Gå til innhold

Facebook gjorde det «umulig» å blokkere reklame – nå har Adblock funnet en løsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anbefaler alle å blokkere ads, nettet blir jo omtrent helt ødelagt av det.

 

Selvom jeg er delvis enig i at reklamen til tider blir overkant masete vil jeg heller ha reklamen enn å måtte betale abonnement på alle nettsider som i dag er gratis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler alle å blokkere ads, nettet blir jo omtrent helt ødelagt av det.

 

Uten reklame hadde ikke internett eksistert i den form vi ser det idag.

Det hadde vært for bedrifter og universitet, og andre betalende.

 

Hadde alle hostet opp et par tusen kroner i måneden, så kanskje vi hadde klart å finansiere nettet uten reklame.

 

Jeg foretrekker gratis nett fullt av reklame  :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Anbefaler alle å blokkere ads, nettet blir jo omtrent helt ødelagt av det.

 

Naiv innstilling. Reklame er et nødvendig onde og folk hadde startet å bruke alternativer med reklame hvis diverse sider hadde begynt å kreve betaling. En god løsning er kunne velge. F.eks. FB uten reklame til 39,-/mnd.

 

Edit; Det største problemet med reklamen er at det spiser opp kvoten til f.eks. mobilabbonementer ganske raskt. Det gjør også browsing treigt for de som enten har litt treige enheter eller lav hastighet på nettet.

Endret av SlikGårNoDagan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner at de fleste nettsider lever av reklame inntekter, men jeg synes det er håpløst teit når man besøker en PC hardware side og får servert reklame om dating eller andre komplett urelaterte ting. Å besøke Tek.no og få servert reklame for Komplett.no er okay, fordi det er relevant for den siden. Så er det jo sånn at mange nettsider har overdrevent mye reklame da at alt går bare i sirrup!

Endret av Betroz
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg kommer aldri til å skru av adblock. Hvis nettsteder ikke vil ha oss snylterne får de sette opp en betalingsmur. Hvis innholdet er viktig nok for meg, kommer jeg til å betale.

 

Men realistisk slutter jeg vel heller å bruke nettstedet. Det er noen av de jeg pleide å besøke som har satt opp betalingsmur - jeg går ikke dit mer. Innholdet var ikke viktig nok. At -jeg- ikke besøker sidene betyr ingenting for de som står bak, og tydeligvis betyr ikke sidene noe for meg heller siden jeg ikke besøker dem mer.

 

Om noe er betalingsmurer positivt i at det får meg til å bruke mindre tid foran skjermen ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selvom jeg er delvis enig i at reklamen til tider blir overkant masete vil jeg heller ha reklamen enn å måtte betale abonnement på alle nettsider som i dag er gratis.

Reklamefinansierte nettsider er ikke gratis. Det er til slutt leserne som betaler uansett. Enten ved å kjøpe varer det reklameres for eller ved å tappes for informasjon som reklametilbydere betaler for. De betaler selvsagt kun i den hensikt at leserne skal betale for tjenesten i en eller annen indirekte form. Så kan man jo hevde at man betaler mindre indirekte enn den gjennomsnittlige leseren, men jeg tror de færreste har noe godt grunnlag for en sånn gjetning.

 

Nå finnes det riktignok også en del gratis nettsider (ingen direkte eller indirekte betaling via reklame) og disse ville nok fått en sterkere posisjon om flere både blokkerer reklame og styrer unna betalnettsider.

 

Ser man historisk på det var nettet så og si reklamefritt frem til ca 2000. Etter det kom det gradvis og smått i starten, men nå er det mer reklame enn noen sinne. Det er helt sinnsykt om man slår av adblock på alt. Utviklingen skyldes delvis av investorers stadige krav om at kommersielle nettsider skal vokse inn i himmelen og delvis av at nettbrukere finner seg i det. Poenget mitt er at en annen virkelighet er både teoretisk og praktisk mulig, om nettbrukerne aktivt styrer utviklingen den veien.

 

Uten reklame hadde ikke internett eksistert i den form vi ser det idag. Det hadde vært for bedrifter og universitet, og andre betalende.

Riktig, uten reklame hadde ikke internett eksistert i den reklameoversvømte form vi ser i dag. Duh..

 

Merk at nå er ikke nett-infrastrukturen betalt av innholdsleverandørene (de som driver med reklame). Lover om nettnøytralitet hindrer det. Det er kun sluttbrukerne som finansierer selve nettet. Folk med nettforbindelser hjemme, på telefonen, jo jobb osv. Innholdsleverandører betaler kun for sin egen tilkobling til nettet og drifting av sine egne tjenester. Det vil si at kommersielt innhold ville sett noe annerledes ut om de ikke drev med reklame. Mer brukerdrevet og mindre industridrevet. Flere blogger og færre nettaviser for eksempel.

 

Hadde alle hostet opp et par tusen kroner i måneden, så kanskje vi hadde klart å finansiere nettet uten reklame. Jeg foretrekker gratis nett fullt av reklame  :)

Gratis nett med reklame er en selvmotsigelse. Se svaret til mehm.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan ikke noen finne opp en adblocker som laster ned reklamen så bedriften blir fornøyd, men ikke viser den på skjermen min?

 

Det som til slutt fikk meg til å bruke adblock var en reklame fra et flyselskap i en stor nettavis.

Hele tiden jeg var inne på nettsiden laget den jetfly-lyder. Jeg tuller ikke.

Det var da jeg skjønte at jeg måtte ta i bruk disse AdBlock-greiene alle snakker om.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Anbefaler alle å blokkere ads, nettet blir jo omtrent helt ødelagt av det.

 

Ja, men en PC hardware side som TweakTown kommer jeg ikke inn på engang med adblocker. Prøv å se om du får sett den selv.

 

Virker det med de riktige innstillingene  :wee:  :dremel:

 

Edit

 

Har vel heller aldrig vært reklame på min facebook. :)

Endret av -PoWa-
Lenke til kommentar

Utviklingen skyldes delvis av investorers stadige krav om at kommersielle nettsider skal vokse inn i himmelen og delvis av at nettbrukere finner seg i det.

Annonsørene oppdaget på et tidspunkt at reklame på internett ikke ga den avkastningen de hadde håpet, dermed sank prisen de var villige til å betale per visning/klikk drastisk. Dette førte til en eksplosjon i reklame, fordi sidene de måtte ha mye mer reklame for å få samme inntekt i kroner og øre.
Lenke til kommentar

 

Anbefaler alle å blokkere ads, nettet blir jo omtrent helt ødelagt av det.

 

Naiv innstilling. Reklame er et nødvendig onde og folk hadde startet å bruke alternativer med reklame hvis diverse sider hadde begynt å kreve betaling. En god løsning er kunne velge. F.eks. FB uten reklame til 39,-/mnd.

 

Edit; Det største problemet med reklamen er at det spiser opp kvoten til f.eks. mobilabbonementer ganske raskt. Det gjør også browsing treigt for de som enten har litt treige enheter eller lav hastighet på nettet.

Hva om alle nettsteder skulle tenke sånn og kreve betaling? Da hadde det vært svindyrt å være på nett uten reklame.

 

Så det at Facebook overvåker søkeloggen din, samt telefonsamtalene dine på telefonen(kun ved at du har appen innstallert) var ikke ille nok? Vurderer å slutte med Facebook før de misbruker makten sin helt fullstendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...