Gå til innhold

VR-utviklere foretrekker HTC Vive


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At disse to produktene omtales som hver sin plattform viser bare at utviklingen har tatt den veien jeg fryktet den ville gjøre. Total meningsløs galskap. VR bør standardiseres slik at produktene blir å betrakte som en annen types skjerm. Forskjellige egenskaper og kvaliteter, men innenfor rammer som ikke låser utvikling til enkeltprodukter...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

At disse to produktene omtales som hver sin plattform viser bare at utviklingen har tatt den veien jeg fryktet den ville gjøre. Total meningsløs galskap. VR bør standardiseres slik at produktene blir å betrakte som en annen types skjerm. Forskjellige egenskaper og kvaliteter, men innenfor rammer som ikke låser utvikling til enkeltprodukter...

 

Det er ikke så lett ettersom eksempelvis vive og oculus rift har forskjellige funksjoner (i mye større grad enn hva forskjellige monitorer har), Vive er i mye større grad laget for roomscale og blir shippet med motion kontrollere som er det som blir brukt i de fleste spill som er produsert til de, mens oculus rift er mye mer begrenset når det kommer til roomscale samt blir shippet med en Xbone kontroller og ingen motion kontrollere. 

 

Valve i seg selv som drifter programvaren til Vive skal dog siest at er ganske åpne i å la oculus få bruke steam plattformen og spille de spillene som ikke er avhengig av roomscale og motion kontrollere, problemet ligger vel helst hos oculus som på død og liv skal stenge Vive ute fra sin egen plattform selv om det er ingen begrensninger for at vive skal kunne spille rift spill. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

- Av dem som jeg har sett som har prøvd ut VR med Rift og Vive så er det langt færre av dem som har brukt Vive som klager på kvalme og ubehag i etterkant vs Rift.

 

Så jeg kan forstå hvorfor dem går for Vive fremfor Rift.

 

 

Dette vet jeg du bare har funnet opp selv.

 

Jeg kjenner flere som har både Rift og Vive (jeg har kun Rift), og absolutt alle sier at Riften er den enheten de velger å bruke om de skal spille lenge om gangen pga langt bedre komfort og mindre vekt.

 

Dessuten har Rift klarere skjerm, mindre SDE og ikke minst ATW.

 

Akkurat nå har begge deler forskjellige bruksområder, men når Touch kommer ut vil det ikke være fordeler ved å kjøpe Vive lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er til en hver tid nesten dobbelt så mange aktive brukere på Vive sin subreddit i forhold til Oculus sin. r/Oculus har derimot eksistert noen år lengre enn r/vive og har flere registrerte brukere, men r/Vive tar godt innpå.

I skrivende stund er det:
https://www.reddit.com/r/Vive/
51,730 readers
587 users

https://www.reddit.com/r/oculus/
76,492 readers
264 users

Jeg er spent på om det vil ha noen effekt når Oculus slipper sine touch kontrollere.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

 

- Av dem som jeg har sett som har prøvd ut VR med Rift og Vive så er det langt færre av dem som har brukt Vive som klager på kvalme og ubehag i etterkant vs Rift.

 

Så jeg kan forstå hvorfor dem går for Vive fremfor Rift.

 

Dette vet jeg du bare har funnet opp selv.

 

Jeg kjenner flere som har både Rift og Vive (jeg har kun Rift), og absolutt alle sier at Riften er den enheten de velger å bruke om de skal spille lenge om gangen pga langt bedre komfort og mindre vekt.

 

Dessuten har Rift klarere skjerm, mindre SDE og ikke minst ATW.

 

Akkurat nå har begge deler forskjellige bruksområder, men når Touch kommer ut vil det ikke være fordeler ved å kjøpe Vive lenger.

 

Jeg har samme inntrykk. Flere som opplever ubehag med Rift i forhold til Vive.

 

Jeg tror det kommer av måten spillene blir spilt på i de ulike leirene. Oculus bruker Xbox kontroller for å flytte kamera/spillfigur som hos mange fører til kvalme/ubehag. På Vive derimot er de fleste av spillene designet på en slik måte at man bruker kroppen til å bevege seg eller en en form for teleport som man ikke opplever kvalme av.

 

Den siste tiden har jeg dog sett flere spill på Vive som bruker kontrollere istedenfor kroppen til å bevege seg, redout og onward f.eks. Og når Oculus Touch blir sluppet så dukker det nok opp flere spill til Rift også hvor man bruker kroppen mer aktivt enn xbox kontroller. Så kan godt tenkes at det blir veldig jevnt her etterhvert med tanke på hvilken plattform man opplever kvalme på.

 

http://store.steampowered.com/app/496240/

http://store.steampowered.com/app/517710/

Spillene ser fantastisk artige ut men er nok stor fare for  :sick:

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

- Av dem som jeg har sett som har prøvd ut VR med Rift og Vive så er det langt færre av dem som har brukt Vive som klager på kvalme og ubehag i etterkant vs Rift.

 

Så jeg kan forstå hvorfor dem går for Vive fremfor Rift.

 

Dette vet jeg du bare har funnet opp selv.

 

Jeg kjenner flere som har både Rift og Vive (jeg har kun Rift), og absolutt alle sier at Riften er den enheten de velger å bruke om de skal spille lenge om gangen pga langt bedre komfort og mindre vekt.

 

Dessuten har Rift klarere skjerm, mindre SDE og ikke minst ATW.

 

Akkurat nå har begge deler forskjellige bruksområder, men når Touch kommer ut vil det ikke være fordeler ved å kjøpe Vive lenger.

 

Jeg har samme inntrykk. Flere som opplever ubehag med Rift i forhold til Vive.

 

Jeg tror det kommer av måten spillene blir spilt på i de ulike leirene. Oculus bruker Xbox kontroller for å flytte kamera/spillfigur som hos mange fører til kvalme/ubehag. På Vive derimot er de fleste av spillene designet på en slik måte at man bruker kroppen til å bevege seg eller en en form for teleport som man ikke opplever kvalme av.

 

Den siste tiden har jeg dog sett flere spill på Vive som bruker kontrollere istedenfor kroppen til å bevege seg, redout og onward f.eks. Og når Oculus Touch blir sluppet så dukker det nok opp flere spill til Rift også hvor man bruker kroppen mer aktivt enn xbox kontroller. Så kan godt tenkes at det blir veldig jevnt her etterhvert med tanke på hvilken plattform man opplever kvalme på.

 

http://store.steampowered.com/app/496240/

http://store.steampowered.com/app/517710/

Spillene ser fantastisk artige ut men er nok stor fare for  :sick:

 

 

 

Ja, men dette har ikke noe med headsettene å gjøre, men hvordan utviklere har designet spillene sine som du henviser til :)

 

BizzyX78 fikk det til å høres ut som om det var noe som var dårlig på Rift som skaper sjøsyke.

 

Men gleder meg veldig til Touch ja, blir noe helt annet når man kan få armer inn.

Job Simulator er noe av det første jeg skal spille :D

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Av dem som jeg har sett som har prøvd ut VR med Rift og Vive så er det langt færre av dem som har brukt Vive som klager på kvalme og ubehag i etterkant vs Rift.

 

Så jeg kan forstå hvorfor dem går for Vive fremfor Rift.

 

 

 

 

Dette vet jeg du bare har funnet opp selv.

 

Jeg kjenner flere som har både Rift og Vive (jeg har kun Rift), og absolutt alle sier at Riften er den enheten de velger å bruke om de skal spille lenge om gangen pga langt bedre komfort og mindre vekt.

 

Dessuten har Rift klarere skjerm, mindre SDE og ikke minst ATW.

 

Akkurat nå har begge deler forskjellige bruksområder, men når Touch kommer ut vil det ikke være fordeler ved å kjøpe Vive lenger.

 

 

 

Jeg har samme inntrykk.

Flere som opplever ubehag med Rift i forhold til Vive.

 

Jeg tror det kommer av måten spillene blir spilt på i de ulike leirene.

Oculus bruker Xbox kontroller for å flytte kamera/spillfigur som hos mange fører til kvalme/ubehag.

På Vive derimot er de fleste av spillene designet på en slik måte at man bruker kroppen til å bevege seg eller en en form for teleport som man ikke opplever kvalme av.

 

Den siste tiden har jeg dog sett flere spill på Vive som bruker kontrollere istedenfor kroppen til å bevege seg, redout og onward f.eks.

Og når Oculus Touch blir sluppet så dukker det nok opp flere spill til Rift også hvor man bruker kroppen mer aktivt enn xbox kontroller.

Så kan godt tenkes at det blir veldig jevnt her etterhvert med tanke på hvilken plattform man opplever kvalme på.

 

http://store.steampowered.com/app/496240/

http://store.steampowered.com/app/517710/

 

Spillene ser fantastisk artige ut men er nok stor fare for  :sick:

 

 

 

 

Ja, men dette har ikke noe med headsettene å gjøre, men hvordan utviklere har designet spillene sine som du henviser til :)

 

BizzyX78 fikk det til å høres ut som om det var noe som var dårlig på Rift som skaper sjøsyke.

 

Men gleder meg veldig til Touch ja, blir noe helt annet når man kan få armer inn.

Job Simulator er noe av det første jeg skal spille :D

 

 

 

- I retrospekt så burde jeg tydeligvis ha fomulert meg mer utfyllende.

 

"Enceladus" har et veldig godt poeng.

Det spiller veldig liten rolle om Rift har HW som er lysår foran Vive, så lenge bruken av Rift skaper et sanse-paradoks som brukere flest, i større eller mindre grad, ikke takkler.

 

Snur man på flisen og bruker dem motsatt så vil man nok høyst sansynlig oppleve samme fenomen med Vive som man per i dag opplever med Rift.

 

Det der med å få armene inn i VR er kult nok det, men jeg tror nok det vil ha veldig liten effekt på kvalme og ubehag uansett om det er snakk om Rift, Vive eller et annet High-End HMD.

 

Så det er desværre ikke noe som jeg bare har diktet opp.

Lenke til kommentar

Deprimerende lesning for de som håper på en snarlig løsning:

http://www.huffingtonpost.com/quora/how-big-of-an-issue-is-th_b_10229536.html

 

TL;DR, det er ikke bare kvaliteten på utstyret, men grunnleggende problemer med denne måten å gjøre det på som gir kvalme. Det ser ut til at legemet og sansene ikke er så lettlurt at det bare er å erstatte synsinntrykket med to skjermer, samme hvor gode de er. VR er per i dag et leketøy med langt mer begrenset bruksområde enn man skulle ønske.

And THAT problem can’t be fixed by any known technological means....we need entirely new research into optical systems that can dynamically refocus light on a pixel-by-pixel basis and which costs about $20 per eye.

 

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Vel så lenge man holder seg til Romskala VR med bevegelsekontrollere slik som på Vive og spill som er tilpasset denne måten å spille på så er jo ikke kvalme noe problem. Samme med Rift og Touch når de lanseres.

 

Ellers håper jeg det kommer skikkelige 360 graders tredemøller etterhvert med god støtte i spill og applikasjoner. Jeg vil ha slike avanserte systemer som beskrevet i boken Ready Player One. Det burde jo la seg gjøre selv om det er kostbart. Entusiaster er villige til å betale for slikt utstyr, jeg vet jeg er det :)

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Deprimerende lesning for de som håper på en snarlig løsning:

http://www.huffingtonpost.com/quora/how-big-of-an-issue-is-th_b_10229536.html

 

TL;DR, det er ikke bare kvaliteten på utstyret, men grunnleggende problemer med denne måten å gjøre det på som gir kvalme. Det ser ut til at legemet og sansene ikke er så lettlurt at det bare er å erstatte synsinntrykket med to skjermer, samme hvor gode de er. VR er per i dag et leketøy med langt mer begrenset bruksområde enn man skulle ønske.

And THAT problem can’t be fixed by any known technological means....we need entirely new research into optical systems that can dynamically refocus light on a pixel-by-pixel basis and which costs about $20 per eye.

 

 

 

Selv om artikkelen er litt mer negativ enn jeg mener den har dekning for, så er det sant som den sier, noen av tingene har vi ingen snarlig løsning for. Noen blir ikke kvlame, og kanskje blir færre kvalme om man får løst endel av problemene, men ikke alle. Men det er sant at det er noen ting som er vanskelig å løse på kort sikt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Litt av poenget er at det er ikke så mange spill som lar seg tilpasse slik teknologien er i dag.

Hvorfor skal man tilpasse spill som er ment å spilles på skjerm til et VR system? 

 

Jeg mener det må fokuseres på å lage nye spill tilpasset dagens VR. Valve er et veldig godt eksempel her med The Lab. Det er innovativt, polert og veldig gøy, og ikke minst det funker! Man blir ikke dårlig. Det er også et friskt pust inn i en spillbransje som har stått på stedet hvil i mange år. 

 

Indieutviklere har omfavnet den nye VR tekonologien og med seg bringer de nye ideer og måter å spille på. 

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...