Gå til innhold

Ikke vær redd – «Staingate»-skandalen er ikke et problem for nordmenn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Begrepsforvirring her?

 

Amerikanerne må levere inn maskinene sine innen oktober, det trenger ikke du.

Ikke vær redd – «Staingate»-skandalen er ikke et problem for nordmenn

 

I denne artikkelen står det problemet ikke gjelder ikke for norske brukere da forbrukerrettighetene er bedre i norge.

 

Slik jeg forsto dette finnes det EU for europa og US for USA så det kunne bety bare US produkter har dette problemet.

Men norske produkt vil ikke få denne skaden?

 

For selv om man bytter skjerm er det like stort problem om man er i usa\Norge, da man må ta backup for sikkerhetskyld vente 3-5 uker eller lenger på reprasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begrepsforvirring her?

 

Amerikanerne må levere inn maskinene sine innen oktober, det trenger ikke du.

 

Ikke vær redd – «Staingate»-skandalen er ikke et problem for nordmenn

 

I denne artikkelen står det problemet ikke gjelder ikke for norske brukere da forbrukerrettighetene er bedre i norge.

 

Slik jeg forsto dette finnes det EU for europa og US for USA så det kunne bety bare US produkter har dette problemet.

Men norske produkt vil ikke få denne skaden?

 

For selv om man bytter skjerm er det like stort problem om man er i usa\Norge, da man må ta backup for sikkerhetskyld vente 3-5 uker eller lenger på reprasjonen.

Hei, LMH1!

 

Beklager, jeg skjønner det har vært en liten forvirring her. Det jeg mener i artikkelen er ikke at norske (eller europeiske) modeller ikke rammes av feilen, men at vi ikke trenger å forholde oss til samme tidsfrist som amerikanerne. Jeg skal rydde litt opp i formuleringene slik at det kommer klarere frem :)

 

- Niklas

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært bedre av Apple for å bevare et godt omdømme å bare fortsette å bytte de skjermene som dette skjer med uavhengig av noe tidsperspektiv (over hele verden) ? For jeg regner nesten med at de erstatter med en skjerm som er fri for staingate-fenomenet, og da kommer jo ikke en og samme maskin inn til reparasjon for samme feil mer enn en gang.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kan du begrunne hvorfor skjermpanelene skal ha betyding for dette? Er det gammel LED teknolgi i norske modeller.

Men i usa har apple testet ut OLED panel? Derfor har usa modellene dette problemet?

 

Men herregud da mann/dame. I Norge har vi et lovverk som er laget primært for kundene, ikke bedriftene. På andre siden av dammen er de ikke like heldig. Så mens amerikanerne får dette som en bonus fra Apple (altså tre års garanti mot normalt ett) har du dersom du bor her i utgangspunktet fem års garanti på skjermen. Altså trenger du ikke ekstragarantien til Apple siden denne er dårligere enn den loven i Norge gir deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Produkter som er kjøpt i Norge er dekket av Forbrukerkjøpsloven, og vil således ha en to eller fem års reklamasjonsrett fra kjøpsdato, uavhengig av disse programmene. For de produktene vi her snakker om vil dette naturligvis være fem år, forklarer Opheim.

Dette gjelder forbrukere. Regner med at det er solgt en del slike maskiner til bedrifter, og da gjelder Kjøpsloven med opptil 2 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært bedre av Apple for å bevare et godt omdømme å bare fortsette å bytte de skjermene som dette skjer med uavhengig av noe tidsperspektiv (over hele verden) ? For jeg regner nesten med at de erstatter med en skjerm som er fri for staingate-fenomenet, og da kommer jo ikke en og samme maskin inn til reparasjon for samme feil mer enn en gang.

 

Det er nå slik at selskaper ikke liker å innrømme feil, og ikke ønsker å fikse produkter. Skal litt til før Apple innrømmer feil, gjelder og staingate. Ikke ulikt fra så godt som alle andre selskaper. Folk kan si hva de vil, men Apple er nå ganske så like som de andre selskapene.

 

Apple er opptatt av å selge folk 5 år care plan og overbevise kundene om at det er de som er skyldig i skaden. Eller etter at det er åpenbart at dette er en feil, og Apple da innrømmer det, så vil de jo si til kunder at de må kjøpe en care plan da skadet skjer etter 3 år, så da må du kjøpe care plan fra Apple.

 

Når Apple selger en 5 år care plan i Norge så er det jo tusenvis av kroner i ren inntekt, da de uansett må dekke det meste i 5 år uansett, og ekstra fordelen med care planen er nesten ingenting. De ble tom dømt i Italia for å selge noe som det var krevd at de tilbød allerede.

 

Hjelper lite med omdømme om du ikke tjener noe på produktene dine.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...