Gå til innhold

Denne smartklokken ble en knallsuksess på Kickstarter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tydeligvis så er det nok idag med bare ca 1M NOK for å utvikle både klokke og OS. Kickstarter-magi, rett og slett!

 

Nja.. Kickstarter brukes vel i dag også til det som kan sees på som forhåndsbestillinger og interessemålinger. Det er sikkert også snakk om andre finansieringskilder som kanskje baserer sine bidrag på kickstartermottakelsen. Og når kickstarteren er ferdig og de forhåndssolgte produktene levert, forventes et jo da at produktet skal selges over tradisjonelle kanaler.

Lenke til kommentar

tydeligvis så er det nok idag med bare ca 1M NOK for å utvikle både klokke og OS. Kickstarter-magi, rett og slett!

 

Hardware er alerede tilgjengelig så det er bare å sette sammen. Koster nesten ingenting å "utvikle" selve klokken. OS er nok også relativt enkelt å slenge sammen med dagens verktøy, skrives nok ikke fra bunnen av. 1M for er antagelig mer enn nok til å utvikle en klokke i Kina ;)

 

Det som koster mest her er å sette igang masseproduksjonen. Det er ikke akkurat billig å sette opp nye produksjonslinjer. PCB'er som må lages, delene skal loddes, ramme/ hus og reimer på klokka, etc. Så har man selvfølgelig utgiften med å drive produksjonslinjen.

 

Edit; Innpakning må også produseres, ikke like dyrt, men alle monner drar. Så må de også betale for hardwaren.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

tydeligvis så er det nok idag med bare ca 1M NOK for å utvikle både klokke og OS. Kickstarter-magi, rett og slett!

 

Slik jeg har forstått det så har de allerede lansert en klokke i Kina og nå kommer denne også tilpasset med engelsk språk. Dvs at de allerede har organisasjonen på plass så de starer ikke på scratch.

Lenke til kommentar

 

tydeligvis så er det nok idag med bare ca 1M NOK for å utvikle både klokke og OS. Kickstarter-magi, rett og slett!

 

Hardware er alerede tilgjengelig så det er bare å sette sammen. Koster nesten ingenting å "utvikle" selve klokken. OS er nok også relativt enkelt å slenge sammen med dagens verktøy, skrives nok ikke fra bunnen av. 1M for er antagelig mer enn nok til å utvikle en klokke i Kina ;)

 

Det som koster mest her er å sette igang masseproduksjonen. Det er ikke akkurat billig å sette opp nye produksjonslinjer. PCB'er som må lages, delene skal loddes, ramme/ hus og reimer på klokka, etc. Så har man selvfølgelig utgiften med å drive produksjonslinjen.

 

Edit; Innpakning må også produseres, ikke like dyrt, men alle monner drar. Så må de også betale for hardwaren.

Hvis alt var så enkelt, så skulle Coolest Cooler være en lek i forhold til klokken, men dessverre.

 

Jeg venter enda på ETT ENESTE "stor" produkt som lanseres via KS.

Lenke til kommentar

 

Jeg venter enda på ETT ENESTE "stor" produkt som lanseres via KS.

... som Pebble eller Oculus Rift? ;)

 

Jeg har en del produkter fra Kickstarter jeg er fornøyd med. Men også noen som jeg ikke er.

Oculus er enda ikke lansert - og prototyper teller ikke - og Pebble er "smartklokke" så vidt hakket over en Casio fra 80-tallet.

En fullverdig "smartklokke" er derimot litt over hva en Coolest Cooler er av teknisk kompleksitet, og er dermed atter en KS-flopp.

 

Generelt sett hvis man antar for argumentets skyld at det ikke fantes dopapir idag og lignende helt simple ting, og 10 av dem skulle utvikles/finansieres via KS så hadde man nok fått for eksempel en dorull som var 10x overpriset med kroniske problemer å levere for alle som forhåndsbestilte, en ostehøvel som ikke ble ferdigutviklet siden produsenten stakk av med pengene, et kamerastativ som de som forhåndsbestilte må plutselig betale 2x mer for hvis de skal få den levert etc.

 

Egentlig er hele KS selvforklarende: sunn, konvensjonell produktutvikling, innovasjon og forretning generelt sett krever at først så klarer innovatøren og den fremtidige produsenten å lokke investeringer. Det blir gjort ved å presentere en hel rekke dokumenter til investorene som f.eks. etterspørsel på markedet, produksjonspris og detaljer rundt produksjonen generelt, potensielle utfordringer, teoretiske kostnadsoverskridelser, etc ad nauseum før noen gir 5 flate øre for en aksje. KS derimot satser utelukkende på "wow-faktor" av naive folk som lar seg lett lure av 3d modeller, prototyper etc, og hiver penger etter noe som oftest ikke finnes engang, enda.

Dermed et er det meget lett å komme til konklusjonen (og observere i praksis) at hele ansvaret skyves over på kundene, og desto vanskeligere er det å fremstille produktet desto verre er situasjonen.

Se på Apple - de brukte ENORMT med penger og ressurser for å lage en temmelig simpel klokke som egentlig ikke holder mål. Husk at dette er Apple, og ikke hvem som helst. De investerte hundrevis av millionder dollar i dette, hvis ikke mer. Og her skal noen lage et tilsvarende produkt ved å samle inn 100k, og dette er da egentlig OVER målet?

lol

KS i et nøtteskall.

Lenke til kommentar

Oculus er enda ikke lansert - og prototyper teller ikke - og Pebble er "smartklokke" så vidt hakket over en Casio fra 80-tallet.

En fullverdig "smartklokke" er derimot litt over hva en Coolest Cooler er av teknisk kompleksitet, og er dermed atter en KS-flopp.

... akkurat, ja. :huh:

Kan bli vanskelig å overbevise fanatikere, uansett retning, så jeg tror jeg dropper det. :wee:

 

Bare poengterer at Oculus Rift jo er lansert, og du kan kjøpe det her, og at Pebble er smart nok til at de fleste (bl.a. inkludert meg) kaller det en smartklokke.

 

Bare fordi noe er mer teknisk avansert enn Coolest Cooler så må det ikke bli en flopp.

Lenke til kommentar

 

Oculus er enda ikke lansert - og prototyper teller ikke - og Pebble er "smartklokke" så vidt hakket over en Casio fra 80-tallet.

En fullverdig "smartklokke" er derimot litt over hva en Coolest Cooler er av teknisk kompleksitet, og er dermed atter en KS-flopp.

... akkurat, ja. :huh:

Kan bli vanskelig å overbevise fanatikere, uansett retning, så jeg tror jeg dropper det. :wee:

 

Bare poengterer at Oculus Rift jo er lansert, og du kan kjøpe det her, og at Pebble er smart nok til at de fleste (bl.a. inkludert meg) kaller det en smartklokke.

 

Bare fordi noe er mer teknisk avansert enn Coolest Cooler så må det ikke bli en flopp.

beklager, min feil. Uansett - er poenget mitt ikke grunnløst: OR og Pebble er uansett "glitch in the system" eller hva ellers man skal kalle det. Flott at de ble akkurat slik brukerne ønsket, for all del. Men for hver slik produkt finnes det minst 10 som floppet i forskjellige grader.

Og ja, jeg er en "fanatiker". Du er mer enn velkommen å motargumentere meg annet enn med de to sære eksemplene du har kommet med så langt.

Lenke til kommentar

 

 

Oculus er enda ikke lansert - og prototyper teller ikke - og Pebble er "smartklokke" så vidt hakket over en Casio fra 80-tallet.

En fullverdig "smartklokke" er derimot litt over hva en Coolest Cooler er av teknisk kompleksitet, og er dermed atter en KS-flopp.

... akkurat, ja. :huh:

Kan bli vanskelig å overbevise fanatikere, uansett retning, så jeg tror jeg dropper det. :wee:

 

Bare poengterer at Oculus Rift jo er lansert, og du kan kjøpe det her, og at Pebble er smart nok til at de fleste (bl.a. inkludert meg) kaller det en smartklokke.

 

Bare fordi noe er mer teknisk avansert enn Coolest Cooler så må det ikke bli en flopp.

beklager, min feil. Uansett - er poenget mitt ikke grunnløst: OR og Pebble er uansett "glitch in the system" eller hva ellers man skal kalle det. Flott at de ble akkurat slik brukerne ønsket, for all del. Men for hver slik produkt finnes det minst 10 som floppet i forskjellige grader.

Og ja, jeg er en "fanatiker". Du er mer enn velkommen å motargumentere meg annet enn med de to sære eksemplene du har kommet med så langt.

 

Jo, slik kan vi drive på ganske lenge, for det er en stor fare for at ting flopper på Kickstarter. Det må man jo være klar over når man støtter et produkt, man må faktisk ha råd til å kunne tape pengene uten at man må selge huset eller bilen av den grunn.

 

Det er litt rart å kalle Pebble og Oculus for "sære eksempler", men

Jeg har støttet en del prosjekter som jeg synes har fortjent det, og mange av dem er jeg fremdeles glad for å ha støttet. Her er et utdrag:

  • Makey Makey, original og GO
  • IllumiBowl
  • SUPERHOT
  • The Micro (3D-printer)
  • Palette
  • Chipolo
  • Drone (synd den ikke fungerer som en Xbox controller med Windows 10)
  • The Long Dark
  • Sonte Film
  • KeySmart
  • Blue Laser Lamp
  • Smart Herb Garden
  • The CRABBY Wallet
  • LIFX
  • Pebble
  • Twine

... men jeg har gått på noen smeller også, som f.eks. med disse:

  • töd (ubrukelig API for meg)
  • "Knut: Stay Connected" (i utgangspunktet en god ide, med et knotete interface)
  • OUYA (en fin konsoll som dessverre falt litt gjennom i praksis)
  • AGENT (smartklokke. Enda ikke ankommet!)
Lenke til kommentar

 

 

 

Oculus er enda ikke lansert - og prototyper teller ikke - og Pebble er "smartklokke" så vidt hakket over en Casio fra 80-tallet.

En fullverdig "smartklokke" er derimot litt over hva en Coolest Cooler er av teknisk kompleksitet, og er dermed atter en KS-flopp.

... akkurat, ja. :huh:

Kan bli vanskelig å overbevise fanatikere, uansett retning, så jeg tror jeg dropper det. :wee:

 

Bare poengterer at Oculus Rift jo er lansert, og du kan kjøpe det her, og at Pebble er smart nok til at de fleste (bl.a. inkludert meg) kaller det en smartklokke.

 

Bare fordi noe er mer teknisk avansert enn Coolest Cooler så må det ikke bli en flopp.

beklager, min feil. Uansett - er poenget mitt ikke grunnløst: OR og Pebble er uansett "glitch in the system" eller hva ellers man skal kalle det. Flott at de ble akkurat slik brukerne ønsket, for all del. Men for hver slik produkt finnes det minst 10 som floppet i forskjellige grader.

Og ja, jeg er en "fanatiker". Du er mer enn velkommen å motargumentere meg annet enn med de to sære eksemplene du har kommet med så langt.

 

Jo, slik kan vi drive på ganske lenge, for det er en stor fare for at ting flopper på Kickstarter. Det må man jo være klar over når man støtter et produkt, man må faktisk ha råd til å kunne tape pengene uten at man må selge huset eller bilen av den grunn.

 

Det er litt rart å kalle Pebble og Oculus for "sære eksempler", men

Jeg har støttet en del prosjekter som jeg synes har fortjent det, og mange av dem er jeg fremdeles glad for å ha støttet. Her er et utdrag:

  • Makey Makey, original og GO
  • IllumiBowl
  • SUPERHOT
  • The Micro (3D-printer)
  • Palette
  • Chipolo
  • Drone (synd den ikke fungerer som en Xbox controller med Windows 10)
  • The Long Dark
  • Sonte Film
  • KeySmart
  • Blue Laser Lamp
  • Smart Herb Garden
  • The CRABBY Wallet
  • LIFX
  • Pebble
  • Twine
... men jeg har gått på noen smeller også, som f.eks. med disse:
  • töd (ubrukelig API for meg)
  • "Knut: Stay Connected" (i utgangspunktet en god ide, med et knotete interface)
  • OUYA (en fin konsoll som dessverre falt litt gjennom i praksis)
  • AGENT (smartklokke. Enda ikke ankommet!)

Du skjønner vel at det er mildt sagt snakk om kvantesteg mellom de tingene du har på listen og en fullverdig smartklokke som skal konkurrere mot Watch?

Jeg er ikke imot at du eller hvem som helst egentlig skal finansielt støtte hva som helst... jeg snakker om storstilt konkurranse mot eksisterende brand i form av en MINST LIKE GOD erstatning. Du avsporer diskusjonen totalt her.

 

Ingenting er egentlig nytt under solen: folk liker å drømme, folk liker å bedras enten villig eller ufrivillig, av sin egen naive weltanschaung eller av andre grunner.

Lenke til kommentar

Du skjønner vel at det er mildt sagt snakk om kvantesteg mellom de tingene du har på listen og en fullverdig smartklokke som skal konkurrere mot Watch?

Jeg er ikke imot at du eller hvem som helst egentlig skal finansielt støtte hva som helst... jeg snakker om storstilt konkurranse mot eksisterende brand i form av en MINST LIKE GOD erstatning. Du avsporer diskusjonen totalt her.

Enten forstår du ikke hva som står på lista, eller så misforstår du konseptet "smartklokke" eller hva "Watch" er. Avsporingen tror jeg kun skjer i ditt hode.

 

 

Ingenting er egentlig nytt under solen: folk liker å drømme, folk liker å bedras enten villig eller ufrivillig, av sin egen naive weltanschaung eller av andre grunner.

Velkommen til den virkelige verden. Man velger selv om man tar det positivt eller negativt. Jeg tilhører stort sett første gruppe.
Lenke til kommentar

Enten forstår du ikke hva som står på lista, eller så misforstår du konseptet "smartklokke" eller hva "Watch" er. Avsporingen tror jeg kun skjer i ditt hode.

 

Jeg forståg godt hva som er på listen. Det er derimot snakk om helt uavhengige utviklere (av hva som helst), og kan ikke brukes i sin helhet for å argumentere at noen kan med bare 100k USD klare å lage en fullverdig konkurrent for Watch.

Så hvis du lager en liste av spill, duppeditter og hva ellers kan jeg for det første argumentere som jeg gjorde nå, eller så kan jeg lage min egen liste av langt, langt dyrere innsamlinger for mye enklere produkter som floppet totalt.

Med ordet "avsporing" mener jeg nettop det at i stedet for å ta med i betraktningen at hittil så har ikke et gjennomsnittlig KS-produkt vist seg å holde mål eller så mye som komme til markedet, og dette UTEN å ta med alle produkter som ikke fikk samlet inn nok penger, så velger du heller å kun se på de få lyse punktene i en ellers mørk og dyster system som lemper absolutt hele ansvare over på forbrukeren.

 

Kanskje det er jeg som er den store pessimisten her, men conta KS og lignende opplegg så finnes det et velfungerende system som heter konvensjonell oppstart av bedrifter, fritt marked, aksjemarked ikke minst, en hel sammensurium av alrede utrpøvde fremgangsmåter hvordan produsenter kan heller sette sin egen bakende i skytelinjen og kanskje levere til slutt, der forbrukeren er det absolutt siste leddet i et system som er ikke avhengig av bare god tro, gode rendringer og photoshoppede bilder av et "kanskje-produkt".

Lenke til kommentar

Jeg har fulgt utviklingen av denne i flere måneder, vært medlem på en lukket Facebook gruppe for prerelease og mobvoi har lenge spurt om bruker feedback og gitt masse oppdateringer underveis. Kickstarter kampanjen brukes bare som forhåndsbestilling og interesse måling. Er ikke slik at dette er en ukjent bedrift som nettopp startet. I Kina heter klokken ticwatch 2 og de er på OSet ticwear 4.

 

Ser ut som et vellykket kickstarter prosjekt, men mye var allerde klart.

Lenke til kommentar

 

tydeligvis så er det nok idag med bare ca 1M NOK for å utvikle både klokke og OS. Kickstarter-magi, rett og slett!

 

Hardware er alerede tilgjengelig så det er bare å sette sammen. Koster nesten ingenting å "utvikle" selve klokken. OS er nok også relativt enkelt å slenge sammen med dagens verktøy, skrives nok ikke fra bunnen av. 1M for er antagelig mer enn nok til å utvikle en klokke i Kina ;)

 

Det som koster mest her er å sette igang masseproduksjonen. Det er ikke akkurat billig å sette opp nye produksjonslinjer. PCB'er som må lages, delene skal loddes, ramme/ hus og reimer på klokka, etc. Så har man selvfølgelig utgiften med å drive produksjonslinjen.

 

Edit; Innpakning må også produseres, ikke like dyrt, men alle monner drar. Så må de også betale for hardwaren.

De har allerede produksjon, os og hardware klart. Dette er ticwatch 2 i Kina med OSet ticwear 4. Kickstarter er bare for å måle interessen, forhåndsbestilling og ekstra arbeidet har bare vært å oversette OSet, finne gode internasjonale frakt løsninger etc. Kanskje utvide produksjon ettersom de nå åpner for et større marked, men det meste er klart. OS er riktignok bygget på Android, så ikke enormt arbeid der i utgangspunktet heller.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
×
×
  • Opprett ny...