Gå til innhold

TEST: Motorola Moto G4 Play


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...og det som for kun få år siden ville vært en skikkelig grom-telefon kan i dag kjøpes for et par-tre tusenlapper.

 

Prisene på toppmodellene har galoppert avgårde de siste "kun få år".

 

For kun få år siden kunne man kjøpe fjorårets toppmodeller for tre tusenlapper :B

LGs P880 4X HD ble lansert sommeren 2012, og nådde under 2700 samme høst... Den solgte dårlig sammenlignet med Samsungs S3 som passerte 3000 i mai-juni 2013, da den var ett år gammel. Etterfølgeren S4 var på tilbud til 3173,- oktober samme år, etter å ha blitt lansert i slutten av april. Og Sonys Z2 til under 2800 i 2014, samme år som den kom ut. Samsungs S5 var bare såvidt under 3000 en tur, det skjedde i november 2015. Den ble lansert i april 2014, så det kan være et tegn på at noe var i ferd med å skje. Jeg vet ikke om disse toppmodellene kvalifiserte som "grom-modeller" samme år som de ble sluppet ut, men jeg har en mistanke om det. 

 

Jeg har en feeling på at det (i tillegg til kronekursen) er Samsung som har pusha prisene på toppmodellene, og nøkkelordet for meg er "edge". 

Lenke til kommentar

 

...og det som for kun få år siden ville vært en skikkelig grom-telefon kan i dag kjøpes for et par-tre tusenlapper.

 

Prisene på toppmodellene har galoppert avgårde de siste "kun få år".

 

For kun få år siden kunne man kjøpe fjorårets toppmodeller for tre tusenlapper :B

LGs P880 4X HD ble lansert sommeren 2012, og nådde under 2700 samme høst... Den solgte dårlig sammenlignet med Samsungs S3 som passerte 3000 i mai-juni 2013, da den var ett år gammel. Etterfølgeren S4 var på tilbud til 3173,- oktober samme år, etter å ha blitt lansert i slutten av april. Og Sonys Z2 til under 2800 i 2014, samme år som den kom ut. Samsungs S5 var bare såvidt under 3000 en tur, det skjedde i november 2015. Den ble lansert i april 2014, så det kan være et tegn på at noe var i ferd med å skje. Jeg vet ikke om disse toppmodellene kvalifiserte som "grom-modeller" samme år som de ble sluppet ut, men jeg har en mistanke om det. 

 

Jeg har en feeling på at det (i tillegg til kronekursen) er Samsung som har pusha prisene på toppmodellene, og nøkkelordet for meg er "edge". 

Tja. Du får fortsatt fjorårets for 3500 +-500.

G5 har vært nede på 3999 senest forrige uke som årets modell. Sony z5 compact var også tidlig under 4000 som er markedsledende i sitt segment(i motsetning til g5). Får en s6 til 4k er ett kupp! Da samsung gjerne ligger 800kr over på eldre modeller. Nexus 5x har vært til 2k og stadig under 2.4k.

Lumia 950 er på billigsalg ikke minst. Er også betydelig bedre alternativer i 2-3k segmentet.

Lenke til kommentar

Prisene på toppmodellene har galoppert avgårde de siste "kun få år".

 

For kun få år siden kunne man kjøpe fjorårets toppmodeller for tre tusenlapper :B

 

Dollaren har gått fra å koste rundt 6,00kr til å koste 8,20kr. Det er derfor ikke så rart at prisene har gått opp de samme 35 prosentene.

 

Man får utrolig mye mobil for rundt 2000-2500kr med det i tankene. Sitter selv med en Huawei Honor 6 som har vært nede i 2000kr. Et varp til den prisen.

Lenke til kommentar

 

Tja. Du får fortsatt fjorårets for 3500 +-500.

G5 har vært nede på 3999 senest forrige uke som årets modell. Sony z5 compact var også tidlig under 4000 som er markedsledende i sitt segment(i motsetning til g5). Får en s6 til 4k er ett kupp! Da samsung gjerne ligger 800kr over på eldre modeller. Nexus 5x har vært til 2k og stadig under 2.4k.

Lumia 950 er på billigsalg ikke minst. Er også betydelig bedre alternativer i 2-3k segmentet.

 

 

Nå var det snakk om "det som for kun få år siden ville vært en skikkelig grom-telefon kan i dag kjøpes for et par-tre tusenlapper", så da så jeg primært på det prissegmentet. Men det er klart, 3500 - 500 er jo i det prissegmentet.

 

 

Dollaren har gått fra å koste rundt 6,00kr til å koste 8,20kr. Det er derfor ikke så rart at prisene har gått opp de samme 35 prosentene.

 

Ja, det er åpenbart at dollarkursen er viktig her, men toppmodellene er 100% dyrere, ikke 35%.... Snakker primært om mainstream Android-telefoner nå, siden prisutviklingen på Apple- og Microsoft-telefoner har vært forskjellig. Apple var allerede dyrere, Microsoft var mer aggressive på pris. 

Lenke til kommentar

Strømknappen er teksturet,

 

Det der er ikke et ord, vel.

 

Tja, nesten. Tekstur er et gyldig substantiv, men i følge ordboka er det hankjønn og blir til teksturen, ikke teksturet. Uansett er ordet brukt som adjektiv her. (Som "gjerdet er malt, fuktig", eller muligens som verb, "gjerdet er malt, fuktet" - dette kan andre bedre enn meg.) Da er det stavet feil, med en manglende r.

 

Teksturere er et gyldig verb, i perfektum partisipp heter det teksturert, og da blir det teksturert som adjektiv også. Men uten den r-en ser det ganske dansk ut for meg. Uten at jeg skal påstå det er riktig på dansk heller. 

Lenke til kommentar

Jeg har brukt en Moto G3 i en periode, som også er en "billigmobil" i forhold til de store fra samsung og Apple.. Mitt inntrykk fra den er at Motorola dessverre er et merke som er gått litt i glemmeboka.. Nå har sikkert mange litt mer spesielle behov (eller ønsker) enn meg til hvordan en telefon skal fungere, men jeg ble VELDIG positivt overrasket over motorola, og hvor god denne billige telefonen egentilg er. Jeg brukte en Galaxy S5 parralellt med motorolaen en periode. Samsungen er en godt over dobbelt så dyr telefon, men til mitt bruk klarte jeg aldri å få taket på hvorfor den skulle være det.. Motorolaen var rett og slett knallgod til den prisen! Den hadde grei lyd, bedre radiodekning enn samsungen, bedre batterikapasitet... og var selvsagt endel enklere, på godt og vondt..
 

Hvis G4 har de samme kvalitetene som G3, så vil jeg tro dette absolutt er verdt å vurdere for de som ikke vil legge hele lønna i en "show-off" ting de kanskje ikke trenger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...