-bluray i 10-Bits fargerom (HDR), hvis jeg ikke tar feil.

Hvordan kom du fram til det? Iflg prisjakt.no er det 165 modeller som kan vise 4K HDR (og dermed 10 bit) innhold.

HAHAH! Og du meiner at modellene som kan vise 4K HDR har 10 bits panele...? HAHAHA!! Det er berre nokre modellar som støtter dette, og SONY sin modell er "the top of the top model". Samsung har ein del TVer som støtter dette, men flesteparten av "4K HDR" har 8-bits panel med "HDR" merket, dette grunnet at dei enten klarer å få svært høg lysstyrke, eller svært låg lysstyrke og klarar å kome innafor HDR. 10-bits paneler har INGENTING med 4K HDR å gjere. 10-bits paneler er ettertraktet og dyre å produsere, ettersom dei klarar å reproduerere enormt mange fleire fargar. Om du får det til å vere 165 modellar i prisjakt med 10bit støtte og 4k HDR, så er du jammen meg ein skarping!

Lenke til kommentar

 

 

Ca. 2(!!) av de noe omkring 350 4K TV'ene i salg i dag har støtte for avspilling av 4K-bluray i 10-Bits fargerom (HDR), hvis jeg ikke tar feil.

Hvordan kom du fram til det? Iflg prisjakt.no er det 165 modeller som kan vise 4K HDR (og dermed 10 bit) innhold.

 

Jeg krysset av for HDCP 2.2 og HDMI 2.0b men jeg ser det er 18 hvis jeg tar med 2.0a som jeg trodde jeg gjorde. :) min feil.

 

Men så lenge jeg har en full-HD (1080p) TV som fungerer (dritbra :)  ) så synes jeg det er for mye å bruke 10-15-20 tusen kroner på en 4K TV når de har bare 10Bit støtte, og ikke 12-bit. Min gamle 2011 mediespiller til 600 kroner har 12-Bit støtte så da burde TV'er ha det i dag... :(

 

Du kan også ta med 1.4a, 2.0 og 2.0a som også kan bære 10 bit signaler så antall modeller er langt flere. I flere tilfeller er det ikke oppgitt og da kommer det ikke engang med i statistikken.

 

Ellers er jeg enig med deg at innholdet ikke er tilstede for å forsvare den ekstra prisen hvis man er på budsjett.

Endret av nilsch
Lenke til kommentar

 

 

Ca. 2(!!) av de noe omkring 350 4K TV'ene i salg i dag har støtte for avspilling av 4K-bluray i 10-Bits fargerom (HDR), hvis jeg ikke tar feil.

Hvordan kom du fram til det? Iflg prisjakt.no er det 165 modeller som kan vise 4K HDR (og dermed 10 bit) innhold.

HAHAH! Og du meiner at modellene som kan vise 4K HDR har 10 bits panele...? HAHAHA!! Det er berre nokre modellar som støtter dette, og SONY sin modell er "the top of the top model". Samsung har ein del TVer som støtter dette, men flesteparten av "4K HDR" har 8-bits panel med "HDR" merket, dette grunnet at dei enten klarer å få svært høg lysstyrke, eller svært låg lysstyrke og klarar å kome innafor HDR. 10-bits paneler har INGENTING med 4K HDR å gjere. 10-bits paneler er ettertraktet og dyre å produsere, ettersom dei klarar å reproduerere enormt mange fleire fargar. Om du får det til å vere 165 modellar i prisjakt med 10bit støtte og 4k HDR, så er du jammen meg ein skarping!

 

Du er så stygg i tonen at jeg jeg ikke vil kommentere annet enn at utsagnet "10-bits paneler har INGENTING med 4K HDR å gjere" er direkte feil. En TV kan ikke være en HDR TV uten at det har et 10 bits panel per definisjon. Les om HDR. Mulig prisjakt tar med kvasi-HDR (software etterligninger), men det endrer ikke det faktum at det er langt fler enn 2 modeller som har 10 bits paneler. Jeg vurderte og testet flere av de da jeg jeg kjøpte ett (10-bits HDR) TV nå nylig.

Endret av nilsch
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra artikkelen: På lydsiden skal spilleren ifølge Sony ha god kompatibilitet med Dolby Atmos- og DTS:X-standardene. 

 

Menes det at den har analog utganger for dette?

Ellers så er det jo noe alle spillere støtter, da det er krav til å støtte Dolby True HD og DTS Master Audio, som disse signalene ligger inni. Alle UHD og alle utenom noen veldig får BD spillere støtter dette. (Originale PS3 som ett eksempel på en som ikke gjør det)

Lenke til kommentar

skulle gjerne likt å vist hvor mange som kjøper Blu-ray nå i 2016 og hvor mange bruker stream tjenester. hehe

 

regner med om noen år har nok sikkert de fleste streaming tjenestene 4K / 8K man velge.

 

Hvis man overhode bryr seg om noe som heter kvalitet så velger man å kjøpe, og ikke streame de filmene som er verdt det. Jeg kjøper det meste men har også Netflix.

 

4K Netflix har tidvis like godt bilde som 1080p Blu-ray, men ikke i nærheten av UHD BD med HDR (UHD BD uten HDR er fortsatt nokså likt, og i enkelte tilfeller dårligere enn 1080p BD pga HDR tilpassningen (men har kun slått av HDR for å teste).

 

Lydmessig så ligger BD/UHD BD milevis foran streaming. Forskjellen er faktisk enorm, og snakker da ikke kun Atmos/DTS:X muligheten.

 

Kan gi ett veldig godt eksempel på hvorfor streaming fortsatt er langt unna godt nok. I Netflix serien "Stranger Things" (Den neste setningen inneholder spoilers for serien). Helt på slutten av serien, hvor den lille jente slåss mot demonen, så blinker bildet veldig i fra svart til hvit, type strobe effekt. (Så serien i 4K, med 150/15 linje). Siden bildet her skifter innhold veldig ofte, så greide ikke encodingen fra Netflix å holde følge. Bildet ble helt blokkete, som er typisk for at den ikke greier å dytte nok data. Det ødela hele scenen, siden man datt ut av handlingen når bildet plutselig så ut som en Youtube 240p sending på 65" skjerm. Flere har opplevd dette.

 

Men streaming er enkelt å bruke, men har også mange begrensninger, spesielt på innholdssiden. Hva gjør du når du plutselig får lyst til å se "Lord of the Rings", ikke streame i hvertfall, da den kun kommer ut tidvis i veldig korte perioder. Det er også vanskelig å anbefale folk å se ting, da de ikke finner det på streamings tjenestene (anbefalte ei venninne å se "The Shield" serien).

 

Det er godt å når som helst kunne gå i hylla å se mine favoritt filmer når som helst, uten å måtte tenke på hvilken streamings tjeneste den kanskje ligger på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men streaming er enkelt å bruke, men har også mange begrensninger, spesielt på innholdssiden. Hva gjør du når du plutselig får lyst til å se "Lord of the Rings", ikke streame i hvertfall, da den kun kommer ut tidvis i veldig korte perioder. Det er også vanskelig å anbefale folk å se ting, da de ikke finner det på streamings tjenestene (anbefalte ei venninne å se "The Shield" serien).

 

Det er godt å når som helst kunne gå i hylla å se mine favoritt filmer når som helst, uten å måtte tenke på hvilken streamings tjeneste den kanskje ligger på.

 

Samme grunn til at jeg kjøper BluRay og legger de ukomprimert inn på Plex serveren min. Med 4K må jeg oppgradere min HTPC (en NUC) for å få direct play/stream så blir nok til at jeg jeg kjøper 4K BluRay spiller frem til det er bedre HW og SW støtte (Intel Kaby Lake og en måte å få konvertert 4K BluRay til MKV på PC).

 

Vi er alle forskjellig og noen av oss irriterer oss nok over komprimeringsartefaktene som noen ganger er synlig på streamingtjenestene at vi velger å bruke ekstra penger å få bedre bilde og lyd.

 

De langt fleste synes nok at streamingtjenestene og BluRay med 1080p er mer enn bra nok, så er redd for at 4K BluRay blir et nisjeprodukt og at det blir få 4K BluRay filmutgivelser fremover i forhold til hva vi har vært vant til med 1080p BluRay og DVD.

 

Skuffende for entusiastene og TV-produsentene. Sikkert også skuffende for filmbransjen da det virker som det er mer penger i å selge fysisk media enn streaming. Jeg vil ha begge deler.  :)

Lenke til kommentar

skulle gjerne likt å vist hvor mange som kjøper Blu-ray nå i 2016 og hvor mange bruker stream tjenester. hehe

 

regner med om noen år har nok sikkert de fleste streaming tjenestene 4K / 8K man velge.

 

At 90% av markedet ikke er kvalitetsbevisst vet jo det fleste. Mange syns også DVD er mer enn bra nok. Synd for dere sier nå jeg.

Lenke til kommentar

skulle gjerne likt å vist hvor mange som kjøper Blu-ray nå i 2016 og hvor mange bruker stream tjenester. hehe

 

regner med om noen år har nok sikkert de fleste streaming tjenestene 4K / 8K man velge.

 

Meh! Jeg kjøper stadig vekk blu-ray og 4k blu-ray og bruker aldri strømmetjenester. Gidder pokker ikke se film og serier i 25hz i tillegg til at kvaliteten er milevis unna hva du får på blu-ray/4k blu-ray både når det kommer til bilde og lyd. Strømming blir aldri på nivå med fast media, i tillegg er det vanvittig lite 4k hdr innhold(om noe) tilgjenngelig. Hvorfor i allverden skal jeg gå for strømming når utvalget er så labert og kvaliteten så dårlig? Folk som bryr seg om kvalitet går for fysisk media. I tillegg til det, hvor mange filmer er tilgjengelig som strømming i 3D? Strømmingstjenestene har et snevert innhold, og prisen de operer med kan ikke rettferdiggjøres mtp dette!

Lenke til kommentar

 

På en måte litt synd at PS4K ikke fikk slik spiller. Hadde vært greit å ha alt i en boks. Hva skal jeg med en Xbox når jeg fra før har PS4?

hva skal du med PS4K når du har PS4?

 

 

Hvis man ønsket 4K og UHD BD spiller, så hadde det vært en grei oppgradering for å slippe flere bokser, og slippe å kjøpe spill på nytt osv når man har PS4 fra før. Nå går jo ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...