Gå til innhold

Denne skal gjøre HTC Vive mye mer avansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende, men håper ikke tredjeparts-ekstrautstyr vil være med på å forlenge og fordyre denne VR-generasjonen. Om opplevelsen med dagens hodesett blir bittelitt bedre med ny teknologi på både hardware- og software-sidene, fjerner det kanskje noe av presset på hodesettutviklerne slik at de kan vente på teknologi som stadig er rett rundt hjørnet. Ser derimot ut til at det er mange nok konkurrenter med nokså store forbedringer som kan være med å presse bransjen framover mot en ny, bedre og billigere versjon, på tross av at de som allerede har produkter på markedet trolig ønsker å selge disse så lenge som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker ikke veien utviklingen av VR er i ferd med å ta. Flere aktører som sitter på hver sine produkter og utvikler løsninger som ikke har nok fellestrekk til at spilling på VR blir universelt. Vet det finnes et OS VR prosjekt, men det hjelper lite nå dette blir nok en aktør blant flere. Utviklere vil derfor måtte utvikle spill for ett hodesett, eller eventuelt implementere noe ulik støtte for hvert hodesett. Neste runde jeg ser for meg er en konsollifisering med eksklusivitet.

 

VR bør bli like universelt som en skjerm. Vi har i dag mange produsenter, og det er mange forskjellige teknologier, det er til og med teknologier som låser skjermer til forskjellige skjermkort etc. Men for forbrukeren spiller det ikke noen rolle hva de velger, for det vil ikke påvirke hvilken programvare man vil kjøre. Det samme gjelder mus, tastatur, joystick, gamepad og så og si alt av tilbehør.

 

Så ser jeg også at mye av utviklingen går på at man skal ha rene VR-spill, og gjerne spill der man går rundt i rommet. Selv om dette umiddelbart kan være moro og prøve ut, er ikke dette retningen jeg ønsker at spillene skal ta. For i lengden gidder jeg ikke gå rundt i en firkant på noen meter å løfte ting med virtuelle hender.

 

Jeg ønsker meg mer ordinære spill der man også kan benytte seg av VR. VR burde være kickstarten for en ny æra for flight sim og andre simulatorer for den saks skyld. Bilspill der man kan se ut sideruta når man ligger bred i en sving. Til og med førsteperson spill ville være kult med VR. ARMA støtter TrackIR, og det fungerer overraskende bra. Man kan sikte på ett punkt, samtidig som man ser seg rundt.

 

Felles for alle disse er at man fremdeles sitter i en stol og benytter seg av vanlige kontrollere for å styre, være seg mus, tastatur eller joystick, gamepad osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...