Gå til innhold

Nå virker det som om Pokémon GO-feberen avtar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel naturlig at det går nedover nå som folk ser at spillet er heller basisk, og bortsett fra samling av pokemons er det vel heller lite å gjøre.

 

Det hjelper vel heller ikke at utenfor byer er det heller dårlig med både gyms og pokestop(?). Har ei datter som spiller spillet selv, men jeg tror neppe ho kommer til å bruke fritiden på å sykle flere kilometer frem og tilbake for å samle baller (og nei, ho får ikke lov til å kjøpe dem for ekte penger :) )

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At aukninga av nye brukarar som lastar ned appen daler burde ikkje være ein stor overraskelse.

No når sommarferien er over så vil nok mange også prioritere jobb og skule, og dermed får mindre tid til å spele.

 

For Niantic er nok den største utfordringa å få meir innhold til spelet. Slik som det er no så er det einaste som er spennande å finne nye Pokémons, når ein har samla dei fleste så er det relativt lite som motiverer. Du kan sjølvsagt jobbe med å levle opp og trene pokémons til høgare level, men det er eigentleg ikkje så spennande.

 

Niantic bør få på plass meiningsfult lagspel, samt direkteineraksjon mellom spelerane i form av både bytting av pokémons, bytting av items, og duell-utfordringar så raskt som mulig.

 

 

 

Sjølve VR-biten i Pokémon Go er vell den mest unødevndige funksjonen som ligg i spelet. Det ser sjølvsagt litt stilig ut at Pokémonen står på gata rett foran deg, men det er ikkje verdt baksiden av medalja som medfører blant anna drastisk endring i batteriforbruk, vanskeligare å fange krevande Pokémons, samt utfordringar knytta til å få dette til å fungere utan lagg.

Lenke til kommentar

Det hjelper vel heller ikke at utenfor byer er det heller dårlig med både gyms og pokestop(?).

 

Det spørs litt kor aktivt området har vært for Ingress-spelarar, men dei fleste plassar er det nok mest pokestops og gyms i tettbygde strøk.

 

Eigentleg så burde Niantic endre det slik at spelarane må inn til byane for å samle pokeballs, og deretter ut i grisgrente strøk som skogar, fjelltoppar og liknande turområder for å finne dei virkelig store og eksotiske Pokémons.

Hadde ein kombinert dette med muligheit for å bytte pokeballar mellom spelerane så kunne ein fått eit svært aktivt spelmiljø rundt dynamikken av at dei som bur i byen hamstrar inn pokeballer og tek med seg ut på landsbygda der dei kan bytte vekk nokre av sine pokeballs mot at dei lokale spelerane gir dei informasjon om kvar det er best å finne pokémons.

 

Det bryt liksom litt med heile Pokémon konseptet at det skal være ein fordel å sitte heilt i ro ved ein pokestop fordi der finn ein alt som trengst. I både tegneserien og tidligare pokémonspel så har det jo vært slik at karakterane henter forsyningar i landsbyane, og at dei møter ville pokémons på vegen mellom landsbyane.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke overraskende, spillet framstår som mangelfullt, altfor lite meningsfyllt gameplay og min-maxing ved å sitte i en halvtime og se på samme evolusjonsanimasjon er strengt talt ikke spesielt mye mer fengende enn å se på maling tørke. Spillet har mye potensiale, men dersom det ikke blir vesentlig mer å gjøre i det, så er det dømt til å bli en døgnflue – end-game er per i dag ikke-eksisterende.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-kZbtLvnJ

spillet virker uendelig. ikke samsvar forhold til tv serie/film.

 

på tv serien lvl/fange pokemon ved å vinne en poke kamp.

pokemon go har helt misforstått spillets grunnleg. prinsipp.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på dette med interaksjon mellom spillere. Kan hende de droppet det når de så potensialet for at unger begynner å stjele pokemons i fra hverandre. Scenario: Klassens mobbeoffer viser stolt frem den nyeste fangsten. Klassens bølle tar telefonen og overfører til sin egen imens mobbeofferet blir dyttet ned i en sølepytt. Jeg tror kanskje de innser hva slags rasshøl unger kan være og bestemte seg for at de ikke trenger den slags overskrifter i tabloidene.

Lenke til kommentar

Spillet er egentlig ikke så bra i seg selv, faktisk synes jeg det er ganske så dårlig. Men svært mange har prøvd det fordi alle andre gjør det og fordi det er gjort i media. Kidza spiller det, og jeg har spurt dem hva som er så bra med det, noe de ikke klarer å svare på. Når jeg spør om de egentlig synes det er så bra svarer de bare njæsj. Men de samler litt pokemons nå og da like vell. Men, det blir stadig flere og flere dager mellom hver gang...

Lenke til kommentar

Dette er vel første spillet som faktisk har ført til at spillere har mista livet?

 

Nei... Folk har daua før av å spille StarCraft II alt for lenge sammenhengende, i alle fall. 

 

Hvis vi begrenser oss til bare mobilspill, så tror jeg fortsatt ikke det. Spilleavhengige kan ha problemer med å motstå fristelser selv i trafikken, og ulykker skjer. Dette er nok likevel spesielt farlig, siden det oppmuntrer folk å oppsøke landemerker, som gjerne ligger langs trafikkerte veier. 

 

Og tilbake da Halvsju gikk på TV, lærte Ivar Dyrhaug oss at bærbar lommekassettradio var dødsfarlig: 

https://youtu.be/RhOy3Vhd7eY?t=86

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spillet er egentlig ikke så bra i seg selv, faktisk synes jeg det er ganske så dårlig. Men svært mange har prøvd det fordi alle andre gjør det og fordi det er gjort i media. Kidza spiller det, og jeg har spurt dem hva som er så bra med det, noe de ikke klarer å svare på. Når jeg spør om de egentlig synes det er så bra svarer de bare njæsj. Men de samler litt pokemons nå og da like vell. Men, det blir stadig flere og flere dager mellom hver gang...

 

 

Konseptet er bra. Spillet i seg selv er temmelig dårlig.

 

Stor mangel på variert gameplay, og spillet tilbyr ikke noe "end-game" i det hele tatt. Også har jo spillet hatt noen helt horribelt dårlig designvalg. Statisk XP har jo vært et stort problem, hvor du på level 22+ møter en massiv vegg av noen XP krav for å komme deg videre, uten at spillet i seg selv har noen eskalerende XP så du ender opp med nøyaktig samme XP for alt du gjør til tross for at Pokemon blir vanskeligere å fange og i det hele tatt.

 

Må jo heller ikke glemme at Niantec har gjort noen idiotiske valg underveis. Lansert spillet mer eller mindre globalt uten at infrastrukturen var i nærheten av å være klar for en slik mengde med spillere. Et "nearby" system som aldri fungerte. Et gym og kampsystem som ikke fungerer spesielt bra i praksis. For ikke å glemme hvor elendig balansert spillet er med tanke på tilgang på både Pokestops og Pokemon i byer kontra tettsteder osv..

 

 

Lista er nokså lang, og Niantec har vel egentlig ikke gjort noe særlig positivt med spillet underveis heller. Eneste grunnen til at det tok så av er vel først og fremst fordi konseptet er gull, og at Pokemon har en så massiv status i verden og samfunnet som det har.

 

 

 

Om Nintendo og The Pokemon Company er fornuftige så ser de jo suksessen og sørger for å lage et tradisjonelt og fullverdig Pokemonspill som baserer seg på samme konseptet med bruk av GPS og mapping i den virkelige verden og slipper et slikt spill til mobilplattformen. Da kan de regelrett printe penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...