Gå til innhold

TEST: 360-kamera fra Samsung, LG, Ricoh og Giroptic


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Zicos: Nokia Ozo har en utsalgspris fra rundt 45 000 dollar, så de burde ligge meget godt an på alle vis i forhold til de kameraene vi testet her. Det er en god del forskjeller på disse hobbyproduktene og rene proffprodukter som Ozo eller prosumervarianter med flere GoPro-er i rigg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gear 360 har skarpere bilder enn de andre, men også det har ganske elendig kvalitet.

 

Man får ikke grei kvalitet med mindre man går opp på noe med vesentlig større oppløsning / flere linser slik som Gopro Omni, men da er man jo oppi latterlige priser for en forbruker.

 

Så konklusjonen burde vel være at teknologien er ikke der enda at dette er en brukbar løsning for forbrukere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Zicos: Nokia Ozo har en utsalgspris fra rundt 45 000 dollar, så de burde ligge meget godt an på alle vis i forhold til de kameraene vi testet her. Det er en god del forskjeller på disse hobbyproduktene og rene proffprodukter som Ozo eller prosumervarianter med flere GoPro-er i rigg :)

 

45K Dollar???

Hvem i all videste verden kjøper det? o.O

Lenke til kommentar

Hvordan er oppløsningen på stillbildene fra Gear 360 sammenlignet med Theta S? Da mener jeg ikke Mp, men hvor detaljerte bildene blir på samme utsnitt med samme avstand.

 

Har Gear 360 timelaps eller noen andre kule moduser?

 

The Mode section is more important. This is where you'll switch from still pictures to video, or to time lapse. Standard stuff. But there's also a "Video Looping" mode that will record for a predetermined time — either 5, 30, 60 minutes, or "Max." When that time's up, it'll erase the previous file and start recording again.

 

http://m.androidcentral.com/samsung-gear-360-review

Lenke til kommentar

Takk for info, men det var ikke så voldsomt spennende at det gjør noe.

 

Apropos overskriften, er ikke den ganske villedende? "360-kamera for forbrukere er dyre og dårlige – med ett unntak". Det eneste kameraet som koster nevneverdig mindre enn de andre er det fra LG... og det kom jo ikke spesielt bra ut.

 

Ellers enig med StormEagle i at 360-kameraer virker umodent ennå. Det jeg ønsker meg av et framtidig kamera er minst 4K video, høyere still-oppløsning, bedre dynamikk, skjerm og kontroller på kameraet, vanntett til minst 3m.

Lenke til kommentar

Ellers enig med StormEagle i at 360-kameraer virker umodent ennå. Det jeg ønsker meg av et framtidig kamera er minst 4K video, høyere still-oppløsning, bedre dynamikk, skjerm og kontroller på kameraet, vanntett til minst 3m.

4K er ikke på langt nær nokk oppløsning når det dras ut over 360 grader. Og det er vel sikkert litt vanskelig å lage en skjærm og kontroller uten å lage en blindsone på kameraet. En bedre løsning er vel en app så man kan se bilde på mobilen og kontrollere kameraet fra mobilen.

Og når det gjelder selve den fysiske løsningen så har jeg mye mer tro på mange linser og bildebrikker slik som man ser på high end kameraene enn en bildebrikke og en ultra fisheye linse slik som man ser på billig kameraene i dag.

 

Og for å virkelig lage noe for VR headset må man også ha stereoskopisk bilde, altså 2x360 slik som f.eks samsung sitt project beyond.

Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

Enig i at 4K er i minste laget, men det er det praktisk meste man kan få god bildeflyt med i dag til en pris som passer vanlige folk.
 

Og det er vel sikkert litt vanskelig å lage en skjærm og kontroller uten å lage en blindsone på kameraet. En bedre løsning er vel en app så man kan se bilde på mobilen og kontrollere kameraet fra mobilen.

Nei, det er faktisk ikke vanskelig. Se på Theta S. Hadde håndtaket vært utstyrt med skjerm på flatsiden og knapper og hjul langs sidekantene så hadde det ikke gitt mer blindsone enn det allerede er. Theta S har forresten den minste blindsonen av samtlige 360 kamera på markedet på grunn av folde-optikk-teknikken de har patentert. Ingen andre 360-kamera har objektiver som står så nært hverandre.
post-3851-0-79916600-1472035722_thumb.jpg
ZLENSDESIGN.jpg

Det blå er frontlisene du ser utenfra på begge sidene. Den brune klossen i midten er et 45 grader skråstilt tosidig speil. Bildet ovenfra (på skissen) speiles mot venstre. Bildet undenfra speiles mot høyre.

 

En tidlig prototype av Theta som ikke hadde speilet og den lignet mer på øynene til en hammerhai og ga langt større blindsone-disk rundt kameraet. En annen tilnærming for å redusere blindsonen er å minke bildebrikken for å få ned størrelsen på optikken. Men det går ut over bildekvaliteten.

 

Flere kamera har både fordeler og ulemper. Fordelen er bedre oppløsning og mindre optiske kompromiss, men ulempen er at det koster mer og øker kompleksiteten i sammenlimingen av bildene.

 

Enig i at stereoskopisk 360 er en viktig videreutvikling, men det synes jeg bør være frivillig. Altså at man burde kunne velge selv om man vil ha ett eller to 360-kamera, samt hvilken avstand de skal ha. Den stereoskopiske 3D-effekten strekker seg som kjent bare noen få meter. Tar man bilde av for eksempel et bylandskap så bør man enten la være å bruke stereoskopisk 3D eller overdrive 3D-effekten ved å ha 360-kameraene lengre fra hverandre.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...