Gå til innhold

TEST: FlashForge Finder 3D-skriver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor sterkt blir egentlig ting man har laget med en slik (PLA) printer?

 

Kan man f.eks. lage en slik uten at den ryker på første forsøk?

 

https://megaflis.no/media/catalog/product/cache/1/image/650x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/3/7319044273053_0_1.jpg.pagespeed.ce.5hO0cPwawt.jpg

Hei, RuneWi!

 

De aller fleste tingene som vi lagde med skriveren var hule for å spare filament, men hvis man justerer litt på innstillingene og ber den om å skrive så tett som mulig, bør det gå helt fint!

 

Vi bomma litt på dette selv da vi skrev ut noen plastskruer uten å ha «fyll» hele veien gjennom. Da røk de så fort vi prøvde å virkelig skru hardt.

 

- Niklas, nyhetssjef i Tek.no

 

edit:

Her ser du det som ble igjen av skruen, og hvor hul den er på innsiden: 

skrue1.jpg

Endret av Niklasp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor store objekter kan skrives ut?

 

Og, hvor enkelt er det å eksportere/imortere et objekt fra\til et 3D program som eksempelvis Maya. Og ikke minst, hvor bred er denne støtten? Hvilke 3D programmer anbefales?

 

Greit nok å laste ned modeller folk lager og legger på nett, men dette blir ikke interessant før man kan lage noe selv.

 

Og en ting til, er noen av msterialtypene egnet for redskaper for matlaging? Steking/baking etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor sterkt blir egentlig ting man har laget med en slik (PLA) printer?

 

Kan man f.eks. lage en slik uten at den ryker på første forsøk?

 

https://megaflis.no/media/catalog/product/cache/1/image/650x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/3/7319044273053_0_1.jpg.pagespeed.ce.5hO0cPwawt.jpg

 

Uten problemet. Selvom PLA er svakere enn ABS, så er det fremdeles utrolig sterkt. Spesielt om man fyller innsiden av plasten med plast :p

 

Lagde forøvrig en girkasse for moroskyld i PLA. ingen problemet med varmgang iallefall.

https://www.youtube.com/watch?v=UzlaO6Lw5Ls

 

 

Står på sidene til Clas Ohlson at den også kan skrive med PETG, PLA Wood og TPU. Hva er dette og hvordan er styrken i forhold til PLA?

PLA Wood, er iallefall PLA, med 3 fliser i, slik at det du printer ser ut som, og lukter som ekte tre.

 

Slik at det kan bli seende slik ut:

3d-print-wood-results.jpg

 

Hvor store objekter kan skrives ut?

 

Og, hvor enkelt er det å eksportere/imortere et objekt fra\til et 3D program som eksempelvis Maya. Og ikke minst, hvor bred er denne støtten? Hvilke 3D programmer anbefales?

 

Greit nok å laste ned modeller folk lager og legger på nett, men dette blir ikke interessant før man kan lage noe selv.

 

Og en ting til, er noen av msterialtypene egnet for redskaper for matlaging? Steking/baking etc.

1) Står i artikkelen. 14x14x14 cm

 

2) God støtte. Selv bruker jeg Sketchup til 3D modeller jeg selv lager, da det er veldig enkelt, samtidig som man kan lage avanserte figurer. Man kan også bruke Maya, 3DsMax, Autocad ol. Mer eller mindre alt hvor man kan lage 3d modeller.

 

Vil ikke anbefale at du bruker dem til matlaging. spesielt ikke på ting som har en del varme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor sterkt blir egentlig ting man har laget med en slik (PLA) printer?

 

Kan man f.eks. lage en slik uten at den ryker på første forsøk?

 

https://megaflis.no/media/catalog/product/cache/1/image/650x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/3/7319044273053_0_1.jpg.pagespeed.ce.5hO0cPwawt.jpg

 

På Finderen jeg har satt opp som live demo i butikken jeg jobber har jeg printet ut en liten tvinge. Jeg ble overrasket over hvor bra gjennomført gjengene faktisk ble og selve tvinga i seg selv er ganske kraftig på tross av sin lille størrelse. Tvinga fant jeg på thingiverse.

Lenke til kommentar

Hvor lang tid tar det å lage 3d figurer?

 

Prøvd linux? Blender etc?

 

Klarer dere å lage leker?

rex.jpg

Eller er slike alt for avanserte? Da det ikke står DPI, men antar detaljene her blir for komplisert på billig 3d skriver.

 

Det går helt fint så lenge hver del er innenfor målene skriveren klarer å printe ut. Mange store ting er gjerne delt opp i mange små deler som du kan lime sammen.

 

Finder er mye raskere enn Robox som vi solgte før. Selv om Robox har oppvarmet "bed" og to dyser syns jeg Finder gjør jobben mye bedre og raskere. Hvor lang tid en print tar varierer veldig. Det varierer på størrelse, layer thickness, infill % og speed setting. Alle tingene kan varierers i Flashprint men resultatet vil variere så kreves litt testing for å finne optimal innstilling. Som regel står anbefalt instilling sammen med filene du finner på bl.a thingiverse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det blir litt på hobbybasis.

ingen trenger blekkskriver\laser skriver i dag, men fremdeles en del som har det alikevell.

Samme blir det med 3d skriver.

 

Men hadde man kunne leie det eller hatt et sted man kunne kjøpt det man skriver ut istedenfor å kjøpe dette hadde det vært mere fornuftig.

 

Da 3d skriver med farger enten form av blekk\laser eller forskjellig patroner regner jeg med koster mye.

 

Graveringsmaskin er også veldig dyrt, så hadde håpet det hadde finnes måte å gjøre disse til en enhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv en reprap printer med 25x25x17 i skrive flate, som er mer enn nokk for mitt bruk. Har også fått bruk for den da jeg måtte lage ett " spesialverktøy" da jeg justerte noen ventiler på mc'en min. Brukte da google sketchup og d gikk smertefritt å lage objektet. Å d skal sies at jeg ikke har noe stor erfaring ifra 3d modellering eller lignende.

Syns dog den ifra clas ohlson er litt dyr i forhold til hva du kan få om du kjøper deg en "reprap" printer som kit og bygger den selv.

 

"Reprap" vill da si en printer som kan produsere mesteparten av sine deler selv.

Lenke til kommentar

Det må vel bedre å ha ha formstøping

hvis man vil lage leker?

 

Langt billigere måte, men må ha lagt flere former hvis man skal velge.

Fordelen 3d skriverne kan skrive langt flere men tar mye mere plass.

 

Litt usikker på om 3d skrivere kan lage rør for fiber\tp kabel. Eller lage gummi propp.

Hadde vært gøy om den kan lage viskelær, eller sage pexiglass med laser?

 

Kanskje laserbaserte graverings maskin hadde vært noe?

 

Teoretisk sett kan slike drives med usb 3.1 vil jeg tro?

Lenke til kommentar

Det må vel bedre å ha ha formstøping

hvis man vil lage leker?

 

Langt billigere måte, men må ha lagt flere former hvis man skal velge.

Fordelen 3d skriverne kan skrive langt flere men tar mye mere plass.

 

Litt usikker på om 3d skrivere kan lage rør for fiber\tp kabel. Eller lage gummi propp.

Hadde vært gøy om den kan lage viskelær, eller sage pexiglass med laser?

 

Kanskje laserbaserte graverings maskin hadde vært noe?

 

Teoretisk sett kan slike drives med usb 3.1 vil jeg tro?

 

Du får en del forskjellig filament. Nylon, plast innblandet med tre fiber, eller metall spon, bøyelig plastikk, Gummilignende filament. Mye forskjellig. Forskjellen på filamentene er hvor raskt du kan printe med de, hvor mye varme du trenger for å greie å printe ned dem, samt trenger du oppvarmet skriveflate? (F.eks ABS trenger dette for at d ikke skal "warpe" altså vrenge seg mens det skrives.) Så " vanskelighetsgraden er forskjellig utifra hvilket material du bruker. PLA er nokk d enkleste å printe med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men det er ikke slik som blekk\laser skriver du kan ha flere patroner i forskjellig farger også blande de å få andre farger:

Mistenker det ikke er plass til alle disse i Flashforge finder 3. Hvis ikke bildet er mye større en virkeligheten. Får man også programvare som sier når man er tomt for Gummilignende filament.?

For meg kjenner jeg mest filament som brukes i led lys som erstatting for glødepære\halogen.

 

Flashforge_ABS_6_pack_1024x1024.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...