Gå til innhold

Internett er en menneskerettighet, konstaterer FN


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette synes jeg er kjempefint. Jeg vil si at det er et bittelite steg for menneskeheten, uten reell praktisk betydning men med stor prinsipiell betydning.

 

Nå kan stater og borgere i alle land se mot enda en menneskerett og si "we are not in compliance - should we not be in compliance?". Og sånt påvirker folk, enten de er politikere eller ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Spiller liten praktisk rolle for slike nevnte møkkaland som ikke bryr seg en døyt om menneskerettigheter eller menneskeverd uansett, men av viktig prinsipiell betydning ja.

 

Er nok ikke dette som er det utslagsgivende, men det er et viktig steg på veien dit. Effekten av dette blir bare større jo mer folk har i bakhodet at de går glipp av enda en menneskerettighet.

 

Mer press på landene!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, akkurat.

 

Pluss at det er litt mer håndfast enn noen av de andre rettighetene. Det er en mer konkret ting som tas fra deg; Netflix, PirateBay og CNN. Tilgang til informasjon og kunnskap om hva som skjer tror jeg folk universelt føler de har rett på, og det er lite annet enn tilgang på mat som så raskt skaper oppstand som når man fjerner tilgang på underholdning.

 

Jeg er en liten FN-fan i mitt hjerte. Jeg skulle så gjerne ønsket meg at 1) vi gav dem mer handlekraft, 2) de klarte å utnytte de de har av handlekraft men viktigere 3) at folk tok dem mer på alvor også når de ikke klarer vise handlekraft. Hvis de ikke blir tatt på alvor vil de bli bygget ned til ytterligere ubrukelighet.

 

FN er nær sagt den eneste organisasjonen som er satt opp som kan samle verdens stater og ta oss i en kollektivt bedre retning. Alle andre organisasjoner, EU, USA, Russlands CIS, diverse brotherhoods etc, alle de har som mål å forbedre egen posisjon på bekostning av andre.

 

Menneskerettighetene tegner opp en visjon om en bedre verden. Nasjonalstatene krangler om hvorvidt livspartnere av samme kjønn skal få gifte seg, om subsidiering av elbiler er krenkende mot de som heller vil forurense mest mulig, om det er fornærmende og dermed straffbart å legge merke til en viss likhet mellom president Gollum og... hvem var det igjen, og legger ekstra skatt på bruk av solcellepaneler. 

 

We can do better than this. 

Endret av tommyb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg husker den gang FN og vi meget selvhøytidelig ropte lignende utsagn, den gang om at "disse landene krenker privatlivet til deres egen befolkning med overvåking og den slags". Og jaggu sitter ikke vi selv i samme saksa den dag i dag når det nylig ble fremmet lovforslag om overvåking som overgår den av Stasi Tyskland (for ikke å snakke om Google, Facebook, og NSA generelt). Hvor er FN nå? Og hva gjør vi med dette? Hvorfor så nedverdigende ovenfor andre land når vi ikke klarer å få det til selv i eget land? Alt dette angivelig for vårt eget beste, sikkerhet osv osv...

 

Og før folk roper "RUSSLAND TILHENGER, KINA TILHENGER", kan jeg nevne at jeg bryr meg vel fint lite om hva som foregår i disse landene, så vel som USA, for jeg bor vel ikke der.

 

Alt jeg har å si når det gjelder denne artikkelen er; Gi det tid, og staten vil også her begrense tilgangen til "den frie informasjonen". 

Lenke til kommentar

Det er vanskeligere for stater som Norge og for den saks skyld de andre statene nevnt å rettferdiggjøre for egne borgere og for andre stater krenking av privatliv og overvåking, dersom det finnes overnasjonale definisjoner på hva som er krenking. 

 

Uansett hvor dårlig stat vi og de andre bor i, er dette et lite men prinsipielt grep som gjør at stater som gjør ugreie ting mot sine egne borgere blir litt mer oppmerksom på at det er ugreit det de gjør, og tilsvarende gjør egne borgere litt mer oppmerksom på at det er ugreit det staten gjør mot sine borgere. Desto flere slike små fartsdumper statene møter i sin iver på kontroll, desto saktere må statene kjøre i feil retning. 

 

Det tror i alle fall jeg og det på tross av at jeg er en samfunnskritisk, misfornøyd prinsipprytter som har ropt ut at staten går i feil retning i alle fall siden ca. år 2000. Jeg tror at slike ting gjør at staten går saktere i feil retning enn de ellers ville ha gjort. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi trenger en ytterligere prinsipiell avklaring: Hva er internett?

 

Ja, hvorfor ikke se på hva de selv sier om saken? [lenke]

 

 

De er ikke så opptatt av mediet, men av fri informasjonsutveksling.

Noen utdrag: 

 

 

 

 

...recognizing that the spread of information and communications technology and global

interconnectedness has great potential to accelerate human progress...

 

...the need for human rights to underpin Internet governance and that rights that people have offline must also be protected online...

 

...the exercise of human rights, in particular the right to freedom of

expression, on the Internet is an issue of increasing interest and importance as the rapid

pace of technological development enables individuals all over the world to use new

information and communication technologies...

 

...Recognizing that privacy online is important for the realization of the right to

freedom of expression and to hold opinions without interference, and the right to freedom

of peaceful assembly and association...

 

...Emphasizing that access to information on the Internet facilitates vast opportunities

for affordable and inclusive education globally, thereby being an important tool to facilitate

the promotion of the right to education..

 

Jeg leser dette som at de slett ikke er interessert i å gå inn i en teknisk avklaring om hva internett er, fordi en slik teknisk avklaring ville begrenset omfanget av hvor menneskerettighetene skal gjelde, det motsatte av det disse... muntlige revisjonene... forsøker gjøre. 

 

Jeg leser egentlig det hele som "slutt og heng dere opp i detaljer om hva som er hva og prøv å få med dere det som er kjernen her; folk har rett til mene det de mener, si det de mener, møtes og si det, lære av det, alt sammen uten å bli overvåket, og siden dere tydeligvis er nødt til å få det inn med teskje, det gjelder også hvis de bruker interconnectedness og Internet og sånn!"

 

Merker også at det var et par stikk til USA inni der, men siden alt kommer fra muntlig form står det ikke nøyaktig, eller engang antydet, rent hva teknisk det er USA trenger å bli flinkere til å håndtere. De vet nok hva de mener, lell. 

Endret av tommyb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

FN er nær sagt den eneste organisasjonen som er satt opp som kan samle verdens stater og ta oss i en kollektivt bedre retning. Alle andre organisasjoner, EU, USA,

Nå er du desverre på jordet. FN er bare en av mange internasjonale organisasjoner som tar verden fremover. Det være seg IMO IMF ISO osv...

Lenke til kommentar

 

FN er nær sagt den eneste organisasjonen som er satt opp som kan samle verdens stater og ta oss i en kollektivt bedre retning. Alle andre organisasjoner, EU, USA,

Nå er du desverre på jordet. FN er bare en av mange internasjonale organisasjoner som tar verden fremover. Det være seg IMO IMF ISO osv...

 

 

Velkommen til jordet, håper vi kan ha det hyggelig her...Både IMO og IMF er autonome byråer underlagt FN. Altså, de er FN, så respekterer du dem, respekterer du FN. ISO kjenner jeg best som et standardiseringbyrå, de samarbeider forøvrig med FN. Men hverken IMO, IMF eller ISO passer vel inn i "samle verdens stater", da de typisk jobber mot en og en stat. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg leser egentlig det hele som "slutt og heng dere opp i detaljer om hva som er hva og prøv å få med dere det som er kjernen her; folk har rett til mene det de mener, si det de mener, møtes og si det, lære av det, alt sammen uten å bli overvåket, og siden dere tydeligvis er nødt til å få det inn med teskje, det gjelder også hvis de bruker interconnectedness og Internet og sånn!"

Takk for linken, sitatene og kondensatet jeg tok med her. Det uthevede er særdeles viktig og det jeg fisket etter. Nå som det tidligere så frie internett er nesten begravet så er det en kraftig brannfakkel å kreve frihet som en del av menneskerettighetene. Da mener jeg ikke bare frihet fra overvåkning men også frihet i kommersiell forstand (spesielt lukkede systemer som FB som er på god vei til å bli et enormt proprietært internett i det frie internettet.

Lenke til kommentar

Overskriften til denne artikkelen er meget upresis. Internett er ingen menneskerett i deg selv. Resolusjonen sier bare at stater ikke skal begrense utøvelsen av menneskerettigheter ved å begrense tilgang som ledd i sensur e.l.

Slike overskrifter bidrar til feiloppfatnimger om hva som faktisk er menneskerettigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

FN er nær sagt den eneste organisasjonen som er satt opp som kan samle verdens stater og ta oss i en kollektivt bedre retning. Alle andre organisasjoner, EU, USA,

Nå er du desverre på jordet. FN er bare en av mange internasjonale organisasjoner som tar verden fremover. Det være seg IMO IMF ISO osv...

 

 

Velkommen til jordet, håper vi kan ha det hyggelig her...Både IMO og IMF er autonome byråer underlagt FN. Altså, de er FN, så respekterer du dem, respekterer du FN. ISO kjenner jeg best som et standardiseringbyrå, de samarbeider forøvrig med FN. Men hverken IMO, IMF eller ISO passer vel inn i "samle verdens stater", da de typisk jobber mot en og en stat. 

 

Det siste der skjønte jeg ikke. Jobber mot en og en stat? Alle disse organisasjonene jobber jo for at avtaler kan inngås mellom stater. Om dette ikke er en samling av stater forstår jeg ingenting.

Her har du foresten noen flere: å si at FN er enestående er i beste fall vrøvl. Husk at FN er relativt ny når det kommer til internasjonale  samarbeid.

 

  • Center for International Forestry Research (CIFOR)
  • Commission for Environmental Cooperation (CEC)
  • Commission for Labor Cooperation
  • Commission for the Conservation of Antarctic Marine Living Resources (CCAMLR)
  • Preparatory Commission for the Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organization (CTBTO)
  • Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora (CITES)
  • COSPAS-SARSAT (Search and Rescue Satellite System)
  • Global Biodiversity Information Facility (GBIF)
  • The Global Fund (to Fight AIDS, Tuberculosis and Malaria) (TGF)
  • The Hague Conference on Private International Law (HCOPIL)
  • International Agreement on the Maintenance of Certain Lights in the Red Sea
  • International Bureau for the Permanent Court of Arbitration (PCA)
  • International Bureau for the Protection of Industrial Property
  • International Bureau for the Publication of Customs Tariffs
  • International Bureau of Weights and Measures (BIPM)
  • International Center for Agricultural Research in the Dry Areas (ICARDA)
  • International Center for the Study of the Preservation and Restoration of Cultural Property (ICCROM)
  • International Coffee Organization (ICO)
  • International Commission for the Conservation of Atlantic Tuna (ICCAT)
  • International Committee of the Red Cross (ICRC)
  • International Cotton Advisory Committee (ICAC)
  • International Council for the Exploration of the Sea (ICES)
  • International Criminal Police Organization (INTERPOL)
  • International Crops Research Institute for the Semi-Arid Tropics (ICRISAT)
  • International Development Law Organization (IDLO)
  • International Energy Forum Secretariat (IEFS)
  • International Fertilizer Development Center (IFDC)
  • International Grains Council (IGC)
  • International Human Frontier Science Program Organization (HFSP)
  • International Hydrographic Organization (IHO)
  • International Institute for Cotton
  • International Institute for the Unification of Private Law (UNIDROIT)
  • International Mobile Satellite Organization (IMSO)
  • International Organization for Legal Metrology (OIML)
  • International Organization for Migration (IOM)
  • International Organization of Supreme Audit Institutions (INTOSAI)
  • International Plant Genetics Resources Institute (IPGRI)
  • International Renewable Energy Agency (IRENA)
  • International Rubber Study Group (IRSG)
  • International Science and Technology Center (ISTC)
  • International Seed Testing Association (ISTA)
  • International Service for National Agriculture Research (ISNAR)
  • International Trade Center (ITC)
  • International Tropical Timber Organization (ITTO)
  • International Union of Credit and Investment Insurers (Berne Union)
  • International Whaling Commission (IWC)
  • Inter-Parliamentary Union (IPU)
  • Iran-United States Claims Tribunal
  • ITER International Fusion Energy Organization (ITER)
  • Korean Peninsula Energy Development Organization (KEDO)
  • Multinational Force and Observers (MFO)
  • North American Commission for Environmental Cooperation (CEC)
  • North Pacific Anadromous Fish Commission (NPAFC)
  • Organization for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW)
  • Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE)
  • Pacific Aviation Safety Office (PASO)
  • Permanent International Association of Navigation Congresses (PIANC)
  • Regional Environmental Center for Central and Eastern Europe (REC)
  • Science and Technology Center in Ukraine (STCU)
  • Sierra Leone Special Court
  • World Customs Organization (WCO)
  • The World Heritage Fund
  • World Organization for Animal Health (OIE)
  • World Trade Organization (WTO) 
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...