Gå til innhold

GUIDE: Ny standard kan endre TV-hverdagen din (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

- Jeg visste om den stanarden jeg...

 

Men det der i artikkelen om 700 i refresh-rate er jeg ikke så sikker på.

Da gjennomsnitts menneskets reaksjonstid og blinking gjør at refresh-rate'ene 100, 200, 500 og 1000 er der øyet fanger opp mest informasjon i følge tester og studier.

 

Greit nok alle har ikke like bra reaksjonsevne og alle blinker ikke like raskt eller like ofte for den sakens skyld..., men som sagt så er det her snakk om gjennomsnitts-mennesket.

 

Det der med 100 nits innhold vs 300 -> 400 nits teknologi.

Det er veldig likt det som skjer i Spill-brasjen.

Da når nye DX-standarder blir lansert så tar det ganske lang tid før innholdet lever opp til standarden.

Siden selskapene/studioene er iherdig opptatte med å fullføre allerede påbegynte prosjekter som følger den eldre stanarden og ikke den nye.

 

Sånn har det alltid vært og så kommer det nok alltid til å bli i den overskuelige fremtid.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Dette var da en ekstremt forvirrende artikkel, som blander BT.2020 og BT2100 om hverandre i en diger suppe. Feiler på en god forklaring på hva BT.2020 er, samtidig som den feiler å forklare hva BT.2100 faktisk tilfører den eksisterende standarden. Er dette bare copy-paste fra mange forskjellige sider?

Lenke til kommentar

Men det der i artikkelen om 700 i refresh-rate er jeg ikke så sikker på.

Da gjennomsnitts menneskets reaksjonstid og blinking gjør at refresh-rate'ene 100, 200, 500 og 1000 er der øyet fanger opp mest informasjon i følge tester og studier.

 

Men nå er det jo slik at hjernen "skrur av" synssenteret når du blunker, slik at hjernen ikke oppfatter blunking som et plutselig svart bilde. Vil tro at 700 Hz bilde vil være tilstrekkelig, selvfølge, mye vil ha mer ?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Men det der i artikkelen om 700 i refresh-rate er jeg ikke så sikker på.

Da gjennomsnitts menneskets reaksjonstid og blinking gjør at refresh-rate'ene 100, 200, 500 og 1000 er der øyet fanger opp mest informasjon i følge tester og studier.

 

 

 

 

Men nå er det jo slik at hjernen "skrur av" synssenteret når du blunker, slik at hjernen ikke oppfatter blunking som et plutselig svart bilde. Vil tro at 700 Hz bilde vil være tilstrekkelig, selvfølge, mye vil ha mer ?

 

 

 

- La meg gjette?

Du la merke til at jeg skrev 1000...

 

Jeg nevnte også 500, 200 og 100.

Alle er sweetspoots for øyet til gjennomsnitts mennesket.

 

700 er ikke like optimalt.

Ikke 300 heller for den sakens skyld.

 

Det er en kjent sak at 100 i refresh-rate er bra for kjappe bevegelser.

Til sammenligning så er 200, 500 og 1000 bare marginalt bedre.

Lenke til kommentar

"HDMI X.X: Per i dag har vi altså HDMI 2.1 som den nyeste varianten, men i tråd med at oppløsningen skal få flere bilder per sekund, vil det også tvinge seg igjennom et behov for en ny HDMI-versjon. Først da vil du kunne få 120 bilder i sekundet via HDMI – noe bare DisplayPort klarer i dag."

 

Selv om det tvinges gjennom en ny HDMI-versjon vil jeg anta at man ikke behøver en ny HDMI-kabel utover v2.0. Kobber er kobber, og kablene bruker stort sett samme tverrsnitt ved mindre versjon-oppdateringer.

Lenke til kommentar

"HDMI X.X: Per i dag har vi altså HDMI 2.1 som den nyeste varianten, men i tråd med at oppløsningen skal få flere bilder per sekund, vil det også tvinge seg igjennom et behov for en ny HDMI-versjon. Først da vil du kunne få 120 bilder i sekundet via HDMI – noe bare DisplayPort klarer i dag."

 

Selv om det tvinges gjennom en ny HDMI-versjon vil jeg anta at man ikke behøver en ny HDMI-kabel utover v2.0. Kobber er kobber, og kablene bruker stort sett samme tverrsnitt ved mindre versjon-oppdateringer.

 

Om det var så enkelt at "kobber er kobber", så ville man klart seg fint med Cat5 istedet for cat7 også, dessuten varierer tverrsnittet på hdmi-kabler. Det er allerede i dag stress å få lengre passive trekk med full båndbredde.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"HDMI X.X:[/size] Per i dag har vi altså HDMI 2.1 som den nyeste varianten, men i tråd med at oppløsningen skal få flere bilder per sekund, vil det også tvinge seg igjennom et behov for en ny HDMI-versjon. Først da vil du kunne få 120 bilder i sekundet via HDMI – noe bare DisplayPort klarer i dag."[/size]

 

Selv om det tvinges gjennom en ny HDMI-versjon vil jeg anta at man ikke behøver en ny HDMI-kabel utover v2.0. Kobber er kobber, og kablene bruker stort sett samme tverrsnitt ved mindre versjon-oppdateringer.[/size]

Desverre sliter mange på avs forum med at billige hdmi kabler ikke klarer 4k HDR fra Uhd bluray. Kobber er ikke bare kobber i disse tider...

Lenke til kommentar

Hvis man ser bort fra kinesiske aluminiumskabler så er det ikke kobberet i HDMI-kablene som er problemet, det er kvaliteten på isolasjonsmaterialet og hvordan tvinning og skjerming er utført.

 

Tap ved høye frekvenser kommer ikke av kobbermotstand fra en ende til den andre, det er avhengig av impedans (kapasitans/induktans) mellom lederne. Forskjellig lengde på lederne kan også gi problemer med at signal forsinkes alt etter hvilken leder som er lengst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...