Gå til innhold

GUIDE: Skal du ut å fly drone? Dette er reglene som gjelder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trulso:

regelverket kan være litt kronglete, linken din referer til operasjoner som ikke er rekreasjon.

 

flygning som ikke må foregå under operatørkategoriene RO1, RO2 og RO3 will bli regulert av http://luftfartstilsynet.no/selvbetjening/allmennfly/Bruk_av_modellfly

 

linkene på tilsynets hjemmesider er egentlig bare en forklaring på

Forskrift om luftfartøy som ikke har fører om bord

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-11-30-1404#KAPITTEL_2

 

 

TLDR: er du ikke registrert som RO1/RO2/RO3 er det 150m som gjelder

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir forvirret? Alt som tar bilder eller video er ikke rekreasjon, men FPV flyvning der man har live video, men også mulighet for opptak, er like vel rekreasjonsflyging? Hva med de tusen millioner andre mindre dronene som du snart ikke får kjøpt uten kamera? Skal alle disse registreres? Og betyr dette at disse lekedronene også skal ha 16 års aldersgrense?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fylleflyvning med drone lurer på straffen der hehe.

Men hvis man har foto som hobby og bruker drone så er det ikke rekrasjon da?? Da må man si ifra til Luftfarts verker hver dag om man skal ta bilder og video med dronen, tror Luftfartsverket blir ganske lei deg ettervert hvis man ikke for et slags bevis eller lignenende som varer mere en 1 dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fylleflyvning med drone lurer på straffen der hehe.

Men hvis man har foto som hobby og bruker drone så er det ikke rekrasjon da?? Da må man si ifra til Luftfarts verker hver dag om man skal ta bilder og video med dronen, tror Luftfartsverket blir ganske lei deg ettervert hvis man ikke for et slags bevis eller lignenende som varer mere en 1 dag.

 

Det er bare å ringe inn og spørre om lov for kvart batteri du skal fly. 

Lenke til kommentar

Her bommer artikkelforfatter relativt grovt med undertittelen. Man må ikke melde fra til LT hvis man skal ta bilder.

Hvis man flyr RO1 operasjoner må man ha registrert seg hos LT, ha relevant forsikring, lagd operasjonsmanualer og føre flylogg. Utover kommunikasjon med evt grunneier eller berørte i området man skal fly i - så melder man ikke fra til noen. Det høres jo ut som man må søke om å få ta bilder. Det er ikke korrekt.

 

Jeg er forøvrig veldig i tvil om Bente E. Heggedal er tolket riktig i definisjonn av begrepet "nytte". Jeg er 99% sikker på at det å fly med dronen sin for å ta bilder av et fint sted fortsatt går under rekreasjonsflyging.

Hvis begrepet over er korrekt, så betyr det at enhver Ola og Kari Nordmann med drone må registrere seg som RO1 for å ta et bilde til face og insta - så dette faller totalt på sin egen urimelighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her bommer artikkelforfatter relativt grovt med undertittelen. Man må ikke melde fra til LT hvis man skal ta bilder.

Hvis man flyr RO1 operasjoner må man ha registrert seg hos LT, ha relevant forsikring, lagd operasjonsmanualer og føre flylogg. Utover kommunikasjon med evt grunneier eller berørte i området man skal fly i - så melder man ikke fra til noen. Det høres jo ut som man må søke om å få ta bilder. Det er ikke korrekt.

Jeg er forøvrig veldig i tvil om Bente E. Heggedal er tolket riktig i definisjonn av begrepet "nytte". Jeg er 99% sikker på at det å fly med dronen sin for å ta bilder av et fint sted fortsatt går under rekreasjonsflyging.

Hvis begrepet over er korrekt, så betyr det at enhver Ola og Kari Nordmann med drone må registrere seg som RO1 for å ta et bilde til face og insta - så dette faller totalt på sin egen urimelighet.

Gjør det? Regner med du vet at det ikke er tillat å filme eller ta bilde av andre personer eller eiendommer og legge ut på media uten samtykke. Du har heller ikke lov å ha overvåkingskamera hvis vidvinkelen går utenfor tomtegrensa di. Går derfor ut ifra at et slikt stramt regelverk er til av tilsvarende grunn. Hvis jeg ser en drone over tomta mi så er ikke veien lang inn i våpenskapet .. Neida, gjør jo ikke sånt, men synes alikecel at det er ganske irriterende å få slike inretninger hengendes over hue bare fordi noen synes det er morsomt med den nye leken.
Lenke til kommentar

Gjør det? Regner med du vet at det ikke er tillat å filme eller ta bilde av andre personer eller eiendommer og legge ut på media uten samtykke. Du har heller ikke lov å ha overvåkingskamera hvis vidvinkelen går utenfor tomtegrensa di. Går derfor ut ifra at et slikt stramt regelverk er til av tilsvarende grunn. Hvis jeg ser en drone over tomta mi så er ikke veien lang inn i våpenskapet .. Neida, gjør jo ikke sånt, men synes alikecel at det er ganske irriterende å få slike inretninger hengendes over hue bare fordi noen synes det er morsomt med den nye leken.

 

 

Skal vel ikke måtte streve med noen skytterprøver og våpenlisens. Er jo bare å hjemmesnekre seg noe som er effektivt nok :D :

 

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=potato%20gun

 

 

Er det ingen klare definisjoner om hva som er eiendom også da? Det er helt sikkert en og annen bonde som eier fjell 1, fjell 2 også videre:

 

https://www.google.no/search?q=fjell+naturbilde&espv=2&biw=1080&bih=1819&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi86qfls6LOAhWIFiwKHSDsBTIQ_AUIBigB

 

Men, om det er på avstand nok i fra byggninger, så må det vel gå en zoom-ut grense et eller annet sted også? Man kan vel ikke risikere saksøking for et hvert bilde tatt av andres eiendom heller. Det er jo stor forskjell på et gårdsbruk med mange tusen hektar og en stakkars eier av bolig i et byggefelt, hvor det knappt finnes plass til parkering og å sette opp hagegrillen eller trampolinen.  :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Her bommer artikkelforfatter relativt grovt med undertittelen. Man må ikke melde fra til LT hvis man skal ta bilder.

Hvis man flyr RO1 operasjoner må man ha registrert seg hos LT, ha relevant forsikring, lagd operasjonsmanualer og føre flylogg. Utover kommunikasjon med evt grunneier eller berørte i området man skal fly i - så melder man ikke fra til noen. Det høres jo ut som man må søke om å få ta bilder. Det er ikke korrekt.

Jeg er forøvrig veldig i tvil om Bente E. Heggedal er tolket riktig i definisjonn av begrepet "nytte". Jeg er 99% sikker på at det å fly med dronen sin for å ta bilder av et fint sted fortsatt går under rekreasjonsflyging.

Hvis begrepet over er korrekt, så betyr det at enhver Ola og Kari Nordmann med drone må registrere seg som RO1 for å ta et bilde til face og insta - så dette faller totalt på sin egen urimelighet.

Gjør det? Regner med du vet at det ikke er tillat å filme eller ta bilde av andre personer eller eiendommer og legge ut på media uten samtykke. Du har heller ikke lov å ha overvåkingskamera hvis vidvinkelen går utenfor tomtegrensa di. Går derfor ut ifra at et slikt stramt regelverk er til av tilsvarende grunn. Hvis jeg ser en drone over tomta mi så er ikke veien lang inn i våpenskapet .. Neida, gjør jo ikke sånt, men synes alikecel at det er ganske irriterende å få slike inretninger hengendes over hue bare fordi noen synes det er morsomt med den nye leken.

Her tar du feil. Man kan fint ta bilde av andre mennesker og legge ut hvor man vil uten å ha tillatelse. Dette forutsetter at hvert enkelt menneske i seg selv ikke er hovedmotiv og hovefokus på bildet, men er med som en mindre del av en helhet. Man kan også ta bilder av andre sin eiendom uten tillatelse. Reglene om bilder er jo ikke annerledes selv om man kjører drone. Hvem som helst som går rrundt i gata med et speilrefleks må forholde seg til akkurat de samme reglene. Dette går kun på personvern.

 

Når det kommer til at flyving med kamera ikke kan være rekreasjon, så foreslår jeg at Bente Heggedal tar seg et kurs, og lærer seg reglene som gjelder ved ubemannet luftfartøy på nytt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Her tar du feil. Man kan fint ta bilde av andre mennesker og legge ut hvor man vil uten å ha tillatelse. Dette forutsetter at hvert enkelt menneske i seg selv ikke er hovedmotiv og hovefokus på bildet, men er med som en mindre del av en helhet. Man kan også ta bilder av andre sin eiendom uten tillatelse. Reglene om bilder er jo ikke annerledes selv om man kjører drone. Hvem som helst som går rrundt i gata med et speilrefleks må forholde seg til akkurat de samme reglene. Dette går kun på personvern.

 

Når det kommer til at flyving med kamera ikke kan være rekreasjon, så foreslår jeg at Bente Heggedal tar seg et kurs, og lærer seg reglene som gjelder ved ubemannet luftfartøy på nytt.

 

 

Tror likevel ikke du slipper unna med slike fotografier av denne typen for det om:

 

Executive-House-From-Above-475x229.jpg

 

Som eier av huset, vil man kunne påstå at noen driver med planlegging av innbrudd. Og du har håndfaste beviser i form av fotografiet. Merk at jeg skrev "påstå".

 

Det er jo ikke et menneske på foto en gang.

 

Men, at huseier selv tar slike bilder til boligsalgsannonsen sin, går jo bra.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vedr. "Dronen må være minst fem kilometer fra flyplasser." så er det forskjell på flyplass og lufthavn.

 

Fra: luftfartstilsynet:

"Det er ikke tillatt å fly modellfly nærmere enn 5 km fra en lufthavn. Tenk deg en sirkel som har lufthavna i midten, med 5 km radius. Om noe er en lufthavn eller ikke, finner man ut av navnet, slik som Oslo lufthavn eller Bergen lufthavn. Det samme forbudet gjelder ikke for flyplasser som ikke er lufthavner."

URL: http://www.luftfartstilsynet.no/selvbetjening/allmennfly/Droner/Hovedtrekk_i_forskriften_for_modellfly_og_RPAS

 

For meg som bor 4km fra Kjeller flyplass(liten flyplass) så betyr dette at jeg kan fly lovlig i nærområdet mitt.

Lenke til kommentar

G - i eksempelet ditt med bilde av huset med bilen i oppkjørselen så har du helt rett dersom man ikke har bedt om tillatelse til å fly nær bygningen/bilen.

Har man ikke fått lov til det, så er det 150m for rekreasjonsflyveren og 50m for en som har RO1.

 

Når det er sagt, så er det mange som undervurderer hvor langt 50 og 150 meter er ;). De mest vanlige dronene har en field-of-view/bildevinkel på rundt 90 grader. På 50 meters avstand er det faktisk ikke mulig å identifisere en person på et 12 megapixel bilde.

Lenke til kommentar

Så en trenger bare å melde fra at en skal bruke dronen? Hvor gjør en isåfall dette?

Nei, du må ikke melde fra. Men du må sette deg inn i reglene for bruk av drone for rekreasjonsflyging og forholde deg til disse :). Veldig forenklet; respekter høydebegrensningen (400fot/120m) og avstanden (150m) til personer/biler/hus som du ikke har spurt om å fly nært inntil. Aldri fly over store folkemengder, ligg unna flyplasser og ulykkessteder.

Endret av osandlan
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...