Gå til innhold

NorSIS: – Du trenger ikke antivirus på mobilen din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987132984

Jeg er nesten enig med NorSIS... Problemet er at antivirus alltid ligger et par steg bak malwareutviklerne. Svartelisting er en dårlig teknikk.. Hvitelisting er bedre. Nettvett og en sunn dose skepsis til fremmede nettverk og dingser er det beste. Personlig laster jeg aldri ned apper jeg ikke vet masse om fra før - det er jo alltid mulig å lese seg opp litt om små ukjente apper før du prøver de.

Lenke til kommentar

Kommer vel an på brukeren det.

Jeg har aldri hatt antivirus på min mobil, og det har gått bra så langt.

 

Etter godt virus merker du aldri, det er det som er poenget. Og et godt virus blir heller ikke merket av antivirusprogrammer, de hjelper bare mot kjente virus. Så man trenger det egentlig ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er morsomt å lese at det finnes så mange antivirus programmer i Goolge Play.

Jeg lurer på hvorfor.

 

Fordi at på verdensbasis har Android mer enn 80% markedsandel, mens lille Apple står igjen med skarve 17%.

 

Det sier seg selv da at både de som lager virus og de som lager antivirus-programmer heller lager de til Android enn til Apple.

 

På akkurat samme måte som hvorfor det finnes flere virusprogrammer tuktet mot Windows-PC enn Eple-PC.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har (gratis) antivirus på Android-telefonen min, og den har advart meg både mot programvare installert fra Play Store og mot programvare som fulgte med en av disse: Smart-Bluetooth-Tracer-GPS-Locator-Tag-A

 

Greia er at alle og alt ønsker alt av info om deg, og noen ganger bikker reklamenettverkene over kanten og blir klassifisert som spyware - og når det skjer får man advarsel fra antivirusprogrammet.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kommer vel an på brukeren det.

Jeg har aldri hatt antivirus på min mobil, og det har gått bra så langt.

Etter godt virus merker du aldri, det er det som er poenget. Og et godt virus blir heller ikke merket av antivirusprogrammer, de hjelper bare mot kjente virus. Så man trenger det egentlig ikke

 

 

Man vil vel merke det på ett eller annet vis. Hva er poenget med et virus hvis det ikke gjør noe som helst?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYdNbk55zt

Dette er akkurat som Windows og Macs, er det en idiot som sitter mellom stol og tastatur så er det klart denne personen får virus. Jeg har ikke hatt antivirus på over 6-7 år, og jeg laster jevnlig ned masse fra nettet, som f.eks torrents.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

merker det vel om mobilen bruker unormalt mye mobildata?

Det kommer helt an på hva som faktisk overføres. Om det f.eks. er skreddersydd norske marked vil 11(f.eks. bruk av MinID, BankID e.l.) og/eller kortnummer(f.eks. Visa 4771-2400-xxxx-xxxx + følgende 7 tall) være av stor interesse og muligens det eneste du er interessert i. Ergo en størrelse du ikke vil merke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er akkurat som Windows og Macs, er det en idiot som sitter mellom stol og tastatur så er det klart denne personen får virus. Jeg har ikke hatt antivirus på over 6-7 år, og jeg laster jevnlig ned masse fra nettet, som f.eks torrents.

 

Når var siste gang virus var laget for å skade maskinen eller gjorde andre veldig synlige ting? Kanskje foruten ransomwaren som har dukket opp de siste årene. At du ikke har brukt antivirus på 6-7 år betyr ikke at du ikke har hatt virus p 6-7 år...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

 

 

Det første et antivirus på Android fortalte meg var at jeg hadde et virus. Viruset var at telefonen min var rootet...

 

Nei, det fortalte deg nok at det var funnet en trussel.

 

En rootet telefon er ikke en trussel. På samme måte som Windows god mode ikke er et virus.

 

 

Det er ikke et virus nei, men du bør minimere tiden du er innlogget med root-rettigheter hvis du ønsker å sikre PC-en eller telefonen din. Å ha root-rettigheter gjør at både du og andre svært enkelt kan volde mye skade. Det anbefales ikke å kjøre din personlige PC med root løpende - og på servere hvor sikkerhet er viktig er det ofte rapporteringsplikt hvis noen har logget inn på root-kontoen.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...