Gå til innhold

Scythe Kamakaze Rev. B


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alpha PAL8045 har da 8(eller var det 6?) kanta pinner, ikke runde? Ellers er det jo fint at dere endelig har fått brukt en kjøler i testbenken :) Skal bli greit når litt flere kjølere er testa da så det blir litt lettere å forholde seg til resultatene. Dere skriver "Dette viser at en AMD XP3200+ antagelig vil ligge i området 54 til 62°C under normal load, alt etter hvor fort viften kjøres." og når da folk sitter og ser i Asus PCProbe at Glaitech SilentBreeze til 200 kroner holder CPUen på 40 grader så tenker dem "for en drittkjøler".

Lenke til kommentar
AMD XP3200+: maks 76,8 W, typisk 60,4 W

Intel P4 3.0: omtrent 81,9 W *

Intel P4 3.2C: omtrent 82 W *

 

* Disse tallene er hva Intel oppgir at kjølerprodusentene skal ta høyde for, og er høyere enn hva prosessorene avgir i et worst-case scenario.

Hvor har dere hentet disse tallene fra? De stemmer i hvertfall ikke over ens med de som er oppgitt på www.sandpile.org:

 

AMD XP3200+: maks 76,8 W, typisk 60,4 W

Intel P4 3.06: maks 101 W, typisk 70,0 W

Intel P4 3.2C: maks 103 W, typisk 82,0 W

 

Kan dere ikke teste disse prosessorene med den kjøleren så vi kan se ut fra den resulterende temperaturen hvor mange watt de forskjellige CPU'ene utvikler i praksis?

 

Eks: Om simulatoren står på 80W og gir 65'C ved 25'C romtemperatur (40'C differanse) og man så tester med en P4 3,2C og den gir under hardkjøring f.eks 70'C ved 30'C i kabinettet (differanse 40'C) så vet vi at den utvikler det samme som simulatoren: 80W.

 

Kan dere ikke gjøre en slik virkelig test for sammenligning og avmystifisering av "ekte" antall Watt ?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
AMD XP3200+: maks 76,8 W, typisk 60,4 W

Intel P4 3.0: omtrent 81,9 W *

Intel P4 3.2C: omtrent 82 W *

 

* Disse tallene er hva Intel oppgir at kjølerprodusentene skal ta høyde for, og er høyere enn hva prosessorene avgir i et worst-case scenario.

Hvor har dere hentet disse tallene fra? De stemmer i hvertfall ikke over ens med de som er oppgitt på www.sandpile.org:

 

AMD XP3200+: maks 76,8 W, typisk 60,4 W

Intel P4 3.06: maks 101 W, typisk 70,0 W

Intel P4 3.2C: maks 103 W, typisk 82,0 W

 

Kan dere ikke teste disse prosessorene med den kjøleren så vi kan se ut fra den resulterende temperaturen hvor mange watt de forskjellige CPU'ene utvikler i praksis?

 

Eks: Om simulatoren står på 80W og gir 65'C ved 25'C romtemperatur (40'C differanse) og man så tester med en P4 3,2C og den gir under hardkjøring f.eks 70'C ved 30'C i kabinettet (differanse 40'C) så vet vi at den utvikler det samme som simulatoren: 80W.

 

Kan dere ikke gjøre en slik virkelig test for sammenligning og avmystifisering av "ekte" antall Watt ?

De har jo ikke prosessorer. Dette skal være grunnen til at siste overklokkings-nyhet på denne siden var 09.09.02. (Om du ser vekk fra 04.11.02 som var et skjermkortprosjekt, da blir det "siste nytt).

Lenke til kommentar
De har jo ikke prosessorer. Dette skal være grunnen til at siste overklokkings-nyhet på denne siden var 09.09.02. (Om du ser vekk fra 04.11.02 som var et skjermkortprosjekt, da blir det "siste nytt).
Det bør jo kunne løses enkelt: Send kjøleren til de HW.no folka som tester CPU'er og få de til å sjekke temperaturene under belastning. Endret av Simen1
Lenke til kommentar
De har jo ikke prosessorer. Dette skal være grunnen til at siste overklokkings-nyhet på denne siden var 09.09.02. (Om du ser vekk fra 04.11.02 som var et skjermkortprosjekt, da blir det "siste nytt).
Det bør jo kunne løses enkelt: Send kjøleren til de HW.no folka som tester CPU'er og få de til å sjekke temperaturene under belastning.

Det går nok ikke, de har sikkert for mye å gjøre.

Lenke til kommentar
De har jo ikke prosessorer. Dette skal være grunnen til at siste overklokkings-nyhet på denne siden var 09.09.02. (Om du ser vekk fra 04.11.02 som var et skjermkortprosjekt, da blir det "siste nytt).
Det bør jo kunne løses enkelt: Send kjøleren til de HW.no folka som tester CPU'er og få de til å sjekke temperaturene under belastning.

Det går nok ikke, de har sikkert for mye å gjøre.

Dette er jo virkelig inspirerende og fremmelig lesning gutter! Spydigheter og mishagsytringer er jo akkurat hva vi trenger!

 

Det får jo noen og hver til virkelig å kaste jakka, og hive seg på. Her skal det klokkes, og her skal det testes, døgnet rundt! Antagelig går jo flesteparten av de 50-60 menneskene (ja, mange later til å tro at det er såpass!) hos Ok.no bare rundt og slenger!

 

Sannheten er beklageligvis en helt annen. Jeg tør minne om at ovennevnte tall glatt kan deles på 10, hvorav langt de fleste enten har en daglig jobb å passe, eller må bruke mye av tiden på en krevende utdanning. Enkelte har faktisk familie og venner i tillegg, som også skal pleies på sin måte.

 

Da bør det ligge nokså klart i dagen at man har begrenset med tid til å drifte en side, skrive artikler og omtaler, teste utstyr etc, etc.

 

Uten dermed å si at kritikken er uberettiget.

Men prøv i alle fall å holde den på et saklig nivå, og vis litt forståelse for at årsaken til at det ikke akkurat fosser inn med artikler og skriverier om grillede og kremerte skjermkort og prosessorer, kanskje kan forklares dithen?

 

"Den beste sjåføren er alltid han som står i depotet", Akkurat nå kan vel utrykket passe her óg?

 

Så om noen bobler over av skrivekløe, gode ideer og arbeidslyst, er det faktisk tillatt å sende avgårde en liten mail.....

----

Ellers er jo forslaget om å teste kjølere i "real life" ikke så veldig relevant.

Langt de fleste har vel oppdaget hvor upålitelige innebygde temperaturmålere er, og dermed vil en slik løsning være lite interessant, og sammenligningsgrunnlaget tilsvarende dårlig.

Vi får heller finne oss i å vente litt, så vil det nok komme riktigere sammenligninger på bordet.

 

Sporer vel kanskje litt av med dette innlegget, men akkurat nå følte jeg faktisk for å si litt om saken, ikke minst på grunn av at den allerede er i ferd med å forlate skinnene.....

Lenke til kommentar

For tiden prioriterer jeg LANGT andre ting enn å drive utstrakt testing på en middelmådig kjøler, så prioriteten er nokså lav på Kamakaze. I dag ankom det 3 forskjellige produkter som skal testes over de neste par ukene, og da vil alle som ranter i vei om manglende tester av ditt & datt få lukket munnen effektivt. :D

Prosessorer er det dårlig fatt med, men det vil nok løse seg. Skjermkort og hovedkort er det bedre med - og i tillegg jobber jeg med utvidelse av testbenken samt prosjektering av overklokkingsdatabase.

På sikt skal vi legge om til nytt design og gå over til database/publiseringssystem. Hektisk? Joda, det er forbokstaven i en større avhandling. :)

 

Jeg mener vi har godt nok grunnlag for å bedømme en kjøler basert på de normale belastningene den blir utsatt for, oppgitt av CPU-fabrikantene. En slik tolkning vil gi et mye bedre estimat enn live testing, som vi bevisst har gått bort fra når vi fikk mulighet til å skaffe oss profesjonelt utstyr. Å bruke utstyr som har veldig mange variable faktorer, medfører at testresultatene våre kontra resultatene til våre lesere kan ha store avvik. Ved å se på ytelsen ved f.eks. 80 watt, vet vi eksakt hva kjøleren yter ved en gitt luft-temperatur. Ser vi på utviklingen over tid, hvor belastning og temperatur danner grunnlag for en faktor, kan vi med relativt stor sikkerhet si noe om ytelsen til en kjøler også ved høyere belastninger enn 80 watt.

Lenke til kommentar
For tiden prioriterer jeg LANGT andre ting enn å drive utstrakt testing på en middelmådig kjøler, så prioriteten er nokså lav på Kamakaze. I dag ankom det 3 forskjellige produkter som skal testes over de neste par ukene, og da vil alle som ranter i vei om manglende tester av ditt & datt få lukket munnen effektivt. :D

 

Hvor mange ganger har vi hørt dette før? Det eneste dere svarer er "det skal skje noe stort snart" osv. Jeg får assosiasjoner til "gutten som ropte ulv, ulv". Veldig synd egentlig, da dette er en ok side med stort potensiale. Tester har som dere tidligere har lovet økt i frekvens, men testene er av kjedelige produkter.

 

Prosessorer er det dårlig fatt med, men det vil nok løse seg. Skjermkort og hovedkort er det bedre med - og i tillegg jobber jeg med utvidelse av testbenken samt prosjektering av overklokkingsdatabase.

 

Kjempefint. Det eneste jeg vil poengtere er at dere er lovlig sent ute. Jeg tar høyde for at disse hovedkortene du snakker om er de samme du nevnte i en mail til meg på sensommeren (IS7 og IC7). Det eneste som er ganske synd, dersom dette er tilfellet, er at disse hovedkortene snart går ut på dato, og at disse er testet så mange steder at alle allerede vet hva slags produkter det er snakk om.

 

Personlig ville jeg satt stor pris på en ordentlig, seriøs overklokkingsdatabase. Får håpe at det faller på plass innen rimlig tid.

Endret av BenSin
Lenke til kommentar
Dette er jo virkelig inspirerende og fremmelig lesning gutter! Spydigheter og mishagsytringer er jo akkurat hva vi trenger!

 

Ærlig talt, min gode mann: hvordan får du en gjentagelse på deres utsagn til å bli spydig? Leser man "deres" innlegg er det jo nesten ikke snakk om annet enn hvor mye dere har å gjøre og hvor lite tid dere har. Er jeg da spydig siden jeg gjentar dette? Hvorfor er "dere" i forsvarsposisjon med en gang man kommer med noe som vagt kan tolkes som spydig?

 

Det får jo noen og hver til virkelig å kaste jakka, og hive seg på. Her skal det klokkes, og her skal det testes, døgnet rundt! Antagelig går jo flesteparten av de 50-60 menneskene (ja, mange later til å tro at det er såpass!) hos Ok.no bare rundt og slenger!

 

Jeg vil absolutt ikke kalle at å "kreve" at en side som kaller seg "overklokking.no" har mer enn tre "overklokkingsprosjekter" over to år er det samme som å kreve at det skal testes døgnet rundt. Jeg kan mens jeg er i gang poengtere at det er flott at dere rekrutterer nye bidragsytere (jeg referer til en ikke-navngitt person), men når de(n) nye rekruttene påstår at Sisoft sandra memory test ikke tester minnet er det kanskje på tide å finne en ny person til å ta "jobbintervjuene".

 

Da bør det ligge nokså klart i dagen at man har begrenset med tid til å drifte en side, skrive artikler og omtaler, teste utstyr etc, etc.

 

Selvfølgelig, og dette har jeg full forståelse for. Det er derfor dumt at dere kommer med løfter om det ene og det andre som ikke holdes (et eksempel "case-mod konkurranse, jeg kan sikkert finne flere om ønskelig). Det beste er, at dersom man ikke er 100% sikker på at man kan holde et løfte, å ikke komme med løftet i det hele tatt. Det skaper falske forhåpninger og tilslutt slår det tilbake på dere.

 

"Den beste sjåføren er alltid han som står i depotet", Akkurat nå kan vel utrykket passe her óg?

 

Egentlig ikke, da det faktisk i dette tilfellet er sjåførene i depoet som er best. Det er mange her på sidene som har overklokkede (det er jo dét det handler om, ikke sant?) systemer som går langt utenpå noe av det dere har å vise til.

 

Så om noen bobler over av skrivekløe, gode ideer og arbeidslyst, er det faktisk tillatt å sende avgårde en liten mail.....

 

Jeg gjorde dette en gang, jeg sendte en mail til Yummy og tilba meg å donere et hovedkort (Abit BH7) dere kunne klokke og voldta på verste måte, kun med to forbehold og det var 1: at dere tok portoen og 2: at det skulle brukes til en artikkel, ikke til en av deres private systemer. Jeg fikk tilbakemelding på at "ellers takk, men dette kortet har vi allerede testet. Vi har to hovedkort (IC7 / IS7) som det snart kommer tester av". (Fritt sitert etter hukommelse).

Endret av BenSin
Lenke til kommentar

BenSin: Dersom du tar en aldri så liten titt på artiklene fra i sommer, ser du at vi hadde store problemer med både IS7 og IC7-G. IS7 døde mens maskinen var i drift og holdt på å røske med seg et skjermkort. IC7 overlevde en rekke minnetester, men er nå totalt dødt. Det gjør det veldig vanskelig å teste de kortene.

 

Jeg setter stor pris på at du viser slik interesse for hva vi driver med - det er i seg selv en god motivasjonsfaktor da jeg nødig vil skuffe deg. Men samtidig MÅ du forsøke å se tingene fra vår side også. Jeg har gang på gang forklart hvordan situasjonen er pr. nuh, og jeg er ærlig talt lei av å måtte svare på negative innlegg hele tiden.

 

Og så får dette bli SISTE ORDET om akkurat dette i denne tråden. Om dere ønsker å fortsette debatten, benytt "tilbakemeldinger/forslag til overklokking.no".

 

Jeg har nå mottatt et AI7, som jeg vil montere i min egen maskin i morgen. I dag har jeg restartet maskinen 7 ganger pga. et etterhvert temmelig ustabilt P4G8X. Så AI7 får førstepri hos meg! Videre har jeg mottatt en DigiDice som også vil bli viet oppmerksomhet i tiden framover.

 

Lars er så godt som ferdig med test av en rekke skjermkort, og i dag sendte jeg et Radeon 9800 256 PRO til ham. Så snart det er ferdig testet, regner jeg med at artikkel er rett rundt hjørnet.

 

Og så går vi over til Scythe Kamakaze Rev. B. Oki?

Lenke til kommentar

BenSin: Ro deg ned. De gjør en god jobb og kan ikke jobbe 20 timer i døgnet med hobbyen sin for å gjøre deg fornøyd. De fleste som skriver artikler har vel et liv med skole/jobb og venner/familie utenom også.

 

Hvis du er så utolmodig: Skriv noen gode artikler selv og send inn. Det er mye som ikke behøver å koste skjorta å teste og skrive om. Jeg er sikker på at alle her vil bli glad for det.

 

Vidar/Yummy: Dere gjør en glimrende jobb. Stå på. Kanskje flere medarbeidere hadde vært tingen? Eller en guide til freelance artikkelskriving? Kanskje dere får noen bidrag ? (Jeg har i hvertfall stoff til minst 2-3 artikler, men har litt for mye å gjøre på jobb/skole for tiden. Stoffet jeg tenker på blir heldigvis ikke utdatert så fort, så dere kan muligens vente noen freelance bidrag fra meg i løpet av våren)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...