Gå til innhold

– Nå bruker Chrome mye mindre strøm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Samtidig peker Google på at farten til Chrome har blitt 15 prosent raskere på både PC- og Android-plattformen i løpet av det siste året. Akkurat hvor mye raskere nettleseren eventuelt har blitt i den seneste oppdateringen er ikke klart.

Chrome er for øvrig ikke verstingen når det gjelder strømforbruk. I en test fra juni i år, som riktignok var utført av Microsoft, kom Chrome bedre ut enn både Opera og Firefox, men måtte se seg slått av Edge.

nøyaktig hvor godt Googles påstand stemmer har vi lyst til å sjekke selv, og vil utføre en test i løpet av uken som kommer. Følg med!

Slutt med tabloid avis som itavisen vi vil ha fakta.

Kan være mindre strømbruk gir dårligere ytelse.

 

Vi antar maskinvaren er samme, og sette fra 1.25 volt til 1 volt på cpu gjør ikke cpuen trekker mindre strøm.

Da teknolgien er samme.

 

Med mindre man går fra haswell til skylake. Hvordan ARM er er jeg usikker på her.

Kom mere fakta om det er snakk om programmering hva er koden som optimaliser dette? Sikker på dette ikke var dårlig programmering fra førstestund? Så overskriften burde vært "Bedre strømbruk med bedre programvare".

Lenke til kommentar

 

 

Samtidig peker Google på at farten til Chrome har blitt 15 prosent raskere på både PC- og Android-plattformen i løpet av det siste året. Akkurat hvor mye raskere nettleseren eventuelt har blitt i den seneste oppdateringen er ikke klart.

Chrome er for øvrig ikke verstingen når det gjelder strømforbruk. I en test fra juni i år, som riktignok var utført av Microsoft, kom Chrome bedre ut enn både Opera og Firefox, men måtte se seg slått av Edge.

nøyaktig hvor godt Googles påstand stemmer har vi lyst til å sjekke selv, og vil utføre en test i løpet av uken som kommer. Følg med!

Slutt med tabloid avis som itavisen vi vil ha fakta.

Kan være mindre strømbruk gir dårligere ytelse.

 

Vi antar maskinvaren er samme, og sette fra 1.25 volt til 1 volt på cpu gjør ikke cpuen trekker mindre strøm.

Da teknolgien er samme.

 

Med mindre man går fra haswell til skylake. Hvordan ARM er er jeg usikker på her.

Kom mere fakta om det er snakk om programmering hva er koden som optimaliser dette? Sikker på dette ikke var dårlig programmering fra førstestund? Så overskriften burde vært "Bedre strømbruk med bedre programvare".

 

 

Hva er det du snakker om? Hvorfor blander du inn hardware, det er ikke noe sted i artikkelen indikert at det er snakk om noe annet enn software-forskjeller.

 

AtW

Lenke til kommentar

På pc er strømforbruket mindre viktig.På telefon er det av større betydning. Likevel har jeg ikke giddet å bytte nettleser på min Samsung telefon. Chrome fungerer ok.

På min sløve laptopp derimot er det kun Firefox med reklamefilter som duger. Microsoft sin egen Egde med reklamefilter er gørrtreig i forhold. Chrome vet jeg ikke en gang om kan få reklame filter. Hastighet er viktigere enn strømforbruk når pcen aldri er mer enn et par meter fra en stikk kontakt.

Lenke til kommentar

Kan ikke si meg enig med deg rillto, ikke i det hele tatt faktisk. Strømforbruk på bærbare PC-er er for meg veldig viktig. Når jeg tar med den bærbare ut av huset så drar jeg stortsett uten strømadapter så da er det viktig at den holder i minst de timene som kreves før jeg er hjemme igjen. Det å da for eksempel bruke Google Chrome til macOS når det reduserer batteritiden med 2-3 timer sammenlignet med Apple Safari er lite aktuelt.

 

På mobiltelefon så er det jo gjerne enda viktigere, men det er vel ikke sånn at Google Chrome til mobil (Android og iOS) påvirker batteritiden i noen ekstrem grad? Den negative påvirkningen på bærbare har jo derimot vært ganske så ekstrem.

 

Flott å se at Google tar tak i dette, spennende om noen kan kjøre noen litt omfattende tester for å faktisk påvise at ting har blitt en hel del bedre. For jeg liker Chrome som nettleser, men jeg ofrer ikke en så stor prosentandel av batteriet bare for å kjøre Chrome.

Lenke til kommentar

 

 

Samtidig peker Google på at farten til Chrome har blitt 15 prosent raskere på både PC- og Android-plattformen i løpet av det siste året. Akkurat hvor mye raskere nettleseren eventuelt har blitt i den seneste oppdateringen er ikke klart.

Chrome er for øvrig ikke verstingen når det gjelder strømforbruk. I en test fra juni i år, som riktignok var utført av Microsoft, kom Chrome bedre ut enn både Opera og Firefox, men måtte se seg slått av Edge.

nøyaktig hvor godt Googles påstand stemmer har vi lyst til å sjekke selv, og vil utføre en test i løpet av uken som kommer. Følg med!

Slutt med tabloid avis som itavisen vi vil ha fakta.

Kan være mindre strømbruk gir dårligere ytelse.

 

Vi antar maskinvaren er samme, og sette fra 1.25 volt til 1 volt på cpu gjør ikke cpuen trekker mindre strøm.

Da teknolgien er samme.

 

Med mindre man går fra haswell til skylake. Hvordan ARM er er jeg usikker på her.

Kom mere fakta om det er snakk om programmering hva er koden som optimaliser dette? Sikker på dette ikke var dårlig programmering fra førstestund? Så overskriften burde vært "Bedre strømbruk med bedre programvare".

 

For det første, så skrev tek at de kommer med en artikkel for å teste påstandene. Så jeg ser ikke hvordan du kan kalle tek tabloidavis på nivå med itavisen basert på det. Les gjennom artikkelen skikkelig før du kommenterer!

 

Videre: Google Chrome er SW, og det er en grunn til at folk går i BIOS for å endre volt på CPU. Chrome har ikke mulighet for å endre volten. Poenget med testen er dessuten at maskinen skal være helt lik, fordi google viser hva de har gjort. Det er ganske åpenbart at dette er optimalisering av Chrome som er gjort. Derfor har ikke tek skrevet det.

 

Og ellers, en krets bruker ulik mengde strøm om du har 1.00 V eller 1.25 V. Volt påvirker strømtrekket i kretsen. Hvis du har hatt noe fysikk på skolen så vet du nok hva Ohms lov er. I = U/R. Altså er strømmen lik spenning delt på motstand. Høyere spenning er altså lik høyere strøm.

Lenke til kommentar

Samsung sin egen browser er mer effektiv, på samme måte som Safari, selv om det ikke er i like stor grad som Safari. Spesielt er forskjellen stor på Samsung browser sammen med Exynos, da Chrome har best støtte for Snapdragon, men Samsung sin browser gjør det bedre enn Chrome også for Snapdragon da.

 

På iOS har det ikke så mye å si. Bare masse reskins av Safari uansett.

 

Standardprogrammer trekker generelt mindre strøm. VLC f.eks er veldig bra, men om du har rett type fil og ikke trenger så mye så er iTunes/Hva enn det heter i Windows nå best på laptopen. Du sparer lett mange timer på valg av program.

Lenke til kommentar
Kom mere fakta om det er snakk om programmering hva er koden som optimaliser dette?

Chrome slo på "high precision timer" i OS, som gjør at cpuen ikke går i strømsparingsmodus (noe den ellers gjør når maskinen ikke er i bruk, uten at du merker noe til det). Dette er riktig ved behov. Problemet var at når Chrome hadde slått den på, slo de den aldri av igjen (før du lukket Chrome). Jeg regner med de har lagt inn kode for å slå den av når den ikke lenger trengs, nå.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

På min sløve laptopp derimot er det kun Firefox med reklamefilter som duger. Microsoft sin egen Egde med reklamefilter er gørrtreig i forhold. Chrome vet jeg ikke en gang om kan få reklame filter. Hastighet er viktigere enn strømforbruk når pcen aldri er mer enn et par meter fra en stikk kontakt.

 

Reklamefilter, regner med at du snakker om AdBlock og lignende? Joda, Chrome har det og mange andre utvidelser, tror ikke den står noe tilbake for Firefox. Av den jungelen med AdBlocks der ute vil jeg anbefale uBlock Origin, både til Chrome og Firefox.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...