Gå til innhold

PlayStation VR-brillene kan simulere en diger TV på 226 tommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette nyheter verdt en artikkel egentlig? En lite spennende funksjon og ganske selvsagt at det vil være en mulighet. Det vil jo heller ikke fungere spesielt bra... Muligheten finnes jo allerede på Vive og OR, og selv om skjermstørrelsen blir stor så blir oppløsningen håpløst dårlig.

Lenke til kommentar

Dette hadde jo vært kjekt dersom man kunne ta med seg VRsettet på en lang togreise eller noe. Jeg ser to plusser med den muligheten. Man hadde sett rimelig nerd ut på toget, og det hadde blitt relativt lett for folk å snappe det jeg skulle ha av verdier. Jaja.

Lenke til kommentar

Det japanske blogginnlegget opplyser om standardstørrelsen er nok til at den virtuelle skjermen dekker hele synsfeltet, men om man velger 226-tommersalternativet vil skjermen være så stor at man må bevege hodet for å få med seg alt.

 

Dekker hele synsfeltet på 100 grader. Det blir altså som å se på en kjempeskjerm med lav oppløsning samtidig som man holder håndflatene opp på hver side av hodet for å blokkere sidesynet.

 

Ser virkelig ikke poenget.

Lenke til kommentar

 

Dette var noe jeg så frem til men etter å ha prøvd samme funksjonen på et bedre VR headset så er nok sjansen stor for at det blir også ubrukelig på PSVR.

Hvilket HR settet var bedre? Var det i så fall bra på film?

 

 

HTC Vive er den jeg har brukt og som har høyere oppløsning en PSVR. Film var like dårlig og masse detaljer blir borte. Det er veldig kult å ha et så gigantisk bilde. Jeg har også brukt et program som gjør at jeg kan flytte på bilde,dra det så stort jeg vil og la det kurve seg rundt meg.

 

Men som nevnt så blir det så lav oppløst at det er poengløst pr dags dato.

 

Det er dem som har prøvd PSVR som hevder det er ingen screendoor effekt og at bilde er skarp og at da cinema mode er veldig bra på PSVR. Det er nok mer fanboy ønsketenkning en noe annet..men nå har jeg ikke prøvd PSVR selv enda. Eneste jeg kan tenke på som kan hjelpe på SD effekten er at det er et skikkelig RGB panel og en annen optikk på PSVR. Ikke lenge igjen nå så finner vi ut av dette :)

Endret av LarZen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så 4K (eller 8k) må med andre ord bli en realitet på VR før det blir skikkelig brukbart...?

 

Neida, VR idag er helt fantastisk gøy. Men å spille tradisjonelle spill i VR eller se film/serier er ikke optimalt pga lav oppløsning. Det er flere grunner til at dagens VR spill ser ut som dem gjør. Og en av grunnene er at pga lav oppløsning og at det mer eller mindre bortkasta å bruke maskin resurser på det.

 

Det betyr jo ikke at det ikke er detaljer i VR spill. Er flere som har det men en må gjerne komme litt nærme ting for å se fin detaljene.

Lenke til kommentar

 

Kan godt hende "nettingeffekten" er velkjent, men for meg ringer det ingen bjeller og googling gjorde meg ikke noe klokere så fint om dere tar med en link når dere refererer til noe i en artikkel uten å forklare hva det er.

 

Her er litt kort informasjon. Og et lite demonstrasjons bilde til høyre på siden. 

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Screen-door_effect

Takker & bukker Mr. LarZen!

Lenke til kommentar

"226 tommer" - for en elendig og ubrukelig måte å insinuere at denne muligens har stor synsvinkel.

"standardstørrelsen dekker hele synsfeltet" - dette insinuerer stor synsvinkel men sier dessverre ikke hvor stor. Det er dessuten ikke sammenlignbart med TV ettersom synsfeltet er opp til 180 grader bredt og ingen TVer kan gi noe i nærheten av det med mindre man stikker nesa borti skjermen. Det må være en forferdelig dårlig måte å se TV på.

 

Jeg vil ha oppgitte synsvinkler!

 

Antall tommer simulert er et latterlig ubrukelig mål. Simulert skjermavstand gir ingen mening i VR briller. Plukk et tall. Si 1 km og du har plutselig simulert en skjerm i kilometerstørrelse. Si 10 cm og du har simulert en skjerm i desimeterstørrelse. Si lysår og du har simulert en skjerm i størrelse lysår. Alle "simulerte" skjermstørrelser er et og samme praktiske eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

PSVR har en synsvinkel på 100 grader.

 

Synes ikke det er et latterlig ubrukelig mål å oppgi virtuelle tommer. Nå vet jeg ikke hvordan cinema mode på PSVR fungerer. Men på HTC Vive så blir du plassert i rom og skjermavstand og størrelse føles sammenlignbart som om det virtuelle rommet var virkelig og skjermen var det også.

 

Jeg har vært i verdensrommet i VR og dratt ut en gigantisk skjerm og skuvd den vek ifra meg eller dratt den mot meg. Det er vanskelig å si hvor stort det er da det virtuelle området rundt meg ikke har noe ankerpunkt som i et rom. Men at jeg føler meg som en veldig liten person det kan jeg bekrefte... :D 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...