Gå til innhold

TEST: HyperX Predator, OCZ RD400 og Samsung 950 Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at digitalimpuls.no har ett eksemplar av Samsung SM961 1TB inne på lager (3200MB/s les, 1800MB/s skriv), men det koster da også flesk (5995,-).

 

Ja de har en: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Harddisker/SSD/SSD/M-2/Samsung-SM961-SSD-PCIe-M2-1TB-3200-1800MB-s-1TB-bulk-NVME138631-p0000141115

 

Ikke akkurat på lager, men bestillingsvare..!

 

http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Harddisker/SSD/SSD/M-2/Samsung-SM961-SSD-PCIe-M2-512GB-3200-1700MB-s-512-GB-bulk-NVME138630-p0000141110

Endret av Din_Laban
Lenke til kommentar

Har bare fulgt med på dette segmentet med et halvt øye, var ikke klar over at de tok seg så godt betalt, får håpe på mer edruelige priser ganske snart.

 

AtW

Samsung har jo beste SSD år etter år, etter at de slo Intel (Micron) sine SSDer.

 

Koster penger å kjøpe det beste. Folk som mener det er for mye å betale for ytelsen kjøper jo bare EVO serien. Det som faktisk er bra er at Pro serien har blitt PCIe. 850 Pro koster mer enn 850 EVO, uten at ytelsesforskjellen er veldig stor, pga SATA.

 

Ellers så er faktisk Pro betraktelig mindre i størrelse enn EVO, og bruker MLC sammenlignet med TLC. I tillegg kommer dyrere kontroller. Det er jo faktisk slik at det og er kun to selskaper som lager high end SSDer nå. Hverken Micron eller SK Hynix gjør.

 

Finnes det ingen Samsung EVO-modell på dette fysiske grensesnittet?

https://www.prisguide.no/kategorier/harddisk-ssd?f[m][]=Samsung&f[65][]=M.2

 

SM og PM er ellers det en finner i laptoper. SM 951 er vel både å finne i Dell XPS 15 og Retina MacBook Pro 15".

 

Tror forskjellen er at det er som en 950 Pro i economy mode. Altså den bruker ikke masse ekstra strøm for litt ekstra ytelse, men faller litt bak i ytelsen for å holde seg strømeffektiv. Jeg vet derimot ikke så mye om dette, så det jeg sa kan være helt feil og :p

Lenke til kommentar

Disse benchmarkprogrammene som er brukt er for å vise frem SSD'ene i best case workload scenarioer. Ergo du ser på noen tall som aldri vil samsvare med virkelig bruk. Spesielt blir test av data sync(ATA_CMD_FLUSH) utelukket, enda det blir hyppig brukt i den virkelige verden.

 

F.eks noe veldig mange er interessert i er hvordan disse fungerer med ZFS som idag begynner å bli veldig aktuell som storage for VM'er. Enten med NFS eller iSCSI. Da er det ganske kjedelig å bli villedet til å investere masse penger for noe som yter betraktelig dårligere enn andre alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Finnes det ingen Samsung EVO-modell på dette fysiske grensesnittet?

https://www.prisguide.no/kategorier/harddisk-ssd?f[m][]=Samsung&f[65][]=M.2

 

SM og PM er ellers det en finner i laptoper. SM 951 er vel både å finne i Dell XPS 15 og Retina MacBook Pro 15".

 

Tror forskjellen er at det er som en 950 Pro i economy mode. Altså den bruker ikke masse ekstra strøm for litt ekstra ytelse, men faller litt bak i ytelsen for å holde seg strømeffektiv. Jeg vet derimot ikke så mye om dette, så det jeg sa kan være helt feil og :p

 

 

Men er de så moderne at de har 3D V-NAND (hvor bruken av 3D muligens er smør på flesk til V-NAND betegnelsen)

 

Eller må man vente til EVO 960-modellen, elns.?

Endret av G
Lenke til kommentar

"Denne SSD-en kommer dog kun i utgaver på 256 BMB og 512 MB"

 

Tror det snek seg inn en ekstra B her :)

 

Ellers er det eneste amerikanske med HyperX sin SSD kontrolleren fra Marvel. HyperX er et selskap som kjøper NAND, RAM, kontroller osv og har en fabrikk som setter alt på en PCB og selger det. Pluss HyperX klisteret altså. Samme med RAM brikker. SK Hynix og Micron er jo nr 3 og 4 av 4 i verden på NAND. 2 og 4 i verden på RAM av 4.

 

 

Interessant at OCZ sin REvoDrive er laget i Fillipinene. Når Toshiba kjøpte konkursnære OCZ så tvang de jo dem til å selge fabrikken sin i Taiwan. Så har de altså flyttet til Fillipinene ja. Toshiba liker outsourcing virker det som.

 

Ellers er det jo og litt merkelig å sette opp landene der det er lagt slik. NAND, kontroller, RAM osv er ikke nødvendigvis laget i samme land som det er satt sammen. Jeg kan garantere at NAND, RAM og kontroller til RevoDrive IKKE er laget i Fillipinene. Vanskelig å skaffe kvalifisert arbeidskraft for det der. De aller aller fleste fabrikker for slik er jo i USA, Taiwan, Japan og Sør-Korea.

 

Hvis en ellers er motstander av outsourcing, så bør en kjøpe Samsung. Ikke bare er det hjemmesnekret med egen NAND, RAM kontroller osv slik artikkelen sier. Alt er faktisk laget og til og med satt sammen og pakket på fabrikker i hjemlandet Sør-Korea. Noe som er veldig uvanlig (også for Samsung, pleier å være "made in Korea, assembled in xxxx). Folk som liker outsourcing så godt, og mener de må og sparer så mye på det bør virkelig se på Samsung sin SSD avdeling.

Lenke til kommentar

Tenker som så etter SSD-døden jeg opplevde på OCZ Trion 100 (på kun 5 ukers drift), at jeg nok ikke på lenge kommer til å våge meg på noe annet merke enn Samsung V-NAND.

 

Andre enheter kan jeg gjerne bevege meg utenfor Samsung. (F.eks. RAM, HDD med mere)

De dyrebare erfaringen man gjør seg setter merker.

Endret av G
Lenke til kommentar

Noe som burde kommet fram i artikkel er at NVMe disker kan bare bootes fra X99 og nyere chipsets, dette har jeg fått erfare på den dyre måten.

Nå skal det nevnes at det er mulig å patche bios manuelt å ligge til NVMe boot støtte på en håndfull Z97 hovedkort. Men om en sitter på Z97 sjekk om ditt hovedkort kan oppdateres med NVMe boot funksjonalitet!!!

 

Det er også ikke alle "billige" nye hovedkort som har full NVMe støtte. For maksimal støtte kreves det m.2 PCIe 3.0, og noen z97/x99 og nyere hovedkort lar seg rett og slett ikke boote med NVMe protokollen. Hovedkortene som søtter både boot samt full hastighet med NVMe er da gjerne de "dyrere" hovedkortene og ikke "entry level" hovedkort.

Endret av j0achim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

850 EVO bruker:

Samsung 128Gbit 40nm TLC V-NAND

Så den har 3D V-NAND. 3D V-NAND bør komme fra den andre selskapene kommersielt om ikke altfor lenge.

 

Jeg tror de kaller det 3D for å skille mellom de som setter flere minnebrikker oppå hverandre vertikalt, og Samsung sin nye løsning der de har 32 lag i en brikke. Som er veldig forskjellig fra å plassere 32 brikker oppå hverandre (som ikke er fysisk mulig, da det ville blitt for høyt).

 

Tror grunnen til at det ikke har kommet noen 950 EVO er at 850 EVO ikke har så mye som kan forbedres. Kommer nok en 960 EVO derimot når de får 48-lags. Sikkert litt forbedringer, og lavere produksjonskostnader. Ikke nok til at du vil merke mye som forbruker derimot, siden den bruker SATA uansett. EVO er jo TLC og Pro er MLC, men forskjellen mellom 850 Pro og 950 Pro er likevel ganske stor. Så Samsung har jo stoppet med sine MLC SATA SSDer, da EVOen er god nok til å konkurrere med det meste uansett.

Lenke til kommentar

SM961 er ikke nødvendigvis en oppgradering ifra en 950 Pro. Har blitt gjort en del dyptgående sammenligninger av de på nett og det kommer jo frem at SM961 jevnt over gjør det endel bedre på sekvensiell ytelse men må se seg slått av 950 Pro på endel andre områder. 950 Pro gjør det jo også merkbart bedre om man setter på heatsink for kjøling.

 

Men nå er jo også SM951 jevnt over hakket tregere enn 950 Pro så det kan jo være at en 960 Pro vil gjøre rent bord.

 

 

Nå er vel også Intel like rundt hjørnet med ny teknologi i dette segmentet som mange mener at vil blåse alt av banen. Men så var det pris og tilgjengelighet da.

Lenke til kommentar

SM961 er ikke nødvendigvis en oppgradering ifra en 950 Pro. Har blitt gjort en del dyptgående sammenligninger av de på nett og det kommer jo frem at SM961 jevnt over gjør det endel bedre på sekvensiell ytelse men må se seg slått av 950 Pro på endel andre områder. 950 Pro gjør det jo også merkbart bedre om man setter på heatsink for kjøling.

 

Men nå er jo også SM951 jevnt over hakket tregere enn 950 Pro så det kan jo være at en 960 Pro vil gjøre rent bord.

 

 

Nå er vel også Intel like rundt hjørnet med ny teknologi i dette segmentet som mange mener at vil blåse alt av banen. Men så var det pris og tilgjengelighet da.

Tenker du på nye 3D X-point?

 

Det er jo Micron i samarbeid med Intel, men Micron er jo det store minneselskapet her, Intel er bare det kjente merket. Mye er jo ukjent, så er jo litt vanskelig å vite helt hvor det kommer inn.

 

Samtidig så har nok Samsung, SK Hynix og Toshiba planer de også. Nå som Samsung og SK Hynix kommer med HBM, så har jo Micron samtidig kommet med GDDR5X f.eks. (Ikke det samme, men Micron selger jo mye GDDR5X, så de og tjener penger på RAM i high end GPUer med ny minneteknologi).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...