Gå til innhold

Alle fartsgrenser er opphevet (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Som nevnt over, fri fart har jo ingen betydning, det som betyr noe er størrelsen på datapakkene. Det skulle heller ha vært fri bruk resten av året!! Det hadde vært noe å skrive hjem om det.. 

Lenke til kommentar

Når har du følt at 10mbit er for tregt på mobilen?! ?

Høy toppfart er meningsløst, med unntak av noen svært få som feks trenger rask dataoverføring på laptoppen. De få trenger uansett mye data og de dyre abonnementene har høye hastigheter også.

 

Så alt av "vi tilbyr så så mange megabit per sekund" er bare tøv og det er bra at selskapene endelig slutter å slå på den døde hesten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Men hva gjør dere med den triste datakvote pr kr trenden her i Norge? Gå inn på Facebooksidene til alle store teleselskaper og si du vil ha mer data pr krone og at du driter i hastigheten. For de har nemlig ikke skjønt det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva i huleste er fri fart? Null poeng å skrive side opp og side ned om fri fart uten skrive om det er 15 Mbit/s eller 150 Mbit/s.

 

Takk for innspill!

 

Det kan innvendes at det ikke er noe poeng å tallfeste "fri fart" heller, ettersom hastigheten ikke kan garanteres. Den enkelte får rett og slett bare ta en fartstest når behovet for skikkelig båndbredde melder seg, og se hva han får klemt ut av forbindelsen der og da.

 

De teoretiske begrensingene er dessuten avhengig av teknologien i nettet der du befinner deg (her finnes det geografiske variasjoner), samt mottakerteknologien i telefonen eller nettbrettet ditt. Legg til vær og vind, avstanden til nærmeste basestasjon og trafikksituasjonen i nettet til enhver tid, så får du et bilde som har så mange variabler at det gir mer mening å ikke snakke om toppfart enn det gjør å skulle forsøke å tallfeste den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Dette er som om fartsgrensa på E6 settes opp fra 160 til 250 km/t. Null betydning, bortsett fra hvis du vil bruke opp datakvoten din på å kjøre Ookla speedtest. Kutt heller pristillegget på disse jævla spesialnummerne. Dere er idioter, alle operatørene.

 

Edit:PASS DERE for å teste hastigheten. En test kan dra 200+ MB av datakvoten, og hvis du kommer over på ovetforbruk, kan dette koste hundrelapper.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar

Jeg merket forskjell da jeg gikk fra Telia der jeg fikk 150 Mbit/s til ICE med maks 50 Mbit/s. Men nå har jo også Telia startet å strupe ned hastigheten (før dette "fri fart" opplegget). Og på den tiden brukte jeg å laste ned store torrent filer på mobilen, det gjør jeg ikke nå lenger. Med nesten ingen forandring på kvotene er det håpløst å ta i bruk maks 4G fart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konkurranse på hva de kan skrive på plakatene er det som driver dem, de sloss om ting som jeg som kunde knapt kunne brydd meg mindre om. Men jeg ser ikke helt hva de tjente på å begrense hastighetene kunstig i utgangspunktet, utover allerede eksisterende teknologisk begrensning i nett og hardware.

 

Det eneste de oppnådde var at jeg opplevde tjenesten deres som littegranne mindre verd å bruke tid på, og derfor bittelitt mindre sannsynlig at jeg kjøpte tilleggsdata på toppen av kvotegrensa. Det var faktisk det eneste de oppnådde - dårligere sjans for mersalg. At jeg skulle betale mer for et dyrere abonnement fordi de holder teknisk topphastighet som gissel, er en idé som jeg ikke tror de blir fete på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er som om fartsgrensa på E6 settes opp fra 160 til 250 km/t. Null betydning, bortsett fra hvis du vil bruke opp datakvoten din på å kjøre Ookla speedtest. Kutt heller pristillegget på disse jævla spesialnummerne. Dere er idioter, alle operatørene.

 

Enten er det forbrukerne som er idiotene, eller så tror operatørene at det er forbrukerne som er idiotene. De har "reell konkurranse" på faktor etter faktor som ikke betyr noe for brukerne. Hvis dette virker i forhold til å skape interesse hos forbrukerne, er det forbrukerne som er idioter som går på det. Hvis det ikke virker, så tar de feil når de tror at forbrukerne er idioter.

 

Men alle forklaringer ender opp på at teleoperatørene tror at forbrukerne er idioter. 

Lenke til kommentar

Hva i huleste er fri fart? Null poeng å skrive side opp og side ned om fri fart uten skrive om det er 15 Mbit/s eller 150 Mbit/s.

 

De kan ikke garantere noe (selvfølgelig), men teoretisk maksfart for 4G+ er vel 450 mbit/s. Så om en slik sender står på fult og du er eneste koblet til nettet med en telefon som har god antenne(veldig nærme) og støtter det, så kan du oppnå nær 450 mbit/s.

 

Samtidig kan du og oppleve 0.001 mbit/s.

 

Avhengig av topphastighet til sender, avstand, signalstøy ol. og belastning fra andre brukere. Kl 05:00 får du f.eks høyere fart enn kl 16:30.

 

Tallene de har nå er og av typen:

Opptil 10

Opptil 150

Osv. Så nå er det opp til teoretisk makshastighet for senderen du er koblet til. For HSPA+ er det 42, 4G har 150 eller 300? 4G+ er 450.

 

Si ifra hvis jeg har tatt feil med tallene :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...