Gå til innhold

Lar du deg lure av Intels klistremerker? (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Geit å vite for den alminnelige brukeren , men som + stoff feiler vel denne artikkelen helt på målgruppen sin føler jeg.

 

En ting som hadde vært greit å vite nå er en sammenlagt ytelsetest i både spill og programvare der målet er å finne ut hvor mange programmer eller kombinasjon av krevende spill man behøver før man får utnyttet prossesoren opp mot maks .

 

Eksempelvis :

 

Battlefield 1 og 4 med et program som streamer spillingen direkte på nett. Prøv gjerne flerskjermsoppsett der en skjerm brukes til spilling og de andre skjermene til annen programvare som også kjører samtidlig.

 

Ta gjerne et dyppdykk i HT og se på flere scenarioer der man kan både se det positive med å ha det i funksjon og de tilfellene det faktisk er bedre å ha det avslått.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jDflNq

Det merkes ganske fort når en bruker en i3 maskin synes jeg, men i7 er sjeldent en nødvendighet

 

Ofte så vil en i3 maskin ha jevnt over dårligere spesifikasjoner enn en i7 maskin når det kommer til minne, lagring osv.

Lenke til kommentar

Takk for at dere skrev denne artikkelen, så kan jeg vise de som automatisk skal ha I7 prosessor at det ikke alltid er et bedre valg.

i5 holder for de aller fleste, men "høyere tall er bedre" tankegangen gjør det vanskelig av og til å hjelpe de nære med å gjøre et godt kjøp.

 

Edit, det var en ekstra artikkel ja.. Dårlig gjort..

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Det er jo sant nok, men Intel i7 sier jo egentlig ikke så mye lenger. Det kan tross alt være snakk om en re-brandet Intel Core M, med Kaby Lake så er jo det som tidligere vare Intel Core m7 blitt brandet om til Intel Core i7, eller det kan være en Intel Core i7 2-kjerner ULV prosessor, eller det kan være en Intel Core i7 4-kjerner full volt prosessor. Navnene tyder på at du ender opp med noe ala det samme, men ytelsen er jo veldig forskjellig mellom modellene.

 

Litt av poenget med slik navngivning og slike serier forsvinner jo litt når Intel velger å vanne ut seriene, og spre de utover så mye som de nå tross alt gjør.

Lenke til kommentar

Disse klistremerkene er vel mer til for ren markedsføring og i så måte til for å "lure" kundene en smule. Ser jo mange nokså så kjipe PC-er med klistremerker fra produsenter som går ganske så vilt for seg med superlativene.

Det er greit nok, men intel burte også ha en interesse i å ikke kalle prosessoren over en i7

Hadde gitt mer mening å behold m betegnelsen for strømgjerrige prosessorer. 

Lenke til kommentar

 

Det merkes ganske fort når en bruker en i3 maskin synes jeg, men i7 er sjeldent en nødvendighet

Ofte så vil en i3 maskin ha jevnt over dårligere spesifikasjoner enn en i7 maskin når det kommer til minne, lagring osv.

 

Det er det logiske, men du har disse maskinene som er annonsert med f.eks "8 GB RAM !" til en mistenkelig lav pris. De jeg sikter til

Lenke til kommentar

Glad for jeg ikke har Tek extra bortkastet penger, man leser det for på overskriften det er bortkastet.

 

Eneste med i7 er den er topp cpuen med hypertreading.

Men ofte minimalt forskjeller mellom god i5 og i7.

Med mindre man ofte bruker flere programmer samtidig er det minimalt forskjell.

 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xi7+stickers.TRS0&_nkw=i7+stickers&_sacat=0

 

Skulle noen være interisert å få billig i7 cpu klistemerke kan det kjøpes billig på ebay. Langt billigere en intel vanligvis tar for det.

Jeg satser heller på i7 på stasjonær har jeg gjort i flere år.

Lenke til kommentar

Hvor mye kjappere blir PCen med et slikt klistremerke? :-P

Hvor mye er i7 raskere enn i5 i 30-50% tilfeller?

 

Kun 20-30% bedre ved hard belasting med flere programmer.

Samme kan si om SLI\Crossfire under spessielle tilfeller.

Selv har jeg i7 på stasjonær men hadde nok klart meg med i3\i5 med skylake.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Glad for jeg ikke har Tek extra bortkastet penger, man leser det for på overskriften det er bortkastet.

 

Eneste med i7 er den er topp cpuen med hypertreading.

Men ofte minimalt forskjeller mellom god i5 og i7.

Med mindre man ofte bruker flere programmer samtidig er det minimalt forskjell.

 

Vel. Artikkel konstaterer at forskjellen mellom de fleste i7 og i5 er minimal, og i3, i5 og i7 er alle dualcore med hyperthreading i de fleste tilfeller.

 

Tror i dette tilfellet så kunne du kanskje fått litt informasjon ut av et Tek Ekstra medlemskap.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Viste det fra før men alikevel er det bortkastet med tek extra og i7 i dag.

Problemet var mere før med sandybridge og eldre. Den tiden trengte man i7.

Men i dag er det kun til videoredigering og virtualisering det har noe effekt.

 

 

og i3, i5 og i7 er alle dualcore med hyperthreading i de fleste tilfeller.

Sikker på du ikke trenger briller?

I7 er ofte 4 kjerner med hyperteading.

Laptop kan det være 2 kjerner med hypertreading.

Ofte har i7 kun 100\200 mhz raskere så det er minimalt.

 

Med untakk av sokkel 1366\2011-2011-03 som kan ha 6 kjerner\12 tråder eller mere.

 

Så nei trenger ikke tek extra trenger heller å ordlegge meg bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Poenget er at det er sporadisk. Leser du så ser vi at det i hovedsak dreier seg om bærbare maskiner, der i5 og i7 er mer eller mindre jevnt fordelt mellom dual og quadcore. Artikkelen sier at det i hovedsak har svært liten betydning om hvorvidt det er en i3, i5 eller i7, da en "lowend" i7 kan være tilnærmet identisk til en "highend" i5.

 

 

 

I7 er ofte 4 kjerner med hyperteading.

 

Ikke på bærebare maskiner, som vi snakker om her. i7 har nesten samme fordeling mellom dualcore og quadcore som i5, og før Skylake var dette enda mer sporadisk.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Skylake_(microarchitecture)#Mobile_processors_.28See_also_.22Server.2C_Mobile.22_below.29

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...